Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Simrad TP 32

Simrad TP 32 11 jan 2013 12:11 #356188

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Dacht een leuk stuurhulpje te hebben tijdens de afgelopen 200 mijls solo
Liep even anders, deze stuurautomaat werkt niet echt op een stalen boot.

Dat komt door een ingebouwd kompas.
Op dit forum wordt over dit probleem al geschreven, koop maar een fluxgate en het probleem is opgelost.

Goed daar komt de vraag kun je deze stuurautomaat ook laten werken op de GPS, ook deze vraag kan ik beantwoorden ja.
Gaat dus nu over een stukje gebruikers-ervaring, wie heeft zijn Simrad aangesloten op de GPS?

Met vriendelijke zeilersgroet
Jaap
NEES
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 11 jan 2013 12:38 #356201

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Ben er wel mee bezig geweest maar kreeg het niet goed, maar dat lag waarschijnlijk aan mijn oudere geonav plotter. Ik denk dat de nmea die daaruit komt niet helemaal goed is, want ik kreeg hen met andere apparatuur ook niet goed. Nog contact gehad met geonav, en de uitgang van de geonav nagemeten, er kwam wel signaal uit het apparaat, maar blijkbaar onleesbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 11 jan 2013 14:35 #356250

Volgens mij werken de Simrads niet met gewone NMEA maar alleen met het eigen SIMNET .Bovendien wijst een gps wel een kompaskoers aan maar dat zal niet hetzelfde NMEA signaal zijn als van een kompassignaal van een fluxgate kompas.
Staat wel wat over in de handleiding dacht ik.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 11 jan 2013 15:33 #356275

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Op het forum is hier al het nodige idd over geschreven. De tp32 werkt met simnet en dat is geen nmea0183 :( Simrad heeft daar een vtaler voor en die kost rond de €125 Naam en nummer weet ik zo niet.

Op youtube is een film te vinden die een veel betere manier van sturen door de tp32 laat zien. De stuurautomaat is daar ook aardig verbouwd. Ben heel benieuwd wat daar nu is gedaan, maar helaas is daar niets over te vinden.

Doe even een zoekopdracht naar dat topic, ik denk dat je dat het nodige vertelt.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 11 jan 2013 15:58 #356298

Een stuurautomaat heeft een PID regelaar waar een versterkt meet signaal van de fluxgate kompas constant vergeleken wordt met de ingestelde waarde (gewenste kompas koers). Dit fluxgate signaal is goed als mogelijk een lineair signaal wat geleidelijk meer/minder wordt. Er wordt geen microprocessor gebruikt die kan werken met een NMEA signaal van een GPS alleen. Bij professionele automaten wordt wel een GPS signaal gebruikt maar altijd naast een veel nauwkeurige gyro kompas.

Een GPS heeft constant last van fouten en zal binnen een kleine band alle kanten op gaan. Als je deze fouten er uit wilt halen, dempen, zijn koers afwijkingen veel te laat uitgefilterd en zal de automaat alle kanten opvliegen.

Misschien ken je het programma visualGPS en daar kun je een "survey" doen en als je GPS stil staat zie je de posities in een "klein" gebied alle kanten op gaan.

De NMEA wordt trouwens alleen gebruikt voor de 'steer to' en niet als meet signaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 11 jan 2013 16:59 #356325

Ik had een nexus multi, die een NMEA 183 signaal uitzond.

En een Simrad 20 (is wel geen 32, maar toch Simrad)

Met een C-Map versie die ik kreeg van een programmeur.

Een opgegeven route werd gevolgd door de stuurautomaat, ik moest oppassen dat ik niet tegen de waypointboeien aan voer, het meerde zowat af in de box die ik opgaf.
Gebruikte het zelden, de lol was eraf.

Hoe het nu precies werkte was me niet duidelijk. Op m´n laatste boot is het ook niet meer in gebruik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 08:17 #356476

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
happybuccaneer schreef :
Een stuurautomaat heeft een PID regelaar waar een versterkt meet signaal van de fluxgate kompas constant vergeleken wordt met de ingestelde waarde (gewenste kompas koers). Dit fluxgate signaal is goed als mogelijk een lineair signaal wat geleidelijk meer/minder wordt. Er wordt geen microprocessor gebruikt die kan werken met een NMEA signaal van een GPS alleen. Bij professionele automaten wordt wel een GPS signaal gebruikt maar altijd naast een veel nauwkeurige gyro kompas.

Een GPS heeft constant last van fouten en zal binnen een kleine band alle kanten op gaan. Als je deze fouten er uit wilt halen, dempen, zijn koers afwijkingen veel te laat uitgefilterd en zal de automaat alle kanten opvliegen.

Misschien ken je het programma visualGPS en daar kun je een "survey" doen en als je GPS stil staat zie je de posities in een "klein" gebied alle kanten op gaan.

De NMEA wordt trouwens alleen gebruikt voor de 'steer to' en niet als meet signaal.

Spreekt hier een kenner?

Is er dan de mogelijkheid om het signaal van het gyro kompas te "voeden" aan de tp32??
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 08:45 #356481

Gregor schreef :

Spreekt hier een kenner?

Is er dan de mogelijkheid om het signaal van het gyro kompas te "voeden" aan de tp32??

Op grote schepen hebben ze inderdaad vaak een gyro kompas maar de kompassen op jachten zijn , althands de electronische, allemaal fluxgate kompassen die gewoon het magnetische Noorden meten.
Die zitten ook bij de stuurautomaten. Alleen hebben de nieuwere typen ook een zogenaamde "rategyro" ingebouwd die de bewegingen van het schip snel en nauwkeurig meet.
Daardoor kan de stuurautomaat beter anteciperen op bewegingen.
Maar die meten niet het Noorden.
Dat soort "rategyro" sensoren meten alleen de hoekverdraaiing of versnelling. Eigenlijk klopt de benaming daarom niet helemaal want een echt gyrokompas meet in feite de ligging van de aardas die uiteraard Noord/Zuid gericht is nl.wikipedia.org/wiki/Gyrokompas.


Die "rategyro" sensors ( die naam rategyro gebruikt Raymarine en Antratek) zijn trouwens hele simpele ( en goedkope!) dingen die bijv. ook in elke modelhelicopter zitten.
Alleen vraagt bijv. Raymarine er een klein vermogen voor.
Hier zie je er een aantal: www.antratek.nl/Gyro-sensors.html
Ik heb zo'n ding net ingebouwd in mijn oudere Raymarine S1 stuurautomaat waar nog niet zo'n ding in zat . Testen gebeurt echter pas komend seizoen.
Ik heb ook nog wel een plaatje hoe dat er in een raymarine stuurautomaat eruit ziet.
Staat hier beschreven: www.portanna.org/tip/153-gyro-raymarine
bij "Le modèle de votre gyro" en ziet er zo uit:


Hij meet in ieder geval thuis in een testopstelling wel keurig elke beweging , zowel horizontaal als vertikaal ( de laatste wordt voor de stuurautomaat niet gebruikt).
Kosten €55 .
Ad
Laatst bewerkt: 12 jan 2013 09:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 08:57 #356485

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Je bedoelt rate sensors, die zitten tegenwoordig in veel dingen zoals stabilisatie van camera's, foto toestellen, controller van bv de Wii, in smartphones etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 09:02 #356487

en ook al in de SYM!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 09:03 #356488

Ja , die bedoel ik . Inderdaad een foutje mijnerzijds
(vraag me trouwens af hoe ik op autogyro kwam :unsure: :huh: ) . Autogyro moet zijn rategyro.Die gebruikt Raymarine maar ook Antratek ( zie link) , vandaar.
En inderdaad, ze zitten overal , ook tablets om het beeld automatisch van portrait naar landscape te laten draaien.
Rate sensor is inderdaad een betere benaming want ze meten de hoeveelheid hoekverdraaiing per tijdseenheid twee of driedimensionaal.
Overigens bestaan die dingen al veel langer en werden o.a. gebruikt voor het meten en modelleren van trillingen. Maar die waren vrij kostbaar.
Ad
Laatst bewerkt: 12 jan 2013 09:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 09:33 #356497

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Ze bestaan idd al heel lang, Sony en Canon gebruikte het al 20 jaar terug om de lenzen van videocamera's te stabiliseren, mooi systeem met een fixed lenzen systeem en een beweegbare lens dmv 3 rate sensors, met de beweegbare lens werd het beeld gestabiliseerd.
Rate sensors waren toen al kleiner dan een centimeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 11:33 #356531

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Maar goed, kan die modificatie bij Raymarine ook bij de tp32???
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 12:58 #356548

Gregor schreef :
Maar goed, kan die modificatie bij Raymarine ook bij de tp32???

Ik denk het niet. In de S1 is het voorbereid in de software en zitten er ook al speciaal aansluitingen voor de optionele Rategyro van Raymarine
( maar die moet €+- 750 kosten :evil: ).
Er bestaan trouwens ook veel geodkopere kant en klaar alternatieven voor dat raymarine ding bijv.:

Kun je nagaan wat Raymarine eraan verdient!
Maar die vorozieningen zitten denk ik niet op de TP32 die immers ook niet van Raymarine is. Maar je kunt eens zoeken in internet naar "rategyro" en "TP32" . Jouw vraag is vast wel eens door iemand anders gesteld.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 13:04 #356552

Ja een rate turn indicator is een gyro tol die door een koerswijziging uit balans wordt gebracht en daarvan een indicatie geeft van de hoekverdraaing per seconde. Maar dat is een relatieve koers, de gyro draait in balans en dan door een koers wijziging wil de gyro bol zich weer stabiliseren en de mate waarin wordt dan op een meter gegeven als graden/sec. Op grotere schepen is dat verplicht maar het is alleen relatief t.o.v. van de begin koers en dan bij het veranderen van de koers geeft de meter aan hoe snel dat gaat.

Gyro kompassen zijn meestal groot en kostbaar, duurt ook een paar uren voordat deze in geslingerd is, stabiel is. Voor de radar, VDR, satelliet, repeaters etc wordt een stappen signaal gegeven of synchrone signaal van 1-100V. Voor langzamere systemen (minder kritisch) als een AIS is een NMEA voldoende.

In het kort een gyro kompas werkt a.h.v de koers t.o.v. van de aard rotatie en een flux of een magnetisch kompas t.o.v. het aardmagnetisme.

Nu is het vrij lastig te zeggen met welke signalen een Simrad stuurautomaat werkt want op electronica niveau kan je alle kanten op en zo zal ieder type automaat een eigen compensatie methode hebben. Elke sensor heeft zo zijn deviatie, afwijking die natuurlijk uit gefilterd moet worden.

Maar heb je trouwens je flux sensor al eens bekeken. Met een autohelm automaat wilde het wel eens gebeuren dat de fluxgate los kwam van zijn schroefjes en dan werkte de automaat het ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 13:29 #356555

Een Simrad TP32 werkt net als alle andere stuurautomaten ( bijv. ook de S1 en SPX Types van Raymarine) voor jachten met een fluxgate sensor.
Hier kun je zelf kijken waar dat ding zit en hoe hij eruit ziet.
www.bluemoment.com/manuals/01%20TP10-20.pdf
pagina 13 en verder zie je waar het kompasje zit.
Er staan ook de electronica schema's in dus wie weet kan een of ander heel slim forumlid er wel iets mee om een rategyro aan te kunnen sluiten.

Overigens is er op onze breedtes tegenwoordig weinig verschil tussen magnetisch noorden en ware noorden wat je met een gyrokompas meet.Dat was bijv. in de 70er jaren nog 4-5 graden. Alleen wordt dat steeds meer , hoe noordelijker je komt.
Kan Erik vast wel wat over vertellen.
Ad
Laatst bewerkt: 12 jan 2013 13:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 13:30 #356556

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Mijn TP32 functioneert verder goed. Had alleen graag het zelfgebouwde rategyro kompas eraan gekoppeld. Voor de vertaling van nmea0183 nar simnet heb je de at10 nodig. Het toeval wil dat ik net op ebay een gebruikte vond voor een paar tientjes, t.o.v. de nieuwprijs een koopje. Die gelijk besteld; wil mijn gyro kompas toch tegen mijn tp32 laten praten. Daar ben ik dat projectje ooit om begonnen :)
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 12 jan 2013 13:36 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 13:31 #356557

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Yellow Boat schreef :
Een Simrad TP32 werkt net als alle andere stuurautomaten voor jachten met een fluxgate sensor,
Hier kun je zelf kijken waar dat ding zit en hoe hij eruit ziet.
www.bluemoment.com/manuals/01%20TP10-20.pdf
pagina 13 en verder zie je waar het kompasje zit.
Er staan ook de electronica schema's in dus wie weet kan een of ander heel slim forumlid er wel iets mee om een rategyro aan te kunnen sluiten.
Ad
Die tp10-20-serie schijnt wezenlijk anders te werken dan de tp32; deze laatste is voor simnet / nmea2000 bedoeld. Is mij ooit door Simrad verteld.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 13:42 #356559

Kijk gewoon even die Service manual door. Dan zie je dat er in de TP32 meer componenten op de print zitten maar verder zijn ze vrijwel gelijk.
Van alledrie staan er uitgebreide tekeningen in.
Volgens mij is de TP32 vrijwel hetzelfde als de TP30.
Vond ik erg prettig toen mijn TP10 een keer in Engeland kapot ging en ik er door een monteur bij een Simrad dealer in Dover op werd gewezen.
Deze firma was dat: www.smye-rumsby.co.uk/#/contact/4560511516
Onderdeeltje van €10 en ik was weer klaar.
Omdat levering erg lang zou duren hebben ze er een uit een andere stuurautomaat gehaald en me gelijk verteld wat te doen om die storing in de toekomst te voorkomen!
Er zitten nl kleine magneetjes in het grote aandrijfwiel die je vast moet lijmen met 10 sekonde lijm!
Over service gesproken. :woohoo:
Ad
Laatst bewerkt: 12 jan 2013 13:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 13:44 #356560

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dat is inderdaad service Ad.

In de manual zie ik overigens wel de tp30 maar niet de tp32 staan....

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 13:48 #356562

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Yellow Boat schreef :
Overigens is er op onze breedtes tegenwoordig weinig verschil tussen magnetisch noorden en ware noorden wat je met een gyrokompas meet.Dat was bijv. in de 70er jaren nog 4-5 graden. Alleen wordt dat steeds meer , hoe noordelijker je komt.
Kan Erik vast wel wat over vertellen.
Ad

De functie functie van een gyrokompas of een rategyro is niet om het verschil tussen magnetische noorden en het ware noorden te meten en te gebruiken. De gyro is veel sneller dan een kompas in staat om korte bewegingen van de boot (zoals veroorzaakt door golven) te meten. Stuurautomaten die met die informatie om kunnen gaan kunnen daardoor het verschil tussen korte bewegingen door golven en langere bewegingen door een echte draai van de boot van elkaar onderscheiden. Ze sturen dan wel bij echte draai maar niet of maar een klein beetje bij de beweging van een golf. Daar zit meestal ook nog een stukje zelflerende software in die die golfbeweging als het ware er uit kan filteren.
Het effect is vergelijkbaar met het verschil tussen een beginnende stuurman op golven en een ervaren. De eerste zal veel kompenseren voor golven en daardoor eigenlijk steeds een beetje tegensturen. De ervaren stuurman laat de beweging door golven gewoon gebeuren maar stuurt bij als er koersverandering optreedt. Daardoor loopt de boot harder, soms wel een halve knoop.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 13:50 #356563

Inmiddels bij gezet dat de TP32 grotendeels hetzelfde is als de TP30. Kan echter zijn dat er toen nog geen Simnet was maar dat staat vast wel ergens in die manual( d.w.z. dat het er dan niet in staat natuurlijk :lol: ).

Overigens was dat toen Simrad nog maar net dat deel van Navico had overgenomen. Vroeger waren dat de Navico stuurautomaten.
Noig even gekeken en inderdaad lijkt het erop dat de TP22 en TP32 alleen als extra Simnet hebben gekregen.
www.pyacht.com/navico-tillerpilots.htm
en:
forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=92918
Ad
Laatst bewerkt: 12 jan 2013 13:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 14:49 #356574

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Ok dan heb ok het nog met de tp 30 geprobeerd. Misschien dat het daarom dus niet lukte.
Er wordt hier enkele keren gezegd dat de s1 geen rate gyro heeft, maar dat hangt van de versie af. De helmstok versie had -heeft wel standaard rate gyro. (Heb hem zelf, inderdaad gekocht omdat hij veel sneller reageert op plotselinge bewegingen)
De navico heb ik wel gehouden als reserve, die is weer erg makkelijk, je hoeft maar twee draadjes aan te sluiten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 15:06 #356577

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Gregor schreef :
Op het forum is hier al het nodige idd over geschreven. De tp32 werkt met simnet en dat is geen nmea0183 :( Simrad heeft daar een vtaler voor en die kost rond de €125 Naam en nummer weet ik zo niet.
De TP32 heeft wel degelijk een NMEA0183 ingang, of mis ik nu iets? En Simnet is - in tegenstelling tot het geheel proprietary Seatalk van Raymarine - goeddeels NMEA2000 compatible. Meeste apparatuur is zelfs certified.

Handleiding vermeldt echter bij 0183 alleen sturen op wind en naar GPS waypoint (Nav mode). Alleen, bij die laatste gebruikt ie ook het intern kompas nog.

Beetje flauw dus, dat ie van de wel aanwezige 183 bus geen kompas data wil pakken. Maar een extern NMEA2000 kompas moet dan toch wel werken?

Natuurlijk is een rate gyro mooier, als de TP32 dat ondersteunt (de handleiding zegt er niets over), maar dat is (en kost) wel 'iets' meer dan gewoon een vervanger voor de interne fluxgate.
Laatst bewerkt: 12 jan 2013 15:07 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad TP 32 12 jan 2013 16:42 #356596

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Als de tp32 op simnet werkt dan kan je er toch ook een rate gyro in het netwerk opnemen? De airmar H2183 of de rc42 van simrad zelf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl