Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gelijkstroom motor als generator.

Gelijkstroom motor als generator. 23 dec 2012 21:52 #350427

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Soms lees ik nog eens wat.En nu las ik een bericht over windmolens zelfbouw dat het, het beste is om daar een gelijkstroom motor voor te gebruiken'.
Als dit zo is zou ik dan mijn elektro buitenboordmotor achter de boot in het water kunnen hangen en er stroom mee kunnen opwekken????

hier het bericht was ik las:

Gebruik in windmolens: aanbevolen. Met name voor beginners die serieus stroom willen opwekken. Gelijkstroom motoren zijn populair bij windmolenbouwers. Ze kunnen uitstekend fungeren als dynamo. Ze hebben praktisch geen onderhoud nodig en ze leveren ook gelijkstroom. Hoe groter de motor, hoe meer vermogen. Voordelen: betrouwbaar, relatief hoog vermogen Nadelen: variabel toerental, grote DC- motoren zijn erg moeilijk verkrijgbaar. Vaak zijn ze ook nog erg duur. TIP: ga op zoek bij elektronicabeurzen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 23 dec 2012 21:57 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 23 dec 2012 21:56 #350428

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
als daar een permanente magneet motor in zit zou het theoretisch kunnen mits ook de stuurelectronica de stroom doorgeeft, en aangezien dat waarschijnlijk een speedcontroller op pwm basis is zal het daar fout gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 23 dec 2012 21:59 #350429

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ja om de snelheid in te stellen zit in het handvat.
Zou je dat kunnen omzeilen?
Is een leuk project als dat zou kunnen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 23 dec 2012 22:09 #350432

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
natuurlijk, gewoon de draad naar de motor aftakken en hier een shotky mos-fet diode aan hangen die stroom van de accu naar de motor spert. maar van motor naar accu doorlaat.

alleen wanneer je er stroom op zet om te gaan varen zal de laadkabel via de mos-fet afgekoppeld moeten worden. grote 2 standen schakelaar er tussen dus.

nog mooier (en veiliger) zou een echte laadregeling zijn.

ik vraag me alleen af het schroefje genoeg toeren zal maken om er een hoog genoege opbrengst uit te kunnen halen. en natuurlijk moet je eerst uitzoeken of ht motortje een permanente magneet motor is.

misschien de motor voorzen van wieken ipv een schroef en als windmolen gebruiken?
Laatst bewerkt: 23 dec 2012 22:15 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 23 dec 2012 22:18 #350434

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Het was zo maar een idee we gebruiken hem voor de bij boot dus ik kan er niet zo maar een windmolen van maken, ik denk dat de kids dat ook niet zo leuk vinden.
Maar dat ding hangt er altijd maar achter, dus dacht lager hangen zodat de schroef in het water hangt en nog wat kan doen.
Ik heb ook geen idee of dat schroefje voldoende toeren maakt.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 23 dec 2012 23:32 #350453

Onze Avalon heeft een kleine windmolen (Rutland 913, die inderdaad met een gelijkstroomdynamo werkt. Hij heeft heel veel spoelen, waardoor hij al bij een relatief laag toerental gaat laden. Nu haal je uit bewegend water natuurlijk veel meer energie dan uit lucht, ware het niet, dat dit als een soort emmer achter het schip gaat werken. Je remt. Daarom de windmolen, die trekt zich daar lekker niks van aan en doet z'n werk.
Overigens zijn er ook hele leuke gelijkstroom - wasmachine - motoren, die het prachtig doen in een molen (tot zo'n 300 Watt).

Groet, Martin
Zeilen is waarschijnlijk de mooiste manier van ontstressen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 23 dec 2012 23:36 #350454

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Hoe kan een wasmachine motor nu op gelijkstroom draaien?
Of een speciale voor aan boord?
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 24 dec 2012 05:40 #350462

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3798
domper schreef :
Hoe kan een wasmachine motor nu op gelijkstroom draaien?
Of een speciale voor aan boord?

Een mooie wat oudere Miele wasmachine motor is een DC motor.
Laatst bewerkt: 24 dec 2012 05:41 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 24 dec 2012 06:18 #350467

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Ik zeg: ecologieforum, daar zitten veel willie wortels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 24 dec 2012 08:05 #350488

henkvd schreef :
domper schreef :
Hoe kan een wasmachine motor nu op gelijkstroom draaien?
Of een speciale voor aan boord?

Een mooie wat oudere Miele wasmachine motor is een DC motor.

Volgens mij de moderne ook (weer) hoor. Maar dan wel met een speciale electronische regeling.
Die zijn nl. veel efficienter / gebruiken minder stroom dan wisselstroom motoren
Ik heb daar zelf ervaring mee bij mijn hetelucht verwarming.
De vorig jaar geinstalleerde nieuwe heeft i.t.t. de oude nl. een gelijkstroomventilator ( zelf twee tegen maar één in de oude) en gebruikt , gemeten over het eerste jaar !, maar liefst +/- 600 KWh minder stroom per jaar!
Een paar jaar eerder had ik iets dergelijks al eens gemerkt met een nieuw ventilatiesysteem thuis.
Waarom dat trouwens zo is weet ik niet maar dat staat vast wel ergens in internet beschreven.
Weer iets om eens naar te snuffelen..... :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 24 dec 2012 08:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 24 dec 2012 08:32 #350494

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3351
Veel 'windmolenaars' gebruiken de gelijkstroommotor van de elektrische koelventilator van een auto. Soms laten ze de 'fan' er gewoon opzitten en gebruiken deze als wieken. De opbrengst is niet optimaal bij deze constructie, maar het kost niet veel. Je moet dan wel een redelijk toerental kunnen halen om hier een beetje spanning en stroom mee op te wekken.
In off grid systemen van 12V worden ook wel ruitenwisser motoren gebruikt. Zij hebben een 1:80 reductie (of iets daar in de buurt) en kunnen met de hand worden aangedreven. Hierbij is een watt of 20 wel het maximum haalbare anders krijg je 'lamme armen' van het draaien. Zonder reductie is ook te doen, maar dan moet er weer behoorlijk toeren worden gemaakt.
Gelijkstroommotoren die als generator kunnen worden gebruikt, hebben zonder uitzondering koolborstels. De koolborstels vragen door de wrijving met de collector energie die extra moet worden opgewekt en die een hoger aanloopkoppel vragen. Dit is voor windmolens niet zo gunstig, voor 'watermolens' is dit aanloopkoppel vaak niet zo'n probleem.
De 'brushless DC' motoren zijn wisselstroommotoren met een omvormer ingebouwd. Deze omvormer maakt 'omkeren' van het systeem onmogelijk. Het is er wel uit te halen en dan houdt je een wisselstroom generator over. Na gelijkrichting is er dan weer gelijkstroom.
De veldmagneet van kleine gelijkstroommotoren is bijna altijd een permanente magneet. Dat is gunstig want er is dan geen 'magneetstroom' of veldstroom nodig (en die stroom moet van de opbrengst van de generator worden afgetrokken). Aan de andere kant was de veldstroom de mogelijkheid om de uitgangsspanning van de generator te regelen en dat valt bij een permanente magneet weg. Meestal is hierbij een elektronisch schakelende DC-DC omvormer de regelaar voor een geregelde, constante uitgangsspanning aanwezig.
@TS: verwacht geen wonderen en vooral geen 'kilowatts' van een eigen opwekking. Een oude '6V fietsdynamo' met een 2-blads propellertje levert na spanningsverdubbelende gelijkrichting wel 12V op, maar niet genoeg vermogen om de koelkast aan boord koud te houden. De meeste winst is te behalen door een 'zuinige' installatie aan boord en helaas geldt hierbij hoe 'Spartaanser' des te 'zuiniger' en hoe 'luxer' des te 'duurder' in verbruik.
Je wilt een 'sleepgenerator'? Die remt af. Een windgenerator remt hoog aan de wind ook af, bij halve wind neemt de verlijering toe en bij voor de wind ga je iets harder. Bedenk dat je energie nooit voor niks krijgt, daarom is het minder verbruiken vaak veel effectiever.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 24 okt 2021 10:52 #1334801

  • Lspacenl
  • Lspacenl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Niets voor niets, en weinig voor een beetje zei mijn vader altijd. Een windmolen zorgt ook voor extra weerstand, alleen door de lucht ipv het water. Dus geen emmer achter de boot maar wel een paraplu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelijkstroom motor als generator. 24 okt 2021 20:53 #1334883

Ik krijg nog al eens een defecte windgenerator. Op zeker moment had ik 5 Air X generatoren liggen.
Daarvan schijnen de regelaars nogal eens stuk te gaan,( 2 door blikseminslag), een vervangende regelaar heeft een nogal forse prijs.

De spoelen alle opnieuw gewikkeld op verschillende voltages. Een simpel, maar wel erg vervelend werkje.

Geen gelijkrichting en reglaar meer in de molen zelf, maar makkelijk bereikbaar om variabelen in te stellen.

Een diodebrug naar een Victron 100/20, parallel aan een set panelen.
Overdag winnen de panelen het makkelijk van de molen en schakelt de molen bij zo´n 50 Volt naar de boiler en warmt het water. Dit samen met een paar water paneeltjes.

Tijdens de donkere uren laadt de molen de accu of schakelt ook weer bij die 50V naar de boiler.

Waait het erg hard dan zou de spanning in de buurt van de 200V kunnen komen, dat kan de boiler makkelijk aan. Dan is er ook heet water in de vroege uren.

Voor het geval dat de boiler thermostaat de stroom afsluit wordt de molen kortgesloten met een relais en stopt.

De wieken heb ik vrijwel geruisloos kunnen maken. Alleen jammer dat er hier zo weinig wind is.

Zon is er in overvloed. Wanneer de panelen hun energy niet meer kwijt kunnen omdat de accu´s vol zijn, schakelen die ook naar andere afnemers via de load uitgang van de regelaars. Of direct vanuit de panelen naar verbruikers die rond de 80 Volt aankunnen, zoals de boiler.
Een daarvan is de koelkast die tijdens zon uren water bevriest, wat gedurende de donkere uren weer grotendeels ontdooit. Stroomgebruik van de koelkast ongeveer 300 Wh per dag, (25 Ah)

De negatieve kant is dat er wel veel paneeloppervlak aanwezig is.
Laatst bewerkt: 24 okt 2021 20:56 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelijkstroom motor als generator. 25 okt 2021 09:32 #1334950

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1413
Mijn zelfgebouwde windgenerator is voorzien van een gelijkstroom motor. Het is een Ametek 40 Volt gelijkstroom motor, indertijd gebruikt in grote computers. Ik heb 40 € voor die motor betaald en alle andere onderdelen zelf gebouwd. Omdat ik reeds een windgenerator heb, die staat boven op de yawl mast wilde ik een tweede gen die goede opbrengst heeft bij lage windsnelheden. Want dan levert de fabrieksmolen zowat niks.
Om lage windsnelheden te nutten heb ik gekozen voor een grote diameter (1,72 m ) en een ongeveer twee op een overbrenging. Dus de motor draait dubbel zo snel als de wiek. Door die overbrenging kreeg ik de generator zo ver dat hij laadstroom levert bij erg lage windsnelheid, ik heb geen meetspul, schat bij 2 Bf. Geen regeling, ik zet de molen stil als de accu spanning 14,2V word en als het harder waait als drie BF. Dan levert de fabrieksmolen genoeg.
Ik heb de grote molen vandaag aan, windkracht drie met buien tot zes. Beetje link, dat beest heeft een kracht, daar word je bang van. Accu´s vol, zon brengt niks vandaag, je hebt een lamp nodig om te lezen bij daglicht.
Het was een hobbyproject, ik ben er erg tevreden mee, heeft zowat niks gekost (de Scoktky diode was 7 €)
Ik gebruik de grote molen enkel als we voor anker liggen tijdens de donkere maanden. Dat worden er door de wijzigende weerspatronen meer. De tweebladsproppellor demonteert met één boutje en stouwt tussen de dekbalken in de punt. Secondewerk.
Afnemen van de generatorkop 2 seconden werk. De paal laat ik de hele winter staan op de Stuurboord boegreling, die staat niet in de weg voor het zeilen.
De windmolen heeft ervoor gezorgd dat mijn accu´s nu makkelijk 4 jaar halen (1400 Ontlaad/laad ) terwijl ik vóór ik de molen bouwde om de twee jaar problemen had. Tijdens wintermaanden raakten de accu´s nooit 100 % geladen, dat is nu wel het geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelijkstroom motor als generator. 25 okt 2021 11:11 #1334978

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Ik was ook van plan te experimenteren met zo'n molen, als was het maar om te kijken of dat lukt.
Maar dan met een motortje van een hooverboard.
Maar hoe zorg je er nu voor dat die molen om z'n as kan draaien zonder dat de kabels van de generator mee ronddraaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelijkstroom motor als generator. 25 okt 2021 14:36 #1335029

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5053
Voordat je gaat bouwen, zet eerst eens een boormachine op je to-be generator. Redelijke kans dat deze het niet zomaar doet. Dan moet je truuken om een begin veld op te wekken.

Als ik moet gokken dan zit er een serie-motor in zo'n hooverboard, en als ik gelijk heb dan wordt dat niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelijkstroom motor als generator. 25 okt 2021 20:16 #1335141

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1413
Fabrieks windgeneratoren voor jachten hebben sleepringen. Zodoende kan de generatorkop draaien in de wind.
Aangezien wij altijd ankeren en de boot theoretisch met de neus in de wind gaat liggen heb ik gekozen voor een beperkte kruimogelijkheid. De molenkop kan rondom draaien maar ik belet hem daarvan door een touwtje. Dat is technisch makkelijker en je hebt weer een zwak punt minder. KISS.
Waar ik nu anker is de wind een beetje wispelturig, varieert in richting en sterkte, de richting wijzigt constant maar maximum 45°, ik ken ankerstekken waar de windrichting 180 ° wijzigt in seconden.
In Griekenland heb je overal bergen, enkel op zee is de windrichting constant.
De oudere windcharger modellen hadden ook een tweeblad propeller en werden vast op de mast gemonteerd. Dat had een reden, namelijk als een tweeblad zich door de windvaan in de wind draait (kruien) gaat dat enkel op het moment dat de wiek verticaal staat. Staat die horizontaal (twee keer per omwenteling) dan is de middelpunt vliedende kracht zo groot dat kruien onmogelijk is,. Het resultaat is dat het kruien erg gewelddadig is, schokkerig, binnen hoort het zich als een mitrailleur aan. Ook ik leg de staart soms vast zodat kruien niet door de generatorkop maar door de boot gebeurt. Langzaam. Heeeel langzaam.
Dat heeft ook als voordeel dat de acceleratie van de wiek veel gematigder is, als nadeel dat je vermogen verliest. De wind komt eerst schuin in, heeft minder wiekcirkel om kracht over te brengen, langzaam legt de boot zich boeg in de wind waarna 100% wiekcirkel nuttig is.
Verleden jaar had ik op een ankerstek achter een 350 meter hoge heuvel wind die constant om de berg heen woei, soms rond de west soms rond de Oost. Erg vervelend, ons bootje heeft 15 m² kiellateraal en zeer weinig windweerstand omdat het diep ligt. Dus ons bootje draait ontzettend langzaam. Catamarans (70 % der huurjachten tegenwoordig) hebben net het tegenovergestelde gedrag. Geen kiel en windvang als een schoolgebouw. Dus dat gaat niet goed samen wat vele cat bezitters of cat huurders niet beseffen. Ook voor de grote windgenerator is die ankerstek knudde. Geen rendement. Wind moet constant zijn, richting en sterkte. Niet van o naar zeven BF west in een seconde om dan te wisselen in 0 naar 7 BF Oost de volgende seconde. Dus ik had de generatorkop zo gebindseld dat hij 180° kon kruien. Ging een dag goed, de volgende avond merkte ik dat er iets fout was. De accuspanning was erg laag. Ik zag op de accumonitor dat er 44 A verbruikt werd, iets dat niet goed is.
Wat was er gebeurd ? Het lijntje dat de generatorkop verhinderd helemaal rond te draaien was gebroken. Puur geweld. Dan had de generatorkop twee 360 ° in dezelfde richting gemaakt met als gevolg dat de pinkdikke stroomkabel zichzelf had afgewurgd rond de generatormast. Kortsluiting net onder de generator. Zeven meter van die kabel totaal gesmolten, twee waterdichte stekkers total loss, gewoon gesmolten, de ampèremeter een slap plastikpapje en mijn accu´s zowat leeg.
De kortsluiting zat net onder de diode op de generator. Daar zat ook de zekering. Was ik niet aan boord geweest… brand.
Ik heb nu de diode bij de accu´s zitten en een grote zware steekzekering in de stroomkabel.

Een verhaaltje. Laatst was een paar dagen zware Zuidenstorm aangezegd. Ik zeil naar een plaatsje waarvan ik weet dat het veilig is. Aan hogerwal en erg goed houdende ankergrond.
Dan komt de catamaran invasie. Eerst drie (met Nederlandse vlag) 50 voets cats komen rond me ankeren, later volgen er nog vier, één ervan 68 voet lang.
Het ging goed, puur geluk. Die flatgebouwen schaatsen over het water als een ballon, ons bootje is als een onderzeeër. Wat die mensen ook niet beseffen is dat wij geen generator hebben en stroom opwekken met zon en wind. Nu was er een week geen zon dus dan komen de windgeneratoren in het spel. Maar,… als er 20 meter vóór je boeg een flatgebouw (grote cat) komt ankeren heb je geen wind meer. Dank je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl