Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe?

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 29 juli 2012 09:29 #304876

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Free Bird schreef :
de sw in b.v. een airbus dubbel is uitgevoerd. Niet alleen de hw dus. En dat die twee zijn ontwikkeld door twee verschillende teams uit twee (of meer) verschillende landen/culturen.

foutvrije software bestaat niet.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 29 juli 2012 09:39 #304879

Capolavoro schreef :
...foutvrije software bestaat niet..
Niets in deze wereld is foutvrij, dat heet evolutie. Een zelfregulerend systeem moet altijd geconfronteerd worden met verschillen/fouten, om te kunnen werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 29 juli 2012 10:08 #304889

Ik ben toch van mening dat wanneer je 100% betrouwbaar wil communiceren je in ieder geval gewoon kabel moet gebruiken om te verbinden, en niet draadloos zoals Zigbee. Weet je hoeveel software dat wel niet achter zit?? en hoeveel fouten daar dus nog inzitten? De stack is al 30-60 kByte de laatste keer dat ik keek. Overigens denk ik niet dat Zigbee nog een succes wordt hoor, maar dat terzijde.
volgens mij is het erg lastig om alle leveranciers zover te krijgen dat er een nieuwe standaard komt. nmea 2000 is toch ook niks geworden?
Alles over naar ethernet is m.i. het meest waarschijnlijk
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 juli 2012 10:11 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 29 juli 2012 11:24 #304896

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik denk ook dat kabel nodig is.
Soort Canbus systeem.
Ik heb in mijn speurtocht toch Nmea2000=N2k gekozen.
Vergis je niet dat op dit moment alle grote merken daar wel spul in maken: raymarine, garmin, Furuno, b&g, airmar, etc etc.
Leek mij op dit moment toch het beste systeem waarin ik me niet hoefde vast te leggen voor één fabrikant.
En de toekomst komt er al aan natuurlijk.. De basis voor primaire functies zal wel uit kabel blijven bestaan, met allerlei niet primaire out- en input devices via wifi.
Transmissie snelheid wordt steeds belangrijker. Weet ik niet zo veel van want nog niet zoveel behoeft aan, maar als je leest (Lees panbo.com!) wat men allemaal aan elkaar knoopt: video, radar, diverse overlays..
Nmea0183 heeft voor veel nu al basale functies te weinig bandbreedte als ik het goed begrijp. N2k heeft meer bandbreedte.
Ach, over een paar is de toekomst er nog steeds..
Laatst bewerkt: 29 juli 2012 11:27 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 29 juli 2012 11:39 #304900

  • RO260
  • RO260's Profielfoto
Capolavoro schreef :
Free Bird schreef :
de sw in b.v. een airbus dubbel is uitgevoerd. Niet alleen de hw dus. En dat die twee zijn ontwikkeld door twee verschillende teams uit twee (of meer) verschillende landen/culturen.

foutvrije software bestaat niet.

groet
t

Zeker wel. Aantoonbaar zelfs...

Een nieuwe standaard kan op zich wel lukken, maar dan moet de organisatie die daar achter zit, niet van die hoge prijzen willen hebben om lid te kunnen worden etc. Dat zou helpen. Een optie daarin zou kunnen zijn dat een gebruikersvereniging die de belangen voor de gebruikers met name behartigd (dus bijvoorbeeld niet een HISWA die maar 1 doel heeft: bedrijven ten koste van de consument te 'beschermen'), zelf een standaard zet waarmee ze de richting zetten voor de fabrikanten.
Laatst bewerkt: 29 juli 2012 11:42 door RO260.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 30 juli 2012 06:04 #305053

  • dresler
  • dresler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Kan je wat meer info geven over deze LIN bus ? Waar koop je de componenten, waar haal je de software vandaan? Heb jij ervaring met het opzetten van een LINbus systeem aan boord ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 07 aug 2012 20:06 #307789

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
NMEA introduceert een eigen "marine ethernet standard"
Lees hier Op Panbo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 25 aug 2012 15:32 #312885

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Toch even reageren....

Ben al een jaar of 25 werkzaam in de ICT. Nog uit de tijd van de losstaande IBM PC's dus met een prijskaartje van 6000 gulden.

Gezien de reacties hier zitten vele zeilgenoten ook in het ICT-vakgebied of hebben er een sterke affiniteit mee.

Ik zeil nog niet zolang maar ben zeer fanatiek. Wat mij aantrekt in het zeilen is het los zijn van deze overgereguleerde, technologie- en geldgedreven wereld gekoppeld aan de zelfredzaamheid.

Ik noem de ICT altijd "Bagger"; Niets werkt foutloos, functioneert niet als gewenst en als er problemen zijn zoek je je te pletter. Ben ook zeker geen techno/gadgetfreak.....Die rommel (dat is het vaak gewoon....) moet gewoon werken. Je moet er op kunnen vertrouwen. Evenals op de leveranciers. Helaas is mijn ervaring het tegenovergestelde.

Dus in mijn toekomstige boot zal je zeker geen stat-of-the-art netwerken aantreffen met de nieuwste technologie. Wel middelen die je helpen zoals GPS en AIS...maar alleen gesloten systemen die zich bewezen hebben, niet gekoppeld, altijd bedraad met als het effe kan een functioneel backupapparaat. Er komen geen Ipads, PC's of zelfs maar TV aan boord.

Voorbeelden van apparatuur die ik wel zou gebruiken zijn de Sailor marifoons en de Watchmate AIS......Perfectie bestaat niet, zo realistisch ben ik wel. Maar ik ga de problemen zeker niet opzoeken met al die "must-have" nieuwste-van-het-nieuwste toys waar je volgens de leverancier niet meer zonder kunt.

Maar afijn....uiteraard mijn mening.

Groet,
Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 25 aug 2012 15:33 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 25 aug 2012 17:19 #312920

vinni, plus 10. dat roep ik nu al die tijd maar wordt afgedaan als die ouwe zeikerd die het nieuwe niet wil aan vaarden (leren bedoelen ze dan).
nu komt er iemand die alle dagen met 0 en 1 werkt me een beetje helpen.

maar laten we het goede van beide kanten aanvaarden, ja ik ga ook niet meer zonder een gpa de plas op en ais (ontvanger ) vind ik ook nuttig.
maar ook de platte kaart en een passer en potloodje en astro.

dat in de toekost je boot naar dat leuke eiland vaart en je zelf er heen gaat met een vliegtuig, ik hoop het niet meer mee te maken. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 25 aug 2012 17:24 #312923

sietse-ten schreef :
dat in de toekost je boot naar dat leuke eiland vaart en je zelf er heen gaat met een vliegtuig, ik hoop het niet meer mee te maken. ;)

Heb je volkomen gelijk in Sietse maar het is wel zo dat het allemaal stees beter word en nauwkeuriger en navigeren daar door ook een stuk makkelijker. Ok de charme en het oude vakmanschap verdwijnen voor de nieuwe technieken maar het wel een verbetering.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 25 aug 2012 17:37 #312928

Revolution1 schreef :
sietse-ten schreef :
dat in de toekost je boot naar dat leuke eiland vaart en je zelf er heen gaat met een vliegtuig, ik hoop het niet meer mee te maken. ;)

Heb je volkomen gelijk in Sietse maar het is wel zo dat het allemaal stees beter word en nauwkeuriger en navigeren daar door ook een stuk makkelijker. Ok de charme en het oude vakmanschap verdwijnen voor de nieuwe technieken maar het wel een verbetering.

nee ik vind het geen verbetering, het is wel gemakkelijker (zolang als het blijft werken). het gevaar zit er volgens mij in dat men het oude handwerk niet meer aanleert, als je van enkhuzen naar staveren kunt varen met je ogen dicht ga je ook naar spanje. alleen de knrm komt je daar niet te hulp als alle electronica uit valt en de motor niet meer start. ( ik noem maar wat) op zee ben je aan gewezen op je zelf en dat hoort ook zo te blijven, zoals mijn vriendin zei toen ik half dood lag te gaan in de kuip: sta op klootzak het is jouw hobby, breng die boot naar binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 25 aug 2012 17:47 #312930

je hebt volkomen gelijk en je weet dat ik er ook voor pleit dat iedereen die op het water zit minimaal een papieren kaart moet kunnen lezen en een koers moet kunnen uitzetten. Heb je erg veel geld dan zou je naast je bestaande electronica een backup systeem er naast kunnen draaien maar dan nog paperen kaarten aan boord er bij hebben.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 26 aug 2012 05:11 #312975

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Vinni, ik zou haast gaan denken dat je net als ik tester bent, of anders supportmedewerker oid. Daarmee bouw je inderdaad een gezonde aversie tegen ongelimiteerd vertrouwen in een computer op. Ook het los kunnen laten van je werk is heel herkenbaar: zelf heb ik ook weinig behoefte aan teveel gekoppelde spullen aan boord, met alle configuratie-sores van dien.
Maar bega niet de fout, om teveel te vertrouwen op heel oude apparatuur: hoe mooi ook, zijn de grote groene Sailors door hun ouderdom inmiddels echt niet meer betrouwbaarder dan een modern, nieuw, china-doosje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 26 aug 2012 06:05 #312984

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Nee,

Ik ben projectleider/adviseur bij een grote overheidsinstelling.
Maar ben begonnen als de jongen die de kabeltjes inplugde. Alhoewel ik totaal niet ambitieus ben ingesteld ben ik wel in functies gegroeid. Maar meer omdat ik er voldoening in vind om goed werk te leveren. In feite ben ik een al een beetje op mijn retour met mn 48 lentes..hahaha.

De projecten waar ik leiding aan geef hebben vaak een hoog ICT-gehalte. Maar daar
heb je dan de materiedeskundigen voor en externe partners. Meestal weet ik zelf niet zoveel van al die techniek af. Dat vind ik ook helemaal niet interessant. Het gaat er om wat je er mee doet en de toegevoegde waarde. Zo zit ik bijvoorbeeld ook niet op Hyves, Twitter of Facebook. De WERKELIJK toegevoegde waarde ontgaat me. Facebook is voor mij het zoveelste bewijs hoe goed de marketingboys in staat zijn gehypte gebakken lucht te verkopen. Wel zit ik op Google+; meer om te kijken of dat wel toegevoegde waarde heeft....moah....weet het nog niet. Ik zie meer heil in dit soort fora waar je met elkaar op een amicale wijze kennis en ervaring kan delen.

Maar goed...eigenlijk heb ik het liever niet over werk en zo. Zeilen, al ben ik een beginneling, geeft mij en mijn vrouw een geweldig gevoel van vrijheid....en ook dat je helemaal zelf IN-CONTROL bent!......Niemand die zegt waar je moet varen, wanneer je vaart en hoe snel. Sinds het zeilen hebben mijn vrouw en ik een echte droom.............en dat is met onze eigen boot over vijf jaar in Horta aan te leggen. Daar gaan we helemaal voor....Dat gaan we waar maken!

Volledig off-topic natuurlijk....

Groet,
Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 26 aug 2012 06:29 #312999

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
waar blijf de tijd dat dit er allemaal niet was een analoog compas een sextant een kaart een passer en een liniaaltje wat rekenwerk gegist bestek enz het hoeft niet meer ivb de nieuwe snufjes maar wie kan het nog
op deze manier en sietse haalde het al aan mensen ga je de reis op leer dit want het kan je uit de problemen halen als je zaakkie uitvalt.
ik ben nog steeds in het bezit van mijn sextant ooit gekocht bij opservator op de westzeedijk in rotterdam en ze krijg ook op mijn volgende schip weer een vast plekkie.vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 26 aug 2012 12:33 #313170

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
tonsr schreef :
waar blijf de tijd dat dit er allemaal niet was een analoog compas een sextant een kaart een passer en een liniaaltje wat rekenwerk gegist bestek enz het hoeft niet meer ivb de nieuwe snufjes maar wie kan het nog
op deze manier en sietse haalde het al aan mensen ga je de reis op leer dit want het kan je uit de problemen halen als je zaakkie uitvalt.
ik ben nog steeds in het bezit van mijn sextant ooit gekocht bij opservator op de westzeedijk in rotterdam en ze krijg ook op mijn volgende schip weer een vast plekkie.vgr tonsr.

gelukkig wil jij ook weer met paard en wagen naar het werk en geen internet thuis en een telefoon aan een koperdraadje.

Ik dacht het al.........., de wet van de remmende voorsprong: de Mensch
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 26 aug 2012 12:55 #313185

fsd schreef :
gelukkig wil jij ook weer met paard en wagen naar het werk en geen internet thuis en een telefoon aan een koperdraadje.

Ik dacht het al.........., de wet van de remmende voorsprong: de Mensch

tja er zijn ook zat autos die de 100 meter sneller afleggen dan de heer bolt, maar om nu te zeggen........ B)
ga lekker spelen op zon raar ding op de noord zee, hoe was het weer daar, vast beter dan neeeederland :evil:
Laatst bewerkt: 26 aug 2012 17:15 door Hen3. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 26 aug 2012 13:24 #313193

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
sietse-ten schreef :
tja er zijn ook zat autos die de 100 meter sneller afleggen dan de heer bolt, maar om nu te zeggen........ B)
ga lekker spelen op zon raar ding op de noord zee, hoe was het weer daar, vast beter dan neeeederland :evil:

Sietse, je snapt niet de essentie.
Zekerheden inbouwen en terug kunnen vallen om hand werk is prima. Maar het eeuwige geklaag over nieuwe technieken en hun onveiligheid voor áls het eens uitvalt is natuurlijk erg passé en zelfs kortzichtig. Ik bedoel het klagen, niet het beheersen van handwerk).
Een mens maakt een referentie beeld van de wereld om zich heen op jonge leeftijd. Vanuit deze referentie word vaak zijn verdere leven beoordeeld. Dit houdt in dat mensen die nu klagen over "waar moet dat heen", niet beseffen dat ze geboren zijn in de sneltrein van de evolutie. Wij vinden dingen overbodig of belachelijk, die kinderen van nu gewoon vinden (ze hebben geen ballast). Maar jij vindt dingen gewoon, die jouw grootouders ook veroordeeld zouden hebben.
Kortom wáár leg je je referentiepunt???

Kortom het geklaag over moderne technieken is zéér relatief en maatschappij remmend. Het wereldbeeld dat elektronica altijd defect raakt is een tijdelijk wereldbeeld, totdat alle externe factoren onder controle zijn. In de luchtvaart gaat dat al 100 jaar zo, na elk ongeval trekt men er Leering uit, ten koste van enkele levens. In de scheepvaart gaat dat al 2 eeuwen zo, serieus beginnend in 1912 (SOLAS).

Ik doe ook niet mee aan "moderne" dingen als twitter, hiv'es en feaceboek, maar ik zie wel de schijnbare kracht en (on)mogelijkheden en gevaren en invloeden op onze maatschappij soms, maar ik klaag er niet over deze nieuwe technieken.

Om over techniek op zo'n stalen ding in de N-zee maar te zwijgen...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 aug 2012 17:15 door Hen3. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 26 aug 2012 14:02 #313205

fsd, ik snap wel de essentie, ik ben met electronica begonnen met uit sloop radios mijn eerste versterker te bouwen, in bedrijfs electronica, weeg techniek waren de weerstanden zo groot dat ze niet eens meer in een gsm behuizing zouden passen en ja lampen. toen ik 25 jaar later er uitstapte werkte ik met programmeerbare besturingssystemen, niet repareerbaar maar wel honderduizend keer intelligenter dan waar ik mee begonnen ben. ik leef ook in de hedendaagse tijd en wil niet meer zonder, maar zou het wel kunnen. ik heb altijd willen weten en willen begrijpen waar ik mee bezig ben. ik ben de baas. niet die machine.

ik heb nu eenmaal een aantal principes, niet zoveel hoor en ik ga ze ook niet opnoemen, maar een ervan is dat je ALTIJD een uitwijk weg moet hebben, geen eenrichtingweg die eindigt bij een blinde muur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 26 aug 2012 18:43 #313318

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
sietse-ten schreef :
maar een ervan is dat je ALTIJD een uitwijk weg moet hebben, geen eenrichtingweg die eindigt bij een blinde muur.

Plan-B (en soms C en D)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 26 aug 2012 18:48 #313324

Daar hebben we Murphy voor. Volgens mij is die wet op zee uitgevonden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 26 aug 2012 19:55 #313344

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Even terug naar de start van dit draadje;

De feitelijke vraag was;
Los van de voors of tegens, op wat voor gadgets zitten jullie te wachten cq welke wensen hebben gebruikers van electronica.

mijn antwoord:
Betaalbaar Lithium (ijzer, geen ion) accu's incombinatie met lader/laadregelaar via de aanwezige alternator van de scheepsdiesel.

Ps
ik zie navigeren op stoom als deel van de fun, maar moderne elektronica is goed en betrouwbaar, zie vliegtuig industrie .... Het hierboven beschreven accu verhaal is omdat ik niet kon wennen aan windvanen en een goede stereo (vind ik belangrijk) en autopilot toch wel stroomvreters zijn.
Laatst bewerkt: 26 aug 2012 19:58 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 27 aug 2012 07:12 #313425

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
fsd je zou mijn verhaal moet begrijpen,ik agiteer niet naar de moderne technieken,zels goed aan boord te hebben,maar ik benoem wat ik als uitwijk zie als de boel deffect zou gaan.maar zo als ik het nu zie heb je daar totaal geen begrip voor.vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie-instrumenten: waar gaat het naar toe? 23 okt 2012 17:32 #332672

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Even een trap omhoog van deze draad, omdat ik denk dat er in mijn draadje over "nmea2000 N2K onbekend? Onbemind?" Hiernaar gerefereerd werd.
Deze "waar gaat het naartoe" discussie verschilt denk ik van mijn N2K draad in die zin dat de N2K draad wil praten over ervaring met de leverbare N2K systemen en deze oudere draad wil filosoferen over waar de toekomst heen gaat.
Mijn N2K draadje is dan dus een segmentje van de gekomen toekomst ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl