Toch wel merkwaardig.
Ik vaar al 15 jaar met een VP saildrive met bronzen klapschroef.
Een deel van die tijd een klapschroef van Eliche Radice , de rest een van Volvo Penta.
Uiteraard zit er een anode op de saildrive.
Daarbij moet je trouwens wel zorgen dat deze goed contact maakt met het aluminium van de saildrive!
Hiermee heb ik nog nooit enige vorm van corrosie gezien.
De anode moet zich ook opofferen i.p.v. de saildrive. Als dat niet het geval is ,bijvoorbeeld als de anode vele jaren meegaat, is er sprake van of een slecht contact tussen anode en saildrive , of er spelen zwerfstromen van de eigen walaansluiting of van die van de buurman.
Die rubber isolatie van de schroef naar de saildrive is er bij mij ook wel maar heeft m.i. weinig zin want er is ook contact tussen de bevestigingsmoer met de daarachter liggende drukplaat en de schroef.Ik heb ook altijd begrepen dat dat rubber vooral bedoeld is om schokken te adsorberen.
Als er trouwens geen isolatie tussen de schroef en de saildriveas is gebeurt er trouwens nog niets want daarvoor is nu juist de anode op de saildrive.
Is er geen geleidend contact tussen brons en saildrive dan kan er ook geen galvanische corrosie ontstaan door de bronzen schroef. Daarvoor is nl. een gesloten stroomkring nodig via beide metalen en het omringende water.
Een vaker voorkomende oorzaak van de hier bedoelde corrosie is het constat aangeloten zijn op walstroom. Bij schepen met CE keur is de aarde van de walstroom nl. doorverbonden met de massa(-pool accu's) van het schip en op het schip moeten alle metalen delen verbonden zijn met de massa ( normaliter dus de - pool van de accu's.
Het laatste verklaard ook waarom dit soort ernstige corrosieproblemen steds vaker voor lijken te komen.
En de anode helpt niet tegen dit soort corrosie door zwerfstromen.
In dit draadje staat ook het e.e.a. over die problemendoor de CE regels:
www.zeilersforum.nl/index.php/...lekschakelaar#267739
En als laatste, een goed beschermend verfsysteem zou de saildrive moeten kunnen beschermen.
Ad