Hen3 schreef :
Toch denk ik dat hybride varen heel goed zou kunnen, ook zonder brandstofcel, namelijk gewoon met een generator aan boord. Die generator kan lekker op z'n optimale toerental draaien en is dan zuiniger en milieuvriendelijker dan een gewone dieselaandrijving. Daarnaast heb je ook nog eens meer vrijheid in de plek waar je dat ding inbouwt.
Schiet me ineens een leuke anekdote te binnen:
Ik stond jaren geleden met mijn neus bovenop Hoora's ontwikkelingen in de Torenvalk.
Er werd rond de eeuwwisseling gewerkt aan een ander motorsysteem; mooi afstudeerproject voor NHL-studenten.
De heren hadden een bestaande stappenmotor omgeprogrammeerd om continu vermogen te leveren. De benodigde regelbare spoel en alle electronica werkte helaas op (veel) 220volt.
Na een proefvaart kwamen er vier blije studenten aanvaren in een boot, volgepakt met snoeren en apparaten, één gast zittend boven het laptopscherm, die bediende de motor én... een groot ronkend benzineaggregaat op het voordek voor de stroom.
Lang leve electrisch varen
Maar zonder gekheid; ik ben absoluut overtuigd van het nut en de haalbaarheid van electrische voortstuwing, als je het in zo'n hybride vorm giet.
Nu motoren steeds beter geschikt en accu's steeds kleiner worden, is zo'n systeem in steeds meer schepen toepasbaar.
Dan is zelfs 8 uren motoren op zee geen punt. Zelfs dan zou je in principe niet steeds motorgeronk moeten horen.
Persoonlijk lijkt me da vooral geweldig als je in Friesland even een brug neemt, of op het wad even een kwartiertje tegen de stroom in 'duwt' met de motor. Weg met die herrie en de stank, die hoort juist niet bij een zeilboot.
Gr, Arent