MoonRiver schreef :
Ja, dat is een idee.
Nog een aanvulling op de aardedraad op de afsluiter: dat was een draad die als aarde voor de SSb radio diende! De vorige eigenaar vertelde me dat deze noodzakelijk is voor een goede ssb ontvangst.
Dank allemaal!
Groet
Jeroen
Dag Jeroen,
Aardlek achter de multiplus zoals op je tekening is dus de enige juiste opstelling.
Het toepassen van die aardscheider/isolator is (excusé moi) gelul van een dronken aardbei, waarom:
Deze hardnekkige leugen over dit "ding" doet al jaren de ronde. Het bestaat uit een koelblok met 4 dioden erin, meer niet.
(technisch)
Deze antiparallel geschakelde diode brug werkt alleen bij spanningen lager dan 1,4 volt, dus als de galvanische spanning hierboven zit (brons-Aluminium) biedt dit vrijwel geen bescherming meer.
Het risico dat er nog hogere spanningen zijn die ontstaan in geval van
schepen aan de walspanning liggen en beide een verschillende aardlek stroom hebben is veel groter. Hierbij werkt de de diode truck geheel niet meer.
Waar men vooral moet opletten bij deze ordinaire diode truck in zo'n islator is dat als er mogelijk kortsluiting gemaakt wordt met de walstroom en aarde, dat de kortstondige kortsluitstroom de diodes vernietigd en er vervolgens GEEN aarde meer aanwezig is. Hierdoor kan ongemerkt een nog veel onveiligere situatie ontstaan.
In de CE eisen voor jachten staat, meen ik te herinneren, dat een
dergelijk voorziening een stroompuls van 50KA (50.000 Ampere) dient te kunnen weerstaan. Dit is wel heel kort, slechts 8/20uS, maar gewone dioden overleven dit niet, zelfs geen zware diodebrug van 50A.
Wees dus voorzichtig met welgemeend advies.
Als je het dan echt goed wilt doen, gebruik dan een echte scheidingstransformator.
Volgens de tekening in de multiplus handleiding is de multiplus dus
niet galvanisch gescheiden!
Er staat zelfs ditin de handleiding op blz.1 NL:
Dit is een product uit veiligheidsklasse I. (dat wordt geleverd met een aardklem ter beveiliging)
De in -en/ of uitgangsklemmen van de wisselstroom moeten zijn voorzien van een ononderbreekbare aarding ter beveiliging. Aan de buitenkant van het product bevindt zich een extra aardingspunt. Als het aannemelijk is dat de aardbeveiliging is beschadigd,moet het product buiten werking worden gesteld en worden beveiligd tegen iedere onopzettelijke inwerkingstelling;.......
Ik heb over de isolator geprobeerd keuringsrapporten en verslagen te krijgen bij de fabrikant, echter er is geen enkel officieel keuringsrapport of certificaat beschikbaar, alleen een niets zeggende CE verklaring, dus wie ze wel weet of heeft; kom maar op.
Geen aardisolator dus.