Allen,
Veel dank voor het meedenken over het Lopolight. Een reactie:
web schreef :
Daarom denk ik niet dat een werf het in z'n hoofd zou halen een 1-mijls licht op een 41-voeter te monteren.
De Lopolight is
niet door Breehorn gemonteerd. Breehorn had een 'gewoon' 3 kleuren toplicht gemonteerd. Maar die mast was gebroken in 2009 (je begrijpt dat ik dit pas aan Jeroen en Wouter vertelde toen we al onderweg waren
). Jachtwerf Den Helder heeft er toen een nieuwe mast opgezet en (naar ik aanneem) ook de Lopolight erop gezet.
Capolavoro schreef :
Het verschil is te zien aan het typenummer (100 resp 200-serie) en aan het aantal rijen LEDs boven elkaar (zie lopolight.dk)
Ik was gisteren in de mast gehesen, stom dat ik niet even naar het typenummer heb gekeken. Zou dat er bovenop moeten staan?
ISO788 Hans schreef :
kan het zijn dat de lopo te lage spanning krijgt als gevolg van overgangsweerstand in de kabel??
Ook ledjes branden eerst zwakker voor ze er helemaal de brui aangeven bij nog lagere spanning...
Aan de accu zal het in ieder geval niet liggen, Ik heb 5x 100Ah accus dus 500 Ah totaal, en lage spanning lijkt me geen issue; dat zakt maar zelden onder de 12.3 volt. Hoe het met de overgangsweerstanden en aansluitingen zit weet ik niet.
roozeboos schreef :
Oke, ik had het meer over het varen op zee, net als de mannen in dit topic. Dan heb je dus beroepsvaart vracht en vissers, die je 1. niet zien, en 2., waar je voor aan de kant moet. Het is handig dat ze je zien, maar dr is geen garantie. En een aanvaring is fataal.
Daarnaast heb je de enkele zeiler die wel moet opletten.
Ik meen dat op zee, anders dan op binnenwater, de beroepsvaart wel degelijk moet uitwijken voor een zeilboot (tenzij ze in de shipping lane varen). Maar daar moet je natuurlijk niet op rekenen, ik ben met je eens dat je er maar beter vanuit kunt gaan dat ze je niet zien en dat je zelf tijdig uitwijkt voor die 800+ voet tanker die aan komt stormen met 20 knopen of meer.
web schreef :
Zo'n ding hoort wel vrij fel te zijn als je er direct in kijkt van zo dichtbij, maar wel onder beperkte hoek. Onder flinke helling ben je van opzij minder zichtbaar, omdat er LEDs in zitten met een beperkte stralingshoek. Daarom zijn het er ook zo veel in verschillende richtingen, om in ieder geval horizontaal de cirkel goed vol te maken. Maar verticaal is het bereik dus wel beperkt. Buiten "de bundel" zie je nog wel goed dat-ie aan staat, maar is het bereik erg beperkt.
Dus, kan het aan helling gelegen hebben, of brandt de lopo gewoon wat zwakjes door contactverliezen ergens? (dekstekkers zijn natuurlijk berucht)
Ja, het kan aan de helling gelegen hebben, we waren aan het zeilen en hadden wel wat helling waarbij de mast gezien van de brug van onze 'close encounter in the night' naar achteren helde (naar SB; vrachtvaarder aan BB).