Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Diodeblok of schakel relais

Diodeblok of schakel relais 28 mei 2008 21:09 #33418

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Ik kom er niet goed uit en krijg wat tegen gestelde adviezen, vandaar de vraag hier maar gesteld...

In onze Jeanneau so 28.1 zit een 66A start accu en een 66A service accu aangesloten. Die laatste is wat aan de kleine kant als we ook willen ankeren. Voor 24u hebben we ca. 70Ah nodig heb ik berekend. Nu had de vorige eigenaar in de boot ook nog een 66A accu laten staan die ook goed is. Zelf hebben we er nog een 90A agm accu bijgekocht (die kan er net nog bij...) We hebben ook één grotere overwogen, maar die kan niet staan (fysiek niet) op de plek waar nu de accus staan.

In het schip zit een acculader (voor walstroom) die twee accu's onafhankelijk van elkaar kan laden met een capaciteit van 20A. De dynamo kan 35A afgeven en is middels een diodeblok aangesloten op de beide accus.

Hieronder staat de huidige configuratie:


De gewenste situatie is als volgt:


Nu zegt de één, dit kan prima (en ja ik weet dat de twee parallel geschakelde accus een risico inhouden voor de levensduur van deze accus, maar deze zijn al wat ouder en ga ik volgend jaar vervangen dus...)
En de ander zegt dat ik een risico loop dat de start accu gaat koken als we lang op de motor varen. en dat ik in plaats van het diodeblok beter een schakel relais kan installeren. Nu is dat weer een arrdige investering, dus wil ik graag eerst jullie mening weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodeblok of schakel relais 28 mei 2008 21:32 #33421

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Volgen mij niks mis mee, ik zou het ook zo doen.
Start accu koken :?: , als de accu via de dynamo volraakt neemt de inwendige weerstand toe en de alternator gaat dan vanzelf minder amps leveren, zo werkt het overal en waarom zou dat hier dan anders zijn.
Het kan wel als de service accus veel stroom blijven vragen, deze blijft dan ook op de startaccu staan.
Die twee 66 Ah accus zijn nu een 132 Ah batterij geworden aan 12 V.
Dat is alleen maar gunstig t.o schema 1.
Die batterij schakelaar neemt de functie van het diodeblok over, hier zit een chip in de de batterij banken tijdens het laden van elkaar gescheiden houdt.
Het diodeblok scheidt alleen bij ontladen
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodeblok of schakel relais 30 mei 2008 06:49 #33499

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
@ron, maar mijn vraag; is de door mij gewenste situstie een goede (niet de beste, dat weet ik) en veilig?

Is er verder geen ervaring hiermee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodeblok of schakel relais 30 mei 2008 16:10 #33517

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Jazeker, wat ik als zeg er is niks mis mee, theoretisch kan de startaccu overladen worden.

Je zou dit kunnen ondervangen door een extra mainswitch in de leiding naar de startaccu te plaatsen, die zijn niet zo duur, die dingen met dat rode sleuteltje van hella.

Als je dan langdurig motort en de service accus vragen veel amps dan schakel je de startaccu hand matig af en anders is een schakelautomaat een goede optie, maar een stukje duurder.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodeblok of schakel relais 08 juni 2008 14:38 #33950

  • paulus
  • paulus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
kijk even naar volgende link en je komt er zelf wel uit.
Het is altijd moeilijk om een 100procent juist advies te geven maar dacht dat de spanning vereist om een AGM batterij te laden iets hoger lag dan voor een gewone loodaccu,dus ofwel wordt de startaccu overladen ofwel wordt de AGM batterij te weinig geladen.Is natuurlijk wel op te vangen door de alternator enkel de gewone accu's te laten laden met de lage spanning waarvoor die normaal ontworpen is en de batterijllader enkel de AGM accu te laten laden op een hogere spanning en eventueel een zware diode in serie te plaatsen om de gewone batterijen mee op te laden.Spanningsval over de diode zorgt ervoor dat de spanning een beetje lager is .
www.bootjesgek.nl/index.php?page=Accubankje
best groeten
paulus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.248 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl