Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrisch varen

Elektrisch varen 23 juni 2020 08:53 #1177475

Ik heb het doorgegeven aan eoc, en het was geen enkel probleem.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 juni 2020 08:56 #1177476

Goed dat je dat zegt, moet ik ook nog doen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 23 juni 2020 09:07 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 juni 2020 09:16 #1177489

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Linke soep die lithium cellen dus. Kan een soort meltdown ontstaan die niet te blussen is. Geld ook voor lifepo4's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 juni 2020 09:24 #1177494

Ik heb een heel groot respect voor mijn lithiums. Het zijn echt bommen.
Daarom neem ik maatregelen om problemen uit te sluiten.

Naar mijn mening is er veel meer aan boord waar je dood aan kan gaan. Waar niet eens over nagedacht wordt.
Dat lijkt me veel gevaarlijker.
bijvoorbeeld: Een paar jaar gelenden kwam ik erachter dat een gasslang niet eens een klem had naar de overgang op een koperleiding. Dat was ooit door een vorige eigenaar vergeten blijkbaar.
Een loodaccu kan ook ontploffen, en wat te denken van benzine aan boord.

Maar op zich is het toe te juichen dat EOC voorlichting geeft uiteraard. Omdat je toch gaat krijgen dat de lithium steeds meer gemeengoed wordt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 juni 2020 09:31 #1177495

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
nardus schreef :
Linke soep die lithium cellen dus. Kan een soort meltdown ontstaan die niet te blussen is. Geld ook voor lifepo4's.

Dat een lithium-accu bij verkeerde behandeling tot brand kan leiden, wisten we natuurlijk al sinds de perikelen met brandende telefoon-batterijen van een paar jaar terug. Dat kwam ook vaak door gebruik van verkeerde laders of andere mishandeling.
Maar dat lithium-accu's niet bepaald idiotensicher zijn is al een tijdje duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 juni 2020 09:41 #1177497

He, gaan we weer alle Lithium op een hoop gooien...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 juni 2020 09:50 #1177502

Nee, maar dat maakt nu ook niet zoveel uit. LiFePo is een stuk veiliger, daar kan je gewoon in boren blijkbaar.
Maar dat doet niks af aan het feit dat dit type ook over het algemeen zeer veel vermogen kan leveren, door de lage inwendige weerstand.
Daar moet je ook rekening mee houden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 juni 2020 09:57 #1177505

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3570
@Groom:
Dit is niet geldig voor LiFePO4 accu's. Dat is inmiddels wel bekend, maar het is niet spectaculair om daar over te schrijven.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 juni 2020 10:07 #1177509

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
It Paradyske schreef :
He, gaan we weer alle Lithium op een hoop gooien...

Als ik te generaliserend was, dan is het aan jou om de verschillen tussen de ene en de andere lithium-batterij duidelijk te maken. Ik heb er geen verstand van. Soms lees ik wat van de vele tekst die op ZF al aan lithium-batterijen is gewijd.

Voorlopig heb ik nog geen nieuwe accu's nodig, dus dat gebrek aan kennis jeukt me nog niet zo, maar mijn voorlopige conclusie is dat je heel goed moet weten waar je meer bezig bent als je zelf pakketjes gaat samenstellen.
Dat staat een beetje in contrast met de teneur die de eerste stukjes over dit soort batterijen toonden. Ze waren alle opzichten superieur aan loodzuur-batterijen. Probleemloos diep ontladen enz., enz. Eigenlijk was in eerste instantie alleen de prijs een rem. Maar ze waren hoe dan ook waren ze probleemlozer dan loodzuur-batterijen. Dat blijkt niet 100 % waar. Waarmee ik overigens absoluut niet wil beweren dat het omgekeerde wèl waar zou zijn.

Een andere voorlopige conclusie aan mijn kant is daarom dat ik de technologie graag nog wat verder laat ontwikkelen en uitkristalliseren tot het moment dat er redelijk betaalbare kant-en-klare drop-ins zijn, waar ik verder niet teveel over hoef na te denken.
We hebben in de ontwikkeling van oplaadbare batterijen de afgelopen tientallen jaren een vrij snelle ontwikkeling gezien. Van NiCad, via NiMh naar Lithium. Die ontwikkeling versnelt waarschijnlijk nog, nu electrisch rijden de norm voor de toekomst lijkt te worden.
De vraag is dus ook nog in hoeverre er een optimaal moment komt voor het aanschaffen van lithium-batterijen als (relatief) grote energiebron aan boord. De kans bestaat dat er over vijf of tien jaar een beter alternatief is.

Zoals ik al vaker heb geschreven: ik hou van varen èn ik heb een zekere belangstelling voor techniek, maar die techniek is bij mij in alle gevallen een middel tot het doel en niet andersom. Zodoende.

Met daarbij natuurlijk de kanttekening dat ik grote waardering heb voor de voortrekkers op dit gebied, zoals jij en Roozeboos. Zonder technocratische idealisten als jullie leefden we nog in het stenen tijdperk.
Laatst bewerkt: 23 juni 2020 10:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 juni 2020 10:24 #1177512

Precies mijn punt, als je je er niet lekker bij voelt, vooral niet kopen!
Jou opstelling hierin heb ik dan nog liever dan een onwetende nitwit die zomaar wat lithiums in een boot plempt en er nooit meer naar om kijkt. Met een onjuiste lader enzo....

Maar ik had op de kaag ook een buurman met een ontplofte loodaccu. Dat had ook anders kunnen aflopen...

Als je weet wat je doet en waar je mee bezig bent is het allemaal heel goed te doen. En heb je er veel voordeel van.
Tapas was nooit electrisch gegaan zonder lithiums.

Maar dat is, opnieuw, met bijna alle dingen in een boot.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 juni 2020 10:25 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 juni 2020 10:27 #1177514

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1701
It Paradyske schreef :
Nou, gewoon lekker zeilen :-)
De hele ombouwoperatie is te vinden op www.hansfix.nl/electric, en ik ben van plan om ook nog wel een overzicht te geven in een Nederlandstalig artikel, maar daar heb ik nu nog niet zoveel tijd voor.

.......

Wel wat verbeterpunten:
Ik heb nu een SevCon controller (400A) die heeft een PWM op 200Hz, en dat zoemt best wel, deze ga ik nog vervangen door een Curtis, die werkt op 15kHz.
En in de twee laders zitten forse ventilatoren, en of ik nou op 1kW of op 100W laad, die staan continu vol aan, dus daar wil ik nog een regelingetje opmaken die temperatuurafhankelijk z'n werk doet.

Mooi dat het zo lekker verlopen is.

Een PWM van 200 Hz is duidelijk waarneembaar en met een beetje pech trilt er iets mee. (resonantie)
Ongeveer de hoogte van de G-snaar op een gitaar (4e van boven)

15kHz is veel hoger, de kans resonantie is veel kleiner, maar als je gehoor nog prima is, kan dit een irritante piep zijn.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl