ANDO schreef :
Duidelijkheid verschaffen????
Techniek kan daarbij (daarna ) een mooie toevoeging zijn.Ook ik vaar met pc-ais-windpilot-stuurautomaat etc.Maar om dat nou allemaal te koppelen ,het in een mobieltje te proppen,te plotteren,te facebooken en/of te twitteren,met als doel op je bestemming aan te komen....ik weet het niet hoor....
groet,
Herman.
Herman en Sietze,
Nut van AIS is geloof ik boven alle twijfel? Nut van de marifoon ook! En de stuurautomaat dacht ik ook! En dat koppelen: vroeger hadden we op ons werk (grote automatiseringsafdeling) wel eens een situatie waarbij informatie vanuit het ene systeem met de hand overgezet werd naar het andere systeem. We noemden dat een 'Chinese interface'...
Nu wordt alles aan elkaar gekoppeld. Dat is bij het programmeren meer werk. Maar daarna in de uitvoering veel minder werk en vooral veel minder fouten.
TS heeft eigenlijk nu een soortgelijke uitdaging op de boot.
Ik heb met iets degelijks gezeten: wel een NMEA output vanuit de plotter, ook een NMEA input op de stuurautomaat, maar met elkaar praten ho maar. Ik heb dus bijna een jaar lang met een 'chinese interface' de stuurautomaat aangestuurd: kijken op de plotter (en de kaart overigens) welke koers er nodig is, en die instellen op de stuurautomaat.
Toevallig kwam ik laatst een goed verborgen pagina NMEA instellingen tegen in de handleiding van de plotter en voila, opeens praten plotter en stuurautomaat wel met elkaar. Best prettig, wat minder instelwerk en dus meer tijd voor zeilplezier. Ik kwam wel een nieuw probleempje tegen: als ik de plotter echt de stuurautomaat laat aansturen en ik heb toevallig een boei als waypoint in de route staan, dan vaart de boot daar dus echt tegenaan! (Nee, ik was er op tijd bij!)
Ik vind deze koppelingen erg handig en kan me voorstellend dat TS het ook wil. En ik heb dus ook ervaren dat het niet altijd zo eenvoudig is om het zover te krijgen.
Groet Erik