Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrisch varen

Re: Elektrisch varen 24 okt 2016 07:56 #778099

Rev schreef :
1kW opwekken door zonnepanelen in je zeilen te verwerken, ik vraag me af of dit niet ten koste gaat van je zeileigenschappen.
www.solarclothsystem.com/applications

Bovendien kunnen die zonnezeilpanelen nooit veel efficientie hebben aangezien ze logischerwijs bijna vertikaal staan i.p.v. uitgericht op de zon.
Tenzij je alleen zeilt onder 45 graden helling of zo en alleen over stuurboord in westelijke richting of over bakboord in oostelijke richting ( op dit halfrond tenminste :whistle: ) :dry:
Wel vervelend trouwens dat je er geen gebruik van maakt als je op de electro)motor vaart want daardoor heb je wel weer veel accucapaciteit nodig.
Overigens kan ik me moeilijk voorstellen dat dergelijke panelen er op den duur tegen kunnen dat je de zeilen opbind op de giek of reeft of oprolt met een rolreef.
Ad
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 07:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 08:14 #778102

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@Rev:
Een zonnepaneel brengt het meeste op als het 'haaks' op de zon staat.
Aangezien de zonnecellen in/op het zeil dit bijna nooit doen (of je moet heel schuin gaan en dan ook nog de zon op juiste elevatie en kaarthoek aan loef hebben) is een 'solarpanel' zeil niet erg interessant.
Een zonnepaneel op het dek (of vergelijkbare plaats) komt vaker in een gunstige positie dan een zonnepaneel in het zeil.
Een echt goede oplossing is het te richten zonnepaneel zoals Sunday dit doet, maar dan moet je tijd besteden aan het 'op koers houden' van het zonnepaneel. Inmiddels heeft mrtnm ook een dergelijke installatie en wellicht zijn er al meer. Velen vinden de constructie niet mooi en zien er daarom vanaf.
Een bimini is ook een mooi plekje voor een zonnepaneel, maar het verstelbaar maken om het paneel op de zon te richten is dan niet goed mogelijk.

Je kunt de boot helemaal bedekken met zonnepanelen en dan zitten er vast een paar in de optimale positie. Dat vraagt een fikse investering en de panelen zijn dan gevoelig voor schade. Ook zonnepanelen buiten de railing zijn dat, maar halverwege de Atlantic is dat minder een probleem.
Groeten, Peper.

EDIT: YB is me voor met plaatsen, maar ik zie dat we de gelijke argumentatie hanteren.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 08:16 door Peper. Reden: edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 24 okt 2016 08:31 #778105

@FKZ,

Bedankt voor je bijdrage, stoere sleper met wel een hele stoere elektromotor :whistle: :whistle:

PK's he! natuurlijk natuurlijk is 10 pk bij een D motor net zoveel als 10 pk bij een E motor en wat dat betreft heb je gewoon gelijk dat een E motor niet meer pk's levert dan een D motor allen de efficiëntie bij een E motor is veel hoger. Dat bevestig je zelf ook in je uitleg. rechtstreeks aangesloten op de schroefas met een druklager zal zelfs nog efficiënter zijn dan belt drive hoe directer de overbrenging naar de schroefas is hoe beter lijkt mij.
De keuze van de boot, het zal een 50 ft aluminium CC worden,rondspant, met waarschijnlijk een skeg rudder en een gewone kiel eronder. zodra ik uitgetekend ben laat ik wel wat plaatjes zien.
dan iig dubbele aandrijving 2 schroeven, 2 E motoren (schroefas of saildrive, ben daar nog niet over uit. Bij oceanvolt hebben ze nu een Swan 57 uitgerust met een slechts 8.6 kW Saildrive ( oceanvolt.com/electric-swan-57-sail-yacht )displacement van ruim 18 ton dus ongeveer 3 ton meer dan dat die van mij moet worden. Als ik dat dan lees, vraag ik me af hoe ligt kan ik dan gaan? Het gaat mij tenslotte niet om snelheid maar wel om genoeg vermogen om je uit een vervelende situatie te redden.

Voorlopig zijn de eerste stappen gezet, we staan nu eerst aan de vooravond van onze permanente verblijfsvergunning hier in Marokko de inrichting en verbouwingen aan ons appartement dus vanaf eind mei wil ik in ieder geval een vast plan hebben uitgewerkt en een getekend schip. Het blijft nog even spannend.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 24 okt 2016 08:42 #778110

Rev schreef :
Het gaat mij tenslotte niet om snelheid maar wel om genoeg vermogen om je uit een vervelende situatie te redden.
spreek je je hier jezelf niet tegen? Heb je niet soms gewoon snelheid nodig? Kom je met hevige golfslag bijvoorbeeld daar wel overheen? Om weg te komen bij lagerwal bijvoorbeeld?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 24 okt 2016 08:43 #778111

@ Yellow Boat en Peper, ik kwam het tegen en vroeg het me dus af of het wat was. :unsure: Elke innovatie op gebied van energy opwekken en zeker voor de manier waarop we willen gaan varen is het onderzoeken waard en de meningen van anderen daarin mee te nemen, ook wij zijn nog zoekende naar wat de beste en meest efficiënte opstelling en combinatie is voor de te bouwen boot. De techniek van zonnepanelen de kristallen die zonlicht om moeten zetten naar energy en door een efficiëntere oppervlakte te gebruiken waar door de zonnestralen beter opgevangen worden gaat ook steeds vooruit. Het is natuurlijk niet meer zo dat een paneel exact op de zon gericht moet staan om 100% efficiënt te zijn.

Ik kwam het tegen en dacht past in het onderwerp dus kijken wat de meningen zijn.

Geloof dat ik de mods onderhand wel kan vragen om een afsplitsing van dit draadje.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 24 okt 2016 08:56 #778114

roozeboos schreef :
Rev schreef :
Het gaat mij tenslotte niet om snelheid maar wel om genoeg vermogen om je uit een vervelende situatie te redden.
spreek je je hier jezelf niet tegen? Heb je niet soms gewoon snelheid nodig? Kom je met hevige golfslag bijvoorbeeld daar wel overheen? Om weg te komen bij lagerwal bijvoorbeeld?

Ik denk het niet, om de volgende reden eigenlijk. Hoe vaak kom je bij oceaan zeilen in een aan lagerwal situatie. We zeilen niet op het scheld of IJsselmeer. Aan snelheid denk ik dat als je met je de E motoren 80% van de rompsnelheid haalt je, je binnen een veilige marge zit. Dit even wat de snelheid betreft.

Wat ik bedoel met voldoende vermogen is dat de combinatie van de E motor, samen met de overbrenging en de schroef dus de hele opstelling van je voortstuwing systeem voldoende vermogen levert en dan liefst zo minimaal en efficiënt mogelijk.

Ik haalde hierboven al de Swan 57 met een 8.6 kW elektrische saildrive aan, is dat echt minimalistisch of is dat ruim voldoende. Als je van en D motor om gaat rekenen naar een E motor zou ik 25 kW genoeg hebben, 2 x 10 kW zou dan net te weinig zijn dus kom je op 2x 15 kW uit. Kijkend naar de Swan 57 7 voet langer en 3 ton zwaarder met maar 8.6 kW zou ik dan een over kil aan vermogen hebben.Het vinden van de juiste balans is hier ook aan de orde en daar komt natuurlijk ook een factor veiligheid bij kijken.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 09:06 #778118

Nou ja, je begint zelf over het wegkomen uit een vervelende situatie. Dus blijkbaar zit het wel in je hoofd.

Zorg dan ook dat je in ieder geval met genoeg snelheid weg kan komen. Red je de snelheid niet dan kan je jezelf en je bemanning behoorljk schaakmat zetten. :angry:

Als je zeker weet dat je niet in zo een situatie terecht komt hoef je er geen rekening mee te houden uiteraard.
Maar hopelijk zeg je dan niet ooit "had ik maar!"

maar 80% van je rompsnelheid moet genoeg zijn inderdaad.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 09:08 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 09:34 #778122

roozeboos schreef :
Nou ja, je begint zelf over het wegkomen uit een vervelende situatie. Dus blijkbaar zit het wel in je hoofd.

Zorg dan ook dat je in ieder geval met genoeg snelheid weg kan komen. Red je de snelheid niet dan kan je jezelf en je bemanning behoorljk schaakmat zetten. :angry:

Als je zeker weet dat je niet in zo een situatie terecht komt hoef je er geen rekening mee te houden uiteraard.
Maar hopelijk zeg je dan niet ooit "had ik maar!"

maar 80% van je rompsnelheid moet genoeg zijn inderdaad.

Bedankt en ik geloof dat ik jouw draadje aan het stelen ben, als je het vervelend vindt dan moeten we hem maar gaan afsplitsen. Ik hoor het wel.

Ik denk dat wat je ook kiest en wat je ook doet altijd de veiligheid in ogenschouw moet nemen, het is niet mijn bedoeling om goedkoop uit te zijn want dan neem ik wel een oud dieseltje bijvoorbeeld maar om mijn energy zo goed mogelijk te kunnen beheren om toch veilig te blijven.
Daarom ook dat ik 80% van de rompsnelheid wel als ondergrens stel.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 09:38 #778123

je hebt nogal een plan. En een grote boot. Waarom zet je er niet gewoon een diesel in?

Ik heb het ooit overwogen voor de Loper. maar gauw laten varen. als is het draadje van 2012 is het volgens mij sinds toen niet eens goedkoper geworden allemaal. Alleen de batterijen zijn nu verbeterd.
Alhoewel ik het wel erg fijn zou vinden om zonder herrie te motoren. Als ik alleen op markermeer zit gaat dat prima.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 09:54 #778127

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Je zou een vermogen-snelheidscurve moeten maken van de te bouwen romp. Daar zijn berekeningen voor, die ik niet heb, maar er zijn vast forummers die uit breedte wl, lengte en lengte wl, waterverplaatsing en 'blokfactor', nat oppervlak kunnen zeggen bij welk vermogen een bepaalde snelheid kan worden gehaald. Het kan dus best zijn dat 2 8,6kW saildrives je heel goed voor de 'poorten van de hel' kunnen wegslepen, maar wil je een goed gefundeerde onderbouwing, dan moet je gaan rekenen.
Meestal komt uit een dergelijke curve naar voren dat je voor 'de laatste knoop' het vermogen moet verdubbelen (tenzij je een planeerder bouwt). Dit is de PV-curve van die 'drijvende baksteen' van mij.

De curve is exponentieel en laat goed zien dat je voor de laatste knoop heel veel extra vermogen nodig hebt. Het verbruik van energie door motorvaren verloopt op precies dezelfde wijze. Als je weet hoeveel tijd je wilt besteden aan het op topsnelheid ontkomen uit een precaire situatie, kun je uit een dergelijke curve afleiden hoeveel vermogen je in de aandrijving moet stoppen en dan een accubatterij dimensioneren om te zorgen dat je dat ook gedurende X minuten kunt doen. Bij mijn 'drijvende baksteen' heb ik dit gezet op één uur. Als het niet binnen die tijd kan, ben ik (en mijn opvarenden) de Sjaak!
Groeten, Sjaak. :ohmy:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 10:03 #778132

roozeboos schreef :
je hebt nogal een plan. En een grote boot. Waarom zet je er niet gewoon een diesel in?

Ik heb het ooit overwogen voor de Loper. maar gauw laten varen. als is het draadje van 2012 is het volgens mij sinds toen niet eens goedkoper geworden allemaal. Alleen de batterijen zijn nu verbeterd.
Alhoewel ik het wel erg fijn zou vinden om zonder herrie te motoren. Als ik alleen op markermeer zit gaat dat prima.

Ik was toen met de Revolution al van plan om elektrisch te gaan, die was dan wel de helft kleiner, maar het idee van stilte maar ook schone energy blijft mij aanspreken en met de huidige E motoren is het gewoon mogelijk om een groter schip ook elektrisch te laten varen.
Buiten dat spaart het me dusdanig veel ruimte uit dat ik met het huidige ontwerp wel uit de voeten kan met me oude liefde een schoener getuigd schip en met een diesel niet. ( doorgestoken achterste mast, de langste van de 2 )

Groet Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 10:12 #778135

roozeboos schreef :
je hebt nogal een plan. En een grote boot. Waarom zet je er niet gewoon een diesel in?

Ik heb het ooit overwogen voor de Loper. maar gauw laten varen. als is het draadje van 2012 is het volgens mij sinds toen niet eens goedkoper geworden allemaal. Alleen de batterijen zijn nu verbeterd.
Alhoewel ik het wel erg fijn zou vinden om zonder herrie te motoren. Als ik alleen op markermeer zit gaat dat prima.

Ja het is duur, maar tel alle kosten eens bij elkaar op voor je diesel:
Olie verversen
Filters verversen
Nieuwe impeller
Diesel
Vervangen van onderdelen die extra slijtage hebben ten opzichte van elektrisch
En dat ieder jaar weer.

Daartegen elektrisch: stroom is tegenwoordig meestal bij het havengeld inbegrepen
Geen Olie verversen
Geen Filters verversen
Geen Nieuwe impeller
Geen Diesel
Schoon
Geen dieselgeurtjes

en dat zou voor mij het belangrijkste argument zijn:



Stil




En als argument om mijn vrouw te overtuigen:
Haar kooi kan langer gemaakt worden :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 10:15 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 10:14 #778137

It Paradyske schreef :
Haar kooi kan langer gemaakt worden :-)

Houd jij je vrouw in een kooi? Ik dacht dat alleen ISIS dat deed?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 10:15 #778138

Baasklusje schreef :
It Paradyske schreef :
Haar kooi kan langer gemaakt worden :-)

Houd jij je vrouw in een kooi? Ik dacht dat alleen ISIS dat deed?

Jij niet dan?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 10:19 #778140

Ze ontsnapt steeds....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 10:19 #778141

de kosten voor onderhoud van een diesel wegen vast niet op tegen electrisch, die die kosten niet heeft.
Vooral de kosten van de accu's zijn hoog. voordat je dat terugverdiend hebt.

Voordeel van de electrische is vooral het geluidsnivo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 10:32 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 24 okt 2016 10:30 #778144

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Rev schreef :

Ik haalde hierboven al de Swan 57 met een 8.6 kW elektrische saildrive aan, is dat echt minimalistisch of is dat ruim voldoende. Als je van en D motor om gaat rekenen naar een E motor zou ik 25 kW genoeg hebben, 2 x 10 kW zou dan net te weinig zijn dus kom je op 2x 15 kW uit. Kijkend naar de Swan 57 7 voet langer en 3 ton zwaarder met maar 8.6 kW zou ik dan een over kil aan vermogen hebben.Het vinden van de juiste balans is hier ook aan de orde en daar komt natuurlijk ook een factor veiligheid bij kijken.

Op de website van het betreffende yacht staat dat het een 73 pk perkins aanboord heeft. Ik verwacht dat deze aandrijving gebruikt word om energie op te wekken tijdens het zeilen en zeker niet als primaire aandrijving onder motor bedrijf. Of ze hebben genoegen met 50% rompsnelheid bij geen wind.

Wat betreft extra power voor nood situaties. Hier kan je met het ontwerp rekening mee houden. In mijn eigen aandrijving heb ik redelijk conservatief gerekend met het S1 vermogen. dit is het vermogen wat als de stroom bron onbeperkt zou zijn continu geleverd kan worden. Hier komt een extra voordeeltje van een E motor om de hoek kijken. Deze kunnen namelijk tijdelijk (of redelijk lang met goede koeling) meer vermogen leveren. De motor die ik zelf gebruik kan op 48 volt 10 kw (s1) leveren. Het max amerage ligt op 400 amp wat bijna 18 kw is (ongeveer 1 min) Een half uurtje 25% extra vermogen zal geen probleem zijn. Dit geeft wel een aanslag op je accu capaciteit en kan ook enkel als je accus vol zitten. Kortom hier zijn je motoren niet de beperkende factor maar je accu of de mogelijkheid om met b.v een generator / lader voldoende vermogen op te wekken om je aandrijving te voeden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 10:37 #778146

per jaar:
200, diesel
10, olie
20, filters
15, impeller
10, antivries in de motor
en dan nog de te vervangen motoronderdelen
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 10:39 #778147

en wat kost een beetje accu voor deze toepassing?

prijs aanschaf diesel en electrische motor zal niet zoveel uitmaken als je een gebriukte diesel neemt. ?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 10:43 #778150

roozeboos schreef :
en wat kost een beetje accu voor deze toepassing?

prijs aanschaf diesel en electrische motor zal niet zoveel uitmaken als je een gebruikte diesel neemt. ?
Appels en peren Chris, oud met nieuw vergelijken.
Maar deze:
www.thunderstruck-ev.com/sevco...lboat-kit-8.5kw.html
is denk ik al goedkoper dan een gebruikte diesel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 10:44 #778152

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
De vraag is of het zo veel extra kost om elektrisch te varen als je allemaal moderne luxe aan boord wilt die je waarschijnlijk wel gaat toevoegen als je op je boot gaat wonen. Je praat dat over een integratie van verschillende systemen.

Traditioneel is:
Diesel voor aandrijving en een start accutje
Grote service accu (die altijd te klein is) voor de omvormer voor het Hotel verbruik
Onhandige koppeling van beide om op te laden tijdens het zeer beperkte motor verbruik

Minder traditioneel:
kwa kosten iets duurder met een paar voordeeltjes die ik persoonlijk zwaar zou laten wegen om de extra kosten voor lief te nemen.

Grote multifunctionele accu en omvormer als je hotel gebruik (wat groot moet zijn zie eerdere draadjes over accus capaciteit)
E-aandrijving die een stukje van die al beschikbare energie gebruikt om te manoeuvreren.

Best zonde om een investering van rond de 12000 euro te doen in een D motor inclusief alle rand zaken die je eigenlijk maar 10% van je vaar tijd gebruikt. Een deel van deze tijd is het ook nog in de neutraal of wachtend voor een brug sluis of haven.

Je accu is de grootste kosten post echter is deze voor veel meer doelen geschikt dan je enkel vooruit duwen op de motor.
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 10:44 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 11:05 #778161

REV,

Een motor (of diesel of elektro) zal nooit meer vermogen verbruiken dan de schroef vraagt.
Wat let je om een wat grotere motor te plaatsen?

Is iets duurder en zwaarder, maar je hebt wèl de power klaar staan voor gebruik.
Je HOEFT het niet te gebruiken.Ik heb 18 pk, maar gebruik hoogst zelden meer dan 6. (Één liter diesel per uur)

Bij een diesel heb je heel wat meer energie nodig om de pk´s die je niet gebruikt toch mee te laten draaien, (De zuigers hebben nu eenmaal de maat voor die 18 pk)
Een elektromotor heeft alleen lager weerstand, die is zeer gering, dus extra vermogen ongebruikt mee laten draaien kost vrijwel niets. Afgezien van de aanschafprijs dan.
Een van de voordelen van elektro!!

Oh ja, wanneer je twee schroeven plaatst, neem dan twee verschillende draairichtingen.
Dan heb je altijd een positief wieleffect.
De stuurboord schroef linksom draaiend.

Wanneer je dan op één motor vaart (SB) dan wil de plaats van de schroef de boot naar BB laten draaien, maar het wieleffect wil naar stuurboord, heft elkaar grotendeels op, is een beetje zuiniger in verbruik en makkelijker bij het sturen en manouvreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 11:12 #778162

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
En dan hebben we het nog niet over gratis energie van de zonnepanelen en/of sleepgenerator/schroefasgenerator.
Nu kun je zeggen dat de investering daarvoor hoog is, maar aan de andere kant als je dat geld op de bank laat staan krijg je er ook bijna niets voor en ze zijn al aan het dreigen dat je moet gaan betalen voor geld op de bank. De verstandigste investering is tegenwoordig in zonnepanelen, windmolens en hydrogeneratoren. Zie je nog iets terug van je centen!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 11:30 #778167

@FKZ, klopt de accu's is de grootse zorg maar met de Lifepo4 moet dit goed te tackelen zijn 2 banken van elk 16 stuks. En dan moet ik even bij Peper zijn, die weet welke er op dit moment de beste zijn. Kan nog steeds geen goede link vinden met info.
Zonnepanelen, Hydro- en wind generator en een LPG back-up generator zal je zeker niet zonder zitten en voor dat je een haven aan doet zorgen dat je banken optimaal gevuld zijn. Dan sluit je toch al een hoop uit.

@Saeftinghe, je hebt een punt en een grote motor leverd als hydro generator weer meer stroom op, dus win win dan is 2 x 15 kW dus eigenlijk zo gek idee nog niet.

@Peper,ook ik ben van mening dat je op den duur het je investering zeker waard is. Zon, wind en water als brandstof/middel voor je opladers is gratis.

Kan jij even een goede link geven voor de nieuwe generatie LifePo4 cellen met afmetingen, gewicht e.d.

Groet Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 11:34 #778169

FKZ schreef :
Je accu is de grootste kosten post echter is deze voor veel meer doelen geschikt dan je enkel vooruit duwen op de motor.
dat betwijfel ik ten zeerste. Je kan niet deze accu's bijvoorbeeld de koelkast laten voeden. Het gaat erom dat je altijd genoeg vermogen in de accu houdt voor vootstuwing!
Net als dat je bij diesel voldoende diesel moet meenemen voor je tocht.

dus je zal ook nog een service accu moeten plaatsen voor je apparatuur en je koelkast enzo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl