Dat was schrikken: Een totaal gesmolten isolatie van een (min) aarde-kabel. Vóór het vernieuwen ervan en het plaatsen van een nieuwe service-accu, is het kennen van de oorzaak derhalve op z'n plaats.
Ik kom er niet uit, daarom hulp gevraagd.
Hoofdlijnen van de elektrische installatie:
'Vetus diodesplitter 1253' met 2 aangesloten accu's. De plus-kabel van de startaccu gaat via een zware aan/uit-schakelaar naar de startmotor, startknop, motorcontrolelampjes en startmotorrelais. De plus van de dynamo gaat naar de ingaande splitter-aansluiting,de urenteller en het brandstofopvoerpompje; twee uitgaande splitter- aansluitingen gaan naar de pluspolen van resp. start- en service-accu. Alle ander pluskabels gaan naar de serviceaccu.
De zeer zware min-kabel van de startaccu gaat naar het motorblok, de min-aansluiting van de splitter gaat naar de min van de startaccu, de min van de serviceaccu is verbonden met de minpool van de startaccu, overigens met een dubbele en dik uitgevoerde kabel. En alleen van DEZE LAATSTE is de isolatie gesmolten!
Dit minnen-verhaal lijkt ingewikkeld, maar komt m.i. overeen met het aansluitschema van Vetus dat alle minnen met 'aarde' verbindt.
De bestaande elektrische installatie heeft enkele jaren gewerkt zonder dit bijna-brand-fenomeen.
M'n eerste gedachte: ergens een draad losgerammeld, kontakt(en) verroest, etc; daardoor veel weerstand en dus warmteontwikkeling. Alles nagelopen, maar geen aanwijzing gevonden.
Tweede gedachte: een afwijkende stroomgebruikssituatie (incident). Inderdaad heb ik een van de laatste vaarten een lang stuk op de motor gevaren EN OOK met de elektrische stuurautomaat in functie; 2 à 3 uur en dat is voor mijn doen extreem lang.
Vooralsnog ga ik er van uit dat zich hierdoor een manco in de installatie gemanifesteerd heeft dat al langer, sluimerend aanwezig was. (Motor, dynamo, splitter, ja eigenlijk alles, is een door mij ’from scratch’ bijelkaar geknutseld zaakje; m’n 24 voets bootje is m’n speelgoed....)
Derde gedachte: De service-accu is al een jaar of wat (4+ ....) oud; maar ik vraag er heel weinig van. De accu staat een poosje na het laden in Volt minder hoog dan de startaccu. Een paar lichtpuntjes worden een enkele keer even gebruikt. Maar met bovengenoemd incident werd dat stroomverbruik uiteraard anders. De service-accu werd snel leeggetrokken, en via de splitter door de dynamo bijgeladen. Op de een of andere manier heeft de kabel, tussen de beide min-polen van de accu’s dit niet kunnen verdragen.
Resteert mijn theorie dat de serviceaccu stuk is en mogelijk intern een soort kortsluiting laat zien. De plus draad mankeerde niets en die was bepaald niet dikker dan de aangetaste min-draad. Mogelijk heeft de splitter dat voorkomen; daar is voor de stroom alleen éénrichtingsverkeer mogelijk.
Ik zie het gebeuren als een flinke waarschuwing. Zo van ’als het weer gebeurt gaat de zaak in de fik’.
Graag zie ik een reactie tegemoet van iemand die met redelijke zekerheid kan vertellen wat de oorzaak is en hoe verdere problemen voorkomen kunnen worden.
Bij voorbaat hartelijk dank,
Jo