Yellowboat,
Begrijp ik het goed?
Je stelt dat droge lucht kouder aanvoelt dan natte lucht.
Iets verder stel je dat een natgesproeide boot beter afkoelt.
Het laatste is juist denk ik.
Het eerste is, denk ik, onjuist.
Bij koude zweet men niet, dus geen verdampend vocht. Wanneer men nat geregend is lijkt het mij véél kouder aan te voelen.
Ik heb de indruk, nooit echt gekontroleerd, dat ik bij net iets boven het vriespunt wat meer stoken moest dan bij net onder het vriespunt.
Zonder er veel bij na te denken schreef ik dat toe aan het mindere vocht in de lucht bij temperaturen onder het vriespunt.
Mijn ervaring met een (Wallas 3000DX) heteluchtkachel:
Ongeveer 15 jaren aan boord van een goed geisoleerd schip (10 mtr) gewoond. Één winter ('95 '96) met 20 º vorst, hield de kachel het goed bij op vol vermogen. Andere jaren nooit vol vermogen nodig gehad.
Verbruik op hoogste stand: 1 A stroom, o,3 ltr brandstof per uur.
Op laagste stand 0,4 A stroom en 0,1 ltr brandstof per uur.
De kachel heeft ergens rond de 52.000 uur gebrand.
jaarlijks de brandstof injectienaald en brander schoongemaakt.
vervangen onderdelen: één brandstofpompje, één motortje voor de verbrandingsluchtventilator (koolborstels) en 2 nieuwe brandstofinjectienaalden, waarvan eentje door een onhandige beweging, nodeloos brak.
Kachel achterin de boot, tegen de spiegel, uitlaat met zwanehals in de zijde. Uitlaatpijp IN de verbrandingslucht toevoerpijp. Dat is terugwinning van uitlaat warmte EN geen te hete pijpen vrij in de ruimte.
De warmte die de kachelbody uitstraalt komt weer ten goede aan de in te voeren verwarmingslucht.
Aanvoer verwarmingslucht uit de bakskist, een ventilatie inlaat vanaf buiten.
Wil ik meer recirculeren dan sluit ik de ventilatie openingen die de kajuit uitgaan. Dan kan de ingevoerde lucht niet meer naar buiten en moet dus, door kiertjes retour naar de bakskist.
Eventueel verlies door niet geisoleerde luchtpijpen komt uiteindelijk toch in de boot terecht, zij het wat vertraagd.