h.kes schreef :
Vervolgens naar Kok en hoewel de specificatie van de IVO die ik heb een max accucapaciteit van 140 Ah aan zou moeten kunnen vond Kok dat ik beter een aanmerkelijk lichtere accu kon kopen (of een dure en zwaardere lader) :-\ . Het is dus een 105Ah batterij geworden (weer 60 euro terug).
Het is allemaal relatief, natuurlijk. Het idee dat het maximale laadvermogen in ampères van een lader altijd 10% van de accucapaciteit zou moet zijn, is ook geen wet van meden en perzen. Er is hoogstens sprake van een optimale verhouding tussen laadvermogen en de tijd die nodig is om de accu 'vol' te krijgen.
Eigenlijk komt het erop neer dat die 165 Ah accu gewoon te kort aan de lader heeft gehangen. Je moet doorladen tot de gasspanning wordt bereikt, dan schakelt een lader als de IVO smart ook vanzelf uit, of hij gaat over op druppelladen. Een 10A lader moet dat ook met 165 Ah accucapaciteit voor elkaar kunnen krijgen. "Een nacht lang" aan de lader hangen betekent niet dat een willekeurige accu dan vol is, in combinatie met een willekeurige lader. Dat kan, afhankelijk van accu en lader wel 12 - 18 uur duren.
Maar goed. Kok heeft het inderdaad coulant opgelost. Weten zij veel wat je met die accu hebt uitgespookt? Aardig dus van Kok. Ze zijn er ook deskundiger dan bij Correct, wat mij betreft.
--
stegman
P.S.: Overigens vraag ik me wel een beetje af wat nu eigenlijk het uitgangspunt was toen je die 165 Ah accu kocht. Als je van mening bent dat je die capaciteit nodig hebt, dan is een zwaardere lader kopen relevanter dan teruggaan in accucapaciteit. Een passende accubak voor een 165 Ah heeft ook een andere maat dan eentje voor 105 Ah.