Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ?

Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 28 feb 2012 19:46 #266827

Hallo,
Momenteel staan er op onze Dufour 2800 2 Calcium accu's van elk 55Ah (één start accu en één service accu). De walstroomlader is deze:
www.manual.philippi-online.de/LG1530GB.PDF
De batterijscheider is de Sure Power 702:
www.allbatterysalesandservice....Marine-Isolators.pdf

We zouden graag wat bijkomende batterijcapaciteit plaatsen (voor oa. de koelkast). Moet dit ook een Calcium zijn of kan dit ook een AGM accu zijn zonder de walstroomlader te moeten vervangen ? Wat met het laden door de motor (Calcium accu's hebben een hogere laadspanning ?) ?

Als ik de schema's van de accu scheider bekijk, zie ik niet direct een mogelijkheid om daar 3 batterijen mee te laden.

Pfff.... ik zie het bos niet meer door de bomen.

Alvast bedankt !

Groeten,
Pj.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 28 feb 2012 19:58 #266832

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Als de calcium accu's nog goed zijn kan je deze parallel schakelen, dan heb je dubbele service-capaciteit. Je kunt dan voor het starten een nieuwe accu (agm) aanschaffen. De lader heeft geen extra aansluiting nodig, want de 2 calciums worden gezien als 1 accu.


Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 29 feb 2012 07:11 #266907

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
monreve schreef :
Als de calcium accu's nog goed zijn kan je deze parallel schakelen, dan heb je dubbele service-capaciteit. Je kunt dan voor het starten een nieuwe accu (agm) aanschaffen. De lader heeft geen extra aansluiting nodig, want de 2 calciums worden gezien als 1 accu.


Stan
Een (dure) AGM accu alleen voor het starten is zonde, daar kan je net zo goed een goede natte accu voor nemen. Je kunt natuurlijk wel kijken of je de bestaande calcium accu's parallel kunt schakelen als (grote) service accu. Als ze van het zelfde type en even oud zijn, houd je de boel ook eenvoudig en heb je geen extra batterijscheider en/of keuzeschakelaar nodig.

Dit alles natuurlijk alleen als je in je boot nog plaats hebt voor een derde accu.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 29 feb 2012 07:35 #266914

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Als ik het allemaalgoed heb begrepen heeft een agm accu het grote voordeel goed bestand te zijn tegen diepere ontlading dan bijvoorbeeld een calcium accu. Dat is een goede eigenschap voor een boordaccu, omdat je daar allerlei kleine verbruikers op hebt zitten die je soms een hele nacht aan hebt staan. Langzaam & zeker ontlaad je zo de accu soms ongemerkt te diep. Die situatie ontstaat dus later bij een agm accu, en hij kan er beter tegen. Een startaccu moet krachtig zijn, maar word ook altijd direct weer geladen na het starten door de dynamo. De kans dat je die ongemerkt te diep ontlaad is een stuk kleiner, want als je de motor aan het starten bent is dat niet iets wat je vergeet uit te zetten. Als je bijvoorbeeld na startproblemen de motor wat langer laat lopen laad je de accu weer vol.

Bij het koppelen van twee accu's moet je even opletten dat het voltage gelijk is bij beide accu's. Anders gaat de ene accu met een bloedgang de andere bijladen. Over het algemeen wordt het koppelen van accu's niet echt aangeraden, want als een van de twee accu's de geest geeft gaat de andere dat compenseren, waardoor de tweede accu sneller slijt of ook kapot gaat. Dat is een keuze die je maakt. Zelf heb ik er wel voor gekozen om twee accu's te koppelen, omdat ik anders twee verder nog goede accu's moest vervangen. Na die eerste koppeling heb ik ze bewust niet meer van elkaar gescheiden. Zolang het goed gaat is het mij best. Als ze aan vervanging toe zijn komt er natuurlijk een enkele accu.
Bij het koppelen hang je plus aan plus en min aan min om 12 volt te behouden, of koppel je een plus aan de min van de andere accu om 24 volt te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 01 mrt 2012 13:44 #267243

Hallo,
Bedankt voor de antwoorden !
De startbatterij blijft één van beide Calcium accu's. De service batterij wordt een AGM van 105Ah of 125Ah.
Omdat er nu overal 'zwevende' zekeringen zijn en de draden een totale warboel vormen, ben ik ook van plan de elektriciteit opnieuw te leggen. Ik heb een eerste poging achter de rug om er een schema van te maken.


Graag hoor ik je suggesties, opmerkingen, kritieken, bedenkingen, verzuchtingen, ... !!

Alvast bedankt !!

Met vriendelijke groet,
Pieterjan.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2012 15:30 door Pieterjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 01 mrt 2012 14:12 #267256

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Hoi Pieterjan,

Wat de accu's betreft een prima oplossing!
Je schema lijkt ook al ergens op, hoewel ik me afvraag of je elk controlelampje en weerstandje in je schema zou moeten opnemen. Overigens: waarom heb je een heklicht op je boeg ? :laugh:

Dat opnieuw bedraden is een leuk project, maar wel iets waar je even mee bezig zal zijn. Ik zou beginnen met alles in kaart te brengen (zoals je al aan het doen bent), en alles eruit te halen dat onnodig is. Ik kwam op mijn eigen boot nogal wat oude antennekabels en stroomkabels tegen die "nergens" heen gingen, ruimde wel lekker op en maakte weer ruimte vrij in de kabelgoten.

Wat overblijft kun je gefaseerd, gestructureerd opnieuw opbouwen. Als je het helemaal goed wilt doen kun je gebruik maken van rijgklemmen (daar zijn hier nog wel wat topics over te vinden). Alles voorzien van nieuwe kabelschoentjes en adereindhulzen en waar nodig bekabeling vervangen. Een goede kabelschoentang (niet zo'n platte uit de 5 eurobak) en adereindhuls tang zijn hun investering daarbij wel waard.

Veel succes ermee!

Jeroen.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2012 14:15 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 01 mrt 2012 19:34 #267337

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Zoals ik het nu bekijk ziet het er alvast grondig uit. Je zou je af kunnen vragen of je alles apart wil afzekeren. Natuurlijk heeft dat voordelen, maar je hebt wel een flinke partij ruimte nodig. Op een stalen schip zou ik meer geneigd zijn alles af te zekeren als op een polyester schip.

200 ampere is misschien wat erg veel als hoofdzekering. Je zult nooit alles tegelijk aan hebben. Reken eens je allermaximaalste verbruik uit en eens wat je gemiddeld verbruik zal zijn. Op mijn boot kwam ik uit op 60 amp allermaximaalst en heb op 80 amp afgezekerd. Nog erg veel eigenlijk, maar dan kan ik nog 's wat bijplaatsen.

Veel apparaten hebben een ingebouwde zekering, vraag je af of je die dubbel wil gaan zekeren.
Op de tekentafel is het erg verleidelijk om voor alles een eigen schakelaar te plaatsen op je paneel. Die neiging had ik ook, maar uiteindelijk dat wat kon ook gegroepeerd. De verschillende vaar-verlichtingscombi's hebben uiteraard een eigen schakelaar, verder de kajuit (verlichting, c.d.speler, koelkastenz) en de accesoires voor zeilen (marifoon, gps, dieptemeter/log, kompasverlichting).

Verder heb ik nog voorzien in een noodstroomvoorziening voor navigatieverlichting, marifoon en gps. Via een aparte schakelaar kan ik die omzetten van de service accu naar de startaccu.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 01 mrt 2012 20:21 #267347

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Ik ben het met Koko eens dat afzekeren op 200A wel veel is voor alleen het service gedeelte. Dat betekent dat de bekabeling naar je paneel daar ook bij moet passen (zeg 35mm2 op en neer naar je schakelpaneel).

Je hebt geen zware gebruikers als ankerlier of boegschroef (ik noem maar wat), dus ik verwacht dat je normaal gesproken nooit boven de 20-30A uitkomt. Als je alles op 50A afzekert (nog ruim genomen denk ik), dan kun je waarschijnlijk met 10 of 16mm2 bekabeling naar je paneel af (even afhankelijk van hoe ver je schakelpaneel van je accu is geplaatst).

Koko noemt de interne zekering van apparaten. Het probleem is dat deze zekering in of vlakbij het apparaat zit. Het belangrijkste doel van de zekeringen in je paneel is het beschermen van de bekabeling tegen oververhitting / brand, en in de tweede plaats pas de apparaten die erop aangesloten zijn. Je ontkomt er dus niet aan om een zekering aan het begin van elke kabel, vlakbij de schakelaar te plaatsen.

Nog een opmerking: in je schema staat geen marifoon. Ik heb er zelf voor gekozen om deze apart bekabeld, helemaal buiten het schakelpaneel om, direct achter de hoofdschakelaar aan te sluiten (wel gezekerd natuurlijk).

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 02 mrt 2012 07:13 #267390

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Kabeldikte is inderdaad een goede aanvulling van Jeroen.

Er zijn verschillende site's die calculators online hebben staan waarmee je de benodigde dikte uitrekent. Lengte en amperage invoeren, klik en je weet hoe dik de kabel moet zijn.

De aanschaf van een serieuze kabelschoentang en serieuze adereindhulstang is beslist een goede keuze. Er zijn verschillende aanbieders en verschillende prijsklassen. Ook de kabelschoentjes kiezen die bij de kabeldikte hoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 02 mrt 2012 08:02 #267396

koko schreef :
Kabeldikte is inderdaad een goede aanvulling van Jeroen.

Er zijn verschillende site's die calculators online hebben staan waarmee je de benodigde dikte uitrekent. Lengte en amperage invoeren, klik en je weet hoe dik de kabel moet zijn.

De aanschaf van een serieuze kabelschoentang en serieuze adereindhulstang is beslist een goede keuze. Er zijn verschillende aanbieders en verschillende prijsklassen. Ook de kabelschoentjes kiezen die bij de kabeldikte hoort.

en vergeet niet dat de plus en de min van gelijke dikte moeten zijn, domweg de min door lussen is vragen om problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 02 mrt 2012 18:34 #267496

@allen,
Bedankt voor de nuttige feedback !
  1. Ik ga het inderdaad stapsgewijs aanpakken. Ik begin met de juiste aansluiting van de batterijen en lader, de kringen die er nu opzitten, laat ik in eerste instantie voor wat ze zijn.
  2. Ik ga zeker bekijken hoe ik middels een switch de navigatie en navigatieverlichting op de startaccu kan aansluiten.
  3. Er is aan boord enkel een draagbare marifoon, opladen via een stopcontact (12V of 230V). Misschien dan ook maar één stopcontact via de switch op de startaccu kunnen laten aansluiten.
  4. Igv. een hoofdzekering van 50A is 16mm² voldoende voor de beperkte afstand van 5m (volgens
deze calculator)


@koko,
Wat bedoel je met 'domweg de min doorlussen is om problemen vragen' ?

Nogmaals bedankt !
Laatst bewerkt: 02 mrt 2012 18:35 door Pieterjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 02 mrt 2012 19:35 #267502

pj.punchy schreef :

Wat bedoel je met 'domweg de min doorlussen is om problemen vragen' ?

Nogmaals bedankt !
ga naar elke verbruiker met een "eigen" plus en een min. zekering in de plus lijn.

er gaat evenveel "stroom" door de plus draad als de min draad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 03 mrt 2012 06:07 #267523

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Het was de opmerking van Sietse Ten over het doorlussen.

Zoals Sietse ook al antwoordde: elke verbruiker aansluiten met een eigen plus en min. Met doorlussen bedoelde hij van accu via punt a naar punt b naar punt c enz. Op die manier zou je alle stroom voor a, b en c over een en dezelfde draad laten lopen. Je zou op die manier minder lengte nodig hebben, maar wel veel dikkere draad. Niet handig, ook al omdat als op een plek de kabel beschadigt alles wat daarna is aangesloten uitvalt.

Voor het noodschakelen van service naar startaccu gebruikte ik een 1-0-1 schakelaar. Meestal sluit je op de nul(uit) positie de accu en op de 1en de gebruikers en kan je bijvoorbeeld kiezen voor het ene lampje of het andere lampje. Zij krijgen stroom uit dezelfde accu. Als je het omdraait en de beide accu's ieder op een 1 aansluit en de verbruiker op de 0 dan kan je kiezen voor de ene accu of de andere accu.
Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 03 mrt 2012 07:39 #267538

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
pj.punchy schreef :
Ik ga zeker bekijken hoe ik middels een switch de navigatie en navigatieverlichting op de startaccu kan aansluiten.
Ik heb daar een stel startkabels voor aan boord liggen... Als m'n lichtaccu leeg is kan ik deze met de startaccu verbinden, waarna alles gewoon verder draait.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 03 mrt 2012 16:26 #267609

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Dat is een optie natuurlijk, maar het nadeel is dat de volle startaccu met een rotvaart de lege accu gaat laden. Dat is al niet geweldig voor je accu, maar een startaccu is over het algemeen een stuk kleiner dan de serviceaccu. En dan is je startaccu al half leeg voor je service accu een kwart vol is.

Zo'n schakelingetje in elkaar knutselen is echt niet zo moeilijk en wel zo prettig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 03 mrt 2012 17:19 #267612

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
De + pool van de lichtaccu losnemen voorkomt dat je lichtaccu wordt bijgeladen. Dat zou ook kunnen natuurlijk. Natuurlijk is zo'n schakeling handig en niet moeilijk, maar hoe vaak is je lichtaccu leeg?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 03 mrt 2012 23:41 #267659

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
koko schreef :
Zo'n schakelingetje in elkaar knutselen is echt niet zo moeilijk en wel zo prettig.

Is het niet veel eenvoudiger om in zo'n situatie gewoon stroom te gaan draaien? Want met schakelingen om verbruikers op een startaccu te kunnen schakelen ondermijn je het hele basisprincipe van een startaccu: /alleen/ gebruiken om te starten!

Nog een algemene overweging: plaats een van de 55Ah calcium accu's als startaccu en koop een nieuwe 110Ah Gel of AGM accu als serviceaccu. De extra 55Ah accu die je over hebt kun je thuis als reserve bewaren. Wel iets van onderhoudslading regelen voor die reserveaccu!

Let trouwens op met als je Gel of AGM met calcium combineert. Sowieso beide groepen strict scheiden met je bestaande diodebrug. Dus /niet/ samenkoppelen met een scheidingsrelais of schakelaar. Ook gewoon simpelweg niet mogelijk maken! Dat is vragen om problemen, zo'n schakelaar blijft dan een keer per ongeluk verkeerd staan en een paar maanden later is je dure gel-accu flink achteruit gegaan.

Als je lader trouwens een aparte laag-vermogen uitgang voor je startaccu heeft dan die gebruiken en niet via je diodebrug laden. En een temperatuursensor altijd bij de accessoireaccu.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 04 mrt 2012 07:11 #267678

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Hoi Roel,

PJ heeft inderdaad ook al gekozen voor een AGM accu als service accu.

Stroom draaien is natuurlijk ook een goede optie, maar in mijn geval schiet dat niet heel erg op. Ik heb een buitenboordmotor, die met wel zo'n zes hele amperes laad. Ik heb wel een schakeling gemaakt om ook de serviceaccu te kunnen laden, maar dat is meer om bij langere stukken motoren gebruik te maken van de gelegenheid. Het is dan ook een echte noodschakeling.

Dat strikt scheiden, heb je het dan ook over de min gescheiden houden? En, wat maakt het zo belangrijk om AGM en Calcium zo strikt te scheiden?
Laatst bewerkt: 04 mrt 2012 07:14 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 04 mrt 2012 07:18 #267679

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
.roelb schreef :
koko schreef :
Zo'n schakelingetje in elkaar knutselen is echt niet zo moeilijk en wel zo prettig.

Is het niet veel eenvoudiger om in zo'n situatie gewoon stroom te gaan draaien? Want met schakelingen om verbruikers op een startaccu te kunnen schakelen ondermijn je het hele basisprincipe van een startaccu: /alleen/ gebruiken om te starten!

Roel.
We hebben het hier over een worst-case scenario, waarin je al in een moeilijke situatie zit, en de motor misschien niet meer is te starten. In dat geval zou ik toch graag een alternatieve stroombron hebben om de marifoon en basic navigatie te bedienen.

Ik wil bij mij aan boord voor alle essentiele dingen een plan B hebben en daarom hebben wij ook een schakelaar om bijv. marifoon, dieptemeter en navigatieverlichting vanaf de startaccu te draaien.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 05 mrt 2012 08:47 #267935

  • yannis
  • yannis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
koko schreef :
En, wat maakt het zo belangrijk om AGM en Calcium zo strikt te scheiden?

Ja, dat zou ik ook wel willen weten. Is dat echt noodzakelijk? Ik wil zelf twee AGM's parallel zetten als verbruiksbank, en een calcium als startaccu, start en verbruik gecheiden door een scheidingsrelais.
Als dat problemen geeft wil ik dat ook graag weten zodat ik dit plannetje kan aanpassen.
Yannis Kykdidaares
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 05 mrt 2012 10:19 #267978

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een Calcium accu heeft een hogere laadspanning nodig om vol te raken. Dit kan om een aanpassing op/van je dynamo vragen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 05 mrt 2012 11:18 #268010

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Stel, het hek, 3 kleuren rood-groen boeg en stoom licht staan elk op een aparte zekering.
Er ontstaat ergens een sluiting en weg is je navigatie verlichting.
Ik heb gekozen om elke lamp/led apart een schakelaar en zekering te geven.
Zo valt er maar 1 lamp uit en heb je nog wat verlichting.

De centrale + 12 volt en/of min kan via rijg klemmen met door verbinding strip uit gevoerd worden.
Er word ook wel een massa strip gebruikt met een aantal bevestigingen waar je alle minnen op kwijt kan.

Wat er totaal aan stroom verbruikt word daar kom je snel achter.
Gebruik een universeel meter, deze zijn max. 10 ampère.
Zet deze in serie tussen de accu en aansluit kabel of ader,
Zet zoveel verbruikers aan tot je aan 10 ampère zit.
Schakel deze weer uit en de volgende verbruikers.
vergeet de eventuele koelkast en kachel niet, deze voluit aan zetten.
Zo kan je de totale stroom meten en daar een nieuwe installatie voor berekenen.

PJ Tekening is uitstekend gedaan complimenten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 05 mrt 2012 16:49 #268086

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Zelf heb ik alle schakelaars apart gezekerd. Zo voorkom je het probleem dat Dehler schetst. Daarnaast heb ik alle gebruikers die op 1 schakelaar zitten ook zelf gezekerd. De meeste hebben dat al in het ontwerp zitten, anders een zweefzekering. De schakelaarzekering heeft de zwaarste zekering, zodat die als laatste gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 05 mrt 2012 16:55 #268089

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Hier idem. Althans, in wording :)
Bijvoorbeeld binnenverlichting, 1 schakelaar 4 groepen, 5 zekeringen. Met dit soort kastjes is dat gemakkelijk te realiseren en blijft overzichtelijk. Als je de plek er voor hebt...

Alles wat geen schakelaar in het paneel heeft omdat het apparaat zelf een schakelaar heeft zonder sluipverbruik (GPS, radar, etc) zit ook aan zo'n kastje.

Dit kun je ook realiseren met doorverbonden rijgklemmen met zekeringen erin, alleen zijn die me veel te duur.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2012 16:55 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds 2 Calcium accu's, welke 3de accu ? 05 mrt 2012 17:28 #268096

@Dehler:
Bedankt voor het complimentje ! Nog aan te vullen met draaddiktes, zekeringwaarden en draadnummering.

@koko:
Een Calcium accu heeft een hogere laadspanning nodig om vol te raken. Dit kan om een aanpassing op/van je dynamo vragen.
Nu is de dynamo afgesteld voor het laden van de Calcium accu's die achter de batterij scheider staan. Kan 1 dynamo zowel een Calcium als een AGM accu laden door hen achter dezelfde accu scheider te plaatsen ? Dan is de laadspanning toch hetzelfde, hetgeen niet mag...
De walstroomlader heeft aparte uitgangen, daar is dus geen probleem.

Pj.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2012 17:29 door Pieterjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl