Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VHF-antenne handmatig delen met AIS?

VHF-antenne handmatig delen met AIS? 14 okt 2007 12:01 #22204

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Beste zeilvrienden,
Heb zojuist mijn AIS-ontvanger binnengekregen en zie tot mijn schrik (inderdaad de beschrijving niet goed gelezen) dat er een BNC-aansluiting op zit. Een zogenaamde bajonetsluiting, terwijl het uiteinde van mijn bestaande antennekabel gewone schroefdraad heeft.
Ik was oorspronkelijk van plan om de VHF-antennekabel van de marifoon simpel te delen tussen de marifoon en de AIS en dan de antenneaansluiting over te plaatsen, wanneer dat nodig zou zijn. Alle bestaande alternatieven, een tweede antenne op de mast of een electronische splitter installeren vond ik financieel en vanuit praktisch standpunt niet geslaagd, vandaar.
Nu is de vraag, zal ik ongestraft een TV-antennesplitter op deze coax-antennekabel kunnen monteren? Ik weet dat je niet de antennekabel aan de AIS-ontvanger aangesloten moet hebben als je met de marifoon gaat zenden, dus daarom wil ik telkens handmatig de antenne overzetten, maar met zo'n splitter ertussen gaat dat veel gemakkelijker met twee verschillende uiteinden.
Het gaat er dus maar om, of het signaal na zo'n metalen coax-splitter nog wel goed genoeg zal zijn en of ik risico loop er mijn SR161 mee te beschadigen. Ik hoop heel erg dat iemand in dit forum ervaring met AIS-ontvangers heeft, of dat er een elektronicaspecialist in de zaal zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VHF-antenne handmatig delen met AIS? 14 okt 2007 13:43 #22205

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Ik denk dat je tegen een paar problemen aanloopt:

In de televisietechniek gebruikt men de wisselstroomweerstand van 75 ohm. Dit wordt met een duur woord impedantie genoemd.

In de zendwereld ( en dus ook bij je marifoon) gebruikt men een standaardimpedantie van 50 ohm. Een splitter uit de televisiewereld zal niet werken aan boord omdat deze dan als een verzwakker gaat werken op het moment dat hij in de kabel wordt opgenomen. De situatie wordt dan als volgt: of de marifoonontvangst wordt stukken minder, of je AIS ontvanger "wordt doof"

Je kunt dit ook zien door het verschil in coaxkabel. Alles aan de marifoon is ws met RG58 uitgevoerd (50 ohm, dus) Bovendien past er geen enkele fatsoenlijke connector op de tv splitter. Kijk maar eens naar de CAI doos in je woonkamer en vervolgens naar de BNC connector op je AIS. Daar zijn echt geen verlopen voor, laat staan spatwaterdichte...

Ook nog een leuke: tv splitters zien er "metalig" uit. Dit doet de fabrikant om het een beetje hi-tech eruit te laten zien. Vaak zijn zij echter van gewoon plastic gemaakt met een metal finish erop. Je zult begrijpen dat zo'n splitter een bron van storing wordt in de verder zorgvuldige (want: afgeschermde) opgebouwde verbinding van marifoon naar antenne.

Daarbij heb je nog een ander praktisch probleem: als je gaat zenden met de marifoon zal niet alle zendenergie naar de marifoonantenne gaan. Een antenne is niet altijd precies 50 ohm (helaas) en zal altijd een beetje vermogen reflecteren. Dit gereflecteerde vermogen is binnen bepaalde grenzen niet schadelijk voor de marifoon maar waarschijnijk wel voor de gevoelige antenne-ingang van de AIS ontvanger.

Er zijn wél splitters in de handel die automatisch een ingang kortsluiten op het moment dat je de spreeksleutel van de marifoon indrukt, zoals je zelf al schrijft. Deze heb je in zowel een actieve (12v met coaxrelais én duur) als passieve uitvoering.

De oplossing van je probleem kan daarom op twee manieren: óf je gebruikt een coaxrelais oftewel vhf-splitter óf je gebruikt een tweede marifoonantenne

Deze laatste optie zou mijn persoonlijke voorkeur hebben. De antenne hoeft niet persé hoog in de mast omdat je toch voornamelijk geinteresseerd bent in "dichtbij verkeer"
Bovendien heb je dan altijd een tweede antenne aan boord die je kunt gebruiken in geval de originele kabel vol met (zee)water zit....

O,ja er zijn verlopen in de handel tussen BNC en amphenol. BNC heet de connector op je AIS ( van Bajonet Navy Connector) en amphenol oftewel pl-259 zit aan een 50 ohm kabeltje van je tweede vhf antenne. Let goed op het mannetje/vrouwtje verhaal als je aan een externe antenne denkt. Een foutje is zo gemaakt.

Ik wil je niet teveel ontmoedigen, maar misschien moet je toch aan de eerder door jou genoemde alternatieven denken.
Ik hoop dat je nu wel iets meer inzicht hebt in deze materie. :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VHF-antenne handmatig delen met AIS? 14 okt 2007 15:08 #22206

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Bedankt Martin voor deze duidelijke en uitgebreide uitleg. TV-splitter is dus niks, exit splitter.

Komen er nog een paar vraagjes op. Ik heb gelezen dat een VHF-antenne een zogenaamde 'line-of-sight' antenne is, dat wel zeggen dat hij rondom vrij moet kunnen "kijken". Met een tweede antenne aan de mast lukt dat niet. Vooral als je een brede bijna ovale mast hebt, hou je altijd een vrij grote schaduwkant. En het laatste wat je wilt zou toch zijn dat er precies een snel vrachtschip op ramkoers ligt dat in die zone zou zitten, toch? Nu kun je natuurlijk ook zeggen dat je de antenne op de top van de mast gebruikt voor de AIS en de tweede lagere voor de marifoon, maar in welke mate verslechtert dit de marifoonontvangst? Kun je daar nog iets over zeggen? De afstand voor een eventuele noodoproep zal toch dramatisch terugvallen, niet?
En kun je niet twee antennes naast elkaar plaatsen als je voorneemt altijd slechts één van de twee apparaten op een moment te gebruiken en nooit tegelijk. Dan kan het toch geen kwaad? Of toch?

Een laatste vraag. Kun je die connectors gewoon losknippen en overzetten op de coax-kabels zoals met rtv-stekkers, of zitten die gesoldeerd en moet je verlooppluggen gebruiken?

Ben benieuwd en nogmaals dank!

Fred
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VHF-antenne handmatig delen met AIS? 14 okt 2007 17:03 #22208

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Hoi Fred,

Hierbij nog wat antwoorden op je gestelde vragen:

Om helemaal correct te zijn, een vhf antenne is geen line-of-sight- antenne. het is de gebruikte frequentie die bepaald of een verbinding mogelijk is.

bovendien spelen hier twee factoren mee die verwarring kunnen veroorzaken. dit zijn zendbereik en signaalrichting.

Om te beginnen het zendbereik

Dit heeft te maken met het feit dat hoge(re) frequenties IN THEORIE niet meebuigen met het aardoppervlak. De zendenergie die de antenne verlaat kan de ontvangstantenne alleen bereiken als er een zichtverbinding is. Een en ander kun je uitrekenen met de volgende formule:

afstand = 2,2 x (V1 + V2)

waarbij de afstand het zendbereik in NM is, en V1 en V2 de vierkantswortel van de hoogte in meters van de zendende en ontvangende antenne.


In de praktijk zul je zien dat hoge frequenties onder invloed van temperatuurinversies en ionisatie's wél mee kunnen buigen met het aardoppervlak. Dit heet dan ducting of tunneling. Bovenstaande formule over het zendbereik geldt dan in het meest ongunstige geval.

De signaalrichting van een verticale antenne ( marifoon) kun je vergelijken met een steen die je in een vijver gooit waar je vervolgens van bovenaf op kijkt. Hoe harder de plons ( oftewel: hoe meer vermogen) des te verder de cirkelvormige beweging gaat. Uiteindelijk zullen alle randen van de vijver door een golfje bereikt worden, hoe klein ook.

Moraal van dit verhaal is dat het niet veel uitmaakt of een antenne achter een mast staat of niet. de ontvangstgolven zullen de antenne toch wel gedeeltelijk bereiken. Met andere woorden, een mast van een zeilschip zal niet gauw voor een dode zone zorgen in ontvangst bij VHF verkeer. Denk in dit verband maar eens aan je autoradio. dit is bij benadering een redelijke afspiegeling van de VHF-band zoals wij die kennen. Op je auto werk je ook niet met richtantenne's.
Uitzonderingen (natuurlijk..) hierop zijn vaste stations (kustwacht,
CP Ijsselmeer) die een groot gebied willen bereiken. zij werken met relaisstations en antennegroepen die zij kunnen schakelen

Echter: hoe hoger de frequentie, des te meer reflectie er plaats vindt. In bepaalde gevallen zelfs wenselijk, denk maar eens aan radar of zelfs infrarood toepassingen.

Alhoewel ik geen ervaringen heb met een AIS ontvanger lijkt het mij dat je vooral info wilt zien over schepen in je nabijheid. Om die reden denk ik niet dat een tweede antenne hoog in je mast per sé nodig is. Misschien voldoet een antenne achter op het hek ook.

Wil je echter wel twee antenne's bovenin de mast dan is dit geen probleem zolang bij het zenden de metalen sprieten elkaar (galvanisch bedoel ik dus) niet kunnen raken. Als een van de twee een kunststof behuizing heeft bestaat dit probleem ook niet. Of het daarentegen praktisch uitvoerbaar is, weet ik natuurlijk niet.

( het zou een probleem kunnen worden als een metalen bewegende zendende marifoonantenne electrisch contact maakt met de metalen ontvangstantenne van de AIS waardoor deze laatste zou kunnen overlijden)

Mijn keuze zou zijn: marifoonantenne bovenin, AIS antenne lager. Dit om bij eventuele noodoproepen verzekerd te zijn van je maximale bereik.
Dit zou ook mijn keuze zijn als ik zelf een actief AIS systeem hebt welke zelf ook mijn gegevens zou uitzenden.

(alhoewel ik denk dat je vast wel een DSC optie in de marifoon hebt en een naburig schip bij nood vast wel zal relayeren in geval van geen contact met kuststation)

Over de connectors nog het volgende: het is eenvoudiger om verloopstekkers te gebruiken ipv ze los te knippen en anderen modellen op de kabel te bevestigen. Gewone Amphenol pluggen kun je redelijk eenvoudig solderen, maar BNC connectoren gaan al heel wat moeilijker en soms is het monteren echt millimeterwerk.
Eventueel zijn BNC connectoren ook in kneluitvoering te krijgen. Verlopen aanschaffen dus.
Hoe weet je immers of tijdens het solderen of knellen er geen sluiting is ontstaan tussen binnenader en buitenmantel? Als je geen SWR meter hebt wordt het moeilijk, hoor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VHF-antenne handmatig delen met AIS? 14 okt 2007 17:45 #22209

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Hartstikke bedankt Martin, dit was een leerzame les. Ik denk dat ik je advies voor een tweede antenne overneem en de AIS-antenne dan lager plaats. Ik neem aan dat het raken van de alu. mast door de antenne voor de AIS geen bezwaar hoeft te zijn. De AIS ontvangt alleen. Of moet de afstand toch wel zodanig zijn dat er echt geen risico op contact bestaat?

Nogmaals veel dank!

Fred
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VHF-antenne handmatig delen met AIS? 14 okt 2007 17:58 #22210

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Hartstikke bedankt Martin, dit was een leerzame les. Ik denk dat ik je advies voor een tweede antenne overneem en de AIS-antenne dan lager plaats. Ik neem aan dat het raken van de alu. mast door de antenne voor de AIS geen bezwaar hoeft te zijn. De AIS ontvangt alleen. Of moet de afstand toch wel zodanig zijn dat er echt geen risico op contact bestaat?

Nogmaals veel dank!

Fred

Electrisch gezien is het niet bezwaarlijk als een sprietantenne van een passief, -dwz niet zendend systeem- tegen een mast aankomt. Of het acoustisch wenselijk is, is een tweede... :lol:

Verder, graag gedaan! Misschien kun je je ervaringen eens laten weten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VHF-antenne handmatig delen met AIS? 14 okt 2007 18:26 #22213

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Voor je toch een extra antenne gaat plaatsen... er bestaan speciale splitters voor de marifoonantenne bij het gebruik van AIS. Deze zijn gewoon in de handel verkrijgbaar (zie ook laatste Waterkampioen). Je kan dus een splitter plaatsen voor nautisch gebruik voor beide apparaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VHF-antenne handmatig delen met AIS? 14 okt 2007 19:14 #22223

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Dat weet ik, maar de bestaande elektronische splitters zijn mij voorlopig te kostbaar. Vandaar dat ik naar alternatieven zoek.
Ben een echte Hollander, als u me wel begrijpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VHF-antenne handmatig delen met AIS? 14 okt 2007 19:17 #22224

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Ik heb deze splitter:

www.yachtbits.com/easyais/ais_...antenna_splitter.php

zonder gebruuik nte maken van een dergelijke splitter kan je een AIS niet aansluiten op dezelfde antenne als de VHF. Zodra je dan gaat zenden kan je een nieuwe AIS kopen.

Ik hou er persooonlijk niet zo van om allemaal verschillende antenne's te plaatsen (cosmetisch gezien). Op de splitter zit ook een FM antenne. scheelt weer een antenne!

De splitter werkt perfect en ik zie schepen op 40 mijl varen. Op open zee tenminste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl