Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lopolight discussie uit 'Oversteek UK'

Lopolight discussie uit 'Oversteek UK' 25 sept 2011 16:48 #225324

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Edit Hen3: hieronder vind je de afgeplitste discussie uit het 'Oversteek UK' topic
Balance schreef :
Alle lopolight ledjes branden prima, maar het is niet bepaald oogverblindend als je er inkijkt.

er zijn verschillende versies van de Lopolight, met verschillende lichtsterktes. Is dit de 1-mijls versie?

Veel plezier verder, je hebt wel erge mazzel met het weer op je eerste zeereisje!

groet
t
Laatst bewerkt: 26 sept 2011 07:04 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 25 sept 2011 16:52 #225326

  • teunis
  • teunis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Capolavoro schreef :
Balance schreef :
Alle lopolight ledjes branden prima, maar het is niet bepaald oogverblindend als je er inkijkt.

er zijn verschillende versies van de Lopolight, met verschillende lichtsterktes. Is dit de 1-mijls versie?

Veel plezier verder, je hebt wel erge mazzel met het weer op je eerste zeereisje!

groet
t

Gewoon vervangen de lights voor een sterke versie.
Wel een top trip
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 25 sept 2011 17:13 #225333

kan het zijn dat de lopo te lage spanning krijgt als gevolg van overgangsweerstand in de kabel??
Ook ledjes branden eerst zwakker voor ze er helemaal de brui aangeven bij nog lagere spanning...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 25 sept 2011 17:25 #225341

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Capolavoro schreef :
Veel plezier verder, je hebt wel erge mazzel met het weer op je eerste zeereisje!
Dank je. Is overigens niet mijn eerste zeereisje maar wel voor Jeroen en Wouter. Weer tot nu toe is perfect, we zullen zien wat we de komende dagen gaat brengen.
Capolavoro schreef :
er zijn verschillende versies van de Lopolight, met verschillende lichtsterktes. Is dit de 1-mijls versie?
Weet ik niet, dit is er door de werf opgezet. Ik zal eens navragen. Overigens is het wel de eerste keer dat er een opmerking kwam over de zichtbaarheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 25 sept 2011 17:36 #225344

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@Balance,

ik bedoelde Jeroen zijn eerste zeereisje idd!

De Lopo is in 1 mijls en 2 mijls sterkte te koop (en voor grote schepen in nog meer varianten).

De 2-mijls is prima zichtbaar, ik krijg af en toe opmerkingen over de goede zichtbaarheid....

Veel plezier terug!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 25 sept 2011 18:32 #225357

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Fraai verslag en plaatjes tot zover.

Een lopolight heb ik op de hiswa uitgebreid bekeken in proefopstelling. Zo'n ding hoort wel vrij fel te zijn als je er direct in kijkt van zo dichtbij, maar wel onder beperkte hoek. Onder flinke helling ben je van opzij minder zichtbaar, omdat er LEDs in zitten met een beperkte stralingshoek. Daarom zijn het er ook zo veel in verschillende richtingen, om in ieder geval horizontaal de cirkel goed vol te maken. Maar verticaal is het bereik dus wel beperkt. Buiten "de bundel" zie je nog wel goed dat-ie aan staat, maar is het bereik erg beperkt.

Dus, kan het aan helling gelegen hebben, of brandt de lopo gewoon wat zwakjes door contactverliezen ergens? (dekstekkers zijn natuurlijk berucht)
Laatst bewerkt: 25 sept 2011 18:32 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 05:22 #225392

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schreef :
brandt de lopo gewoon wat zwakjes door contactverliezen ergens? (dekstekkers zijn natuurlijk berucht)

kan dat dan? volgens de spec's brandt ie bij 10-32 volt.
En die LEDs zijn vast of aan of uit....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 05:29 #225393

vermogensverlies is stroom in het kwadraat maal de weerstand.
De weerstand van het contact dus.
De stroom is niet zo hoog, vergeleken met de conventionele lampen. Dus het zal we meevallen hoor.
Overigens een LED is niet alleen aan-uit hoor, hij kan alle helderheid weergeven tussen nul en maximaal. Ahankelijk van de stroom, en dus de weerstand in serie.

Maar tegenwoordig worden de leds ook aangestuurt met een chippie, die snel schakelt. De breedte van de puls bepaalt de gemiddelde stroom. Bespaart het verlies in de weerstand.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 05:33 #225394

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Maar 't blijft gokken, over een lichtje dat zich ergens op dik 15 meter hoogte boven de Noordzee bevindt. Laat Balance er bij terugkomst maar maar kijken (de mast in, en kijken welke spanning er onder belasting boven in de mast op de aansluitklemmen van de Lopolight staat). Maar een "kijk en vergelijk" met andere boten kan natuurlijk ook geen kwaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 05:37 #225396

Mee eens, er vanuit gaande dat de bekabeling en connector bovenin goed gemonteerd zit, inderdaad. Anders loopt de totale weerstand wel op, en gaat er een hoop verloren.

Het blijft een klein lampje, ik denk dat het beter is er altijd van uit te gaan dat ze je niet zien. :unsure:

nb: als het een 10-32 volt lamp is, en hij draait op 12 volt boordspanning, wat ook nog wel kan zakken in de loop van de nacht, dan draait de LEd wel heel erg onderin zijn specs, en zal hij lang niet op volle sterkte brandden. Je zou een 10-16 volt lampje moeten hebben ofzo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 sept 2011 05:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 05:47 #225398

roozeboos schreef :
Mee eens, er vanuit gaande dat de bekabeling en connector bovenin goed gemonteerd zit, inderdaad. Anders loopt de totale weerstand wel op, en gaat er een hoop verloren.

Het blijft een klein lampje, ik denk dat het beter is er altijd van uit te gaan dat ze je niet zien. :unsure:

nb: als het een 10-32 volt lamp is, en hij draait op 12 volt boordspanning, wat ook nog wel kan zakken in de loop van de nacht, dan draait de LEd wel heel erg onderin zijn specs, en zal hij lang niet op volle sterkte brandden. Je zou een 10-16 volt lampje moeten hebben ofzo.

:-) Dan draai je nog steeds onderin de specs!
Je bedoelt denk ik 5-16 volt?
Die 2 volt verlies is overigens niet zo moeilijk te krijgen hoor met zo'n lange kabel en nog wat overgangsweerstanden van stekkers.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 05:50 #225400

ik heb ook ledjes in de kajuit,
een keer met een zwakke accu (defect/ vervangen) branden de ledjes eerst zwak en op een gegeven moment zijn ze gewoon uit.
zwakke accu gaat over spanning (stroom minimaal voor een ledlampje) en weerstand in de kabel/ contacten leiden tot spanningsval (tot op/ onder de 10 volt...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 05:52 #225401

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat die nette Hollandse grapjas was vergeten z'n zonnebril af te zetten.
Staat dat licht er op vanaf "fabriek"? Ik kan me moeilijk voorstellen dat Breehorn niet weet wat voor driekleurenlicht ze op hun boten moeten zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:04 #225404

It Paradyske schreef :
Dan draai je nog steeds onderin de specs!
Je bedoelt denk ik 5-16 volt?
Die 2 volt verlies is overigens niet zo moeilijk te krijgen hoor met zo'n lange kabel en nog wat overgangsweerstanden van stekkers.
Nee niet mee eens, onderin maakt niet uit, het gaat erom dat de maximale toegestane stroom voor die LEDs wordt bereikt bij een lagere spanning. Als tie tot 32 volt kan, dan is daar zijn maximale toegestane stroom bereikt, als het goed ontworpen is.... En is tie dus op 12 volt minder fel.
Ervan uitgaande dat het niet een hele slimme LED lamp is, je zou het kunnen meten en compenseren. M.a.w. de uitgaande stroom regelen onafhankelijk van ingaande spanning. Dan maakt verlies in de kabel ook niet uit.

nb:zou er 250 mA lopen door de LED dan is 2 volt verlies een weersstand van zeg 50 ohm. Dat is wel veel hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 sept 2011 07:04 door Hen3. Reden: quote gerepareerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:05 #225405

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Capolavoro schreef :
web schreef :
brandt de lopo gewoon wat zwakjes door contactverliezen ergens? (dekstekkers zijn natuurlijk berucht)
kan dat dan? volgens de spec's brandt ie bij 10-32 volt.
En die LEDs zijn vast of aan of uit....
Goed punt. De constructie van de voeding niet kennende, kan ik niet zeggen wat-ie bij bijvoorbeeld 8 volt zou doen... zwakker branden of helemaal niks. Zou wel een beetje lelijk zijn, een navigatielicht wat bij 9.99 volt en lager plots op zwart gaat. Dus als ontwerper zou ik zorgen dat er tot zeer lage spanning nog iets van licht uitkwam...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:09 #225407

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
roozeboos schreef :
nb: als het een 10-32 volt lamp is, en hij draait op 12 volt boordspanning, wat ook nog wel kan zakken in de loop van de nacht, dan draait de LEd wel heel erg onderin zijn specs, en zal hij lang niet op volle sterkte brandden. Je zou een 10-16 volt lampje moeten hebben ofzo.
Je trekt daar denk ik een onjuiste conclusie. Een 10-32 volt LED-lamp is volgens mij niet passief met een simpel weerstandje, maar zal ongetwijfeld een ingebouwd schakelvoedinkje bevatten, wat ontworpen is om van 10 tot 32 volt ingangsspanning, de LEDs optimaal te voeden. Of-ie onder de 10 volt langzaam wegzakt of plots op zwart gaat, kun je slechts naar gissen, zonder kennis van het inwendige. Maar ik geloof niet dat-ie bij 12 volt ver onder z'n specs zal draaien.
Laatst bewerkt: 26 sept 2011 06:09 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:11 #225409

Daar denk ik inderdaad dat je gelijk hebt. Maar dan kunnen we ook concluderen dat het een stroomregeling betreft -en geen spanningsregelaar, want dat is helemaal niet logisch dan - ,en het dus niet uitmaakt dat je een volt verliest.

Hoe dan ook , ze hebben nu een hele grote LED lamp op hun kop aan het schijnen!!!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:12 #225410

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Úitgaande van de standaard chipjes die worden gebruikt om gelijkspanningen te stabiliseren, moet er minimaal 2 volt tussen in- en uitgangsspanning zitten. Er zodoende van uitgaande dat de LED's via een serieschakeling of wat dan ook voor schakeling worden aangestuurd met 8V, zal het onder de 10V ingangsspanning snel gedaan zijn met de pret.

EDIT: het blijft allemaal een gok hé!
Laatst bewerkt: 26 sept 2011 06:15 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:13 #225411

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schreef :
ingebouwd schakelvoedinkje

en wel ietsje meer dan 'voedinkje':
van de Lopo site:

"The electronics performs many tasks, it ensures:
- that the light works in the Voltage range of 10 to 32 Volts
- that spikes are absorbed and the LEDs are protected against “dirty” current
- the light is protected against reverse polarity (ie. faulty installation)
- the light is monitored by a microprocessor that counts and remembers the hours is has been used.
- when the light is getting close to its 50.000 hours rated lifetime it will communicate this by a blackout
period of 2 seconds shortly after being turned on, this will trigger an the Navigation Light Controller
to show an alarm on the bridge.
- when the light is over its 50.000 hour lifetime this black-out period will be 5 seconds, clearly
signalling that it has expired.
- during the very long life of the navigation light the LED will become less bright due to degradation of
the epoxy surrounding the individual LED, even the high quality silicon expoxy we use will degrade.
To compensate for this we adjust the current over time, in the beginning the current each LED sees
is very low and during the 50.000 hours we increase the current 25% to ensure that a Lopolight has
the same high brightness over the full 50000 hours."

Dus minder licht bij ietsje minder spanning geloof ik eigenlijk niet
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:19 #225415

In de certificate staat dat het een DC-DC constant current PSU betreft. = stroomgeregeld. Dus geen verlies in lichtsterkte bij wisselende insgangsspanningen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:20 #225416

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
waverider82 schreef :
Staat dat licht er op vanaf "fabriek"? Ik kan me moeilijk voorstellen dat Breehorn niet weet wat voor driekleurenlicht ze op hun boten moeten zetten.

LED verlichting is gewild en lopolight was lange tijd de enige enigszins betaalbare variant met keurmerken. Gezien de goedkeuring kan ik me voorstellen dat een werf ze met vertrouwen monteert, en zonder verder vragen te stellen.

Echter zoals gezegd, ik zet vraagtekens bij de prestaties van een lopolight onder helling, vandaar mijn vraag of dat het probleem geweest zou kunnen zijn.

(meer dan vraagtekens is het niet, totdat ik er een keer eentje op m'n meetopstelling gehad heb... maarja er is vast niemand die zo'n ding los heeft liggen ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:26 #225419

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schreef :
Gezien de goedkeuring kan ik me voorstellen dat een werf ze met vertrouwen monteert, en zonder verder vragen te stellen.

vast wel, en dan de 1-mijls versie want die is 200 eur goedkoper dan de 2-mijls. In de folder zet de werf dan "LED Lopolight", en welke klant vraagt dan welke versie van de lamp het is......
Maar Lopo is er duidelijk over: de 1-mijls versie is voor schepen tot 12 meter, de 2-mijls voor schepen van 12-20 meter, en dus voor op zee, gezien die 12-meter grens.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:27 #225420

Hoe dan ook, ik blijf erbij dat je zelf moet zorgen dat je je omgeving in de gaten houdt. Je kan wel een 1 kilowatt lamp op je boot zetten, maar als de stuurman van die grote schuit dronken achter het roer zit, ALS er uberhaupt iemand zit, zit ie er toch bovenop. Bovendien, je moet toch zelf aan de kant.

Misschien heeft het meer nut voor een medezeiler, en die hebben het dan wel beter in de gaten, zo lijkt me. En die zitten ook op de juiste hoek.

Overigens heb ik meer moeite met schepen die heel veel licht op hun boot hebben dan te weinig. Die rode en groene worden vanzelf duidelijk. Wanneer er een hele kermis op staat, heb je echt geen idee waar ze heen varen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 sept 2011 06:30 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:28 #225421

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
@beewee: jij denkt in termen van ouderwetse driebenige spanningsregelaars. Schakelvoedingen zijn een stap verder, kunnen zowel omhoog als omlaag converteren zonder echte spanningsval. De microprocessor gestuurde voeding van een lopolight zal daar een versie van zijn met een nog wat meer geavanceerde aansturing.
roozeboos schreef :
In de certificate staat dat het een DC-DC constant current PSU betreft. = stroomgeregeld. Dus geen verlies in lichtsterkte bij wisselende insgangsspanningen.
Ja, binnen het spanningsbereik van 10-32 volt. Maar staat het gedrag onder de 10 volt ook gedocumenteerd? Zo niet, is proberen de enige manier om het vast te stellen ben ik bang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek UK 26 sept 2011 06:32 #225422

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Capolavoro schreef :
Maar Lopo is er duidelijk over: de 1-mijls versie is voor schepen tot 12 meter, de 2-mijls voor schepen van 12-20 meter, en dus voor op zee, gezien die 12-meter grens.
Niet alleen Lopo zelf, maar ook de wet is daar duidelijk over: vanaf 12 meter een 2-mijls licht.

Daarom denk ik niet dat een werf het in z'n hoofd zou halen een 1-mijls licht op een 41-voeter te monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl