Erikdejong schreef :
Lodewijk heeft natuurlijk helemaal gelijk dat het niet perse een stuurautomaat hoeft te zijn.
Dergelijke stekker verbindingen zijn meestal bedoeld voor tijdelijke connecties. Voor toplichten of andere zaken die nagenoeg permanent aangesloten zitten zullen vaker stekkers met schroefdraad kransjes gebruikt worden.
TS zou even moeten melden waar die dri-plug zit. Ik zie op de foto ook nog een kabel langskomen. Het zou me verbazen als dit de kabel is die de mast in gaat voor de lichten. Dan zou TS wel gesnapt hebben waar die aansluiting voor bedoeld was. Zeker als de stekker er nog aanzit.
Qua tijdelijkheid: ik had dergelijk stekkers voor de mastverlichting op mijn V22. De mast ging elke winter plat, dus die stekkers gingen elk najaar los. Een stekker die je met een ring vast 'schroeft' zit ontegenzeggelijk vaster, maar de dri-plugs zijn ook nooit ongewenst losgekomen. In de jaren '90 was het dè waterdichte stekker in de watersportwinkels. Veel beter dan de
messing dingen die je weliswaar kon vastschroeven, maar die naar een jaar of 10 onvermijdelijk lek raakten en oxideerden. Die zaten namelijk op de V22 toen ik hem kocht..
Op mijn huidige boot heb ik voor de mast pas een
technautic stekker gemonteerd. Ook schroefbaar en redelijk degelijk, zij het nogal omvangrijk.
--
stegman