Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars?

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 06 mei 2011 08:52 #192817

  • ArdV
  • ArdV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Misschien is het dan wel een 5B, moet het motornr. eerst nog even vinden.
Er zit in ieder geval een normale startmotor op en geen Dynastart.
Laatst bewerkt: 06 mei 2011 08:53 door ArdV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 06 mei 2011 12:09 #192842

sigdock schreef :
Effe uit mijn hoofd heeft de 5A een dynastart.. toch? Zo'n ding vebruikt 'niks'.

Nee hoor , de MD5A heeft een gewone startmotor en een gewone dynamo , meesal met een speciale opgebouwde diodesplitter. Ik heb er zelf jaren meer gevren.
Zie:http://www.marinepartseurope.com/nl/volvo-penta-explosietekening-7742220-30-15022.aspx
Maar ik geloof dat de dynastart in die tijd een optie was.
Op die website kun je alle tekeningen en onderdelenlijsten van alle Volvo pent's vinden!

Ad
Laatst bewerkt: 06 mei 2011 12:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 06 mei 2011 19:34 #192888

  • ben39
  • ben39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Nog even over het weg laten van een hoofdschakelaar voor diesel, zou ik niet doen.
-Als je startrelais stuk gaat, blijft kleven, hoe zet je alles dan snel uit? of een andere storing? Daar is dus de hoofdschakelaar voor
-Een goede hoofdschakelaar kan die stroom wel aan, daar is ie voor ontworpen.

Hoofdschakelaar na lichtaccu, is NEN norm, dus die hoort er ook te zitten.

In mijn vorige reactie stond een typefout, had moeten zijn ik mis de zekering tussen Dynamo en diodeblok.
De diodes in de dynamo kunnen op 2 manieren stuk gaan:
-continu open: niets aan de hand
-kortgesloten: erg hoge stroom(Ik heb dit al eens als storing gezien)
Hele kabelbomen verbrand door het ontbreken van zekeringen!!

Nu vangt het diode blok dat wel op, maar hoeveel sperstroom kan het diodeblok aan?? (als er geen diodeblok zou zijn is het zeker belangrijk)
mastervolt heeft deze zekeringen ook niet voor niets in de schemas staan.
images.mastervolt.nl/files/Man...atteryMate090623.pdf
images.mastervolt.nl/files/InstallAlt12_90.zip
groeten Ben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 07 mei 2012 18:15 #283459



Een interessante discussie die precies gaat over waar ik ook mee bezig ben. Ik heb een draaischakelaar en wil er een mosfet-brug bij plaatsen. Dus niet i.p.v. De draaischakelaar wordt dan alleen gebruikt voor de startmotor. Voordeel is dat ik kan kiezen om, zonodig, op de lichtaccu te starten en bij mijn afwezigheid kan de motor niet vanuit de kuip gestart worden als de schakelaar op 0 staat. Bij 2 zwakke accu's kan ik ze parallel (both)schakelen om méér startstroom te krijgen. Bij een lege lichtaccu kan ik ze ook parallel zetten om vanuit de startaccu toch het bier koud te kunnen houden.
Ook de bestaande dikke bekabeling kan ik in deze situatie gewoon weer gebruiken zonder de zaak om de bouwen. Zie het schema. Het zonnepaneel en de acculader zijn continu via de mosfetbrug aangesloten zodat er altijd geladen wordt.
Ook wil ik een accumonitor Nasa BM1 aanschaffen. Ik ontkom er echter niet aan om de startstroom een enkele keer door de shunt te laten lopen met het risico hem op te blazen. Hier zijn de volgende oplossingen voor: 1.Aanschaf van een BM2 die 200A kan doen en 200 euro kost. 2.Een BM1 kopen voor 120 euro en hier een shunt aanhangen van 200A/100mV. Deze koop ik in de dump of ik maak zelf eentje van een stuk draad of stuk koper of aluminium.
IJken kan met de BM1 zelf. De BM1 kan dit hebben, zie myswag.org/forum/index.php?topic=16971.0 3.De BM1 plaatsen met de bijbehorende shunt 100A/50mV en als hij ooit opgeblazen wordt dan alsnog de zwaardere shunt plaatsen.
Overigens was mijn Vetus draaischakelaar ooit ook kapot maar dat was toen een kwestie van een nieuw veertje inzetten.
Graag jullie kritiek/opmerkingen ter lering en vermaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 08 mei 2012 16:05 #283837

Interessante discussie waar ik weer een hoop van opsteek. Eigen laadstroomscheiders lijken op de goede plaats te zitten.
Ik constateer op basis van deze discusie en de fraaie schema's dat ik meerdere laders (dynamo, walstroom, zonnepaneel) op dezelfde ingang van het mosfetblok zou kunnen aansluiten? Werken de afzonderlijke regelaars dan wel naar behoren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 08 mei 2012 16:18 #283840

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
In principe kan je inderdaad meerdere laadmogelijkheden aan je mosfet knopen. Natuurlijk heeft dat effect op je laadapparatuur als het tegelijk aan staat. Mogelijk zal je lader anders gaan laden als ie een hogere spanning meet door het aangeslotenzonnepaneel. Maar dat is niet anders dan direct op de accu, ook daar beinvloeden ze elkaar.

Echter soms oppassen! Mijn Victron Pallas lader (oud type) kan niet met een mosfet diode overweg. Die gaat dan de spanning opbouwen tot >16V, op de een of andere manier krijgt ie geen terugkoppeling. Op zich niet erg, die lader heeft een aparte uitgang voor een startaccu maar wel een teken dat niet iedere laadoptie zomaar voor een mosfet geplaatst kan worden.

Maar waarom zou je? In mijn redenatie hoeft een goede start accu alleen even geladen hoeven te worden na het starten, met de dynamo dus. Net als in je auto. Misschien gedurende de winter nog even aan een walstroom lader of zo (ik heb daar een aparte 3-traps druppelladertje voor van twee tientjes) maar zonnepanelen enzo zijn bij bedoeld om de lichtaccu's vol te krijgen als ik de motor niet gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl