henkvd schreef :
De vraag is wat stoort er.
Er zijn maar enkele delen van de buitenboordmotor die hiervoor in aanmerking komen.
komen we uit op de ontsteking ( bougiekappen en de kabels hiervan en de bobines) en het vliegwiel ( magneten ) de rest van de motor is van aluminium of kunststof.
Ik verdenk ook de zaken die je opnoemt. Verder is het een BBM, met een laadspoel. Hoewel ik het niet helemaal zeker weet lijkt het er veel op dat het vliegwiel (dat bovenop ligt) ook de "dynamo" is. (Ik weet niet of dat zo kan, maar aan wat ik er van zie is dat de enige mogelijkheid).
Peper schreef :
Afschermen van magnetische velden doe je met mu-metaal en dat is een ijzerlegering. Het gaat ook heel goed met gewoon pb-staal (pis bakken staal), maar het best is toch wel dynamostaal. Verder is een redelijk resultaat te krijgen door horregaas van staal te gebruiken. Het magnetische veld wordt door de staaldraadjes afgebogen en 'kort gesloten'. Horregaas is niet erg zwaar ten opzichte van mu-metaal of dynamostaal.
Alufolie helpt helemaal niets, zonde van het werk.
Tot zover het advies van een 'vonkenboer'
Groet, Peper.
Bedankt voor je advies. Het moet lukken om pisbakken staal in de kap te verwerken. Dat zal heus wel een pasenmeetenweerpassenenweermeten klus zijn, maar moet te doen zijn.
MUmetaal en dynamostaal kan altijd nog.
Ik vind de "kort sluting" door het horregaas ook erg interessant.
Thanx!