sietse-ten schreef :
ja , ad, nog meer regeltjes, waar blijft de vrije schipper?
Heeft de vrije schipper AIS, dan? Die kan het toch wel af met z'n eigen twee ogen en oren?
De beroepszeevaart boven 300 ton heeft verplicht AIS aan boord. Love it or hate it. Dat diezelfde beroepsvaart de mogelijkheid wordt geboden en wordt toegestaan een hele categorie schepen met AIS (dat zijn echt niet alleen jachten, denk ik) uit te filteren, blijft op z'n zachtst gezegd merkwaardig. Gelukkig blijkt inmiddels, dank zij de niet aflatende research van Nardus, dat het allemaal wel meevalt (er klinken toch signaaltjes bij weggefilterde schepen), maar toch.
Goed zeemanschap eist namelijk van een schipper dat ie alle middelen die hem ten dienste staan aanwendt om aanvaringen en andere onveilige situaties te voorkomen. Los van de vraag of ie zelf voorrang heeft of niet. Of het "goede zeemanschap" op zee net zo'n juridische status heeft als volgens het BPR weet ik niet; ik hoop maar dat de officier an de wacht het weet..
--
stegman