Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu's laden zomer/winter

Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 14:22 #248427

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Besten,

Even een afsplitsing van mijn walstroom vrij topic. Aangezien het zonnepaneel zich nu nog niet op de boot bevind (en dit de komende tijd ook niet verandert). Moet ik een lader (onderhouds/druppel) kopen om mijn start en service accu de komende maanden te laten overleven.

Aangezien ik dingen wil combineren ben ik op zoek naar een lader die ik nu thuis kan gebruiken en daarna in kan bouwen op de boot (komende winter hangen de accu's gewoon aan het zonnepaneel en blijven dan aan boord).

Ik heb een startaccu van 70ah en een serviceaccu van naar ik meen 104 of 110ah.

Tussen beide accu's zit een cyrix (victron) scheidingsrelais. Als ik het goed begrepen heb zorgt deze ervoor dat eerst de startaccu en later de service accu wordt vol geladen door de dynamo. Als ik de handleiding doorlees lijkt het er ook op te wijzen dat als ik een acculader aansluit op de service accu, ook de startaccu wordt geladen. Klopt dit? Op de boot natuurlijk erg leuk maar komende winter niet echt een oplossing.

Mijn oog is gevallen op 2 laders:

Victron Blue Power Lader 12/15 (maximaal 1 accu aansluiten)
of
Victron Centaur lader 12/20-3 (maximaal 3 accu's aansluiten).

Wat raden jullie mij aan? Is de centaur een overkill voor mijn systeem en ben ik beter af met de blue power lader en dan komende winter om bijvoorbeeld de 2 weken de lader op de andere accu zetten? Of kan ik beter 80 euro meer uitgeven voor de centaur?

Mochten er andere gebruikers ervaringen zijn van betere laders voor mijn setup hoor ik dit natuurlijk graag.

Wederom alvast bedankt voor de antwoorden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 14:45 #248428

Heb je geen laadstroomverdeler vóór je accu's zitten? Zo ja , en als deze verliesvrij is (Mosfet) zou ik de bluepower kopen en die gewoon aansluiten op de ingang samen met de laadstroomkabel van de alternator en de uitgang van de regelaar van je zonnepaneel. Dat gaat probleemloos. Zit bij mij al 2 jaar zo. Zo nee , dan zou ik die splitter erbij kopen , dan ben je goedkoper uit dan met die dure centaur wat trouwens ook een joekel van een lader is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 14:52 #248431

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Ik weet niet precies hoe het er aan boord uitziet. Volgens mij zit er geen laadstroomverdeler in de boot. Ik probeer nu alles goed op papier te krijgen zodat ik een volgende keer bij de boot alles definitief kan checken.

Zoals de vorige eigenaar het me vanochtend vertelde zit de dynamo via het scheidingsrelais (Cyrix) aangesloten op de startaccu. Deze laad dus ook de service accu als hij vol is. Volgens het bedradingsschema moet ik nu een acculader op de serviceaccu aansluiten. Ik weet niet of deze dan ook de startaccu bijlaad (niet dat dit echt nodig is).



Overigens is dit de "zomer" oplossing. Kan ik voor komende winter de blue power kopen (of een andere vergelijkbare lader??? tips?) en deze gewoon om de twee weken aansluiten op respectievelijk de service of start accu? (oftewel 2 weken aan de lader hangen en dan 2 weken losgekoppeld staan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:01 #248435

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Waarom wil je van de winter uberhaupt accu's blijven laden? Eenmalig goed opladen en vervolgens ontkoppelen, liefst ergens vorstvrij wegzetten, is voldoende. Tenzij je doorvaart en dus gebruik maakt van de accu's, dan is laden zoals tijdens je zomergebruik logisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:04 #248436

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Apae schreef :
Waarom wil je van de winter uberhaupt accu's blijven laden? Eenmalig goed opladen en vervolgens ontkoppelen, liefst ergens vorstvrij wegzetten, is voldoende. Tenzij je doorvaart en dus gebruik maakt van de accu's, dan is laden zoals tijdens je zomergebruik logisch.

Omdat ik altijd begrepen heb dat het voor de levensduur van je accu beter is om deze in de winter aan de druppellader te hangen (ivm zelfontlading). Of zit ik er nu naast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:12 #248438

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er zijn tegenwoordig accu's met zeer weinig zelfontlading. Heb je deze dan kan je het laden gedurende de wintermaanden gewoon achterwege laten mits de accu's vol en ontkoppeld achtergelaten zijn. Je kunt aan de hand van de accugegevens wel achterhalen of dit met jouw accu's ook kan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:13 #248439

Apae schreef :
Waarom wil je van de winter uberhaupt accu's blijven laden? Eenmalig goed opladen en vervolgens ontkoppelen, liefst ergens vorstvrij wegzetten, is voldoende. Tenzij je doorvaart en dus gebruik maakt van de accu's, dan is laden zoals tijdens je zomergebruik logisch.

Ehh , de gewone accu's kunnen tot wel 0,5 Ah per dag zelfontladen . dat is dan in drie amanden wel 50% bij een 90 Ah accu!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:14 #248440

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Het gaat om wilco calcium deepcyle accu's.

Er even van uitgaande dat mijn accu's dit niet aan kunnen. Om de zoveel weken de accu/druppellader op een andere accu zetten is dan toch een prima oplossing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:16 #248441

Joostg schreef :
Ik weet niet precies hoe het er aan boord uitziet. Volgens mij zit er geen laadstroomverdeler in de boot. Ik probeer nu alles goed op papier te krijgen zodat ik een volgende keer bij de boot alles definitief kan checken.

Zoals de vorige eigenaar het me vanochtend vertelde zit de dynamo via het scheidingsrelais (Cyrix) aangesloten op de startaccu. Deze laad dus ook de service accu als hij vol is. Volgens het bedradingsschema moet ik nu een acculader op de serviceaccu aansluiten. Ik weet niet of deze dan ook de startaccu bijlaad (niet dat dit echt nodig is).



Overigens is dit de "zomer" oplossing. Kan ik voor komende winter de blue power kopen (of een andere vergelijkbare lader??? tips?) en deze gewoon om de twee weken aansluiten op respectievelijk de service of start accu? (oftewel 2 weken aan de lader hangen en dan 2 weken losgekoppeld staan)

In feite doet dat scheidngsrelais hezelfde als een splitter/laadstroomverdeler. Alleen zou ik dan de lader en de zonnepaneelregelaar daar niet zomaar op aansluiten want ik weet niet of dat met dat schalkelen wel goe gaat. Gewoon vervangen door een verliesvrije verdeler.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:20 #248442

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Die accu's hebben een zeer lage zelfontlading, van 1,5 %tot 2 % per maand heb ik ergens gelezen. Zou me niet druk maken om op te laden. Even google gebruiken om je te overtuigen!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:27 #248445

Proost schreef :
Die accu's hebben een zeer lage zelfontlading, van 1,5 %tot 2 % per maand heb ik ergens gelezen. Zou me niet druk maken om op te laden. Even google gebruiken om je te overtuigen!.

Sorry ik had even gemist dat het Wilco Calcium accus zijn. :blush:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:29 #248446

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
YELLOW BOAT schreef :
Gewoon vervangen door een verliesvrije verdeler.
Ad

We moeten natuurlijk wel een beetje op de centjes blijven letten.

Ik zit de documentatie op www.victronenergy.nl/battery-isolators-and-combiners/ door te lezen. In principe lijkt de Cyrix me hetzelfde te doen als de argo fet? Of zie ik nu een wezenlijk verschil over het hoofd.

Wat gaat er mis als ik de acculader gewoon op de serviceaccu aansluit en de rest laat zoals het nu is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:39 #248449

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
YELLOW BOAT schreef :
Proost schreef :
Die accu's hebben een zeer lage zelfontlading, van 1,5 %tot 2 % per maand heb ik ergens gelezen. Zou me niet druk maken om op te laden. Even google gebruiken om je te overtuigen!.

Sorry ik had even gemist dat het Wilco Calcium accus zijn. :blush:
Ad

Joostg wordt het nu duidelijker?.

Die dingen kan je gewoon een aantal maanden (jaar) zonder laden laten staan als ze vol zijn voordat ze aan hun minimum zitten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:43 #248450

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@joostg:
Heb je nog plaats in je auto voor 2 accu's? (ergens in de bagage ruimte) Dan kun je daar de accu's neerzetten en met een stekker in de sigaretten aansteker de accu's bijladen. Wel een diodebrug gebruiken en goed op de polariteit letten, anders krijg je dat de ene accu via de andere ontlaadt. Neem een 12V 5W lampje (standaard interieur verlichtingslampje) in serie op, dan beperk je daarmee op een makkelijke manier de laadstroom tot 'druppel laden' met een stroom van maximaal 500mA als de accu's helemaal leeg zouden zijn.
Dit doe ik met mijn service accu nu ook (Tja, VW T5 heeft een heleboel ruimte, dat wel) en het resultaat is tot nog toe goed (één 12,6V 65Ah Delphi lood/calcium zwavelzuur accu, geen diode brug, maar wel een 12V 5W lampje in serie).
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 15:47 #248451

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Proost schreef :

Joostg wordt het nu duidelijker?.

Die dingen kan je gewoon een aantal maanden (jaar) zonder laden laten staan als ze vol zijn voordat ze aan hun minimum zitten.

Dat scheelt inderdaad weer flink gesleep!!!

Betekend wel dat ik ze nog steeds even goed moet volladen. Er zat nl geen acculader in het schip dus ze zijn altijd enkel op de dynamo geladen... Er is stroom bij de walstalling dus dat moet geen probleem zijn.

Het is me alleen nog niet helemaal helder waar ik met de huidige cyrix dan de lader (de blue power wordt het dus) op moet aan sluiten.

Als ik hem op de serviceaccu aansluit laadt hij dan ook de startaccu?

Dank allen wederom voor de snelle verhelderende antwoorden!
Laatst bewerkt: 14 dec 2011 15:48 door Joostg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 16:13 #248458

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Joostg schreef :
Het is me alleen nog niet helemaal helder waar ik met de huidige cyrix dan de lader (de blue power wordt het dus) op moet aan sluiten.

Als ik hem op de serviceaccu aansluit laadt hij dan ook de startaccu?
De acculader gewoon op de service accu aansluiten, zoals dat ook in het schema staat. De Cyrix schakelt bij voldoende spanning ook de startaccu erbij en zo worden beide accu's opgeladen. Werkt bij ons al jarenlang prima.

Wij laten ook de accu's op de boot overwinteren, wel de klemmen loshalen zodat alles gegarandeerd spanningsvrij is.

Jeroen.
Laatst bewerkt: 14 dec 2011 16:14 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 16:27 #248460

Peper schreef :
@joostg:
Heb je nog plaats in je auto voor 2 accu's? (ergens in de bagage ruimte) Dan kun je daar de accu's neerzetten en met een stekker in de sigaretten aansteker de accu's bijladen. Wel een diodebrug gebruiken en goed op de polariteit letten, anders krijg je dat de ene accu via de andere ontlaadt. Neem een 12V 5W lampje (standaard interieur verlichtingslampje) in serie op, dan beperk je daarmee op een makkelijke manier de laadstroom tot 'druppel laden' met een stroom van maximaal 500mA als de accu's helemaal leeg zouden zijn.
Dit doe ik met mijn service accu nu ook (Tja, VW T5 heeft een heleboel ruimte, dat wel) en het resultaat is tot nog toe goed (één 12,6V 65Ah Delphi lood/calcium zwavelzuur accu, geen diode brug, maar wel een 12V 5W lampje in serie).
Groeten, Peper.

Met een gewone diodebrug gaat dat niet lukken vanwege het spanningverlies van de diodes.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 16:33 #248463

Joostg schreef :
Proost schreef :

Joostg wordt het nu duidelijker?.

Die dingen kan je gewoon een aantal maanden (jaar) zonder laden laten staan als ze vol zijn voordat ze aan hun minimum zitten.

Dat scheelt inderdaad weer flink gesleep!!!

Betekend wel dat ik ze nog steeds even goed moet volladen. Er zat nl geen acculader in het schip dus ze zijn altijd enkel op de dynamo geladen... Er is stroom bij de walstalling dus dat moet geen probleem zijn.

Het is me alleen nog niet helemaal helder waar ik met de huidige cyrix dan de lader (de blue power wordt het dus) op moet aan sluiten.

Als ik hem op de serviceaccu aansluit laadt hij dan ook de startaccu?

Dank allen wederom voor de snelle verhelderende antwoorden!

Ik had even niet in de gaten dat die laadstroomschakelaar een cyrix is.
Die dingen schakelen normaal beide accu's parallel en gaan over op alleen de ene accu laden als de andere vol is. Daar kun je dus m.i. gewoon de acculader op aansluiten zoals dat op het schema in de Cyrix datasheet staat (www.victronenergy.nl/upload/do...ev%2000%20-%20NL.pdf)
Ad

Laatst bewerkt: 14 dec 2011 16:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 16:41 #248465

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Voor de walstroom heb ik een andere oplossing: naast een 25A victron lader (heeft aansluiting voor startaccu maar gebruik ik niet) heb ik een kleine 4-traps drupperlader (max 3,6A) voor de startaccu. Kosten: 2 tientjes bij de Lidl. Op deze manier houdt je de boel helemaal gescheiden bij minimale kosten en voor iedere accu de optimale laadcyclus. Parallel schakelen hou ik niet van, zeker bij kleine laadstromen.

Enig nadeel: het ding gaat en blijft uit als de stroom er even af is geweest en moet met een druk op de toets weer aangezet worden. Kan lastig zijn als je het de hele winter wilt aansgesloten houden en je stekker om wat voor reden dan ook er ff uit gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 16:45 #248467

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Allen,

Dank voor de verhelderende antwoorden. Zo kom ik elke dag een stapje dichter bij het totale begrip van het elektrisch voord systeem. "elektriciteit aan boord" is een goed naslagwerk maar geeft me iets te weinig praktische voorbeelden.

Een laatste vraag, door de cyrix wordt er paralel geschakeld en geladen, maakt het dan niet uit dat de accu's verschillen in ah? Meen ooit gehoord te hebben dat dit een probleem is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 16:55 #248471

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Normaal niet niee. Maar die cyrix schakelt de boel parallel als er een hogere spanning komt van de laadbron. Dan creeër je en soort éénrichtingsverkeer zodat er alleen stroom loopt van lader naar accu en niet tussen de accu's onderling. Maar bij lage laadstromen (druppelladen, zonnepaneel) zouden die vereffeningsstromen tussen de verschillende accu's wél kunnen gaan lopen. Daarom hou ik niet zo van dat parallel schakelen maar het zou wel moeten kunnen met een lader er op.
Laatst bewerkt: 14 dec 2011 16:56 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 17:00 #248473

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als het goed is wordt tijdens laden op de motor eerst de startaccu geladen en daarna een verbruikersaccu, niets aan de hand. Meerdere verbruikersaccu's van dezelfde grootte in Ah gekoppeld ook niets aan de hand. Wanneer je nu meerdere verbruikers hebt staan van verschillende grootte en gekoppeld dan gaat het fout. Hoe het gaat met een lader zoals jij hebt weet ik niet. Zal ook nog wel iemand op reageren.
Ad, kom er maar in! ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 14 dec 2011 22:03 #248562

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Volgens mij heb ik beide laders (met iets andere specs dan die jij geeft (Blue Power IP65 12/17 en Centaur 12/30) maar is de kleine niet veel handiger te verplaatsen dan de Centaur die meer is gemaakt voor vaste montage ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 15 dec 2011 09:33 #248620

Proost schreef :
Als het goed is wordt tijdens laden op de motor eerst de startaccu geladen en daarna een verbruikersaccu, niets aan de hand. Meerdere verbruikersaccu's van dezelfde grootte in Ah gekoppeld ook niets aan de hand. Wanneer je nu meerdere verbruikers hebt staan van verschillende grootte en gekoppeld dan gaat het fout. Hoe het gaat met een lader zoals jij hebt weet ik niet. Zal ook nog wel iemand op reageren.
Ad, kom er maar in! ;)

Hoe die Cytrix precies werkt weet ik ook niet , dat kun je op de Victron site nalezen. Ikzelf heb voor mijn 55 Ah startaccu en 105Ah lichtaccu een Vetus scheidingdiode
( www.vanrijwatersport.nl/index....172&aid=1154&lang=NL ).
Veel te duur natuurlik maar was toen een van de eerste verliesvrije op de markt.
Maar dat werkt al vele jaren uitstekend met zowel de laadstroom van de motor als de zonnepaneel regelaar als de acculader ( Ctek) erop aangesloten
b.b. Waar je wel meemoet oppassen bij eeen scheidingsdide s dat je de verbinding tussen startmotor en Dynamo moet verwijderen en een nieue kabe tussen dynamo ( sorry alternator) en scheidingsdiode moet aanleggen. Zit de scheidingsdiode niet in de laadstroom van de alternator.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's laden zomer/winter 15 dec 2011 11:08 #248642

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@Yellow boat:
Ad, het kan wel met een diodebrug, want de druppel laadspanning is 13,8V (bij 20oC, lagere temperaturen verlagen die druppel laadspanning). Een draaiende dynamo van een auto levert 14,5V en als ik daar de spanningsval van 0,7V voor een silicium diode afhaal kom ik aan de 13,8V. Het is ook niet de bedoeling de accu te laden, maar alleen te laten 'overwinteren'. Als de boordspanning terugloopt door het aanzetten van de koplampen of de ventilator van de autokachel, laadt de accu natuurlijk niet meer bij, maar dat is niet noodzakelijk. Het gaat erom dat de accu niet sulfateert.
Zou je een Shottky diodebrug gebruiken, dan is de spanningsval rond de 0,5V (BAT42: IF 10mA bij VF 0,4V). De laadstroom is dan iets meer dan 10mA en juist goed voor dat 'overwinteren'.
Ik heb dit systeem voor mijn service accu gebruikt, met een 5W 12V buislampje in serie (als stroombegrenzingsweerstand). De BAT42 zit er alleen in als 'keer diode' zodat er geen stroom uit de accu kan worden getrokken. Je ziet het lampje dan na het starten heel flauw opgloeien omdat er een laadstroom doorheen loopt, om vervolgens te doven als de laadstroom weer afneemt omdat het 'stilstandsverlies' (de zelf ontlading) is gecompenseerd. Zet je direct na het starten de ventilator aan, dan gaat het lampje uit omdat de belasting van de ventilator, spanningsval veroorzaakt. Het mooie van een buislampje van 5W is de PTC karakteristiek van de gloeidraad, koud: een lage weerstand, warm: een hoge weerstand. De accu blijft goed 'zuur' en zal bij lage temperaturen niet bevriezen, bovendien staat deze in de auto, waar de temperatuur niet zo laag wordt als buiten.
Ik verwacht dat dit voor het druppel laden op een alternator op de boot ook opgaat (dan moet de spanning tijdens het draaien van de motor tenminste 14,3V zijn), maar dat is dan wel voor druppel laden en niet voor opladen! Wie de service accu echt wil laden tijdens het 'motoren' moet met een dure MOSFET brug gaan werken of met scheidingsrelais.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 15 dec 2011 11:13 door Peper. Reden: komma toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl