Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraag over accuscheider / diodebrug

Vraag over accuscheider / diodebrug 10 apr 2012 11:13 #275698

Beste forumleden,

Middels de zoekfunctie werd ik niet helemaal zeker van het verschil en de voor-/nadelen.

Situatie: momenteel heb ik 1x serviceaccu (71ah) en 1x startaccu (71ah). De serviceaccu wordt alleen door mijn walstroomlader (15ah) geladen. Graag wil ik dat mijn dynamo (75ah) naast de startaccu tevens de serviceaccu laadt.

Hiervoor zijn diverse oplossingen. Wat mij interessant lijkt:
- Victron Cirix accuscheider. Zeer eenvoudig aan te sluiten en heeft hetzelfde effect als een diode (toch?) maar nihil spanningsverlies.
- Victron FET diodebrug (door de FET gering spanningsverlies en dus geen aanpassing aan lader of dynamo nodig).

Mijn vragen:
1. wat is de meest voor de hand liggende optie?
2. bij de Cirix vraag ik me af hoe dik de kabels moeten zijn die aangesloten moeten worden (wordt niet in de installatiehandleiding genoemd).

Alvast bedankt voor jullie input. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 10 apr 2012 11:19 #275699

Nu ben ik niet zo weg van een diode brug en gebruik zelf altijd een scheiding relais. www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlands/Tweede_accu.htm

Zo doe ik dat bij mij in de begeleidingwagen ook en daar word de 2e accu redelijk zwaar belast tot nu toe nog geen problemen gehad.

Scheiding relais is wel duurder dan een diodebrug.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 10 apr 2012 11:25 #275702

Dank je voor je antwoord.

Op kniest.nl is een scheidingsrelais zelfs goedkoper dan een diodebrug (scheidingsdiode € 105,- en relais €42,50, beide van Victron. Beide voor laadstroom tot 100ah)?
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 11:41 door lfwjansen. Reden: er stond scheidingsrelais €105 maar dat is de diode
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 10 apr 2012 11:31 #275703

Haal ze gewoon bij de auto en gereedschap groothandel +/- 70 euro 120 amp, daar staat geen boot of camper voor :whistle:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 10 apr 2012 11:45 #275709

Goede tip alleen is het 100ah relais van Victron maar €42,50 dus niet duur lijkt me. Meer heb ik toch niet nodig omdat mijn dynamo maar 75ah is.

Hoe dik moeten de kabels zijn bij zo'n scheidingrelais? Als ik het goed begrijp zijn ze zeer simpel aan te sluiten:
1x + van relais naar startaccu
1x + van relais naar serviceaccu
1x massa

Dank voor je snelle reply. Elektra is niet mijn dagelijkse bezigheid ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 10 apr 2012 12:20 #275721

haha de mijne ook niet hoor. Je bedoeld deze zeker www.georgekniest.nl/catalogus/...srelais/product.aspx weet niet hoe dikke kabels erop passen. Bij mij heb ik vrachtwagenkabels gebruikt lekker dik dus.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 10 apr 2012 12:47 #275723

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Afstand ongeveer max. 4 a 5 meter en max. 100 ampère.
Dan is 35 mm2 voldoende.

Je dynamo levert max. 75 ampère wat deze zelden of nooit levert dan is 35mm2 meer als voldoende.
Eventuele spanning verliezen zijn dan zeer gering.

Als de accu's dichtbij staan dan kan 16 mm2.
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 12:50 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 10 apr 2012 14:34 #275750

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Een FET scheidingsrelais heeft zo'n lage verlies spanning (0,01 volt bijvictron), dat is toch een prima oplossing?
Enig nadeel is Volgens mij dat de scheidingsdiode niet kijkt welke eerst geladen moet worden. Stel je startaccu is leeg en je serviceaccu ook, dan zal hij ze gelijke laadstroom geven. Het duurt dan langer voordat je startaccu weer vol is.
Voordeel is dat er geen bewegende delen in zitten en er nooit meer stroom door je laadleiding loopt dan je dynamo geeft.

Bij een simpel relais schakel je zodra er een laadstroom loopt, of je de contactschakelaar omzet, of als de spanningvan bank 1 boven de 13,7 volt komt (afhankelijk van het model en uitvoering) de service accu parallel. Als die plat is kunnen er erg hoge stromen gaan lopen om het spanningsverschil tussen start- en serviceaccu te vereffenen.
Als je voor een relais kiest, kun je volgens mij beter een overmaat relais en overmaat diameter van je kabels nemen.

Ik weet eigenlijk niet of de duurdere schakelrelais ook echt de laadstroom omschakelen en zo de parallel schakeling voorkomen?
Groet,
Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 14:35 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 10 apr 2012 14:49 #275753

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Gebruik in mijn LandRover al jaren de Cyrix voor scheiding van start en huishoudaccu.
Werkt perfect. Voordeel is dat als de startaccu leeg is je middels een schakeling de huishoudaccu in kan zetten.
Ben er erg tevreden over :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 10 apr 2012 15:02 #275754

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
marieholm_if schreef :
Goede tip alleen is het 100ah relais van Victron maar €42,50 dus niet duur lijkt me. Meer heb ik toch niet nodig omdat mijn dynamo maar 75ah is.

En wat als je lader én motor tegelijk aanstaat? Dat zal niet veel voorkomen, maar toch een beetje meer relais is wel beter.

Sluit je dynamo aan op de startaccu. Op de motor varend zal dan eerst de startaccu vol raken en daarna de lichtaccu.

Sluit de accu lader aan op de lichtaccu, die zal dan eerst volraken en daarna, via de syrix de startaccu.

Vaak lig je langer aan de walstroom dan dat je de motor aan hebt. Varend op de motor wil je toch als eerst dat je startaccu weer vol is voor een volgende start. Met Walstroom is er vaak voldoende tijd om je licht- en startaccu vol te krijgen. Bovendien lig je onder walstroom ook meestal aan de wal en heb je net je motor uitgezet welke onderweg de startaccu al vol had geladen.
Zo gebruik je de aanwezig laadstroom, wal of dynamo, maximaal.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 10 apr 2012 18:22 #275822

MoonRiver schreef :
Een FET scheidingsrelais heeft zo'n lage verlies spanning (0,01 volt bijvictron), dat is toch een prima oplossing?

Enig nadeel is Volgens mij dat de scheidingsdiode niet kijkt welke eerst geladen moet worden. Stel je startaccu is leeg en je serviceaccu ook, dan zal hij ze gelijke laadstroom geven. Het duurt dan langer voordat je startaccu weer vol is.
Voordeel is dat er geen bewegende delen in zitten en er nooit meer stroom door je laadleiding loopt dan je dynamo geeft.

Hoi Jeroen,

In principe vind ik dat niet eens een groot nadeel. Eerder een voordeel. Mijn startaccu zal niet zo snel leeg raken (zit ook op de acculader en vaak start je de motor niet meer dan een enkele keer tussen de 'walstroom' momenten). Wat m.i. het voordeel is, is dat wanneer je serviceaccu leeg is tijdens bijv. een oversteek en je wilt hem bijladen d.m.v. de motor, dan heb je gelijk (weliswaar beperktere) laadstroom op je serviceaccu, ipv dat eerst de startaccu 100% geladen wordt.

Of zie ik het verkeerd?

Het feit dat er bij 'leeggelopen' serviceaccu grote hoeveelheden stroom gaan lopen, staat me niet zo aan. Ik denk dat voor mijn toepassing een diode beter is dan een relais.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 11 apr 2012 03:47 #275860

marieholm_if schreef :
Goede tip alleen is het 100ah relais van Victron maar €42,50 dus niet duur lijkt me. Meer heb ik toch niet nodig omdat mijn dynamo maar 75ah is.
...

Het relais is niet geschikt voor 100Ah (ampere-uur), maar voor 100A (ampere). Je kan er dus laadstromen tot 100A mee schakelen. Ampere-uur geeft een capaciteit aan (bijv van een accu)

Je dynamo (alternator waarschijnlijk) levert (dus) ook geen Ah, maar Ampere. Weet je trouwens zeker dat je een 75A dynamo hebt in je Marieholm IF? (of heb je inmiddels een andere boot?) 75A is best een flink ding!

Maar goed: 100A laadstroom ga je nooit aan komen, dus dat relais is zwaar zat ;)

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 11 apr 2012 03:59 #275863

Dank voor de correctie, ik haal A en Ah altijd door elkaar ;-)

Nog altijd de Marieholm! Echter, de originele motor zit er niet meer in sinds 2005. Is nu een Vetus 2 cilinder (met dus een 75A dynamo :))
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 11 apr 2012 05:05 #275876

marieholm_if schreef :
Dank voor de correctie, ik haal A en Ah altijd door elkaar ;-)

Is nu een Vetus 2 cilinder (met dus een 75A dynamo :))

Dat "dus" klopt in ieder geval niet. De Vetus 2 zowel als de 3 cilinder heeft een 40 Ampere Alternator . Staat in het boekje van mijn eigen M2C5.
kan natuurlijk zijn dat 75 A een optie is.
Besef je wel dat een 75A alternator maximaal 1,5-2 KW ( 2-2,5pk) motorvermogen kost? Lijkt me voor zon kleine motor daarom niet echt aan te bevelen.
Ad
Laatst bewerkt: 11 apr 2012 05:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 11 apr 2012 07:30 #275915

Oke ik heb ook de M2C5, in mijn boekje staat 75A? Als ik op internet naar specs zoek, kom ik voor de M2C5 overal 75A tegen.

Kan zijn dat ik me vergis hoor... ik zal eens op de dynamo zelf kijken zodra ik aan boord ben :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag over accuscheider / diodebrug 11 apr 2012 09:06 #275951

Yellowboat,
Wanneer zal die alternator z´n volle vermogen moeten leveren, en hoe lang zal dat zijn?

Een fors bemeten alternator lijkt mij juist fijn, wanneer je 'stroom' moet draaien heb je graag dat het opschiet.

Meestentijds zal slechts een fractie van het vermogen gevraagd worden, en dus een evenredige belasting voor je motor, wordt hij ook niet zo warm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl