Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 shunts in 1 systeem?

2 shunts in 1 systeem? 05 mrt 2012 10:16 #267976

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Besten,

Ik ga binnenkort mijn nieuwe nasa bm1 inbouwen. Afgelopen weekend de afdek plaat weg gehaald om te bedrading nog eens goed te bekijken. Er zit een voltage meter (digitaal) ingebouwd. Hierachter hangt een shunt. Deze shunt zit achter de navigatie tafel. De nasa shunt moet ik direct op de accu plaatsen. Vervolgens alles op de shunt aansluiten.

Ik wil graag de huidige bekabeling blijven gebruiken. Dan loop ik echter tegen een probleem aan. Kan ik de bestaande shunt laten zitten of moet deze er tussenuit?

Op onderstaande foto zie je de shunt zitten.



De onderste zwarte kabel komt van de accu. De bovenste zwarte kabel gaat naar de din strip waar alle massa's vandaan worden gehaald. Daar ik mijn acculader wil aansluiten op de accu. Lijkt het me niet praktisch om de min dan helemaal boven aan te moeten sluiten en de plus gewoon beneden bij de accu. kortom ik wil de nasa shunt vlak bij de accu inbouwen. Kan dit?

Zie onderstaande foto voor hoe ik het een ander wil inbouwen.



Tussen de shunt en de gebruikers zit dan dus nog een shunt. Als deze er tussen uit moet. Kan ik daar beide kabels dan gewoon met elkaar verbinden? er zitten twee ogen aan de kabels gesoldeerd. Hier gewoon een rvs boutje door, moertje aandraaien en klaar is kees?

Bij voorbaat dank!
Laatst bewerkt: 05 mrt 2012 10:19 door Joostg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 05 mrt 2012 10:51 #267993

Ach veel doet zo'n shunt niet .De weerstand is heel klein dus er is geen merkbaar Voltageverlies. Ik denk niet dat het verschil met en zonder zult merken.
Maar waarom zit daar überhaupt een shunt? Meestshunts moeten eigenlijk altijd direct aan de accu zitten zonder aftakkingen tussen de shunt en de accu( als je tenminste de accucapacteit wilt meten).
En draadjes an elkaar maken met een boutje.. foei! :evil:
Als je dan al geen nieuwe draad wilt trekken , gebruik dan een fatsoenlijke (knel)doorverbinder zoals op het plaatje .


Ad

ps.
De hele zaak wegslopen en fatsoenlijk nieuw aanleggen zou trouwens ook geen overbodige luxe zijn. :whistle:
Laatst bewerkt: 05 mrt 2012 10:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 05 mrt 2012 11:06 #268000

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Voltage meter heeft geen shunt nodig. Kan dat digitale metertje ook de stroom (amperes) meten? En echt netjes is die shunt ook niet gemonteerd.

Er uit gooien zou ik doen, dat paneeltje heb je immers ook niet nodig omdat alles wat die aan geeft, de Nasa ook kan. Gewoon beide kabels met elkaar verbinden zou kunnen (die ogen en bouten zitten er immers nu ook al) maar er zijn veel nettere manieren. Bedenk dat als deze verbinding los gaat of corrodeert, al je gebruikers het niet meer doen.

Als je het aansluit zoals op je schema, zou het goed moeten komen. Alleen is het theoretisch beter om de plus van service accu 1 en de min van service accu 2 te gebruiken voor de gebruikers etc. Dan worden beide accu's gelijkmatiger belast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 05 mrt 2012 11:08 #268002

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Haha,

En dan te bedenken dat het verleden jaar door de oude eigenaar allemaal nieuw in aangelegd (ik zou ook niet weten wat die shunt daar doet, ik kwam hem enkel tegen).

Ik vond het er eigenlijk nog vrij netjes uitzien.. Alle kabels mooi gestickerd...

Dank voor het antwoord betreft de shunt. Dan laat ik hem lekker zitten!

Ps: Ik kan hem niet gebruiken voor mijn startaccu neem ik aan? (enkel voltage meten)? dam brand die shunt door?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 05 mrt 2012 11:09 #268003

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Dat ligt aan je shunt en aan je startmotor. Maar nogmaals, voor het meten van spanning (volt) heb je geen shunt nodig...
Laatst bewerkt: 05 mrt 2012 11:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 05 mrt 2012 11:11 #268005

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Philip schreef :
Voltage meter heeft geen shunt nodig. Kan dat digitale metertje ook de stroom (amperes) meten? En echt netjes is die shunt ook niet gemonteerd.

Ja die kan ook amperes meten, maar naar ik meen weet hij niet wat er geladen wordt als ik dit zo inschat

Als je het aansluit zoals op je schema, zou het goed moeten komen. Alleen is het theoretisch beter om de plus van service accu 1 en de min van service accu 2 te gebruiken voor de gebruikers etc. Dan worden beide accu's gelijkmatiger belast.

Dat is een tip waar ik wat mee kan! Dank! Ik neem aan dat de shunt dan dus ook op service accu 2 wordt aangesloten. De lader moet daar dan ook op?
Laatst bewerkt: 05 mrt 2012 11:11 door Joostg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 05 mrt 2012 11:16 #268008

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
yep. Op de min van accu 1 zit uitsluitend de kabel die naar de min van accu 2 gaat. Op de min van accu 2 sluit je dan de shunt aan en aan de andere kant van de shunt de rest. Overigens moeten de plus en min kabels tussen de accu's ook precies even lang en dik zijn.

Maar bedenk wel, dit is beter in theorie. Zodra je 2 verschillende accu's of accu's met een flink leeftijdsverschil parallel hebt staan, heeft het al geen nut meer. Dan gaat de belasting sowieso al scheef. Dan zou ik het lekker zo laten zoals het nu is.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2012 11:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 05 mrt 2012 18:28 #268105

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik zou toch eens volgen waar die shunt voor dient. Op de kleine aansluitklemmen zitten ook draadjes Blauw en zwart zo te zien. Waar gaan die naar toe? Als ze naar een voltmeter gaan dan meet die voltmeter amperes en geen volten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 05 mrt 2012 19:03 #268113

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
zeehond schreef :
Als ze naar een voltmeter gaan dan meet die voltmeter amperes en geen volten?
Dan meet die voltmeter nog steeds volten, maar moet je de voltschaal vervangen door een ampereschaal...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 05 mrt 2012 19:25 #268115

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
De TS schreef al eerder dat het digitale ding ook ampères kan meten. Gewoon een combi van ampère en volt meter dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 06 mrt 2012 09:17 #268223

Een Amperemeter meet eigenlijk altijd volten! Namelijk het voltageverschil tussen de beide aansluitingen van de shunt. Dat is uiteraard afhankelijk van hat amperage dat er door gaat. Normaliter hoort er op de meter dus eigenlijk een ampereschaal. Maar als hij inderdaad volten ( dus 1 of meer) aanwijst klopt er toch iets niet want het voltageverschil over een shunt is niet meer dan millivolts.
Ad
Laatst bewerkt: 06 mrt 2012 09:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 06 mrt 2012 11:03 #268242

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
De montage van de shunt is erg slordig uitgevoerd.
Hoe hij bevestigd is, zou je zeer creatief kunnen noemen, dit had de maker van de shunt niet kunnen bedenken.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2012 11:04 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 06 mrt 2012 15:17 #268305

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
henkvd schreef :
De montage van de shunt is erg slordig uitgevoerd.
Hoe hij bevestigd is, zou je zeer creatief kunnen noemen, dit had de maker van de shunt niet kunnen bedenken.
Dat viel mij ook al op. Ik vraag me zelfs af of de shunt zo wel goed werkt. Als er geen isolatie zit op het gedeelte waar het metalen plaatje overheen loopt, is er namelijk een grote kans dat de weerstandwaarde van de shunt niet meer klopt. De shunt heeft dan een lagere weerstand waardoor altijd een te lage stroom wordt gemeten.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 06 mrt 2012 16:39 #268325

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Heren,

Laten we ons niet teveel focussen op de bestaande shunt.. Deze zal immers geen dienst meer doen na het aansluiten van de nasa...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 shunts in 1 systeem? 06 mrt 2012 17:36 #268332

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Daar gaat het niet om, het is alleen zeer leerzaam hoe een shunt te monteren, deze zit zodanig gemonteerd dat het een voorbeeld is hoe het in ieder geval niet moet, ik was zeer verbaast over de vindingrijkheid van de montage en dan doel ik op het feit hoe hij vast zit met een plaatje en schroefjes op een heel verkeerde plek op de shunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl