@Yellow boat:
Ad, het kan wel met een diodebrug, want de druppel laadspanning is 13,8V (bij 20oC, lagere temperaturen verlagen die druppel laadspanning). Een draaiende dynamo van een auto levert 14,5V en als ik daar de spanningsval van 0,7V voor een silicium diode afhaal kom ik aan de 13,8V. Het is ook niet de bedoeling de accu te laden, maar alleen te laten 'overwinteren'. Als de boordspanning terugloopt door het aanzetten van de koplampen of de ventilator van de autokachel, laadt de accu natuurlijk niet meer bij, maar dat is niet noodzakelijk. Het gaat erom dat de accu niet sulfateert.
Zou je een Shottky diodebrug gebruiken, dan is de spanningsval rond de 0,5V (BAT42: IF 10mA bij VF 0,4V). De laadstroom is dan iets meer dan 10mA en juist goed voor dat 'overwinteren'.
Ik heb dit systeem voor mijn service accu gebruikt, met een 5W 12V buislampje in serie (als stroombegrenzingsweerstand). De BAT42 zit er alleen in als 'keer diode' zodat er geen stroom uit de accu kan worden getrokken. Je ziet het lampje dan na het starten heel flauw opgloeien omdat er een laadstroom doorheen loopt, om vervolgens te doven als de laadstroom weer afneemt omdat het 'stilstandsverlies' (de zelf ontlading) is gecompenseerd. Zet je direct na het starten de ventilator aan, dan gaat het lampje uit omdat de belasting van de ventilator, spanningsval veroorzaakt. Het mooie van een buislampje van 5W is de PTC karakteristiek van de gloeidraad, koud: een lage weerstand, warm: een hoge weerstand. De accu blijft goed 'zuur' en zal bij lage temperaturen niet bevriezen, bovendien staat deze in de auto, waar de temperatuur niet zo laag wordt als buiten.
Ik verwacht dat dit voor het druppel laden op een alternator op de boot ook opgaat (dan moet de spanning tijdens het draaien van de motor tenminste 14,3V zijn), maar dat is dan wel voor druppel laden en niet voor opladen! Wie de service accu echt wil laden tijdens het 'motoren' moet met een dure MOSFET brug gaan werken of met scheidingsrelais.
Groet, Peper.