Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lopolight discussie uit 'Oversteek UK'

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:43 #225426

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schreef :
Daarom denk ik niet dat een werf het in z'n hoofd zou halen een 1-mijls licht op een 41-voeter te monteren.

er zijn hier eerder wel meer dingen gepasseerd waarvan wij denken dat een werf ze niet in zijn hoofd zou halen..... iets met afvallende kielen bijvoorbeeld ;-(

we zullen zien, wellicht kan Balance met de wet in de hand een 2-mijls lopo van de werf krijgen (als die er al niet opzit, wat ik dus betwijfel). Het verschil is te zien aan het typenummer (100 resp 200-serie) en aan het aantal rijen LEDs boven elkaar (zie lopolight.dk).
In de spec's van de Breehorn werf staat alleen "driekleurentoplicht".

groet
t
Laatst bewerkt: 26 sept 2011 06:51 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:49 #225429

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
roozeboos schreef :
Overigens heb ik meer moeite met schepen die heel veel licht op hun boot hebben dan te weinig. Die rode en groene worden vanzelf duidelijk. Wanneer er een hele kermis op staat, heb je echt geen idee waar ze heen varen.
Afgelopen woensdag nog tijdens de avondwedstrijden een binnenvaarder die heel lang een fel zoeklicht aanzette. Leuk en aardig, jaja we hebben je echt wel gezien... nu graag dat ding uit alsjeblieft, zodat we kunnen zien welke kant je op vaart...

Maar te weinig licht is minstens zo vervelend. Er voer een zeiler mee met verkeerd geplaatste lichten (verdwenen regelmatig helemaal uit beeld) en een volkomen platte accu. We zijn heel veel tijd kwijtgeweest aan het zoeken waar "de gloeiende spijker" nu weer zat. Hij was echt vrijwel onzichtbaar, levensgevaarlijk. En achteraf keihard ontkennen dat er iets aan z'n verlichting mankeerde. "Ja de accu was een beetje leeg", kwam er na aandringen uit, maarnee, aan de plaatsing mankeerde absoluut niets! Hij had zichzelf eens moeten zien varen. De zwarte schim van z'n zeilen tegen de horizon was beter te zien dan de verlichting. De vorige week was-ie er al voor gediskwalificeerd, dit keer heeft het comite het om onbegrijpelijke redenen door de vingers gezien, ondanks een week de tijd om iets fatsoenlijks te monteren zou ik zeggen... gemiste kans van het comite, om het signaal af te geven dat slechte verlichting echt niet kan op avondwedstrijden.

Maar ik dwaal af, geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 07:01 #225433

Oke, ik had het meer over het varen op zee, net als de mannen in dit topic. Dan heb je dus beroepsvaart vracht en vissers, die je 1. niet zien, en 2., waar je voor aan de kant moet. Het is handig dat ze je zien, maar dr is geen garantie. En een aanvaring is fataal.
Daarnaast heb je de enkele zeiler die wel moet opletten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lopolight 27 sept 2011 10:24 #225773

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Allen,

Veel dank voor het meedenken over het Lopolight. Een reactie:
web schreef :
Daarom denk ik niet dat een werf het in z'n hoofd zou halen een 1-mijls licht op een 41-voeter te monteren.
De Lopolight is niet door Breehorn gemonteerd. Breehorn had een 'gewoon' 3 kleuren toplicht gemonteerd. Maar die mast was gebroken in 2009 (je begrijpt dat ik dit pas aan Jeroen en Wouter vertelde toen we al onderweg waren :evil: ). Jachtwerf Den Helder heeft er toen een nieuwe mast opgezet en (naar ik aanneem) ook de Lopolight erop gezet.
Capolavoro schreef :
Het verschil is te zien aan het typenummer (100 resp 200-serie) en aan het aantal rijen LEDs boven elkaar (zie lopolight.dk)
Ik was gisteren in de mast gehesen, stom dat ik niet even naar het typenummer heb gekeken. Zou dat er bovenop moeten staan?
ISO788 Hans schreef :
kan het zijn dat de lopo te lage spanning krijgt als gevolg van overgangsweerstand in de kabel??
Ook ledjes branden eerst zwakker voor ze er helemaal de brui aangeven bij nog lagere spanning...
Aan de accu zal het in ieder geval niet liggen, Ik heb 5x 100Ah accus dus 500 Ah totaal, en lage spanning lijkt me geen issue; dat zakt maar zelden onder de 12.3 volt. Hoe het met de overgangsweerstanden en aansluitingen zit weet ik niet.
roozeboos schreef :
Oke, ik had het meer over het varen op zee, net als de mannen in dit topic. Dan heb je dus beroepsvaart vracht en vissers, die je 1. niet zien, en 2., waar je voor aan de kant moet. Het is handig dat ze je zien, maar dr is geen garantie. En een aanvaring is fataal.
Daarnaast heb je de enkele zeiler die wel moet opletten.
Ik meen dat op zee, anders dan op binnenwater, de beroepsvaart wel degelijk moet uitwijken voor een zeilboot (tenzij ze in de shipping lane varen). Maar daar moet je natuurlijk niet op rekenen, ik ben met je eens dat je er maar beter vanuit kunt gaan dat ze je niet zien en dat je zelf tijdig uitwijkt voor die 800+ voet tanker die aan komt stormen met 20 knopen of meer.
web schreef :
Zo'n ding hoort wel vrij fel te zijn als je er direct in kijkt van zo dichtbij, maar wel onder beperkte hoek. Onder flinke helling ben je van opzij minder zichtbaar, omdat er LEDs in zitten met een beperkte stralingshoek. Daarom zijn het er ook zo veel in verschillende richtingen, om in ieder geval horizontaal de cirkel goed vol te maken. Maar verticaal is het bereik dus wel beperkt. Buiten "de bundel" zie je nog wel goed dat-ie aan staat, maar is het bereik erg beperkt.

Dus, kan het aan helling gelegen hebben, of brandt de lopo gewoon wat zwakjes door contactverliezen ergens? (dekstekkers zijn natuurlijk berucht)
Ja, het kan aan de helling gelegen hebben, we waren aan het zeilen en hadden wel wat helling waarbij de mast gezien van de brug van onze 'close encounter in the night' naar achteren helde (naar SB; vrachtvaarder aan BB).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lopolight discussie uit 'Oversteek UK' 27 sept 2011 10:53 #225782

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
even een lesje led.

Een led brand niet door spanning maar door stroomdoorgang.
Je hebt voor een led dus geen spanningsbron maar een stroombron nodig.
spanning is dus niet zo belangrijk.
Ik neem aan (stukje wat capo heeft geschreven uit de gebruiksaanwijzing van lopo) dat lopo een stroombronnetje heeft gemaakt

verlies door kabel en connector overgangen wordt te niet gedaan doordat er een constante stroom door het hele circuit loopt, de spanning daar in tegen kan wel veranderen, maar dat is voor de werking van de led geen probleem.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lopolight 27 sept 2011 11:04 #225784

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Balance schreef :
Capolavoro schreef :
Het verschil is te zien aan het typenummer (100 resp 200-serie) en aan het aantal rijen LEDs boven elkaar (zie lopolight.dk)
Ik was gisteren in de mast gehesen, stom dat ik niet even naar het typenummer heb gekeken. Zou dat er bovenop moeten staan?

Volgens mij staat het alleen aan de onderkant. De bovenplaat is immers gewoon een alu plaat.

Wellicht is het makkelijker de deduceren: heb je een los ankerlicht of is dit gecombineerd?

Als het gecombineerd is, zijn het dan twee lopolights op elkaar (dubbeldik) of is het een enkele etage met beide functies gecombineerd?

Als je anker/driekleur gecombineerd hebt in een enkele unit (dus niet dubbellaags) dan heb je 100% zeker de "kleine" versie, dus tot 12m. Als je twee losse units op elkaar hebt dan zijn beide opties nog open. Als je een dubbeldikke unit hebt met onder het ankerlicht en boven de driekleur dan heb je de nieuwe 2nm versie (dus de goede voor jouw schip).

Wellicht heb je nog een fototje van je masttop?

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lopolight 27 sept 2011 11:14 #225785

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roelb schreef :
Als je anker/driekleur gecombineerd hebt in een enkele unit (dus niet dubbellaags) dan heb je 100% zeker de "kleine" versie, dus tot 12m. Als je twee losse units op elkaar hebt dan zijn beide opties nog open. Als je een dubbeldikke unit hebt met onder het ankerlicht en boven de driekleur dan heb je de nieuwe 2nm versie (dus de goede voor jouw schip).
.

het is idd goed te zien aan de dikte van de 'schijf':
- 28 mm voor de 1 mijls
- 44 mm voor de 2 mijls voor 12m+ schepen
(beide zijn driekleur met ankerlicht)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lopolight 27 sept 2011 11:21 #225787

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Capolavoro schreef :
het is idd goed te zien aan de dikte van de 'schijf':
- 28 mm voor de 1 mijls
- 44 mm voor de 2 mijls voor 12m+ schepen
(beide zijn driekleur met ankerlicht)

Tegenwoordig wel. Maar een paar jaar geleden was die 44mm versie er nog niet en kreeg je een dubbele unit, dus een apart ankerlicht en driekleur maar dan gecombineerd met een speciale combinatieplaat.

Ondanks dat het financieel niet gunstig was kon je dat in principe ook doen met de 1 mijls varianten. Dus als het een gestapelde unit is is het vermoedelijk wel de 2-mijls, maar het hoeft op zich niet.

Overigens heb ik al jaren die 1-mijls versie van de driekleur met ankerlicht en nog nooit op- of aanmerkingen over zichtbaarheid gehad.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lopolight discussie uit 'Oversteek UK' 27 sept 2011 11:39 #225789

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zoiets is inderdaad leuk om een mijltje of vijftig uit de kust pas te vertellen ;)

Er vanuit gaande dat de lopolight wel 'vrij zicht' heeft naar de schuin onderhoek die hier van belang is, kan het dus aan de stralingshoek liggen.

Meten is weten, zeg ik dan, maar ik heb geen losse Lopo ter beschikking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 27 sept 2011 11:46 #225792

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Capolavoro schreef :
web schreef :
Daarom denk ik niet dat een werf het in z'n hoofd zou halen een 1-mijls licht op een 41-voeter te monteren.

er zijn hier eerder wel meer dingen gepasseerd waarvan wij denken dat een werf ze niet in zijn hoofd zou halen..... iets met afvallende kielen bijvoorbeeld ;-(

Was dat niet diezelfde werf?! Iets met een smid in Woudsend en rappe 35-voetertjes van de hand van Maarten Voogd..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lopolight 27 sept 2011 12:43 #225812

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
roelb schreef :
Overigens heb ik al jaren die 1-mijls versie van de driekleur met ankerlicht en nog nooit op- of aanmerkingen over zichtbaarheid gehad.
Dat is mooi, al zal lang niet iedereen die wat op je verlichting aan te merken heeft, dat ook bij je melden. En de zichtbaarheid van opzij onder helling is een vrij specifieke situatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lopolight 27 sept 2011 12:54 #225816

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
web schreef :
al zal lang niet iedereen die wat op je verlichting aan te merken heeft, dat ook bij je melden.
of merken! Als je niet zichtbaar bent dan... tja, dan zien ze ook niet dat je verlichting niet goed is natuurlijk...

De Balance was zichtbaar op de AIS, terwijl de verlichting niet zichtbaar was. Dat viel op.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 27 sept 2011 12:54 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lopolight 27 sept 2011 13:00 #225818

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roelb schreef :
Tegenwoordig wel. Maar een paar jaar geleden was die 44mm versie er nog niet en kreeg je een dubbele unit, dus een apart ankerlicht en driekleur maar dan gecombineerd met een speciale combinatieplaat.

dat kan best zo zijn.
mijn 2-mijls versie heb ik gekocht in januari 2008 (bijna 4 jaar geleden dus) en dat is een enkel aluminium huis met daarin de driekleur en het witte licht. In mijn herinnering (van het monteren) is dat ding vast wel 44mm dik. Dus al 4 jaar minstens bestaat die dikke 2-mijls versie.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 27 sept 2011 13:04 #225822

roozeboos schreef :
It Paradyske schreef :
Dan draai je nog steeds onderin de specs!
Je bedoelt denk ik 5-16 volt?
Die 2 volt verlies is overigens niet zo moeilijk te krijgen hoor met zo'n lange kabel en nog wat overgangsweerstanden van stekkers.
Nee niet mee eens, onderin maakt niet uit, het gaat erom dat de maximale toegestane stroom voor die LEDs wordt bereikt bij een lagere spanning. Als tie tot 32 volt kan, dan is daar zijn maximale toegestane stroom bereikt, als het goed ontworpen is.... En is tie dus op 12 volt minder fel.
Ervan uitgaande dat het niet een hele slimme LED lamp is, je zou het kunnen meten en compenseren. M.a.w. de uitgaande stroom regelen onafhankelijk van ingaande spanning. Dan maakt verlies in de kabel ook niet uit.

nb:zou er 250 mA lopen door de LED dan is 2 volt verlies een weersstand van zeg 50 ohm. Dat is wel veel hoor.


50 ohm x 0,25 A = 12,5V spanningsverlies?
Mag toch hopen van niet!

Maar bij 8 ohm heb je dus wel 2 V verlies!
En dat heb je snel met een iets te dunne kabel, en een slecht contact.
En dan zit je dus wel op de rand van de spec.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lopolight 27 sept 2011 14:06 #225842

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Capolavoro schreef :
mijn 2-mijls versie heb ik gekocht in januari 2008 (bijna 4 jaar geleden dus) en dat is een enkel aluminium huis met daarin de driekleur en het witte licht. In mijn herinnering (van het monteren) is dat ding vast wel 44mm dik. Dus al 4 jaar minstens bestaat die dikke 2-mijls versie.

Oke. In 2006 had ik alleen de keuze tussen de driekleur-anker combo 1 mijl en de gecombineerde 2-mijls versie, met stapelkit (nog steeds te koop, artikel 400-013).

Logisch natuurlijk dat ze dat ook gecombineerd hebben in een unit.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 27 sept 2011 16:28 #225881

It Paradyske schreef :

50 ohm x 0,25 A = 12,5V spanningsverlies?
Mag toch hopen van niet!

Even kijken of de lezer wel oplet. :blush: Nou ja het idee was duidelijk :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 sept 2011 16:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lopolight discussie uit 'Oversteek UK' 02 okt 2011 18:34 #227284

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Ik ben vandaag de mast weer in geweest en heb een paar foto's van de lopolight genomen. De kwaliteit van de foto's is niet zo best maar ik had alleen mijn iPhone bij me en bovendien fotografeert het niet zo lekker als je boven in de mast bungelt, maar hier zijn ze dan.

Aanzicht SB schuin van voren


Aanzicht SB opzij


Aanzicht SB schuin van achteren. Het lijkt net of de onderste leds (ankerlicht) aan zijn, maar het is de reflectie van de zon.


Aanzicht achterzijde


Het is duidelijk één geïntegreerde unit, meerdere rijen leds boven elkaar. Als ik vergelijk met de foto's op de lopolight site houd ik het erop dat het de 200-007 is, met een bereik van 2 mijl.




Tot slot nog twee foto's waarop de lopo niet of nauwelijks is te zien, maar ik vond ze eigenlijk zo mooi beeld van het uitzicht over Enkhuizen geven, in het strijklicht van de avondzon, dat ik ze niet kon weglaten.



Laatst bewerkt: 02 okt 2011 18:36 door Balance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl