Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars?

MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 04 mei 2011 13:23 #192539

  • ArdV
  • ArdV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16

Ik ben bezig om de elektrische installatie van mijn Contest 25 OC te moderniseren. Een onderdeel hiervan betreft de aanschaf van een MOSFET 'diode'brug en vervanging van een defecte draaischakelaar (0/1/2/BOTH) door 3 afzonderlijke enkelpolige schakelaars. Voor de duidelijkheid, er zijn twee accu's.

Mijn vraag betreft het volgende: Is het handig om deze laadstroomsplitter direct aan de accuzijde van de twee respectievelijke accu-on/off schakelaars te zetten zodat een externe 220V/12V acculader via de splitter beide accu's kan opladen terwijl het boordsysteem volledig ervan gescheiden blijft.
Nadeel zou de permanene aansluiting van de splitter op de accu's zijn of valt dat risico in de praktijk mee?

Het grootste nadeel van aansluiten van de splitter op de geschakelde zijde van de hoofdschakelaars zou liggen in een foutieve bediening tijdens het varen op de motor waardoor de dynamo kan beschadigen, dus een klein dilemma.

Graag jullie onderbouwde advies/reactie.
Gr. Ard
Laatst bewerkt: 04 mei 2011 15:57 door ArdV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars aan 04 mei 2011 13:39 #192540

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
optie 2 dan kan de dynamo niet afgeschakeld worden.
Let wel op schakel je wel de dynamo af dan is de kans zeer groot dan er een defect optreed.
Als de acculader 2 uitgangen heeft afzonderlijk aansluiten.
heeft deze er maar1 dan aansluiten op zelfde plaats als de dynamo.
Dit kan alleen als de lader er tegen kan.
Een paar jaar gevaren met zo'n aansluiting (mastervolt)
Nu een 3 uitgangen lader en direct aangesloten.
De mosfet brug bevalt uitstekend en veel beter als een scheiding relais.

Zorg dat je kabels en bedrading over bemeten is.
Altijd 1 stapje zwaarder gaan.
Laatst bewerkt: 04 mei 2011 15:07 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars aan 04 mei 2011 14:39 #192544

ArdV schreef :

Ik ben bezig om de elektrische installatie van mijn Contest 25 OC te moderniseren. Een onderdeel hiervan betreft de aanschaf van een MOSFET 'diode'brug en vervanging van een defecte draaischakelaar (0/1/2/BOTH) door 3 afzonderlijke enkelpolige schakelaars. Voor de duidelijkheid, er zijn twee accu's.
Mijn vraag betreft het volgende: Is het handig om deze laadstroomsplitter direct aan de accuzijde van de twee respectievelijke accu-on/off schakelaars te zetten zodat een externe 220V/12V acculader via de splitter beide accu's kan opladen terwijl het boordsysteem volledig ervan gescheiden blijft.
Nadeel zou de permanene aansluiting van de splitter op de accu's zijn of valt dat risico in de praktijk mee?

Het grootste nadeel van aansluiten van de splitter op de geschakelde zijde van de hoofdschakelaars zou liggen in een foutieve bediening tijdens het varen op de motor waardoor de dynamo kan beschadigen, dus een klein dilemma.

Graag jullie onderbouwde advies/reactie.
Gr. Ard

Ikzelf gebruik al zo'n 8 jaar jouw optie twee , dus de splitter tussen de accu's en de schakelaars(nu op de tweede boot)zonder dat ik ooit een probleem heb gehad.Ik gebruik een Vetus verliesvrije splitter met twee accu's.Zie schema:
docs.google.com/viewer?a=v&pid...liODdhNzk5OGFk&hl=en

In mijn geval zit er nl. op de ingang van de spliter ook permanent een zonnepaneel ( via regelaar) aangesloten en een CTEK acculader die eventuael op de walstroom kan worden aangesloten. Doordat het zonnepaneel altijd is aangesloten zijn mijn accu's altijd vol als ik aan boord kom , ook in de (buiten) winterstalling.Ook de monitor (BM1) is permanent aangesloten.

Ad
Laatst bewerkt: 04 mei 2011 14:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars aan 04 mei 2011 14:58 #192547

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Optie 2 met aanpassingen, de kortsluitschakelaar tussen de accu's onder de shunt aansluiten, dus direct aan de accu's.
De startstroom bij starten op de service accu kan funest zijn voor je shunt of battery monitor ( erg hoge stroom)
De ander schakelaars verwijderen, minimaal de schakelaar naar de startmotor verwijderen.

Optie 2 garandeert een altijd belaste dynamo, in de oude situatie en optie 1, bestaat de mogelijkheid van een open verbinding vanaf de dynamo, hier kan je dynamo niet tegen.
Laatst bewerkt: 04 mei 2011 15:00 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars aan 04 mei 2011 15:07 #192548

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
oeps foutje

Ik bedoel optie 2
Al veranderd in vorige bericht

Weet iemand een goed teken programma voor het elektrische gedeelte?
Laatst bewerkt: 04 mei 2011 15:10 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars aan 04 mei 2011 15:22 #192549

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
dehler schreef :

Weet iemand een goed teken programma voor het elektrische gedeelte?

Meest simpel om mee te werken is TinyCAD (gratis)
Laatst bewerkt: 04 mei 2011 15:24 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars aan 04 mei 2011 15:53 #192554

  • ArdV
  • ArdV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
RE: Henk,

Je hebt gelijk, ik had dat zelf vanmiddag ook bedacht maar ben het na het tekenen weer vergeten.. :blink:
Nadeel van naar beneden verplaatsen is dan weer dat je de accu's niet van elkaar kunt isoleren als er 1 echt helemaal 'dood' is. Misschien keuze maken voor verplaatsen van de shunt naar de leiding vanaf de dynamo naar splitter of naar de leiding naar de verbruikers.

PS. ik heb dit even in Excel getekend.
Laatst bewerkt: 04 mei 2011 15:56 door ArdV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars aan 04 mei 2011 16:26 #192558

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
ArdV schreef :
RE: Henk,

Je hebt gelijk, ik had dat zelf vanmiddag ook bedacht maar ben het na het tekenen weer vergeten.. :blink:
Nadeel van naar beneden verplaatsen is dan weer dat je de accu's niet van elkaar kunt isoleren als er 1 echt helemaal 'dood' is. Misschien keuze maken voor verplaatsen van de shunt naar de leiding vanaf de dynamo naar splitter of naar de leiding naar de verbruikers.

PS. ik heb dit even in Excel getekend.

Verplaatsen van de shunt naar tussen de dynamo en de splitter is niet mogelijk dan meet je alleen de laadstroom en geen verbruik.
Je andere verplaatsing levert alleen info over de ontlaadstroom door de verbruikers en geeft geen laadstroom weer.


Als je het goed benadert dan is iedere schakelaar er een teveel, tusssen de verbruikers en de service accu is er nog sprake van een geldige reden om een schakelaar te plaatsen, de 2 andere hebben eigenlijk geen functie alleen maar nadelen.
De startaccu moet je alleen voor het starten gebruiken, als deze minder wordt merk je dat ruim van te voeren door moeilijker rond gaan.
De gebruikers wil je eigenlijk nooit op de startaccu laten draaien, een kortsluit schakelaar is dus door deze 2 redenen overbodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars aan 04 mei 2011 16:26 #192559

henkvd schreef :
Optie 2 met aanpassingen, de kortsluitschakelaar tussen de accu's onder de shunt aansluiten, dus direct aan de accu's.
De startstroom bij starten op de service accu kan funest zijn voor je shunt of battery monitor ( erg hoge stroom)De ander schakelaars verwijderen, minimaal de schakelaar naar de startmotor verwijderen.

Optie 2 garandeert een altijd belaste dynamo, in de oude situatie en optie 1, bestaat de mogelijkheid van een open verbinding vanaf de dynamo, hier kan je dynamo niet tegen.

Precies , daarom gaat bij mij de startstroom ook niet via de shunt. De startaccu staat trouwens helemaal niet op de monitor maar heeft zijn eigen voltmeter op het motorpaneel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 07:13 #192647

  • ben39
  • ben39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Ik lees nogal na mijn mening wat foute adviezen.

En Shunt tbv accu monitor zit altijd aam de minpool van de accu.
Dus van de min pool naar de shunt en aan de ander kant van de shunt ga je weer verder.
Er zit dus altijd maar een draad aan de min pool, eventueel meerdere aan de uitgang van de shunt, maar beter om hier een min verdeelstrip voor te gebruiken in plaats van alle terminals op elkaar te stapelen.

Het schema in het eerste antwoord van Yellow Boat is dus helemaal juist.
Alleen mist dat schema een zekering tussen dynamo en shunt.
hoofdzekering tussen lichtaccu en verbruikers valt waarschijnlijk buiten tekening.

Een bridge schakelaar tussen beide accu, is wel een goed idee, maar dit is dan eigenlijk een nood schakelaar voor als de motor niet wil starten op de startaccu, verder wordt deze schakelaar nooit gebruikt.
Deze schakelaar loopt dus rechtsstreeks van +pool naar +pool.


Komende zomer ben ik een aantal maanden in Nederland en voor vertrekkers die hun elektrisch systeem willen upgraden of na willen laten kijken beschikbaar, stuur mij gerust een berichtje. Of voor degene die zelf niet voldoende ervaring hebben op elektrisch gebied of te weinig tijd hebben om apparatuur zelf in te bouwen.

met groeten Ben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 07:53 #192650

ben39 schreef :
Ik lees nogal na mijn mening wat foute adviezen.

En Shunt tbv accu monitor zit altijd aam de minpool van de accu.
Dus van de min pool naar de shunt en aan de ander kant van de shunt ga je weer verder.
Er zit dus altijd maar een draad aan de min pool, eventueel meerdere aan de uitgang van de shunt, maar beter om hier een min verdeelstrip voor te gebruiken in plaats van alle terminals op elkaar te stapelen.

Het schema in het eerste antwoord van Yellow Boat is dus helemaal juist.
Alleen mist dat schema een zekering tussen dynamo en shunt.
hoofdzekering tussen lichtaccu en verbruikers valt waarschijnlijk buiten tekening.
Een bridge schakelaar tussen beide accu, is wel een goed idee, maar dit is dan eigenlijk een nood schakelaar voor als de motor niet wil starten op de startaccu, verder wordt deze schakelaar nooit gebruikt.
Deze schakelaar loopt dus rechtsstreeks van +pool naar +pool.


Komende zomer ben ik een aantal maanden in Nederland en voor vertrekkers die hun elektrisch systeem willen upgraden of na willen laten kijken beschikbaar, stuur mij gerust een berichtje. Of voor degene die zelf niet voldoende ervaring hebben op elektrisch gebied of te weinig tijd hebben om apparatuur zelf in te bouwen.

met groeten Ben

Er zit een inline zekering (zit bij de levering van een BM1) in de spanningdraad naar de BM1. Maar niet alle details staan op dit schema.
een echte hofdzekering heb ik niet want de afstand tussen de accu en het verdeelpaneel met alle zekeringen is zo kort dat ik dat niet zo zinvol vond. Maar misschien zet ik er nog wel een keer een in als ik een plekje kan vinden.
Hier is nog een wat ander schema docs.google.com/viewer?a=v&pid...UyYWYwMTZjZWNi&hl=en , maar daar staan weer dingen niet op die wel op het eerste schema staan. Misschien toch ens een complet maken!


Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 09:26 #192657

  • ArdV
  • ArdV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16

Aan de hand van julie reacties kom ik zo toch weer wat verder.

Hierbij een nieuwe versie van mijn schema.

In het (nood)geval van een defecte startaccu kan deze worden ontkoppeld zodat geen hoge vereffeningsstromen optreden en op de lichtaccu worden gestart. De shunt speelt in dat circuit nu geen rol meer en de A-meter werkt gewoon zoals voorheen. Verder is de dynamo nu altijd op een accu aangesloten.

Ik wil gebruik blijven maken van hoofdschakelaars om het systeem spanningsvrij te kunnen maken, ondanks de eraan klevende nadelen zoals verhoging storingsgevoeligheid en spanningsverlies.

A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 10:08 #192680

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Ik heb het soortgelijk opgelost in mijn schema met het kleine verschil dat elke accu twee draden direct op de polen heeft, 1 voor gebruik en 1 voor laden. maar dat is een (instalatie)keuze.

MBT noodschakelaar:
om fouten met vereffenings stromen te voorkomen is 1 simpele remedie die bovendien gratis is. plaats de drie hoofdschakelaars bij / naast elkaar en stop één sleutel ver weg in de gereedschapskist of zo. Als je nu de nood functie wilt gebruiken, moet je een andere sleutel er uit nemen. zo kan het nooit fout gaan. motor start niet? startsleutel er uit en in de noodschakelaar. gebruikers doen het niet? 'gebruik steutel' er uit en in de nood schakelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 10:15 #192681

  • ArdV
  • ArdV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Ja, dat is een goed plan voor de combinatie start-/noodschakelaar.
En de sleutel voor de lichtschakelaar aan een kort kettinkje zodat die alleen daarvoor gebruikt kan worden.
Thanks - zo komen we er!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 10:41 #192692

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
als je dat kettinkje nu weg laat kun je ook de 'licht' gebruikers gebruiken op de startaccu als je lichtaccu uitvalt door de licht sleutel in de noodschakelaar te steken ;)

het vereist alleen 3 dezelfde schakelaars dus een nogal overbemeten schakelaar voor je schakelpaneel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 10:50 #192693

  • ArdV
  • ArdV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Nee, want mijn idee is om alleen de lichtaccu als reserve energiebron voor het starten beschikbaar te hebben, andersom vind ik niet nodig.
Maar bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 11:06 #192697

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Ook dat is een keuze. Ik vond het wel handig toen ik mijn boot overvoer en nog geen lichtaccu aan boord had maar dat komt inderdaad niet zo veel voor.

Zo had ik het eerst ook maar dan met een keuze schakelaar in plaats van de twee losse schakelaars:
uit / starten op startaccu / starten op lichtaccu
Zo kan er ook niks mis gaan.

Wisselknoppen met uit-stand die hoge stromen aankunnen zijn alleen lastig te vinden. bij mij was zo'n 1-2-both-off schakelaar gebruikt waarbij de both functie onklaar was gemaakt door het verwijderen van de koperen plaatjes. wat over blijft een is de benodigde schakelaar. En een dergelijke schakelaar heb je al zie ik ;)
Laatst bewerkt: 05 mei 2011 11:10 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 14:14 #192715

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Ardv

nu kom je weer met een verkeerd aansluit schema.
Hier blaas je de dynamo mee op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 14:23 #192718

dehler schreef :
Ardv

nu kom je weer met een verkeerd aansluit schema.
Hier blaas je de dynamo mee op.

dat hoeft niet, er blijft toch altijd nog een accu aan gesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 14:32 #192719

sietse-ten schreef :
dehler schreef :
Ardv

nu kom je weer met een verkeerd aansluit schema.
Hier blaas je de dynamo mee op.

dat hoeft niet, er blijft toch altijd nog een accu aan gesloten.

Alleen staat het pijltje naar de dynamo wel verkeerd om. Ik heb trouwens bij het maken van mijn installatie gebruik gemaakt van de info die bij de Vetus splitter zat ( www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf )
De schema's die daarin staan komen trouwens uit de oude Vetus folder"Stroom aan boord " van Willem den Ouden die ik ooit een keer op de Vetus stand heb gekregen.
Ad
Laatst bewerkt: 05 mei 2011 15:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 14:46 #192722

YELLOW BOAT schreef :
sietse-ten schreef :
dehler schreef :
Ardv

nu kom je weer met een verkeerd aansluit schema.
Hier blaas je de dynamo mee op.

dat hoeft niet, er blijft toch altijd nog een accu aan gesloten.

Alleen staat het pijltje naar de dynamo wel verkeerd om. En inderdaad als allebei de schakelaars worden "uit" gezet als de motor draait gaat het goed mis !
Daarom blijf ik van mening dat er tussen dynamo en accu('s) geen schakelaar hoort!
Ik heb touwens bij het maken van mijn installatie gebruik gemaakt van de info die bij de Vetus splitter zat ( www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf )
De schema's die daarin staan komen trouwens uit de oude Vetus folder"Stroom aan boord " van Willem den Ouden die ik ooit een keer op de Vetus stand heb gekregen.
Ad

ad , sorry maar heb ik nu een verkeerde bril op?
volgens mij blijft de service accu er wel aan hangen, ik ben het wel met je eens dat die schakelaar in de start accu er beter uit kan,elke schakelaar, zeker in het start circuit met hoge amp afname, kan storingen veroorzaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 05 mei 2011 15:52 #192729

sietse-ten schreef :
YELLOW BOAT schreef :
sietse-ten schreef :
dehler schreef :
Ardv

nu kom je weer met een verkeerd aansluit schema.
Hier blaas je de dynamo mee op.

dat hoeft niet, er blijft toch altijd nog een accu aan gesloten.

Alleen staat het pijltje naar de dynamo wel verkeerd om. Ik heb touwens bij het maken van mijn installatie gebruik gemaakt van de info die bij de Vetus splitter zat ( www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf )
De schema's die daarin staan komen trouwens uit de oude Vetus folder"Stroom aan boord " van Willem den Ouden die ik ooit een keer op de Vetus stand heb gekregen.
Ad

ad , sorry maar heb ik nu een verkeerde bril op?
volgens mij blijft de service accu er wel aan hangen, ik ben het wel met je eens dat die schakelaar in de start accu er beter uit kan,elke schakelaar, zeker in het start circuit met hoge amp afname, kan storingen veroorzaken.

Je hebt gelijk , kannelijk even het spoor bijster maar ik zal even een correctie maken.
Ad
Laatst bewerkt: 05 mei 2011 15:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 06 mei 2011 06:48 #192800

  • ArdV
  • ArdV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Sorry, de pijltjes staan er eigenlijk alleen om aan te geven waar de draden naar toe lopen - hoort inderdaad niet in het schema.

De schakelaar van de startaccu staat er alleen in voor het geval de startaccu geheel ontladen is en hij dan ontkoppeld kan worden om hoge vereff. stroom te voorkomen.
En de startstroom van mijn MD5A 6,5 pk diesel zal niet al te hoog zijn (ca. 100A vermoed ik)
Weet iemand daar de concrete waarden van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 06 mei 2011 06:53 #192801

ArdV schreef :
Sorry, de pijltjes staan er eigenlijk alleen om aan te geven waar de draden naar toe lopen - hoort inderdaad niet in het schema.

De schakelaar van de startaccu staat er alleen in voor het geval de startaccu geheel ontladen is en hij dan ontkoppeld kan worden om hoge vereff. stroom te voorkomen.
En de startstroom van mijn MD5A 6,5 pk diesel zal niet al te hoog zijn (ca. 100A vermoed ik)
Weet iemand daar de concrete waarden van?

Als de startmotor eenmaal loopt haalt hij die 100 Amp niet denk ik maar de aanloopstroom zal veel hoger zijn.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOSFET 'diode'brug vóór of ná hoofdschakelaars? 06 mei 2011 08:50 #192814

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Effe uit mijn hoofd heeft de 5A een dynastart.. toch? Zo'n ding vebruikt 'niks'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl