happybuccaneer schreef :
Niet om het een of andere maar volgens een IEC en een USCG voorschrift is het zendvermogen van klasse B maximaal 2 Watt. Klasse A mag 12 of 2 Watt zijn.
Klasse B is er gewoon in 12,5 watt en SOTDMA.
In Turkije zelfs verplicht.
Klasse-B met SOTDMA komt met 1-2-3 jaar gewoon hier op de markt voor de serieuze watersporters.
Het beschrijven van een norm houdt nog niet in dat alles wat niet in die norm staat verboden is.
Het betekend gewoon dat er nog geen norm voor vastgesteld en ontwikkeld is. Kwestie van tijd dus.
Die firma in zweden (TH) is de geestelijk vader en ontwikkelaar van klasse-B (weet je nog?)
Er bestaat omtrent het gebruik van AIS geen regelgeving in de Nederlandse wet. Kijk maar eens naar de wildgroei van walstations, tot ultieme ergernis van RWS.
In Rotterdam zou men klasse-B met CSDMA het liefst willen verbieden vanwege de CS. Nu de patent rechten voor SOTDMA verlopen zijn, is er niets meer in de weg om dit toe te passen op goedkopere klassen apparatuur.
(vanaf platform L8-G)