Klaas-Jan schreef :
De dikte van je draad naar je schakelpaneel hangt af van hoeveel verbruikers je eraan hangt en de lengte van de voedingskabel. Meestal is het verbruik zoals al gesuggereerd wordt niet zoveel en de afstand dan een paar meter. Verlichting is vaak de grootste. Als je 6 meter snoer hebt (heen en terug), kan je met 6mm2 al 20ampere veilig vervoeren. Maar let op: de draaddikte moet je laten afhangen van de zekering die je bij de accu's hebt geplaatst / gaat plaatsen.
Het werken met die railklemmetjes en schakelpaneel kan je het beste doen door een doorverbind stripje te kopen voor de massa klemmen op de dinrail.
Nou , bij 6 meter en 20 Ampère heb je anders al bijna 0,4 Volt spanningsval wat bijv. voor navigatieverlichting al meer is dan officieel toegestaan bij goedgekeurde verlichting.
Beter is om het spanningsverlies , zeker tussen accu en schakelpaneel onder de 0,1-0,2 Volt te houden.
Eigenlijk moet je het totale spanningsverleis op 0,2 tot 0,3 Volt houden. Alelen voor bijv. binnenverlichting mag het meer zijn. Maar bijv. bij een stuurautomaat of een koelbox is dat wel het maximum.
Dat betekent voor 6 meter en 20 Ampère dan 12mm2 . Daarom heb ik 2 6mm2 draden parallel gerbruikt omdat ik daar een heel spoel van had.
Dat kun je met dat programma in mijn tweede postje makkelijk uitrekenen. (
www.stealth316.com/2-wire-resistance.htm ) . daar zie je meteen een overzicht van verschillende diameters.
En let voraal op dat je de afstand maal twee neemt. Dus plus en min draad lengte optellen.
Ad