Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrisch varen

Elektrisch varen 24 okt 2016 11:38 #778170

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Oh, ja... Diesel!
Op mijn werkbank:

3kW 56V max (precies goed voor 16 LiFePO4 accu's). Gebruikt echt een druppie. Wordt gestart uit de 16 cellen of met de hand als deze daarvoor te leeg zijn geworden (recoil starter, zet wel de kleplichter van de uitlaatklep open, anders heb je na twee keer RSI van pols, elleboog en schouder).
Niet voor It Paradyske! Niet dat ik hem het niet gun, maar het ding maakt een pokke herrie!
Het is een common rail diesel, want hij heeft maar één injector. Is gemaakt voor de laagste kwaliteit dieselbrandstof en als je er slaolie in doet, gaat ie gewoon door maar stinkt ie als een patatkraam!
Bij 30kW aan motoren kun je op puur de energie uit deze diesel heel langzaam varen. Als je nachts zeilt kun je de accu's toch opladen en voor het boordnet gebruiken en als de accu's vol zijn heb je ook weer energie om je uit de voeten te maken.
Dieseldampen zijn niet ontvlambaar (bij niet al te hoge temperaturen) en het rendement van dieselmotoren is het hoogst van alle zuigermotoren volgens het Otto principe (Sterling is beter).
Groeten, Peper.

PS. Ik noem hem 'Darth Vader' P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 11:40 door Peper. Reden: post scriptum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 11:41 #778171

It Paradyske schreef :
roozeboos schreef :
en wat kost een beetje accu voor deze toepassing?

prijs aanschaf diesel en electrische motor zal niet zoveel uitmaken als je een gebruikte diesel neemt. ?
Appels en peren Chris, oud met nieuw vergelijken.
Maar deze:
www.thunderstruck-ev.com/sevco...lboat-kit-8.5kw.html
is denk ik al goedkoper dan een gebruikte diesel.
appels en peren, kan zijn, maar het komt uiteindelijk uit dezelfde portemonnee hoor!

ik heb overigens nog steeds geen prijs gehoord van de accu's die Rev nodig gaat hebben.
bij 48 volt, (15 cellen van 3,2 volt) kost 100Ah al meer dan 1750 euro.
hoeveel Ah moet er komen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 11:41 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 11:56 #778173

Rev,

Ik las dat je een autoprop wilt.
Bekijk dat eerst zeer goed.
Ik heb er ooit één aangeschaft en onmiddellijk geretourneerd.
Dat kostte me veel geld, maar al snel bleek ik toch de juiste keus te hebben gemaakt.
Dat werd korte tijd later heel duidelijk toen een buurschip met zo´n ding op de helling stond.

Mijn bezwaren:
-Niet elektrisch geïsoleerd van de schroefas, dat is belangrijk bij een aluminium/staal schip.
-De anode valt er in een paar weken zout water af, lost op bij de bevestigings boutjes.
-Het ding weegt 10 kg waar een vaste schroef van één kg voldoet.
-De lagers van de bladen zijn zéér kwetsbaar, waren niet van het juiste metaal.
-De konstructie hangt af van 4 stuks M4 boutjes die de schroefdelen bij elkaar houdt. Voor boven genoemd schip de gebroken boutjes vervangen door M5, ging nèt.
-De saildrive van boven genoemd schip ging stuk door het grote gewicht van de schroef, wat bij iedere schakeling in beweging gebracht moet worden. De man zoekt naar een vervangende saildrive (120S meen ik, heeft iemand die beschikbaar?)
-Het lijkt me onmogelijk om de as ermee aan te drijven voor stroomopwekking.
-De prijs. Alleen al de herstocking kosten van de mijne € 400,=. Voor dat bedrag heb ik drie vaste schroeven.

Ik had op m´n vorige schip een (electrisch geïsoleerde) Maxprop, voldeed uitstekend ging goed in de vaan stand en kon indien gewenst de as aandrijven. Eerst even in de achteruit om de bladen "verkeerd om" te zetten.
De diameter wat "te" groot en de spoed hierop aangepast. Dus eigenlijk wat beter voor een "te zware" electromotor. En nog nastelbaar ook, mocht het nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 12:12 #778175

@Saeftinghe, je hebt een punt en een grote motor leverd als hydro generator weer meer stroom op, dus win win dan is 2 x 15 kW dus eigenlijk zo gek idee nog niet.

Rev,

Let wel op dat je het af te nemen vermogen kunt regelen.
Het is zeer wel mogelijk dat de schroef de as niet voldoende snel rond laat draaien wanneer veel vermogen gevraagd wordt.
Je hebt meer aan 10 uren 25A dan aan 10 minuten 40A aan laadstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 12:29 #778180

@Saeftinghe, bedankt voor de waarschuwing, maxprop staat wel onder aan het tabelletje en de autoprop boven aan maar schijn bedriegt dus weer. Wat ze al niet doen om de consument te misleiden.

Je moet rekenen dat zo E motor gewoon tijdens het zeilen mee staat te draaien op het gemakje.

Ben er nog steeds niet echt over uit hoeveel ik nu precies nodig heb. wie is er hier een rekenwonder
L.O.A. 15.2m 50'0"
L.W.L. 14.50m 47'6"
BEAM 4.4m 14'5"
DRAFT 2.16m 7'1"
DSPL 15,250kg
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 12:33 #778182

Peper schreef :
Het wordt dus 48V of toch 96 of zelfs 500V. Als je het over 16 cellen hebt, betekent dat 48V.
Hoelang wil je op 2 motoren op vol vermogen kunnen varen? Dit bepaalt de te gebruiken accucapaciteit. Uitgaande van een uur moet je dus minimaal 30kWh aan opslag over twee banken kunnen verdelen. Dan heb je 625Ah over twee banken verdeeld nodig. Driehonderd Ah is een goed verkrijgbare celcapaciteit en dan heb je daar 32 cellen van nodig. Ga je terug naar een half uur 'volle portie', dan kom je op iets van 160Ah cellen en die zijn ook goed verkrijgbaar.


1 uur is dus 32 cellen van 300Ah = 32 x €354 = €12390,- :unsure:
(en een half uur is 32 cellen van 160Ah = 32 x €200 = €6400,- :unsure:)

Heb je wel 320 Kilo aan LiFePo aan boord!

afmeting:
30x36 cm x 180 cm !!


www.ev-power.eu/Winston-40Ah-2...-2V-300Ah.html?cur=1
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 12:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 12:38 #778184

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Rev schreef :
Kan jij even een goede link geven voor de nieuwe generatie LifePo4 cellen met afmetingen, gewicht e.d.

Dan kom je op AliBaba en Taobao terecht of in Praag bij EV-power.

In Praag betaal je veel, maar je krijgt een zekere garantie dat je te vroeg 'overleden cellen' krijgt vergoed. In China moet je dat maar afwachten. Aan de andere kant; de cellen uit 'Praag' komen allemaal uit China en dus...

De nieuwste technologie in LiFePO4 is de zogenaamde 'prismatic' cel. Hiervan zijn de platen van een prisma profiel voorzien om de oppervlakte te vergroten en daarmee de capaciteit van de cel groter te maken, dan wel de cel juist kleiner te maken. Het oppervlak ziet er dan net zo uit als een 'wafelaanrechtblad' van RVS.
Waar je goed rekening mee moet houden is het type. Indien ze LiFePO4 cellen aanbieden met een spanning van 3,7V krijg je Li-polymeer cellen en dat is niet hetzelfde, vooral niet qua levensduur! (1500 cycli max versus tot wel 6000 cycli max).

Maten en gewichten is een ratjetoe en daar kun je niet veel over zeggen. Ik krijg zojuist te horen via mijn PC (persoonlijke Chinees) dat er 8 90Ah boterhamzakjes cellen hierheen komen. Ik ga hier twee behuizingen om maken en ze testen als startaccu en als service accu. Zo'n cel ziet er ongeveer zo uit:

Bij 100Ah weegt het ding 3,4kg. Zou je het ding in een plastic behuizing stoppen dan weegt het ding een kilo meer. Dat zou op 16 cellen ook 16 kilo gewichtsbesparing zijn. Gezien jouw en mijn postuur vinden wij 16kg 'peanuts', maar Sunday kan daar wel heel anders over denken. Je kunt er wel van uitgaan dat je per 100Ah een kilo plastic bij het gewicht van de cel moet optellen.
Iets anders is als je zogenaamde 'aircraft' cellen koopt. Die zitten in een dunne aluminium behuizing in plaats van in een plastic behuizing. Ze zijn iets kwetsbaarder, maar minder zwaar. Toch altijd nog weer zwaarder dan de 'boterhamzakjes'.

Log eens in op www.ev-power.eu/index.php?cur=1& en kijk wat er mogelijk is binnen jouw wensen.
In China kopen is goedkoper, maar dan moet je er wel haast een agent hebben of iemand kennen die vertrouwd is.
aliBaba
Taobao
Gebruik Google Chrome om Chinese websites te bezoeken, dan wordt het ook vertaald in het Nederlands (als je dat wilt). Al pies je wel zowat in je broek van het lachen als je sommige vertalingen ziet.
Zoektermen zijn LIFEPO4 rechargable battery en de capaciteit zoals bv 300Ah ook met 2,3V kom je een heel eind. Bereidt je wel voor op een hoop hits waar je niets aan hebt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 12:46 #778186

roozeboos schreef :
Peper schreef :
Het wordt dus 48V of toch 96 of zelfs 500V. Als je het over 16 cellen hebt, betekent dat 48V.
Hoelang wil je op 2 motoren op vol vermogen kunnen varen? Dit bepaalt de te gebruiken accucapaciteit. Uitgaande van een uur moet je dus minimaal 30kWh aan opslag over twee banken kunnen verdelen. Dan heb je 625Ah over twee banken verdeeld nodig. Driehonderd Ah is een goed verkrijgbare celcapaciteit en dan heb je daar 32 cellen van nodig. Ga je terug naar een half uur 'volle portie', dan kom je op iets van 160Ah cellen en die zijn ook goed verkrijgbaar.


1 uur is dus 32 cellen van 300Ah = 32 x €354 = €12390,- :unsure:
en een half uur is 32 cellen van 160Ah = 32 x €200 = €6400,- :unsure:

Heb je wel 200 Kilo aan LiFePo aan boord!

:woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo:

Ik kan geen prijslijst vinden,goedkoop zal de aanschaf niet zijn maar dan heb je ook wel iets en het gaat toch aanzienlijk langer mee dat zo loodzwaar tractie batterij.

Mastervold heeft deze die ook door Bellmarine worden aanbevolen (natuurlijk ze werken samen)
Nominale accuspanning
26,4 V
Nominale accucapaciteit
180 Ah
Nominale accu-energiecapaciteit
5000 Wh
Max. continu ontlaadstroom
500 A (2,8 C)
Piek ontlaadstroom
1800 A (10 C) voor 10s
Levensduur cyclus
~2000 bij 80 % DoD
Max. laadstroom
500 A (2,8 C)
Accumonitoring
geïntegreerd
MasterBus communicatie
ja
Accuklemmen
M8
Inbouwpositie
rechtop (aanbevolen) of liggend op de lange zijde
Max. buitenmaat, lxbxh (incl. klemmen en handgrepen)
622 x 197 x 355 mm
24,5 x 7,8 x 14,0 inch
Gewicht
58 kg
127,9 lb

Technische specificaties
Accusamenstelling
Lithium Iron Phosphate
Beschermingsgraad
IP65 (elektronicabehuizing)
Parallelschakeling
ja, onbeperkt
Serieschakeling
ja, tot 10 accu’s (in serie balanceren tot 2 accu’s)
Beveiligingen
overspanning, onder­spanning, vonkvrij, kortsluiting, ompool­be­veiliging, overspanning, stroom­begrensd, te hoge temperatuur
Veiligheidsrelais
verplicht toevoegen, artikelnr. 79007702
Aansturing veiligheidsrelais
geïntegreerd

Kan helaas geen prijs vinden ja 200 kg aan accu's als je er 4 neemt wat denk ik wel nodig vindt per motor zijn eigen accubank.

Maar dit type schepen heb je gauw minimaal 2 x 250 liter en een dagtank van 100 ltr bij je dat is 600 liter diesel is ook 500 kg
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 12:47 #778187

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6665
En om de TCO met diesel te kunnen vergelijken: hoe lang gaat zo'n set accu's mee? Een diesel van een beetje kwaliteit kan ook bij zeer regelmatig gebruik zo'n 20 jaar mee, in een plezierbootje rammelen ze vrolijk 40 jaar door. Dat zie ik een accupakket nog niet echt doen...
Kom ik dus voor diesel op: motor 12.000 + (onderhoud 400 x 20) = 20.000 euro over 20 jaar (heb even 150 euro/jaar voor onderdelen aangenomen).
Electrisch, levensduur accu's 8 jaar, electromotor onbeperkt: motor + installatie 2000 + accu's 12000 + (2,5 x 12000 onderhoud) = 44.000 euro TCO in dezelfde 20 jaar.

Wel veel aannames gedaan, want gegevens hierover heb ik niet echt paraat. Maar ineens is electrisch varen weer twee keer zo duur als diesel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 12:51 #778190

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
roozeboos schreef :

1 uur is dus 32 cellen van 300Ah = 32 x €354 = €12390,- :unsure:
(en een half uur is 32 cellen van 160Ah = 32 x €200 = €6400,- :unsure:)

Heb je wel 320 Kilo aan LiFePo aan boord!

afmeting:
30x36 cm x 180 cm !!


www.ev-power.eu/Winston-40Ah-2...-2V-300Ah.html?cur=1

Jammer dat je ook niet de maten, gewichten, levensduur en prijzen van AGM of gel accu's van overeenkomstige capaciteit erbij hebt gezet. Dan weet je precies waarvoor je het doet!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 12:51 #778191

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Nog even over diesel kW's en e- motor kW's.
In het boek "Principles of Yacht Design" gaat men uit van de weerstand van het schip in zowel kalm als ruw weer , bij een aantal snelheden.
Dit geeft stuw krachts eisen. Op basis daarvan worden optimale schroeven bepaald aan de hand van schroefdiagrammen. Daarna wordt voor de gegeven omstandigheden een optimale schroef gekozen, dus de diameter, spoed en het schroeftoerental. Dan pas wordt gekeken naar een aandrijfmotor.
In het boek naar een dieselmotor, maar dat zou ook een elektromotor kunnen zijn. De schroef vraagt koppel bij de ingestelde toeren, dus kW 's bij de gewenste snelheid. Diesel of elektro maakt daarbij niet uit.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 12:57 #778192

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Apae, levensduur van lood-zwavelzuur accu's kan best 8 jaar zijn als ze in een gunstig geval 1000 cycli meegaan. Uitgaande van 1000 cycli in 8 jaar, gaan LiFePO4 cellen dan 48 jaar (6000 cycli) mee en je hoeft ze ook niet te onderhouden.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:02 #778195

Levensduur LiFePo is ook niet echt duidelijk. Zo lang zijn ze er nog niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:04 #778196

Peper schreef :

Jammer dat je ook niet de maten, gewichten, levensduur en prijzen van AGM of gel accu's van overeenkomstige capaciteit erbij hebt gezet. Dan weet je precies waarvoor je het doet!
Groeten, Peper.
het ging mij meer over vergelijk met een dieselmotor. Dan heb je geen batterijen nodig. (maar yerrycans) NIet zo zeer met andere batterijen. Dat lifepo beter werkt is geen discussie.
Afgezien van de prijs dan.
om je voor te zijn, als ze echt 1000 cycly mee gaan dan kan het best wel goedkoper zijn dan andere accu's.
Maar de investering bij aankoop is best wel hoog. stel dat je je boot verkoopt...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 13:06 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:06 #778197

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
roozeboos schreef :
FKZ schreef :
Je accu is de grootste kosten post echter is deze voor veel meer doelen geschikt dan je enkel vooruit duwen op de motor.
dat betwijfel ik ten zeerste. Je kan niet deze accu's bijvoorbeeld de koelkast laten voeden. Het gaat erom dat je altijd genoeg vermogen in de accu houdt voor vootstuwing!
Net als dat je bij diesel voldoende diesel moet meenemen voor je tocht.

dus je zal ook nog een service accu moeten plaatsen voor je apparatuur en je koelkast enzo.

Hoezo kan dat niet? ivm voltages van verschillende apparatuur? Kies een goede omvormer en tada alles wat jij in huis hebt werkt ook op je boot. Het enige wat je moet realiseren is dat je eigenlijk je tank aan het leeg maken bent. Dit kan je natuurlijk goed regelen door een aantal marges in te instellen waar bepaalde apparatuur afschakeld om energie te besparen. Ik vaar 100% elektrisch de omvormer kan een frituur/senseo makkelijk aan. De omvormer mag tot 75% ontlading stroom gebruiken daarna gaat hij uit. Met 25% lading kan ik 10 tot 30 km varen afhankelijk van de snelheid. Dat is voor mijn gebruik open sloep prima. Het voordeel van zeilen is dat je de mogelijkheid hebt om extra te laden door je hydro generator (wat ook direct je aandrijving is) en zonnecellen. Je zal dus dagelijks de energie balans op moeten maken. En voorruit plannen wanneer je hoeveel vermogen nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:08 #778199

Go west schreef :
Nog even over diesel kW's en e- motor kW's.
In het boek "Principles of Yacht Design" gaat men uit van de weerstand van het schip in zowel kalm als ruw weer , bij een aantal snelheden.
Dit geeft stuw krachts eisen. Op basis daarvan worden optimale schroeven bepaald aan de hand van schroefdiagrammen. Daarna wordt voor de gegeven omstandigheden een optimale schroef gekozen, dus de diameter, spoed en het schroeftoerental. Dan pas wordt gekeken naar een aandrijfmotor.
In het boek naar een dieselmotor, maar dat zou ook een elektromotor kunnen zijn. De schroef vraagt koppel bij de ingestelde toeren, dus kW 's bij de gewenste snelheid. Diesel of elektro maakt daarbij niet uit.

Jan

Hoi Jan, bedankt voor je antwoord, ga ik is even opzoek of ik hier iets on-line over kan vinden, boek bestellen is op korte termijn geen optie omdat een briefkaart uit NL al 4 tot 6 weken er over doet om hier te komen. :S :silly:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:10 #778201

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7045
@Apae:vergeet je bij de dieselberekening de kosten van het verbruik aan diesel niet? Bij de electroberekening mag je er van uitgaan dat de " brandstof" zon, water etc gratis is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:11 #778203

FKZ schreef :
Je zal dus dagelijks de energie balans op moeten maken. En voorruit plannen wanneer je hoeveel vermogen nodig hebt.
ja dat klopt. je schat een risico in, en dat neem je dan.
Net als vertrekken met een halfvolle dieseltank op een lange tocht.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:14 #778204

roozeboos schreef :
FKZ schreef :
Je zal dus dagelijks de energie balans op moeten maken. En voorruit plannen wanneer je hoeveel vermogen nodig hebt.
ja dat klopt. je schat een risico in, en dat neem je dan.
Net als vertrekken met een halfvolle dieseltank op een lange tocht.

Niet mee eens, diesel kan je midden op de oceaan niet bij tanken, energie uit zon, wind en water wel.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:15 #778206

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Met dit verschil dat je met zonnepanelen en een hydrogenerator onderweg kunt bijtanken... en het belangrijkste is: Je betaalt er geen belasting over! :)
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:16 #778207

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Apae schreef :
En om de TCO met diesel te kunnen vergelijken: hoe lang gaat zo'n set accu's mee? Een diesel van een beetje kwaliteit kan ook bij zeer regelmatig gebruik zo'n 20 jaar mee, in een plezierbootje rammelen ze vrolijk 40 jaar door. Dat zie ik een accupakket nog niet echt doen...
Kom ik dus voor diesel op: motor 12.000 + (onderhoud 400 x 20) = 20.000 euro over 20 jaar (heb even 150 euro/jaar voor onderdelen aangenomen).
Electrisch, levensduur accu's 8 jaar, electromotor onbeperkt: motor + installatie 2000 + accu's 12000 + (2,5 x 12000 onderhoud) = 44.000 euro TCO in dezelfde 20 jaar.

Wel veel aannames gedaan, want gegevens hierover heb ik niet echt paraat. Maar ineens is electrisch varen weer twee keer zo duur als diesel...

Waar is de factor diesel die zit bij dit soort gebruik niet bij die 400 euro per jaar. 24000 euro diesel lijkt best veel maar is nog geen 1000 liter per jaar. met een verbruik van 2 ltr per uur op een lage snelheid zijn dat maar 500 motor uren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:26 #778210

Peper schreef :
Met dit verschil dat je met zonnepanelen en een hydrogenerator onderweg kunt bijtanken... en het belangrijkste is: Je betaalt er geen belasting over! :)
en de wind generator er nog bij en allemaal gratis en voor niets.

Die 200 Ah lijken me wel wat bij Alibaba.

Quick Details

Place of Origin:
Guangdong, China (Mainland)
Brand Name:
AET
Model Number:
LFP20460320P
Type:
Li-Ion
Nominal Voltage:
3.2V
Size:
20mm(T)*460mm(W)*320mm(H)
Nominal Capacity:
200ah
materials:
Lifepo4/graphite
power:
640wh
Cycle life at 100% dod:
more than 2000 cycles to 80%DOD
Application:
EV,HEV,UPS, backup battery,energy storage
energy density:
150wh/kg;240wh/l
charge voltage:
3.65v
discharge cut-off voltage:
2v
Pulse discharge current:
600A
charge/discharge current:
40A(0.2C)
Max.continuous discharge current:
200A
minimale afname 50 stuks heb je er altijd een paar in reserve of voor een eventuele boegschroef.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:37 #778211

Ik heb een paar jaar terug wat Chinese Lifepo's gekocht, maar vond dat bagger. Er zijn wel degelijk goede merken, zoals Winston, maar met die merkloze dingen zou ik oppassen. In mijn geval verschilde de cellen allemaal fors in capaciteit en interne weerstand, met als gevold dat de accu nauwelijks te balanceren was.
Ben nog altijd fan van a123, maar dat is ook wel de duurste.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 13:38 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:37 #778212

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
discharge cut-off voltage:
2v

Als je dat nu verhoogd naar 2,5V gaan ze 4000 cycli mee en bij een verhoging naar 3V kom je boven de 6000.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:39 #778214

De antwoorden over de gat spanning van een Mosfet een beetje laat gelezen.

Met name Peper, bedankt voor de snelle cursus electronica.
Ik heb een heleboel componenten uit een paar defecte Sterlingladers gehaald die ik van een paar buren kreeg.

Er ging een paar keer iets mis wanneer ik de Mosfets eruit gebruikte, dat schreef ik toe aan foute gate spanning.
Maar die defecte Mosfets zullen wel de reden geweest zijn dat de Sterling het niet meer deed.

Ik zet nu een lichtgevoelige cel aan de 60º C schakelaar van het warm water zonnepaneel en dan kan ik simpel kiezen tussen zon/temp - uit - permanent aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl