Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: lekstroom

lekstroom 29 aug 2011 06:40 #217802

  • joshua10
  • joshua10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Goede morgen,

Ik verwacht dat ik aan boord lekstroom heb.
Weet iemand hoe ik dit kan meten en wat ik hier dan mee moet/kan doen?
Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Joshua
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 29 aug 2011 06:59 #217812

Ik denk dat je even wat meer info moet geven.
Waarom verwacht je dat?
Wat voor lekstroom?
Waar?
Wat voor boot?
Wat voor installatie?
etc.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 29 aug 2011 10:04 #217874

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Met een amperemeter?

Zekeringen trekken (of draden afkoppelen) tot-ie weggaat, dan weet je waar het zit?

Of is het gewoon 1 kapotte accu met hoge zelfontlading. Als die in een bank staat, kan-ie ook de rest leeg trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 29 aug 2011 10:44 #217895

Eerst maar eens meten met een simpele amperemeter tussen de losgenomen accupluskabel en de accu pluspool. Dat moet sowieso nul zijn.Daarna kun je per gezekerde groep gaan meten enz.
Maar waaruit leidt je eigenlijk af dat je een lekstroom hebt?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 29 aug 2011 11:00 #217909

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
YELLOW BOAT schreef :
Eerst maar eens meten met een simpele amperemeter tussen de losgenomen accupluskabel en de accu pluspool. Dat moet sowieso nul zijn.
Hoezo sowieso 0? Als er daadwerkelijk een lekstroom is, dan zul je dat tussen de pool en de kabel toch juist meten?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 29 aug 2011 11:52 #217926

  • joshua10
  • joshua10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Heb als volgt gemeten:
Pluskabel los en dan rode pen op pool en zwarte pen op de losgenomen kabel.
Meet geen milli-ampere verlies.
Nu de accu's opgeladen en de kabels losgenomen om te kijken of er over een paar dagen een voltage verschil is.
Zijn boordservice-accu's die op een bank staan(24 volt).
Ze zijn 2 maanden oud.
Alvast bedankt voor het meedenken!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 29 aug 2011 12:06 #217929

Hen3 schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Eerst maar eens meten met een simpele amperemeter tussen de losgenomen accupluskabel en de accu pluspool. Dat moet sowieso nul zijn.
Hoezo sowieso 0? Als er daadwerkelijk een lekstroom is, dan zul je dat tussen de pool en de kabel toch juist meten?

Uiteraard maar ik heb ook nog niet gelezen dat en wat er gemeten is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 29 aug 2011 12:12 #217931

joshua10 schreef :
Heb als volgt gemeten:
Pluskabel los en dan rode pen op pool en zwarte pen op de losgenomen kabel.
Meet geen milli-ampere verlies.Nu de accu's opgeladen en de kabels losgenomen om te kijken of er over een paar dagen een voltage verschil is.
Zijn boordservice-accu's die op een bank staan(24 volt).
Ze zijn 2 maanden oud.
Alvast bedankt voor het meedenken!!

Nou dan heb je dus geen lekstroom.
Wat niet wil zeggen dat de accu's niet v.w.b. Voltage kunnen teruglopen. els er een in die bank kapot is kan het Voltage snel teruglopen. Maar dat is dan interne (in de accu) kortsluiting.
trouwens, hoe lang heb je na het laden gewacht met Voltage meten? Dat moet wel een paar uur zijn to het Voltage constant wordt kort na het laden meet je te hoog. en dan zul je na een paar dagen altijd verlies meten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 29 aug 2011 19:08 #218114

  • joshua10
  • joshua10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Heb een uurtje gewacht en ga morgen nog eens meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 31 aug 2011 06:10 #218506

  • joshua10
  • joshua10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Was gisteren na de lader een uur afgekoppeld te hebben resp. 12.9 en 12.7 volt.
Vandaag resp. 12.6 en 12.4 volt.
Ga morgen nog eens meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 31 aug 2011 06:23 #218511

Varierende accuspanning is heel normaal, niks om je zorgen over te maken. Accuspanning is afhankelijk van o.a. ladingstoestand en temperatuur, en ook hoe lang geleden het is dat je hem hebt geladen.
Gewoon de accuklem er weer op en lekker doorzeilen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 31 aug 2011 07:12 #218520

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De accu's zijn 2 dagen geleden opgeladen volgens de TS en 2 maanden oud. Dan al verschillen meten van zeg een volle accu van 12,7V naar 12,4V lijkt me niet echt goed. Het kunnen ook foute accu's zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 31 aug 2011 08:13 #218528

  • Mike T
  • Mike T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Accu's eruit halen en mee terug naar degene waar je ze gekocht hebt. De betere zaken waar je accu's kunt kopen hebben een testbank waarop de accu belast worden. Hierdoor is gelijk duidelijk of er sprake is van een slechte accu. Zo ja => garantie, zo nee => dmv meten bepalen waar de lekstroom vandaag komt. (slecht contact oid)
Had je voordat je de nieuwe accu monteerde ook al last van lekstroom?

Mocht het probleem onvindbaar zijn, kan het monteren van een massapik ook uitkomst bieden. (is wel gevolgbestrijding...)

Suc6!

Mike
Jeanneau Sun Odyssey 36.2 | N²Joy

\"Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 31 aug 2011 08:40 #218535

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
12.7 een uur na het laden, en 12.4 een dag later, is geen volle accu.

De andere accu ben ik minder bezorgd over. Mits de gebruikte multimeter in orde en nauwkeurig is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 31 aug 2011 12:24 #218566

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
joshua10 schreef :
Zijn boordservice-accu's die op een bank staan(24 volt).

staan ze in serie dan??
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 04 sept 2011 17:22 #219492

  • joshua10
  • joshua10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ja,ze staan in serie (24 volt).
Na een dag laden meet ik ong. 25.6 volt (12.8 per accu).
Geen lekstroom gemeten maar na verbruik (lampjes e.d.) vind ik dat ze snel de capaciteit verliezen.
Na twee avonden twee lampjes van 20 watt te laten branden resteert ong. 24.2. volt!?
Is dit redelijk of zijn het gewoon slechte accu's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 04 sept 2011 17:36 #219502

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
hoe laad je de accu's op?
kan je de spanning eens meten met de acculader aan?

Zoals je het nu beschrijft lijkt het wel alsof ze nit goed opgeladen worden.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 04 sept 2011 18:41 #219530

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
joshua10 schreef :
Na twee avonden twee lampjes van 20 watt te laten branden resteert ong. 24.2. volt!?
24.2 volt is 2* 12.1V, nemen we aan.
Dat is het voltage van 75% lege accu's.

Als je 2*20W bij 24 V gebruikt nemen voor het gemak daarvoor 2A.

2 avonden van 8 tot 12 is 2*4 uur, dus 8 uur.
2A*8h is 16Ah gebruikt.
Als dat 75% van je accucapaciteit is dan hebben we het dus over 2 accu's van samen ca 20Ah capaciteit, 2 van 10Ah dus. Dat zijn startaccutje voor scootertjes...
Of geheel versleten grote accu's natuurlijk

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 05 sept 2011 01:50 #219565

joshua10 schreef :
Ja,ze staan in serie (24 volt).
Na een dag laden meet ik ong. 25.6 volt (12.8 per accu).
Geen lekstroom gemeten maar na verbruik (lampjes e.d.) vind ik dat ze snel de capaciteit verliezen.
Na twee avonden twee lampjes van 20 watt te laten branden resteert ong. 24.2. volt!?
Direct na branden, of ook weer na 24 uur rust?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 05 sept 2011 04:12 #219570

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7209
roblisto schreef :
hoe laad je de accu's op?
kan je de spanning eens meten met de acculader aan?

Zoals je het nu beschrijft lijkt het wel alsof ze nit goed opgeladen worden.

Gr Rob

als ik dit verhaal zo lees dan lijkt mij ook de acculader verdachte in deze, voor mijn werk gebruik ik een 24volts lader. meet ik na 24 uur laden dan meet ik vrijwel altijd tussen de 26 en 27 volt.
misschien een idee om je lader eens te checken.
aan boord van mijn boot staan 4 keer 75 ah accu,s parallel en na bijv, 24 uur laden staat de hele bubs op 12.9 volt. pas na een paar dagen keldert het geheel naar 12.6 volt en dan heb ik het over verbruikers zoals koelkast,verlichting, boordlichten, computer, dieptemeter,radio,marifoon enz, dus dat lijken mij wel aardige verbruikers.
lijt mij verstandig om jouw lader eens aan de tand te voelen.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 05 sept 2011 06:01 #219614

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Capolavoro schreef :
joshua10 schreef :
Als je 2*20W bij 24 V gebruikt nemen voor het gemak daarvoor 2A.

2 avonden van 8 tot 12 is 2*4 uur, dus 8 uur.
2A*8h is 16Ah gebruikt.
Als dat 75% van je accucapaciteit is dan hebben we het dus over 2 accu's van samen ca 20Ah capaciteit, 2 van 10Ah dus. Dat zijn startaccutje voor scootertjes...
Of geheel versleten grote accu's natuurlijk

groet
t
Niet helemaal goed lijkt me. Die 16Ah is toch het verbruik, en niet de restcapaciteit? Dan is dat dus 25% ipv 75% van de accucapaciteit. Hetgeen de accu's hooguit iets minder dood verklaart, het blijft teveel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 05 sept 2011 06:51 #219629

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Welke lader gebruik je en zijn de instellingen wel in orde?
Bij de meer professioneel gebruikte laders voor de plezier vaart zijn er schakelaars die op diverse accu type en/of spanning ingesteld kunnen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 05 sept 2011 09:33 #219695

joshua10 schreef :
Ja,ze staan in serie (24 volt).
Na een dag laden meet ik ong. 25.6 volt (12.8 per accu).
Geen lekstroom gemeten maar na verbruik (lampjes e.d.) vind ik dat ze snel de capaciteit verliezen.
Na twee avonden twee lampjes van 20 watt te laten branden resteert ong. 24.2. volt!?
Is dit redelijk of zijn het gewoon slechte accu's?

Ach fout gelezen, ik dacht: een dag na het laden mat ik 25.6, maar als 'ie na een dag laden 25.6 aangeeft dan heeft 'ie dus niet of nauwelijks geladen....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 05 sept 2011 15:00 #219793

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Apae schreef :
Niet helemaal goed lijkt me. Die 16Ah is toch het verbruik, en niet de restcapaciteit? Dan is dat dus 25% ipv 75% van de accucapaciteit. Hetgeen de accu's hooguit iets minder dood verklaart, het blijft teveel...

16Ah is het verbruik en is tevens 75% van de capaciteit (want zo leeg zijn ze gezien de poolspanning.)
100% leeg is dan nog 1/3 meer (25 van 75).
4/3*16 is zo ongeveer 18 (a 20) Ah. toch?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekstroom 05 sept 2011 17:08 #219834

  • joshua10
  • joshua10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Rob, het is een Victron lader Skyla 24v 25 ampere.
In booststand laad de lader 28,4 volt en in fload 26,5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl