Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 3 accu vragen

3 accu vragen 16 juni 2008 19:43 #34487

  • ewessel
  • ewessel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Met de vakantie in het vooruitzicht, heb ik drie vraagjes mbt stroom en accu:

Vraag 1:

Voor de vakantie willen wij een koelbox meenemen aan boord, welke koelt obv 12V of 230V. Omdat wij deze box verder alleen incidenteel op langere trips willen gebruiken (een dagje red je wel met meegenomen diepvrieselementen), zou ik de aanpassingen aan het boordnet minimaal willen houden. Heeft iemand ideeën?

Zelf zit ik te denken aan een tijdelijke, seperate accu (helemaal los van het boordnet), puur en alleen ten behoeve van de koelbox. Op een volle accu van 100Ah moet ik toch 2 dagen vooruit kunnen, dus 1x in de 2 dagen bijladen aan walstroom. Voor het wegvaren kan ik eventueel de box ook nog even koelen aan 230V-walstroom, zodat de accu alleen maar koel hoeft te houden en niet koel hoeft te maken.


Vraag 2:

Wat betreft laden van de accu's zijn op mijn boot de minnen van beide accu's verbonden aan elkaar en aan de min van de dynamo..

De plus van de dynamo gaat naar de accukeuzeschakelaar en deze legt de verbinding naar accu 1, accu 2 of beide.
De plus van accu 1 gaat naar de startmotor.
De plus van accu 2 gaat naar de schakelkast.

Als de accukeuzeschakelaar op beide (both) staat, heb ik dus eigenlijk 2 parallel-geschakelde accu's. Dit betekent bij laden dat ze allebei geladen worden (logisch), maar betekent dit bij verbruik (starten, lichtverbruik e.d.) ook dat ze allebei ontladen worden? (of zit hiervoor een slimmigheidje in de accukeuzeschakelaar). Als dit zo is, betekent dit dus 's avonds bij verlichting even de schakelaar van Both af, zodat de startaccu gespaard blijft.


Vraag 3:

Als ik de beide huidige boordaccu's wil laden, kan ik dan gewoon de min van de 230V-lader op de min van de accu's zetten en de plus op de beide plussen? Of moet ik hier eerst verbruikers af koppelen, die anders wellicht aan een te hoge spanning blootgesteld worden? Moet ik nog iets bijzonders regelen omdat de min, via de motor en schroef-as verbonden is met het water (aardlekschakelaar ertussen?)

Alvast bedankt voor de reactie's

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 3 accu vragen 16 juni 2008 20:30 #34490

Hoi Eric,

Of je een koelbox kunt laten draaien op een 100 Ah accu hangt af van het verbruik van de box. Er zijn electrische koelkastjes die wel 100 W gebruiken, dus bij 12 v zo'n dikke 8 A. Dat betekent dat jouw 100 Ah accu in 12 uur volledig leeg getrokken wordt (en naar de filistijnen kan zijn, zie mijn post bij het topic "omvormer"). Vooropgesteld dat die koelkast ook daadwerkelijk de hele dag moet blijven koelen, wat op een hele warme dag wel het geval kan zijn. Even goed opletten wat je koopt dus.
Het is een goed idee om daar een aparte accu voor te nemen, en als je dan een deep cycle accu neemt, dan kun je hem ook goed leegtrekken als het nodig is. Je zult anders de eerste niet zijn die zijn start- of lichtaccu helemaal leeggetrokken heeft op de koelkast. Maar dan heb je wel koud bier...
Je andere vragen laat ik even over aan andere forumleden, die hebben daar meer verstand van.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 3 accu vragen 16 juni 2008 20:38 #34491

  • ewessel
  • ewessel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Bedankt Bart,

Ik was uitgegaan van een klein koelboxje van zo'n 48 Watt, die zo'n 12 uur per dag werkelijk iets doet. In totaal dus zo'n 576 Wh nodig per dag, bij 12V dus zo'n 48 Ah per dag nodig.

Groeten,

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 3 accu vragen 16 juni 2008 21:20 #34495

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Vraag 2 neem ik wel voor mijn rekening.
Een accukeuzeschakelaar is geen diodebrug en dus zul je als de motor loopt beide accu's opladen en bij verbruik beide accu's leegtrekken. Sterker nog, de volste accu zal de leegste willen opladen. Draait de motor, dan zal dit niet zo heel snel gebeuren omdat de laadspanning van de dynamo hoger is dan die van de accu's.

Wil je je startaccu sparen, dan moet je de keuzeschakelaar dus niet op de Both-stand zetten.

Vraag 3 laat ik, in navolging van Smooth Operator, graag over aan een volgend forumlid. Mijn antwoord zou weleens heel erg fout kunnen zijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 3 accu vragen 17 juni 2008 18:09 #34539

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Op het risico dat Delphi hetzelfde antwoord als ik in gedachten heeft het antwoord op vraag 3.

Een acculader zal zo ongeveer een spanning van 14,5 volt afgeven (dit is afhankelijk van de verliezen in de bedrading onderweg. Vervolgens verlies je nog wat spanning onderweg naar je gebruikers.
Het lijkt me sterk dat de gebruikers daar niet tegen kunnen, verlichting geeft zeker geen problemen. Bij de koelbox kun je altijd even kijken bij de specificaties. Deze koelboxen worden echter in het algemeen voor gebruik in de auto of caravan gemaakt en daar bestaat dezelfde situatie. Geen problemen dus en niets afkoppelen.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 3 accu vragen 17 juni 2008 19:19 #34541

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Vraag 3 is niet zo simpel te beantwoorden, een belangrike vraag is of we te maken hebben met een metalen romp, alu , staal, of een niet geleidende romp, hout, kunststof.

Het eerste deel van de vraag is al beantwoord, met als kanttekening dat sommige led,s en enkele soorten regelprints, bijv. wallas, gevoelig zijn voor overspanning, deze gaat niet stuk maar regelt de voorgloei tijd van het verwarmingselement niet goed af bij een te hoge voedingsspanning, maar dit ter zijde.

Als je gebruik maakt van een 230V boordnet aan boord van een geleidende romp, dan is een aardlekschakelaar bij walstroom niet de juiste beveiliging, deze werkt met de aarde draad van de walinstalatie en zal ernstige corrosie problemen aan de romp veroorzaken, dit word veroorzaakt door het potentiaal verschil van de verschilende verbruikers, er moet een scheidingstrafo gemonteerd worden waarbij de walaarde wordt afgekopeltd.

De meeste van ons hebben een 12V DC boordnet op een kunststof of houten romp.
De 230V AC walstroom komt binnen via een CEE stekkerverbinding die al achter een aardlekschakelaar van de haven zit, hiermee is het eerste deel tot in de boot beveiligd.
Bij gebruik van een goede kwaliteit omvormer meestal in combinatie met de lader wordt de walspanning omgezet in 12 tot 14.4V DC deze werkt ook als een soort scheidingstrafo, de kast is dubbel geisoleerd, moet dus ook veilig zijn.
Het enige probleem kan nog onstaan bij de 230V AC leiding die in het schip loopt, bij aanraking van de fase en de nulleider kan het gevaarlijk zijn omdat de walaardlek nu niet werkt, je hebt in de kunsstofromp geen verbinding met de aarde en je kan als zodanig een onderdeel van de stroomkring worden.

Wat betrefd de motor en de schroefas, als alles goed is zijn deze galvanisch afgekoppelt doormidel van rubber motorsteunen en een rubber askoppeling naar de schroefas.

Al met al een heel verhaal wat lang nog niet volledig is en waar experten zich ook nog wel eens het hoofd over breken.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 3 accu vragen 17 juni 2008 19:57 #34546

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Als je de acculader tijdelijk gebruikt, dus niet vast in de boot geinstalleerd is, hoef je geen extra voorzieningen zoals een aardlek schakelaar te installeren.

Heb je wel een vast 230V installatie dan is een scheidingstrafo uiteraard de beste oplossing, maar ook de duurste.
Ik zelf zou er voor kiezen om de 230V apparatuur aan boord en de aarde van de 230 wandcontactdozen te verbinden met de huid van het schip of kiel in geval van een polyester schip. De aarde van de wal moet je in dat geval NIET verbinden met de aarde aan boord.

Installeer wel altijd een aardlekschakelaar, een aardlekschakelaar heeft niets te maken met aarding, een betere naam zou zijn stroomverschil beveiliging.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 3 accu vragen 17 juni 2008 20:20 #34548

  • ewessel
  • ewessel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Bedankt voor de uitvoerige uitleg, maar op mijn schip is alles heel simpel.

Geen 230V-net.
Alleen "simpele" 12V stroomverbruikers (GPS, marifoon, log, lampjes).
Polyester schip.
Geen vaste acculader.

Mag ik concluderen dat ik zonder gevaar de mobiele acculader op de accu's aan kan sluiten. De min van de accu's daarbij aan de motor latend en geen aardlekschakelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 3 accu vragen 17 juni 2008 21:13 #34551

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Als het echt zo simpel is (walstroom -> acculader -> accu's) dan lijkt me dat prima werkbaar, aangezien de acculader in deze de scheidingstrafo is. Er kan dus geen 230V weglekken naar het water rond de boot, tenzij je de walstroomkabel laat zwemmen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 3 accu vragen 17 juni 2008 21:14 #34552

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
een aardlekschakelaar heeft niets te maken met aarding, een betere naam zou zijn stroomverschil beveiliging.

Toch niet helemaal waar, het is een stroomverschilbeveiliger, dat klopt, deze controleerd het stroom verschil tussen de fase en de nulleider, dit verschil mag niet groter zijn dan 30mA, deze stroomlekkage moet ergens naartoe vloeien, waarheen :?: , juist ja, naar de aarde of via het water maar dat is het zelfde.

Wat de eigenlijke vraag betrefd, net zoals met ontladen zou ik de accu,s ook een voor een opladen omdat ze ook los van elkaar ontladen worden en dus verschillende weerstanden hebben, gelijktijdig opladen is aleen aanteraden als de accu,s nieuw, gelijk en het zelfde merk hebben en nooit los van elkaar gebruikt worden, dus ALTIJD both of ALTIJD 1 of 2.
In noodgevalletjes met weinig tijd kan het natuurlijk wel, maar niet goed voor de accu,s.
Stroom zonder gevaar bestaat niet, maar als je alles volgens de normaal geldende standaart aansluit, dus met onbeschadigde snoeren en stekkers en een goede walsstroom aansluiting, why not :?: :!:
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl