Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Isotherm of Waeco

Isotherm of Waeco 19 dec 2011 14:02 #249467

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Besten,

Nu de aankoop van ons nieuwe bootje definitief is (jeanneau rush) begint het plaatsen van de koeling een stuk dichter bij te komen. Komende woensdag ga ik de maten van de huidige koelbak opmeten (deze is flink groot). Ik ben nu bezig met me te orienteren of welke compressor ik wil plaatsen. Ik overweeg niet om een koudeaccu te kopen. Het gaat me dus puur om de compressor en de verdamper. Het verschil tussen een L en een O verdamper is me niet helemaal helder. Klopt het dat de L verdamper minder ruimte in neemt en dat de O verdamper dicht is aan de onderkant en zodanig als vriesvak fungeert? Of zijn er andere verschillen.

De twee compressoren die ik op het oog heb zijn de isotherm 2001 isostar en de Waeco cu55. Wat zijn de verschillen tussen biede compressoren en wat raden jullie mij aan? De te koelen ruimte zal in ieder geval de 100 liter niet overschrijden. Het zal daar zelfs behoorlijk onder liggen (exact weet ik dit pas woensdag)

Alvast bedankt voor de tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 19 dec 2011 14:18 #249474

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Gefeliciteerd met je Ron Holland scheepje, een goed zeilend scheepje is dat.....
Voor de koeling had ik op een vorig schip de isotherm met vriesvak, dat voldeed, maar ik vind het nogal stroom slurpen.
Op ons huidige schip heb ik enkele jaren terug de waeco met "koudeaccu"
Voordeel vind ik wel dat je zonder laadstroom toch nog heel wat uurtjes koeling in voorraad hebt.
Wat betreft het merk, ik zou niet weten welk beter is.
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 19 dec 2011 14:25 #249475

Ik denk dat beide elkaar maar heel weinig ontlopen. Ze hebben in ieder geval allebei dezelfde compressor ( Danfoss BD35F) , zoals vrijwel alle kleine koelapparaten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 19 dec 2011 14:25 #249476

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Als je een Danfoss BD35F compressor (de kleinste) zit je altijd goed.
koude accu (Isotherm) is efficienter maar uiteraard duurder.
WAECO Coldmachine met 0-verdamper (VD07,vd09)is tot 1m3 koelen en de L-verdamper 0,8m3 (35mm isolatie)

Duurder is in dit geval efficienter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 19 dec 2011 15:27 #249493

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Dank!

Wat is verder het verschil tussen L en O? is O inderdaad een vriesvakje of zie ik dat verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 19 dec 2011 17:08 #249505

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27804
Joostg schreef :
Dank!

Wat is verder het verschil tussen L en O? is O inderdaad een vriesvakje of zie ik dat verkeerd?
Ja, zo'n verdamper kun je inderdaad als een vriesvakje beschouwen, mits je de thermostaat hoog genoeg zet. Vriezen heeft dus ook gevolgen voor je stroomverbruik, dat zal duidelijk zijn. Heb je een relatief kleine koelbox dan zal het wat makkelijker gaan. Een koelbox van 100 liter zit echter al tamelijk dicht bij de maximale capiciteit van zo'n compressortje als de BD35F. Vriezen in een box van die maat vraagt veel Ah's
In een kleine koelbox krijg je overigens met een L-verdamper ook wel dingen bevroren als je ze tegen de verdamper aanlegt, afhankelijk van de stand van de thermostaat.
Persoonlijk zou ik niet voor vriezen gaan, als walstroom onafhankelijkheid een punt is voor je.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 19 dec 2011 17:29 #249511

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Eeen L verdamper (langs de hoekwand van da kast) is niet zo verstandig.
Blikjes flesjes vallen om tegen de kwetsbare verdamper. gevolg een miniscuul klein lekje in een kanaal waat het freon doorstroomd. Gas verlaat langzaam het circuit.Steeds minder gas moet de kast koel houden, hetgeen betekent dat de compressor voortdurend aan blijft staan. Tot de accu leeg is natuurlijk.
Een koudeaccu is te preferen.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 19 dec 2011 17:31 #249513

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Ik hoef ook niet te vriezen.. Ik vraag me gewoon af waarom iemand voor een O of L verdamper kiest. Het enige wat ik me kan bedenken is dat een o verdamper meer ruimte inneemt. Er moet vast een verschil tussen de verdampers zitten buiten de vorm.. Die kan ik echter niet bespeuren ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 19 dec 2011 18:26 #249535

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Joostg schreef :
Er moet vast een verschil tussen de verdampers zitten buiten de vorm.. Die kan ik echter niet bespeuren ;-)

Er is zeker verschil, speur maar eens door mijn vorige bericht ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 20 dec 2011 10:17 #249703

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Verschil bespeurd ;). Excuses ik had eroverheen gelezen.

Ik hinkel toch een beetje op twee gedachten.

Als setaanbieding kan ik nergens de compressor inclusief koude accu vinden. Als set ben je ongeveer 366 euro kwijt. Je hebt dan een coolmatic compressor (cu 55) en de verdamper vd-01 of vd-01.

Volgens mij is de koude accu de vd-17 (of zie ik dit verkeerd?). Los de compressor bestellen kost me reeds 359. De koudeaccu kan ik dan los bestellen voor 214 euro. Totaal dus 573 euro. Toch 210 euro meer. Als ik vervolgens kijk naar het verbruik staat er bij de O en de L verdamper een gemiddeld verbruik van 35 watt. Bij de koudebuffer (vd-17) staat een gemiddeld verbruik van 40 watt. Dit is dus juist MEER. Procentuele looptijd is maar 5% minder (50 tov 45% bij 35mm isolatie). Zit ik ernaast en is de koudebuffer niet hetzelfde als een koudeaccu en is dit dus een totaal zinloze investering, of zijn de gegevens zoals deze vermeld zijn niet correct?

HELLUP!! (mompelt iets over bomen en een bos)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 21 dec 2011 05:49 #249908

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
Koelen kost energie. Hoe je het ook doet.
Die koudebuffer is eigenlijk een voorraadje koude opgeslagen in koud koelmiddel. Dat moet wel eerst gekoeld worden, dus dat kost energie. Later kan het die opgeslagen energie gebruiken om de koelkast te koelen.
Het netto resultaat is dus hetzelfde, want de koelkast is koel.
De koudebuffer helpt alleen de eerste keer nadat je van de walstroom af bent. Immers, dan is de buffer vol. Daarna loopt de buffer leeg (en wordt de koelkast koud). Daarna zal toch die buffer weer een keer opgeladen moeten worden, en dat kost weer energie.
Begrijpelijk is omdat er meer installatietechnisch materiaal in die buffer en aansturing zit, dat ook dus meer energie zal vragen voor hetzelfde resultaat. Voor niks gaat de zon op.
De buffer maakt het niet energetisch zuiniger, integendeel zelfs, maar het kan het handiger maken. Namelijk dat je nadat je de walstroom vaarwel gezegd hebt, je iets langer kan doen met de koude koelkast voordat je weer moet gaan koelen. Uitstel van de koelactie dus.
Maar daarna moet je toch weer gaan koelen. Die energie komt ofwel uit de walstroom, als je weer aan de kabel ligt, ofwel uit de diesel die je verstookt als je op de motor de accu's weer laadt.
Nog steeds, voor niks gaat de zon op.
De keuze is dus te maken tussen enerzijds comfort tegen anderzijds een hogere aanschafprijs en een hoger energieverbruik (lees kosten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 21 dec 2011 06:01 #249912

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Klopt, de isotherm setjes hebben het electronisch beter voor elkaar. Deze zorgen ervoor dat op 12v de boel op halve toeren draaid. En bij wallstroom op volle kracht. Tevens ook schakeld deze unit zichzelf uit bij voltages onder de 12 volt ergens.
Dus eigenlijk alleen efficienter icm wallstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 21 dec 2011 06:03 #249913

Ronaldl schreef :
...De keuze is dus te maken tussen enerzijds comfort tegen anderzijds een hogere aanschafprijs en een hoger energieverbruik (lees kosten).
lagere, denk ik.

Mijn koelbox is 50 liter, heb een Isotherm met L-verdamper en de thermostaat staat op 1: bier is 6 graden. Ongeveer 20 Ah per etmaal.
Laatst bewerkt: 21 dec 2011 06:07 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 22 dec 2011 09:22 #250193

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Besten,

Daar ben ik weer. Waar ik gister al even in mijn walstroom topic de maten van mijn ingebouwde koelruimte weergaf heb ik nu aanvullende vragen. De inhoud van de koelbak is ongeveer 100 liter (www.zeilersforum.nl/index.php/...it?limit=25&start=25)

Het probleem is dat de koelbak eigenlijk niet te bereiken is. Vanaf de bovenkant ziet de koelbak er zo uit:



Dit is de rechter zijkant:



Dit is de linker zijkant:



De derde zijkant komt uit in de bakskist. (hiervan geen foto).

Dat het element lastig te plaatsen is, is een feit. Ik denk dat ik dit via de rechter zijkant moet doen. Dat is de enige plek waar ik een beetje bij kan. Nu vroeg ik me echter af wat ik moet doen qua plaatsen van isolatie.

zoals je kunt zien is de kast zelf reeds licht geisoleerd (met lucht?) De laag is 2 cm dik.



Ook het deksel is 2cm dik.

Moet ik nou aan de binnenkant schuim gaan plakken of kan ik het hierbij laten en enkel de compressor + verdamper plaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 22 dec 2011 09:36 #250195

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Volgens mij laten zoals het is, De isolatie is gezien de dikte niet optimaal zo te zien, maar de afwerking binnen is proper.
Als je toch verder de zijkanten wil isoleren, dan zo mogelijk van buiten doen. Het verlies van koude aan de bovenkant is gering dus aan de deksel hoeft sowieso weinig tot niets te gebeuren.(Mogelijk alleen een tochtstrip)
Ik zou zeggen gewoon plaatsen en daarmee ervaring opdoen en of een plaatje roofmate op maat van buiten tegen de zijkanten/onderkant.
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 22 dec 2011 09:39 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Isotherm of Waeco 13 aug 2015 08:56 #651174

  • emotion
  • emotion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Ronaldl schreef :
Koelen kost energie. Hoe je het ook doet.
Die koudebuffer is eigenlijk een voorraadje koude opgeslagen in koud koelmiddel. Dat moet wel eerst gekoeld worden, dus dat kost energie. Later kan het die opgeslagen energie gebruiken om de koelkast te koelen.
Het netto resultaat is dus hetzelfde, want de koelkast is koel.
De koudebuffer helpt alleen de eerste keer nadat je van de walstroom af bent. Immers, dan is de buffer vol. Daarna loopt de buffer leeg (en wordt de koelkast koud). Daarna zal toch die buffer weer een keer opgeladen moeten worden, en dat kost weer energie.
Begrijpelijk is omdat er meer installatietechnisch materiaal in die buffer en aansturing zit, dat ook dus meer energie zal vragen voor hetzelfde resultaat. Voor niks gaat de zon op.
De buffer maakt het niet energetisch zuiniger, integendeel zelfs, maar het kan het handiger maken. Namelijk dat je nadat je de walstroom vaarwel gezegd hebt, je iets langer kan doen met de koude koelkast voordat je weer moet gaan koelen. Uitstel van de koelactie dus.
Maar daarna moet je toch weer gaan koelen. Die energie komt ofwel uit de walstroom, als je weer aan de kabel ligt, ofwel uit de diesel die je verstookt als je op de motor de accu's weer laadt.
Nog steeds, voor niks gaat de zon op.
De keuze is dus te maken tussen enerzijds comfort tegen anderzijds een hogere aanschafprijs en een hoger energieverbruik (lees kosten).

Ik overweeg een compressor met een verdamper of met een koude accu aan te schaffen. De uitleg van het nut van een koude accu (buffer) heb ik begrepen. Ik wil ook graag zo min mogelijk de motor moeten gebruiken en een nachtje zonder walstroom kunnen. Is het niet verstandiger om in plaats van een koude accu een uitbreiding te doen van mijn gewone instalatie accu? Als ik die upgrade met 25Ah heb ik waarschijnlijk meer elektrische lading bij mee als dat ik koude kan opslaan in de koude accu. Wat denken jullie hiervan?
Voordelen zijn:
minder grote module (koude accu) in mijn koelbox dus meer ruimte over en
de uitbreiding van de gewone accu is goedkoper dan de koude accu die bij isotherm zo maar €500,- extra kost.
Ik ben benieuwd. Alvast bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm of Waeco 13 aug 2015 10:27 #651192

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Ikzelf heb kort geleden een koelkast / box gemaakt op mijn boot. Ik heb voor de Waeco gekozen met L vormige verdamper en niet voor de koudeaccu. Reden? Kosten vs. voordeel wat daarmee te behalen valt. Ik vond dat gering en niet de moeite waard. Met mijn gebouwde box van ongevbeer 80 liter en een isolatie met PIR platen van 50mm heb ik een verbruik van ongeveer 1.2 - 1.3 Ah bij een binnentemperatuur van ongeveer 5 graden en een buitentemperatuur van rondomde 30 graden. Da's heel erg netjes en dat vond ik ook niet teveel om de koelkast door te laten draaien zonder walstroom. En eens met een vorige post: die koudeaccu zal, als je langer van de walstroom af bent, z'n koude ook verliezen en moet dan ook weer gekoeld worden. Het koelen van de koudeaccu kost ook energie en als dat uit je accu's moet komen dan schiet je er m.i. te weinig mee op. Ik vind dat ding alleen meerwaarde hebben als je slechts dagtochten maakt. (maar dan nog vind ik de koudeaccu relatief snel opwarmen, het is geen toverding en dat is logisch). N.b. ik vermoed dat als je wat koelelementen op je L-plaat monteert, je hetzelfde idee aan het creeren bent als de koudeaccu.

Ik heb bewust voor de L-verdamper gekozen ivm plaatsing hoog in de hoek bovenin. Neemt dan inderdaad het minste ruimte in. In het O element zou je inderdaad ijsjes e.d. kunnen leggen. Als je koelkast niet al te extreem geisoleerd is dan slaat de compressor vaak genoeg aan om het element onder de 0 graden te houden en je ijs bevroren te houden. Hoe kleiner de koelkast en hoe beter de isolatie hoe minder vaak de compressor aanslaat en hoe minder goed hij ook als vriezer dienst doet bij een nominale koelkast temperatuur van 5 a 6 graden trouwens.

Zie voor mijn projectje van de koelkast pagina 4 en 5 van mijn topic: Refit Spear30
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 13 aug 2015 19:56 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm of Waeco 13 aug 2015 13:21 #651237

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Het lijkt me beter om die € 500,- te investeren in extra accucapaciteit in combinatie met een zonnepaneel.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl