Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Test:CTEK in herstelmodus

Test:CTEK in herstelmodus 14 okt 2012 04:28 #329369

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Had een slechte accu aan boord. Liep binnen een week zonder gebruiker terug naar 12,5 en na een paar uurtjes drie lampjes als op 12,1V.
Gister bleek dat er een lampje wss blijven branden en zat de accu op 11,6 oid. Nieuwe accu gekocht en er uit met dat ding.

Maar, ik heb ook nog een CTEKlader met herstel functie. Waarom niet een klein testje.....Dus gister-avond de CTEK er aan, op herstelfunctie en inderdaad, vanmorgen accu vol en de lampjes op groen.

Nu wil ik met beperkte kennis en middelen de accu een beetje testen en dat met jullie delen. Weten we maar weer wat zo'n herstelprogramma kan betekenen. Wie heeft tips of ideetjes voor een test. Simpel uit te voeren, simpel!
Het gaat om een Delphi Marine Freedom M27MF 105ha
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 14 okt 2012 04:54 #329370

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Laat hem eerst zonder verbruiker staan en kijk of hij dan ook terugloopt, daarna kan je hem testen met verbruiker, bijv iets dat gelijk is aan dat lampje dat je eerder liet branden...

als het beter geworden is kan je eventueel overwegen het herstel programma nog eens te laten uitvoeren en dan wederom vergelijken of dat iets heeft uitgehaald heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 14 okt 2012 10:40 #329438

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik gebruik een paar H4 autolampjes waar het dimlicht van doorgebrand is (maar die dus nog wel een werkende 60W grootlicht gloeidraad hebben), als 'dummyload' om accu's leeg te trekken. Die doen zo'n 5A per stuk.

In zo'n geval als dat van jou zou ik de accu een keer goed opladen met herstelfunctie (ik heb ook zo'n CTEK), keertje ontladen tot een volt of 10 op twee H4 peertjes (da's dus 10A) en dan nog eens volledig opladen met herstelfunctie.

Daarna een paar weken laten staan in een niet te koude ruimte om te zien of de zelfontlading okee is.

Daarna nog eens bijladen (normaal) zodat je zeker weet dat-ie vol is, en met de twee peertjes kijken hoe lang het duurt (in uren) voordat-ie weer goed plat is (ca. 10 volt). Het aantal uren maal aantal amperes is de lading die ie nog vasthoudt.

Daarna onmiddellijk weer volledig opladen! Nooit lang leeg laten staan.

Ik weet dat volledig ontladen normaliter slecht is voor een loodaccu, maar als onderdeel van een "opfris-cyclus" heeft het een functie. Stuk was-ie toch al, en het helpt wel eens om een accu wakker te schudden die door teveel stilstand (bv. een winterseizoen) niet meer presteert. Of die te lang leeg gestaan heeft ofzo.

Lukt best vaak om er nog een paar seizoenen bruikbare batterij van te maken, vooral met natte loodaccu's. Bij gel/agm lukt het eigenlijk zelden, maar die gaan bij goed gebruik sowieso al langer mee.

Maargoed, laat duidelijk zijn dat dit geen manier is voor een accu waar je op wil kunnen vertrouwen, zoals je startaccu. En zo'n "gereanimeerde" accu moet je ook niet meer parallel gaan zetten aan goeie andere accu's. Hoogstens nog apart te gebruiken dus, via zo'n 1/2 schakelaar ofzo.
Laatst bewerkt: 14 okt 2012 10:43 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 14 okt 2012 18:15 #329606

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
De eerste resultaten zijn dat de accu na een kleine 24 uur aan de herstelmodus met de lader nog op de klemmen zo'n 18,5 volt liet zien. Direct na het verwijderen van lader daalde het voltage binnen een kwartier naar 14,01 en is nog steeds dalende, maar niet meer zo rap.
Het "oog" blijft rood.
Morgen-ochtend maar weer eens kijken naar het voltage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 14 okt 2012 18:18 #329609

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29430
koko schreef :
De eerste resultaten zijn dat de accu na een kleine 24 uur aan de herstelmodus met de lader nog op de klemmen zo'n 18,5 volt liet zien. Direct na het verwijderen van lader daalde het voltage binnen een kwartier naar 14,01 en is nog steeds dalende, maar niet meer zo rap.
Het "oog" blijft rood.
Morgen-ochtend maar weer eens kijken naar het voltage.

Dit duidt er op dat er geen goede doorgaande verbinding door de cellen meer is, of liever gezegd dat de inwendige weerstand erg hoog geworden is.
De lader "denkt" dan snel dat de accu vol is (lampjes groen). Echter het zuur gewicht komt niet meer op peil, waardoor het oog rood blijft.

Voor eigen risico:
pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen...m/Reflex%20laden.htm
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 okt 2012 18:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 15 okt 2012 03:35 #329680

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Nou, vanmorgen een opvallend resultaat, 13,38 volt. Vandaag kan ik er verder niks mee, maar ben benieuwd hoe het vanavond is. Zal dan de koelbox er eens aan hangen, das een flinke verbruiker met z'n 6 amp. Eens zien wat er dan gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 15 okt 2012 19:03 #330092

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Bij thuiskomst (12 uur na laatste meting) 13,31 volt. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Is al aardig gestabilisserd dus.

Nu een uurtje de koelbox er op. Die gebruikt bij het huidige voltage 6,5 tot 6,6 amp. Direct na het aansluiten van de Kbox zakte het voltage naar 12,90 en vanaf daar heel langzaam verder naar beneden. Na ongeveer een uur is het voltage nu 12,58, onder last. Valt me zat mee.

Nu gaat de Kbox er af, gaat Koko lekker slapen en morgenavond weer verder :)

Zal na het douchen nog even het voltage meten als de box er een poosje af is.
Edit: 30 min. na het loskoppelen van de Kbox is het voltage gestegen naar 12,97. Ben benieuwd wat er morgen-ochtend op staat.
Om alvast op Toxic hieronder te reageren (ben tenslotte aan het bewerken) : ik wacht nog even met direct bijladen. Wil graag zien hoe lang de accu het volhoudt zonder extra lading. Als hij weer leeg is gaat hij nogmaals op de herstelmodus. 'T is per slot van rekening een experiment.
Laatst bewerkt: 15 okt 2012 19:37 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 15 okt 2012 19:08 #330095

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
zou hem wel meteen weer aan de lader hangen nu je er een tijdje een verbruiker aan hebt gehad
Laatst bewerkt: 15 okt 2012 19:09 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 16 okt 2012 05:08 #330150

De waarden die je meet zijn tot nu toe bemoedigend. Alleen een uurtje belasten met 6.5 A is een lading van maar 6,5 Ah. Dat is voor een 105 Ah accu niet heel veel. Ga er maar van uit dat een goede accu voor 50% leeg getrokken mag worden (als het geen deep cycle accu is). Dat is voor jouw accu dus zo'n 50 Ah. Dus zou je de koelkast er zo'n 50/6,5 = 7,5 uur eraan moeten laten.

Grote kans dat de echte capaciteit van de accu geen 105 Ah meer is, maar een stuk minder. Maar waarschijnlijk kun je 'm nog wel gebruiken.

Groet, Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 16 okt 2012 13:46 #330360

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
6,5 amp is inderdaad niet zo heel veel voor deze accu. Maar, na een gewone lading zakte het voltage ook zonder gebruiker naar zo'n 12,7.(voor de test bedoel ik dan) Het is dus zeer interessant te zien dat hij nu zijn lading beter vasthoud, terugkomt op net niet 13 volt na belasting.
Bij thuiskomst net nog steeds 12,95. Nu weer aan de koelbox gehangen om 'm een aantal uren te belasten. Maar eens kijken wat dat oplevert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 16 okt 2012 14:22 #330372

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
12.7 Volt is een hele normale waarde voor een volle accu in rust, hogere spanningen zal je nooit meten na een aantal uur na los nemen van de lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 16 okt 2012 20:00 #330525

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7681
Ik vind de spanning die jij meet op de accu na 24H rust ook al aan de hoge kant.
Voor zover mij bekent hoort een accu bij normale lading niet meer dan 14,4V op de accupolen te krijgen.
En an 24H rust zou bij volle lading de spanning over de klemmen
12,7V moeten zijn. ( oftewel 100% Vol )
Een tabel met de verschillende spanningen bij laadtoestand heb ik een jaar of 2 hier op het forum gevonden.
(We zijn toch over een normale loodaccu (semitractie) bezig of vergis ik mij? )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 17 okt 2012 04:27 #330563

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Tsja, de spanning is inderdaad aan de hoge kant, maar op mijn andere boot zag ik die waarden ook wel. Zo rond de 13V na laden op de motor of lader.
Dat bleven ze ook gerust heel lang vast houden.
Ik heb mijn meter eens geijkt bij mijn buurman, wiens vak het is. Heeft goeie spullen dus. Kan dat nog eens herhalen natuurlijk, hij woont vlakbij :)

Anyway, gisteravond 4 uur de Kbox er aan gehad.
Onbelast begonnen we dus bij 12,95, belast zakte dat in naar 12,51 om vandaar uit per uur met 0,15 te zakken. Gestopt bij 11,91V belast. Na een half uurtje weer op 12,30 e vanmorgen op 12,35.
De accu zou volgens Victron dan half leeg zijn, na 5 uur ontlading met zo'n 6,5amp per uur. (Ik heb de koelbox open staan, zodat ie niet op temperatuur kan komen en dus blijft koelen)
Vanvond weer verder.
Laatst bewerkt: 17 okt 2012 04:28 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 17 okt 2012 05:20 #330579

Klinkt alsof je accu het best wel weer aardig doet.
Overigens is de (open klem)spanning in rust in mijn ogen maar een beperkt middel om de ladingstoestand van een accu te beoordelen. Er zwerven hier op het forum wat tabelletjes, maar de exacte waarden kunnen (per type en merk) verschillen, is mijn ervaring. De ene accu komt ook sneller op zijn "rustspanning" dan de andere. Heeft volgens mij te maken met de manier waarop het electroliet (het "accuzuur") zich door de accu kan verspreiden. Een veel gemaakte fout is ook dat men niet de spanning onbelast meet, maar met de verbruikers aangesloten. Zodra er enige stroom gaat lopen, zal de klemspanning van een accu altijd inzakken door zijn eigen interne weerstand.

De enige echt betrouwbare meting van de lading van een accu is met een zuurweger, maar dat gaat bij veel onderhoudsvrije/gel/agm accu's niet, omdat je niet bij het zuur kunt komen. Die hebben soms wel een soort oog, met drie kleuren, dat is in feite een primitief soort zuurweger.

Een andere mogelijkheid is het gebruik van een accumonitor. Die meet niet de toestand van de accu zelf, maar houdt nauwkeurig bij wat er aan stroom in en uitgaat. En kan bijhouden wanneer de spanning van de accu te hoog of te laag is geweest, hoe vaak en diep deze ontladen is, etc. Best handig.

Groet, Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 17 okt 2012 08:00 #330636

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7681
Helpt het om gedurende een korte tijd (5 tal minuten) een lichte verbruiker aan te schakelen ( autoradio of iets dergelijks )
Dan zakt de spanning aan de accu toch redelijk snel, en gezien het lage verbruik verwacht ik dan ook dat de spanning na het afzetten snel (binnen het half uur) zich hersteld.

Of is die redenering er volledig naast.

Ik heb het eigenlijk nog zelf niet getest, moet ik de volgende weekend eigenlijk eens doen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 17 okt 2012 08:40 #330660

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
bij het testen is me opgevallen dat na een 4 uur durend gebruik met zo'n 6,5amp per uur het voltage binnen een half uurtje al heel dicht tegen de onbelaste spanning aan zit. Je ziet hem gewoon oplopen. Dan loopt hij nog heel langzaam iets verder op. Verschil gister-avond en vanmorgen was nog 0,05 volt er bij naar 12,35.

Zo onderhand krijg ik wel een positieve indruk van het herstelproces door de Ctek.
Gisteravond nog een andere accu aan de testbank gezet. 12,8 ongeveer bij de start, lampje met een verbruik van 0,6amp er aan gehangen. Vanmorgen (na zo'n 7 tot 8 uur) voltage op 10,42. En dat voor een 80ah/20hr accu. Die was dus nog gaarder dan ik dacht. Deze accu komt ook uit de Gotcha, maar was alleen aangesloten op de lader, geen verbruiker. Ik denk dat deze accu vooral "lui" is geworden doordat hij ws zelden of nooit is gebruikt.

Vanmorgen dus aan de Ctek in herstelmodus gehangen. 's Kijken wat dat oplevert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 17 okt 2012 12:41 #330695

Tony2920 schreef :
Helpt het om gedurende een korte tijd (5 tal minuten) een lichte verbruiker aan te schakelen ( autoradio of iets dergelijks )
Dan zakt de spanning aan de accu toch redelijk snel, en gezien het lage verbruik verwacht ik dan ook dat de spanning na het afzetten snel (binnen het half uur) zich hersteld.

Of is die redenering er volledig naast.

Ik heb het eigenlijk nog zelf niet getest, moet ik de volgende weekend eigenlijk eens doen.

Yep, dat helpt wel. Alleen hebben sommige accu's wel wat tijd nodig om tot "rust" te komen, voordat dat de electroliet (die in feite de lading bevat = electronen) zich egaal door de accu heeft verspreid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 19 okt 2012 05:43 #331165

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
De afgelopen dagen de accu verder belast tot de ondergrens, 11,9 volt.
Direct daarna weer aan de lader, met nogmaals het herstelprogramma.
De lader is na zo'n acht uur laden in ieder geval bezig met het werkelijke herstelprogramma. Weet niet wanneer hij er aan begonnen is, maar dat zal na zo'n 6 tot 7 uur aan de lader zijn geweest.
De Ctek laad de accu eerst vol volgens het gewone programma en schakelt daarna dus over op het herstelprogramma.

Al met al ben ik over deze accu zeer tevreden. Ik weet natuurlijk niet precies hoe hij er aan toe was voor dat het herstelprogramma er op ging, behalve dat de accu spanning op dat moment onder het minimum zat.
De test heeft geleerd dat de accu na een flinke dreun door de te diepe ontlading goed is hersteld. Na 8 uur verbruik met 6 tot 6,5 amp (48 tot 52Amp) is dat voor een 105ah/20h accu helemaal niet slecht.
Het gemiddelde verbruik per uur aan boord zal over het algemeen lager liggen, want de koelbox is echt de grootste verbruiker en die hangt meestal alleen aan de walstroom. Dat zou betekenen dat er onder zeil nog iets meer uit de accu valt te halen.(Als ik het boek Altijd Stroom van Victron Energy goed heb begrepen dan). Samen met de nieuwe accu een mooi koppeltje dus.

Dan de andere accu, een Wilco 80ah/20h. Moet nog even uitzoeken wat voor type accu dat precies is maar die is pas echt gaar.
Zoals geschreven was die met een lampje met een verbruik van 0,6 amp na een nachtje al helemaal kats leeg. 10,45 volt zat er nog in. De spanning zakte ook met zo'n 0,4V tussen belast en onbelast met die 0,6amp. (Evenveel als de andere accu inzakte onder belasting met 6,5amp)
De huidige capaciteit van deze accu ligt dus op ongeveer 5 amp, als hij dat al haalt. Hij heeft inmiddels al een keer aan de herstelmodus gehangen, maar heb niet kunnen zien of die er ook echt overheen is geweest. Ga hem nu er dus nogmaals aanhangen terwijl ik thuis ben om dat in de peiling te kunnen houden.

Ondertussen begint het hele proces me meer helder te worden en is het me duidelijk dat ik het laadproces aan boord ook eens kritisch moet gaan volgen. De twee accu's worden nu gescheiden door een diodeblok, maar ik vermoedt dat de spanning die bij de accu's terecht komt net te laag is voor een volle lading. Als de motor draait lees ik 13,25v. Ik weet niet met hoeveel amp er geladen wordt, dat kan ik niet meten (geen passende apparatuur voor). Als we van de winter niet meer varen gaat de dynamo maar eens mee naar huis.
Verder denk ik er over om het diodeblok te vervangen voor een Ciryx accuscheider. Naar ik begrijp geeft dat minder verlies.
Tweede plan is om een derde accu te monteren, 60amp startaccu. Zou ik dan een tweede ciryx kunnen aansluiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 19 okt 2012 05:51 #331168

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13787
als het een gewoon diodeblok is geeft dit een verlies van 0,7 V; dit kun je zelf eenvoudig meten. Is het een verliesvrije (ander type diodes; MOSFETS) dan te verwaarlozen. Bij situatie 1 kan je dit verlies compenseren door een aanpassing in/op de dynamo uit te voeren; met een compensatiediode krik je de spanning met 0,7v op. NB hier is volgens mij al meer over geschreven.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 19 okt 2012 05:59 #331175

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Klopt hoor, over diodeblokken en mosfets/ciryx is al meer geschreven,vandaar dat ik daar verder ook niet over schrijf.

Het diodeblok dat ik heb is zo'n type die verlies geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 19 okt 2012 06:27 #331190

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Die Cyrix is ook wat ik ga toepassen. Heb nu de situatie dat ik op de motor mijn alleen mijn startaccu laadt en aan de walstroom alleen mijn lichtaccu.
Installatie is supersimpel.
Extra pluspunt: door een extra te monteren schakelaar, kun je voor 30seconden start en lichtaccu parallel schakelen voor extra vermogen bij het starten; handig mochten beide toch wat leeg geraakt zijn.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 19 okt 2012 18:52 #331467

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Vandaag de Wilko accu aan de "testbank" gehad. Na de herstellading de accu tot rust laten komen vervolgens weer het lampje er aan gehangen. Na 6 branduren was de spanning onder belasting 11,94v. Dat is toch een stuk beter dan voor de herstellading, maar nog volstrekt onvoldoende. Onbelast liep de spanning weer op naar 12,45. Dat is een spanningsval van 0,5v onder belasting met 0,6amp.
Al met al lijkt de capaciteit toch te zijn toegenomen na de herstellading (al is het in absolute muntjes erg weinig). Voor de herstel lading was de accu na zo'n 8 uurtjes tot op het bot leeg, nu is er nog wat over na 6 uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 19 okt 2012 18:57 #331469

ik geloof dat je voor een nieuwe nickname moet gaanaccu fluisteraar, ik vindt het erg knap dat je dit voor elkaar krijgt, ook goed voor mensen die anders de accu bij het grofvuil zetten.
ik zou hem niet gaan koppelen met een nieuwe accu maar als stand alone, reserve gaan gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 20 okt 2012 06:13 #331510

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
hahaha, ik zal het eens proberen, fluisteren. Voorlopig is het de Ctek die hier wonderen verricht.
In de toestand waarin deze accu nu is ga ik hem helemaal niet aan boord zetten, dat heeft geen zin. Zo weinig capaciteit, daar heb je niks aan.

Na een nachtje rust is de accu zelfs weer opgekropen naar 12,65v. Het wordt mij nu ook heel duidelijk dat een voltage helemaal niks zegt over de capaciteiten van een accu. Lampje er weer aan en oeps, 11,90V.

Voorlopig ga ik de accu maar even leegtrekken tot hij onbelast op zo'n 12v uitkomt en dan gewoon nog eens aan de Ctek. Kan mij het schelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Test:CTEK in herstelmodus 20 okt 2012 18:58 #331703

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7681
" ook goed voor mensen die anders de accu bij het grofvuil zetten."

Een oude accu geeft recht op een recyclagebetaling die tot ongeveer 25euro kan oplopen bij binnenleveren van de accu.
Zoek op, waar en hoe, via internet.
En zet je accu NOOIT bij het grofvuil.
Als je nog een accu hebt, en je kunt of wil hem zelf niet binnenleveren.
Laat mij iets weten misschien kom ik hem wel gratis ophalen. :cheer:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 20 okt 2012 19:02 door Tony2920. Reden: typfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl