Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Herhaald defect regelaar

Herhaald defect regelaar 04 mei 2012 11:55 #282641

  • pauli
  • pauli's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Op mijn Jeanneau SO35 bjr 2003 moest ik wegens defect vorig jaar de regelaar (zie foto) vervangen. Aan het eind van het seizoen ging de nieuwe regelaar opnieuw kapot. Volgens importeur Krijgsman komt het haast nooit voor dat regelaars kapot gaan (laat staan 2 keer in een seizoen). Kan er een dieper ligggende oorzaak zijn die ik eerst moet aanpakken voordat ik weer een nieuwe regelaar monteer? Heeft iemand hier ervaring mee of een tip?
Aanvullende vraag: Kan ik mijn motor (Yanmar 3GM30)starten zonder dat de regelaar is gemonteerd?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 05 mei 2012 13:52 #282843

Is dit de orginele regelaar op de alternator van je motor?

De alternator (en dus de motor) kunnen gewoon draaien, zolang je maar geen bekrachtiging stroom door je alternatort stuurt, dus met losgenomen regelaar.
De alternator werkt dan alleen als riemspanner, die waarschijnlijk nodig is voor de waterpomp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 06 mei 2012 08:17 #282975

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Volgens mij is het niet een regelaar bij de alternator maar een de laadstroom over de accu's verdeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 06 mei 2012 09:24 #282987

  • pauli
  • pauli's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Als ik heel eerlijk ben: ik kende het begrip 'alternator' niet een noem het ding een 'dynamo'. Maar nu leer ik dat als de rotor een magneet is die draait binnen een koperdraadspoel, dat we dan spreken van een alternator. Het gaat dus -denk ik- in dit geval op een alternator (zie afbeelding)en gaat het ook, zoals Spieboom aanneemt, om een regelaar die de laadstroom over de accu's verdeelt.
Ik begrijp dat ik rustig de motoer kan starten, zolang de regelaar maar is losgenomen (dat is íe).

Veel dank voor jullie info.
Blijft de vraag of het herhaalde defect van de (laadstroom)regelaar een dieperliggende oorzaak kan hebben?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 06 mei 2012 13:31 #283016

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
Ik zou voor alle zekerheid de D+ en/of de DF draad even los halen. Dan weet je zeker dat de dynamo/alternator niet bekrachtigd wordt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 06 mei 2012 14:29 #283043

  • pauli
  • pauli's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Ga ik doen. Dank voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 06 mei 2012 20:19 #283208

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de regelaar op de foto bij de alternator/dynamo/generator op de andere foto hoort.

De alternator lijkt me van japans fabricaat. De achterkant is juist niet zichtbaar, daar kun je de aansluitingen zien.
Vrijwel altijd is de regelaar een volgegoten blokje waar drie draden uitkomen, vaak zit hij IN de alternator ingebouwd en zie je maar één draadje (DF).

Mogelijk beter even de alternator losnemen en laten testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 07 mei 2012 10:24 #283291

  • pauli
  • pauli's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Die foto van de achterkant heb ik ook nog. Wellicht heldert dat je punt op.
Wel bedankt voor je advies.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 07 mei 2012 11:04 #283301

De Zwarte dikke draad links naar beneden lijkt me de massa te zijn, de rode dikke naar rechts boven gaat naar de accu, denk ik, al dan niet via een scheidingsdiode/relais.
Het witte stekkertje onder zou rood de draad vanaf het contact slot kunnen zijn en de blauwe een draad van de regelaar (veld wikkeling).

Dan zie ik rechts ook nog drie schuifcontactjs, geen idee waarvoor die dienen.

Achter de draden zit waarschijnlijk nog het W contact voor de toerenteller verstopt.

Meten waar welke spanning op staat zal uitsluitsel moeten geven.


Het lijkt me dat er een standaart regelaar IN de dynamo zit, daar waar het stekkertje op zit.

Die andere contacten, met niets aangesloten lijken me later toegevoegd, maar kan het niet goed zien op de foto.
Mogelijk voor iets wat schakelt gelijk met draaien en dus stroomleveren van de dynamo.
Is dat misschien het doosje van de eerste foto, nu op z'n plaats?

De eerste meting die ik zou doen is het contact, Witte stekker los, contact aan/af en kijken of er spanning schakelt op het stekketje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 08 mei 2012 05:47 #283529

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15081
Om te bepalen of er wel of niet een regelaar in de dynamo zit. En ook werkt. Start je de motor en laad hem verhoogd stationair lopen. Meet dan bij de dynamo de spanning tussen de twee dikke draden die er van afkomen. Blijft de spanning beperkt tot onder de 15 volt en zijn je accu's niet helemaal aan gort, dan zit er een werkende regelaar in de dynamo. Als er geen regelaar is, danwel dat die het niet doet of afgekoppeld is dan loop of de spanning ongecontroleerd op of je hebt geen spanning cq niet meer dan de accuspanning bij niet draaiende motor. Als de spanning ongecontroleerd oploop kan de dynamo of de accu's daar van stuk gaan en kun je de motor dus niet gebruiken totdat je het zaakje gerepareerd hebt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 08 mei 2012 07:55 #283597

  • pauli
  • pauli's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Heel erg bedankt Saeftinge en 3Noreen voor jullie uitvoerige beschrijving. Ik weet nu wát ik meet, hoe ik moet meten en welke conclusies ik daaruit moet trekken. Deze info gaat met foto in het bootboek.
Nogmaals: blij mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 09 mei 2012 16:18 #284106

Doorgeslagen diode in de gelijkrichtbrug kan ook vreemde bijwerkingen hebben, omdat deze dan twee kanten op geleidt ipv de stroom 1 kant op blokkeert. De regelaar krijgt dan enorm op zijn donder.

Is lastig te testen zonder de juiste apparatuur. De meeste dynamo/alternator/generator bedrijven kunnen dit in een paar minuten testen.

De bekrachtigingsdraad loshalen om bekrachtiging te voorkomen kan riskant zijn, soms is het rest magneetveld zo groot dat er alsnog stroom wordt opgewekt.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 17 mei 2012 16:17 #286437

Vermoedelijk, ken het persoonlijk niet maar wordt wel op beschreven op een Jeanneau forum, is dit een voltage gevoelig schakelaar (Volt Sensitive Relay).

In dit doosje zit een extra schakeling om de service accu vertraagd op het laad circuit te zetten. De Hitachi alternator (met ingebouwde regulator) zou zomaar bij het starten te zwaar belast worden als meerdere accu's tegelijk laadstroom vragen. Het rode ledje gaat ook branden als de spanning goed is (bij draaiende motor).

Op de "achterkant alternator" foto zitten op de BAT aansluiting twee draden. De dikste, denk ik, gaat direct naar de start accu en de andere (met de kabelboom) naar het doosje. Op deze manier wordt de service accu pas geladen als de motor werkelijk draait en spanning geeft. De start accu wordt niet geschakeld en zal dan ook geladen worden als deze VSR niet meer werkt. Ook zorgt deze VSR ervoor dat bij stil staande motor de service en start accu niet met elkaar verbonden zijn en zo met elkaar gaan vereffenen.

Kortom de alternator heeft een ingebouwde spanning regelaar en het doosje zorgt alleen voor het schakelen van de service accu.

Wat de oorzaak van de defecte VSR is moeilijk op afstand te zeggen. Misschien een verbrand relais (witte blokje) Het printplaatje zit ook half met epoxy ingegoten dus daar valt weinig van te zien. Misschien de linkse condensator (blauwe cilindertje) want zo op het oog ziet deze er wat opgeblazen uit vergeleken met de rechtse. Overbelasting zou een oorzaak kunnen zijn. Is de service accu van dezelfde capaciteit als de orgineel door de werf geplaatste?

Je zou eventueel deze VSR kunnen laten vervangen door een diode brug (Victron, Vetus e.d.) Met wat kennis is dit goed zelf te doen of anders de dealer vragen als het weer defect raakt.

Mvg,

Remco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 20 mei 2012 11:11 #286939

  • pauli
  • pauli's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Ik heb intussen - met gewaardeerde hulp - de nieuwe regelaar (merk Scheiber) op het schot boven de motor gemonteerd. Er bleek ook een zekeringetje doorgebrand. Het rode ledje van de regelaar brandt als de motor loopt en de dynamo stroom geeft. De accu's worden dan opgeladen. Als controle hebben wij de kapotte regelaar nog even geprobeerd. Dan geeft het zekeringetje meteen de geest (ik gebruik zekeringen met een ledje dat gaat branden als de zekering kapot gaat, heel handig). Mijn schip is uitgerust met een 'shunt' die bedoeld is voor extra vermogen bij het ankeren. De combinatie van hoog toerental en ingeschakelde shunt geeft maximum vermogen naar de ankerlier. Onze conclusie is dat deze shunt bij onjuist gebruik de regelaar naar de ratsmodee helpt.
Bedankt voor jullie adviezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 20 mei 2012 13:10 #286962

Het is dan kennelijk niet de regelaar voor de bekrachtiging van de dynamo.
Maar meer zoiets als het relais wat dingen inschakelt zodra de motor draait en de dynamo stroom levert, zoals de motor ruimte ventilator.En waar je meerdere zaken mee kunt inschakelen, b.b. een koelkast die automatisch inschakelt wanneer de dynamo stroom heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 24 mei 2012 12:09 #288148

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
het is dus zo'n relais die eerst de start accu laad en daarna de laaadspanning over zet naar de licht accu.

vermoedelijk is er een diode doorgeslagen in dat ding en/of het relais is uitgebrand.

dit kan komen door een defecte laadregeling van je dynamo. het kan zijn dat het voltage te hoog op loopt als ie toeren maakt. dat zou je op moeten meten. boven de 14.2 is niet gezond.

de oorzaak hiervan kan je zoeken in een keer een lege accu gehad hebben en veel geprobeert er uit te trekken. een ankerlier, boegschroef of iets anders dat veel gebruikt, een omvormer bijvoorbeeld. ook kan er een van de 2 accus een defecte cel hebben. deze komt dan dus nooit aan het voltage en het relais zal dan niet om springen. op verloop van tijd zal deze dan uitroken.

de springende zekering kan ik niet voor je verklaren, daarvoor heb ik meer informatie nodig, maar als je op die groep iets hebt staan wat op het randje zit van het vermogen wat de zekering kan hebben en de spanning is te laag dan weet je zeker dat je een rotte cel in je accu hebt.

als het nieuwe relais het oplost zie ik niet waarom je dat zou willen weten.

rest dus nog om je dynamo op te meten en je accu's te controleren, misschien staat er een plaat gedeeltelijk droog?
Laatst bewerkt: 24 mei 2012 12:15 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Herhaald defect regelaar 30 mei 2012 09:25 #289364

  • pauli
  • pauli's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Die accu zal ik testen. Bedankt Hypervisor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl