Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe?

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 01 feb 2012 18:07 #260773

Wat een informatie....en mogelijkheden.
Ik begrijp er weinig van.
Maar wel is me duidelijk dat zo weinig als maar mogelijk met radio signalen moet gaan.

Voorbeeldje:
Een zéér compleet uitgerust schip komt de baai binnen, ankert keurig met z´n radiografische afstand bediening.
Perfect, niets op aan te merken.

Bemanning stapt in de dinghy, op weg naar de pub.

Komt een soortgelijk schip binnen, ankert ook met radioafstandbediening.
Ook perfect, MAAR........
Ergens is toch iets mis, het anker van het eerst gearriveerde schip wordt binnengehaald op het radiosignaal van de tweede!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 01 feb 2012 18:22 #260777

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Saeftinghe schreef :
Wat een informatie....en mogelijkheden.
Ik begrijp er weinig van.
Maar wel is me duidelijk dat zo weinig als maar mogelijk met radio signalen moet gaan.

Voorbeeldje:
Een zéér compleet uitgerust schip komt de baai binnen, ankert keurig met z´n radiografische afstand bediening.
Perfect, niets op aan te merken.

Bemanning stapt in de dinghy, op weg naar de pub.

Komt een soortgelijk schip binnen, ankert ook met radioafstandbediening.
Ook perfect, MAAR........
Ergens is toch iets mis, het anker van het eerst gearriveerde schip wordt binnengehaald op het radiosignaal van de tweede!!!!

Tja dat zijn trendy zaken, wie mooi wil zijn moet lijden....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 01 feb 2012 19:29 #260788

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
kijk uit, we dwalen nu bijna af naar dt andere draadje over draadloos ankeren... ;)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 01 feb 2012 19:30 #260789

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Saeftinghe schreef :
Ergens is toch iets mis, het anker van het eerst gearriveerde schip wordt binnengehaald op het radiosignaal van de tweede!!!!
Draadloos ankeren is dus toch niet niet full-proof? :silly:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 01 feb 2012 20:02 #260794

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Christiaan 676 schreef :
TCP/IP of Wifi. Beide standaarden zoals in gebruik in PC's zou ik niet willen in een netwerk met sensors. Beide zijn namelijk niet Real-Time, nou is dat voor de wind meter niet zo erg maar wat te denken als je radar data of AIS er op en eens minuten over doet om te updaten?? En draadloos ik weet het niet de kans op storing is nog steeds groter dan bij normale netwerken.

Dan zie ik liever systemen op basis van can bus zoals in de auto industrie of realtime ethernet.

Oke. on-topic

Volgens mij geldt jouw bezwaar wel voor UDP transport, in het wilde weg pakketjes versturen naar iedereen en hopen dat deze niet zoek raken.
Inderdaad prima geschikt voor van alles, op jachten zelfs voor AIS, meer dan voldoende.

Voor TCP/IP gaat elk pakketje door een hiervoor opgezette tunnel, waar in principe niets verloren gaat en de verkeersstroom geregeld wordt.
Ook prima , maar slechts 1 verbinding naar 1 toestel.

Ik kan het mis hebben, dan hoor ik het wel.

Veel apparatuur zoals Furuno, Simrad en zelfs Raymarine werken al met TCP/IP. Kijk maar eens naar RNS software van Raymarine.
Veel blackbox radars werken zo als; Furuno, Simrad, Sitex, Seiwa.

WiFi kan nooit serieus genomen worden ivm de grote kans op storing en uitval van de verbinding.
Wij zijn in de werkplaats veelvuldig aan het testen met allerhande wifi apparatuur voor dit soort doeleinden. De resultaten zijn LVT (leuk voor thuis), maar je wilt er absoluut niet op vertrouwen, wat een armoe en ellende. Als de TCP/IP verbinding ruw verbroken wordt blijft de server nog oneindig in deze verbinding, Als de client terug komt is de server nog steeds bezet en krijgt geen verbinding. De laatste wifi multiplexer laat een ruw verbroken TCP/IP verbinding vallen na 1 minuut en is weer beschikbaar.
Moeizaam allemaal.

De Ethernet multiplexers zijn wergaloos, ongekende mogelijkheden.

Echter keiharde NMEA-0183 is en blijft onverwoestbaar het beste!!
Prima te analyseren en te meten voor de gebruiker, zonder al te veel hulpmiddelen.

Op de hedendaagse SOLAS brug is Ethernet niet meer weg te denken en te negeren.

Er zijn kapiteins die alles negeren :laugh:

Ik denk dat op instrumenten altijd NMEA-0183 moet zitten als i/o en als extra zoiets van Ethernet of soms nog NMEA-2000.
NMEA-2000 (lees CAN-bus) is niet geschikt voor enorme data hoeveelheden, de bezetingsgraad zit nu al regelmatig vol met overflow. Zeker als men ook nog AIS over NMEA-2000 gaat doen, onnadenkend, maar de markt vraagt het.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 feb 2012 20:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 01 feb 2012 20:33 #260800

wat zou helpen is iets van een architectuur met een cpu die volgens standaarden met gevers communiceert en metontvangers de signalen stuurt.... dat moet dan uniform en foolproof.. een soort linux pc (iets crash bestendigs iig) dan hoef je niet alles met ST huppelup te hebben of iets anders maar dan mag je kiezen voor degelijk of goedkoop maar het praat wel op dezelfde manier..
nu is het toch teveel een printer die een een halve tekstverwerker doet en een monitor waar je ook op typt (:-).. ja ik voel waar die glijdt) En dan niet als dedicated oplossing maar als marktstandaard. Daar gaat alleen een nieuwkomer mee komen, zonder installed base. Echter het is de vraag of de markt daar groot genoeg voor is...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 01 feb 2012 22:08 #260828

fsd schreef :
Volgens mij geldt jouw bezwaar wel voor UDP transport, in het wilde weg pakketjes versturen naar iedereen en hopen dat deze niet zoek raken.
Inderdaad prima geschikt voor van alles, op jachten zelfs voor AIS, meer dan voldoende.

Voor TCP/IP gaat elk pakketje door een hiervoor opgezette tunnel, waar in principe niets verloren gaat en de verkeersstroom geregeld wordt.
Ook prima , maar slechts 1 verbinding naar 1 toestel.

Ik kan het mis hebben, dan hoor ik het wel.

Voor TCP wordt er inderdaad een connectie opgezet, TCP garandeert dan dat de data intact bij de bestemming aankomt en verzend de data opnieuw wanneer nodig (of geeft een fout melding). Het geeft alleen geen garanties wanneer het aankomt .... Het is trouwens wel mogelijk om meerdere TCP connecties te maken met één server, al moet deze dat natuurlijk wel ondersteunen.

UDP is inderdaad connectie loos, UDP packages worden dus van een source naar destination gestuurd zonder eerst een verbinden op te zetten. Dit betekend dat er geen bevestiging is dat de data correct aangekomen is.

Nou zijn er tegenwoordig best wel aanvullende protocollen zoals Real time Ethernet, die de problemen verhelpen van standaard ethernet. En als je genoeg bandbreedte heb zal het allemaal wel los lopen in de meeste gevallen. Nou is het updaten van rader beelden ook niet echt Hard Real time ofwel het missen van een beeldje zal niet direct resulteren in doden. Maar uitval of zeer trage updates omdat iemand een film aan het kijken is over het netwerk is natuurlijk ook niet de bedoeling...

Wat mij interessant lijkt is een plotter met een kleuren e-inkt scherm. Dit moet volgens mij de schermen een stuk beter leesbaar maken buiten.

Zijn er trouwens al ontvangers die naast GPS ook GLONASS kunnen ontvangen? En dan komt Galileo en Beidou er ook nog aan, in de toekomst weten we dus nog nauwkeuriger onze positie bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 02 feb 2012 16:55 #261009

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Vandaag grote voortgang geboekt met een True-Heading 4 kanaals WiFi multiplexer! Nieuwe firmware er in, wat gestoei , en betrouwbaar draaien. Voor zoever mogelijk met wifi.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 feb 2012 16:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 02 feb 2012 18:06 #261040

Samen met m'n zoon heb ik een boordcomputer gebouwd op basis van een itx (klein zuinig) moederbord. Als basis-navigatie gebruik ik WinGps Voyager.
Het scherm is een 15 inch tft scherm, lekker groot. Voordeel van boordcomputer is dat je ook allerlei andere PC faciliteiten aan boord hebt, Word, internet, outlook, Itunes muziek, etc.DSC Marifoon is met NMEA splitter gekoppeld aan computer en leest hierdoor gps positie uit.

Dit jaar gaan we experimenteren om met Wifi met de tablet in de kuip een extra scherm te hebben voor de navigatie. Als het goed is werkt het en heb je toch makkelijk en goedkoop een 2e scherm.

Via NMea splitter gaan we ook de andere instrumenten aan de pc verbinden zodat je daarmee ook een extra scherm hebt en bovendien kan Voyager deze gegevens interpreteren en je helpen bij de navigatie.

Mijn zoon en ik vinden het leuk om dit allemaal uit te zoeken en mee te experimenteren. Dit ook om niet teveel afhankelijk te zijn van fabrikanten en waar voor het geld te hebben. De technische mogelijkheden vandaag kunnen bovendien allerlei leuke toepassingen en extra's opleveren.

Tot slot, uiteindelijk hebben we ook nog up to date kaarten aan boord met een passer, een liniaal en een windvaantje in de mast. Want als de stroom uitvalt moet je toch aan zien te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 02 feb 2012 18:18 #261046

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
aliceafgotenborg schreef :
Voordeel van boordcomputer is dat je ook allerlei andere PC faciliteiten aan boord hebt, Word, internet, outlook, Itunes muziek, etc.

Juist al deze "shit" veroorzaken vrijwel altijd de moeilijkheden.
Alle fouten komen binnen via het keyboard en ethernetpoort.
Tip-1: zet updates voorgoed uit, I.E. & Itunes eraf.
Tip-2: zoek eens naar Micro-XP.

Als het voor de fun is, ga je gang, ga je er serieus op navigeren: Cut the Crap op de PC.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 02 feb 2012 18:36 #261050

windows 7 superlite is dat net zo iets als micro xp ???
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 02 feb 2012 18:37 #261051

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Mijn volgende systeem?
Bij de aanloop van het Slijkgat krijg je automatische een e-mail van post Ouddorp in je navigatiecomputer zodat je kaart helemaal is geüpdate met de allerlaatste gegevens. Tij, eventuele verhoging/verlaging van de waterstand, stroming, golfhoogte, watertemperatuur, exacte aankomsttijd met de exacte wachttijd tot de brug/sluis. Tonnetje weg? Wandelend zandbankje? Binnen 5 minuten weten in de omgeving alle schepen dit.
Vooraf zie je hoeveel cm er geschut gaat worden en hoe lang dat gaat duren. Bij Marina stellendam zie je waar er lege plaatsen in de haven zijn, wat het kost en wat er te eten valt in het restaurant. Stroom, water, diesel en havengeld reken je met het zelfde apparaat elektronische af. AIS is nu al ouderwets, daar komt ook een veel beter systeem voor.
Het weerbericht incl windverwachting laden automatische in het gebied waar je vaart.
De dieptemeter kijkt 2000 meter vooruit. Het is toch gewoon stom dat ie nu alleen nog maar naar onder kan kijken.
De mari-IJ-foon is glashelder en handsfree te bedienen.
De windmeter meet op verschillende hoogten van de mast en kan ook tot 500 meter voor de boot meten. Vlaagjes zie je aankomen
Radar bestaat niet meer. Camera’s hebben dit vervangen. Infrarood, warmte, restlicht, automatische detectie en 80.000 keer inzoomen met beeldstabilisatie heeft nieuwe privacywetgeving tot gevolg gehad.
Werk is flexibel geworden, automatische aangepast aan de weersomstandigheden en de windverwachting ter plaatste.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 02 feb 2012 18:40 #261053

tsjonge tsjonge, als dit de reactie is op een geplaatst bericht is dat voor mij wel de laatste keer.

tot nu toe loopt het al 2 jaar goed, nooit storingen en elke keer breiden we het systeem uit naar eigen kennis van zaken.

Zeilen doe ik voor de fun, navigeren hierin is een serieuze zaak.
Technologie biedt hierbij hulp maar is geen doel op zich.

Genoeg hierover, we gaan weer aan deslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 02 feb 2012 19:47 #261074

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
aliceafgotenborg schreef :
tsjonge tsjonge, als dit de reactie is op een geplaatst bericht is dat voor mij wel de laatste keer.

hoe mooi onze systemen nu zijn over een paar jaar lachen we erover. met de nieuwe europeese gnss galileo is veel meer mogelijk dan met gps.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 02 feb 2012 20:10 #261085

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Zonsnel schreef :
hoe mooi onze systemen nu zijn over een paar jaar lachen we erover. met de nieuwe europeese gnss galileo is veel meer mogelijk dan met gps.

Ha Galileo! dat mooie systeem met die geweldige naam. Heb er zojuist een apart topic over aangemaakt omdat ik nu wel eens precies wil weten waar ik als GPS gebruiker aan toe ben. Dan kunnen we het hier gewoon over UTP, 8N1 NMEA en parity's gaan blijven hebben ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 02 feb 2012 20:10 #261086

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Zonsnel schreef :
Mijn volgende systeem?
Bij de aanloop van het Slijkgat krijg je automatische een e-mail van post Ouddorp in je navigatiecomputer zodat je kaart helemaal is geüpdate met de allerlaatste gegevens. Tij, eventuele verhoging/verlaging van de waterstand, stroming, golfhoogte, watertemperatuur, exacte aankomsttijd met de exacte wachttijd tot de brug/sluis. Tonnetje weg? Wandelend zandbankje? Binnen 5 minuten weten in de omgeving alle schepen dit.
Vooraf zie je hoeveel cm er geschut gaat worden en hoe lang dat gaat duren. Bij Marina stellendam zie je waar er lege plaatsen in de haven zijn, wat het kost en wat er te eten valt in het restaurant. Stroom, water, diesel en havengeld reken je met het zelfde apparaat elektronische af. AIS is nu al ouderwets, daar komt ook een veel beter systeem voor.
Het weerbericht incl windverwachting laden automatische in het gebied waar je vaart.
De dieptemeter kijkt 2000 meter vooruit. Het is toch gewoon stom dat ie nu alleen nog maar naar onder kan kijken.
De mari-IJ-foon is glashelder en handsfree te bedienen.
De windmeter meet op verschillende hoogten van de mast en kan ook tot 500 meter voor de boot meten. Vlaagjes zie je aankomen
Radar bestaat niet meer. Camera’s hebben dit vervangen. Infrarood, warmte, restlicht, automatische detectie en 80.000 keer inzoomen met beeldstabilisatie heeft nieuwe privacywetgeving tot gevolg gehad.
Werk is flexibel geworden, automatische aangepast aan de weersomstandigheden en de windverwachting ter plaatste.

Na 15 minuten ontwaak je en zet je je on-screen-display-experience-helmet af en gaat dan gewoon maar weer verder met de vuilniszak buiten zetten..... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 28 juli 2012 16:00 #304754

  • dresler
  • dresler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Christiaan 676 schreef:
can bus
Veel te duur, veel te ingewikkeld
Nou... zo duur en ingewikkeld is CAN nu ook niet. Een CAN controllertje kost ook niet alles meer. Het grote voordeel t.o.v. NMEA0183 is dat je allerlei apparaten gewoon aan elkaar kunt knopen zonder dat je moet multiplexen. Ik vind de keuze voor CAN op een boot helemaal niet zo vreemd. Het is in de automotive inmiddels de standaard, waarom dan niet in de boatmotive...

Beste Christiaan,
ben aan het uitzoeken hoe ik best de boord-elektro vervang. Ben ook uitgekomen op een CAN BUS. Maar als het erop aan komt om de hardware hiervoor te vinden: nopes.
Heb jij info waar nodes te koop zijn ? Gebruik je CAN of LIN (goedkoper), en waar vind ik de hardware ?
Greetz
Bert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 28 juli 2012 16:09 #304755

ik doe zelf erg veel met lin bus. ontwerp echt veel verschillende automotive systemen hiermee. Functioneert echt goed. En kost erg weinig.
En niet het gezeur als met RS485.
Can is de grote broer ervan. Wanneer je sneller moet communiceren dan zal lin niet meer voldoen.
Maar of het nu echt zin heeft om met 115200 bps te communiceren?
Soms doe ik uren lang niks op zee...
Dan zou CAN bus dus zeer zeker over de top kunnen zijn.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 juli 2012 16:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 28 juli 2012 21:32 #304803

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
CAN kan ook op lagere bitrate draaien hoor...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 29 juli 2012 05:48 #304817

ja, maar dan kan je beter de lin bus nemen.
Op mijn boot gebruik ik een lin bus om alle apparatuur te schakelen, en als interface naar mn tracker en alarm.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 29 juli 2012 05:55 #304819

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Zeildrone. Je boot is fysiek op vakantie en jij zelf ondertussen spannend verhalen op het zeilersforum :woohoo:

Groet,
Hans ;)
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 29 juli 2012 06:07 #304822

ja en af en toe gooi je een emmer water in je gezicht, om toch nog een beetje het zeil gevoel te hebben :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 29 juli 2012 08:50 #304863

  • RO260
  • RO260's Profielfoto
Free Bird schreef :
H2O schreef :
Heb je enig idee hoeveel systemen er in ziekenhuizen, vliegtuigen, chemische en farmaceutische industrie op (embedded) Windows of Linux werken?
Ja, hoor, ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen.
Heb jij enig idee hoe vaak dat daar fout gaat? Ik wel.

Alle software die gewoon wordt geknutseld (de meeste van alle software dus (helaas)) is weinig betrouwbaar (want 'onverwachte' features); zonder de massale invoering van formele methoden is en blijft het aanrommelen.
Zeker embedded Linux is zeer geschikt voor deze toepassingen (in een boot) en wordt daar ook al veel gebruikt, maar er zijn ook dedicated (proprietery) OS'en zoals bijvoorbeeld QNX (www.qnx.com/) die zeer betrouwbaar zijn.

Er zijn markten waar formele methoden al verplicht zijn gesteld (met alle positieve gevolgen van dien; denk aan bruggenbouw, vliegtuigbouw etc.: je moet aan kunnne tonen dat de gestelde eisen ook daadwerkelijk kunnen worden nagekomen (op voorhand, dus niet zoals het nu gaat: eerst bouwen en testen (waarbij je in d epraktijk nog geen 5% daadwerkelijk test ivm kosten en doorlooptijd... en dan vinden we het gek dat er zoveel bugs, crahes etc zijn) en er dan in de praktijk achterkomen dat er toch problemen zijn...), het wachten is tot de nog altijd behoorlijk amateuristische/kinderschoenen ICT industrie eindelijk de stap gaat zetten.

Het zou best aardig kunnen zijn voor de nautische sector als er een protocol wordt ingevoerd waarin bij het uitvallen van een instrument, de functionaliteit qua commnicatie in elk geval overgenomen wordt, zodat een netwerk goed blijft functioneren; zoals bijvoorbeeld ZigBee (nl.wikipedia.org/wiki/ZigBee); dit wordt nu op reeds grote schaal in de verlichtingsindustrie toegepast (en dan heb ik het niet over fietslampjes oid ;) ) maar ook voor fabriekautomatisering.

Tot die tijd kies ik voor vaste bekabeling door de boot, hoewel ook dat niet onfeilbaar is, ivm de stabiliteit/betrouwbaarheid, het is het beste alternatief.

(voor de mensen die met TackTick hebben gevaren: sommigen varen jarenlang storingsvrij, velen moeten vaak resetten ivm communicatie problemen... concept goed/leuk bedacht, slecht uitgevoerd qua techniek)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 29 juli 2012 09:16 #304871

RO260 schreef :
....Tot die tijd kies ik voor vaste bekabeling door de boot, hoewel ook dat niet onfeilbaar is, ivm de stabiliteit/betrouwbaarheid, het is het beste alternatief...
Ik dacht dat jou boot vol zat met E7 schermpjes? ;)

Maar verder helemaal eens, het is een kwestie van geld, zoals altijd, en politieke/maatschappelijke druk.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat de sw in b.v. een airbus dubbel is uitgevoerd. Niet alleen de hw dus. En dat die twee zijn ontwikkeld door twee verschillende teams uit twee (of meer) verschillende landen/culturen. Om allerlei vershillen in benadering (tunnelvisie) uit te sluiten.
Maar misschien was dat een verkooppraatje.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 29 juli 2012 09:28 #304874

  • RO260
  • RO260's Profielfoto
E7 + i70's + een p70, maar ook een ST60+ Grpahic (icm de laptop/tactictool voor d eperformance meter). Dat zijn best wat kabels (icm de externe GPS, spx5 stuurautomaat en de 650 ais transponder) ;) (en daarnaast de proregD + monitor en de Victron power monitor etc. :laugh: ). Het werkt helaas ook nog niet allemaal :angry:

Airbus maakt (ook/wel) gebruik van formele methoden... (hoewel formele methoden alleen nog steeds niet genoeg is, want inderdaad: tunnelvisie van developers maar zeker ook: onduidelijke/incomplete/inconsistene/onoverzichtelijk requirements maken de klus nog altijd lastig (net als goede samenwerkeing en communicatie tussne de team leden etc.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl