Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Marifoon antennes en stagen

Re: Marifoon antennes en stagen 16 jan 2013 18:46 #358094

Class A is 12 Watt en Class B is 2 Watt, verschil moet er wezen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon antennes en stagen 16 jan 2013 19:35 #358113

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
happybuccaneer schreef :
Class A is 12 Watt en Class B is 2 Watt, verschil moet er wezen ;)

A = 12.5 watt
B = 2 of 12,5 watt
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon antennes en stagen 16 jan 2013 20:08 #358123

Niet om het een of andere maar volgens een IEC en een USCG voorschrift is het zendvermogen van klasse B maximaal 2 Watt. Klasse A mag 12 of 2 Watt zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon antennes en stagen 16 jan 2013 20:58 #358146

Mijn AIS-antenne hang zo'n 3,5 meter boven de waterspiegel op een antenne mastje tegen de hekstoel. De antenne zelf is een AV-15 van Comrod. Een prima antenne. En, ja, mijn AIS is toevallig een klasse-A transponder...

Mijn ervaring op open zee is een bereik van ong. 15-20 mijl. Zelfs in minder weer (regen/mist). Dit is meer dan je theoretisch zou veronderstellen. De theorie houdt geen rekening met atmosferische omstandigheden ("condities" in amateurjargon) en dergelijke. Maar zelfs in slecht weer/mist zie ik targets op die afstand. Sorry Jugo...

Nog los van het feit dat sommige plotters de hoeveelheid data van > 150, 200 targets niet kunnen behappen en er de brui aangeven of heel traag worden. Dit mede als gevolg van een hoog geplaatste AIS-antenne.

Maar volgens mij raken we off-topic...

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon antennes en stagen 17 jan 2013 08:08 #358230

Class A is 12,5 Watt en Class B 2 tot 5 Watt. De Class B voor de kleinere beroepsvaart ( wordt dit jaar verplicht vanaf 20 meter , trouwens ook voor de pleziervaart volgens shiptron: www.shiptron.nl/docs/ais-info.pdf ) is volgens mij die 5 watt en de goedkopere voor de pleziervaart 2 Watt.

En met 2 watt komt de transponder echt wel verder dan 5 Mijl hoor. Als de antenne maar hoog genoeg zit en de ontvanger dus in het zicht van de antenne zit. Maar dat laatste is eigenlijk bij grote schepen sowieso het geval.Tussen twee kleine vaartuigen wordt het uiteraard anders.
Met dit programmatje kun je een vergelijken wat het verschil is tussen groot schip op 15 meter en jij op 2 of ook 15 meter.
www.eclecticsite.be/calc/antenneHorizon.htm
Let op dit programma berekent de zichtafstand , niet het zendbereik!
Maar omdat het bij een AIS signaal gaat om een digitaal signaal en niet om spraak is het ontvangsbereik ook wat gunstiger omdat storingen eruit gefilterd kunnen worden.
Ad
Laatst bewerkt: 17 jan 2013 08:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon antennes en stagen 17 jan 2013 21:27 #358505

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
happybuccaneer schreef :
Niet om het een of andere maar volgens een IEC en een USCG voorschrift is het zendvermogen van klasse B maximaal 2 Watt. Klasse A mag 12 of 2 Watt zijn.

Klasse B is er gewoon in 12,5 watt en SOTDMA.
In Turkije zelfs verplicht.
Klasse-B met SOTDMA komt met 1-2-3 jaar gewoon hier op de markt voor de serieuze watersporters.
Het beschrijven van een norm houdt nog niet in dat alles wat niet in die norm staat verboden is.
Het betekend gewoon dat er nog geen norm voor vastgesteld en ontwikkeld is. Kwestie van tijd dus.
Die firma in zweden (TH) is de geestelijk vader en ontwikkelaar van klasse-B (weet je nog?)

Er bestaat omtrent het gebruik van AIS geen regelgeving in de Nederlandse wet. Kijk maar eens naar de wildgroei van walstations, tot ultieme ergernis van RWS.

In Rotterdam zou men klasse-B met CSDMA het liefst willen verbieden vanwege de CS. Nu de patent rechten voor SOTDMA verlopen zijn, is er niets meer in de weg om dit toe te passen op goedkopere klassen apparatuur.

(vanaf platform L8-G)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon antennes en stagen 17 jan 2013 22:33 #358519

Inderdaad, het is een wildgroei voor klasse B.

Aan de andere kant mag je wat regelgeving en handhaving betreft blij zijn dat hier geen USCG cultuur heerst, ik heb de oorlog niet meegemaakt maar ze lijken aardig op een toentertijd beruchte afdeling. Ik ga ze volgende maand weer tegenkomen :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon antennes en stagen 19 jan 2013 00:50 #358822

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Yellow Boat schreef :
Class A is 12,5 Watt en Class B 2 tot 5 Watt. De Class B voor de kleinere beroepsvaart ( wordt dit jaar verplicht vanaf 20 meter , trouwens ook voor de pleziervaart volgens shiptron: www.shiptron.nl/docs/ais-info.pdf ) is volgens mij die 5 watt en de goedkopere voor de pleziervaart 2 Watt.

Volgens mij haal je wat zaken door elkaar of iets van dien aard.
Klasse-B wordt NIET verplicht voor de kleine beroepsvaart. Kleine bedrijfsmatige vaart met een CVO valt gewoon onder de toekomstige Inland-AIS plicht. Inland-AIS is gewoon een klasse-A met toevoegingen van europanummer en blauw bord.
En inderdaad geld de Inland-AIS plicht straks voor ALLE vaartuigen boven de 20 meter, dus ook pleziervaart.
5 watt type bestaat niet en de 2 watt klasse-b is nu nog alleen voor pleziervaart.
Ik moet zeggen dat je wel heel speciale dingen leest in de aangegeven link????
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon antennes en stagen 19 jan 2013 00:55 #358823

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Belerion II schreef :
Mijn AIS-antenne hang zo'n 3,5 meter boven de waterspiegel op een antenne mastje tegen de hekstoel. De antenne zelf is een AV-15 van Comrod. Een prima antenne. En, ja, mijn AIS is toevallig een klasse-A transponder...

Mijn ervaring op open zee is een bereik van ong. 15-20 mijl. Zelfs in minder weer (regen/mist). Dit is meer dan je theoretisch zou veronderstellen. De theorie houdt geen rekening met atmosferische omstandigheden ("condities" in amateurjargon) en dergelijke. Maar zelfs in slecht weer/mist zie ik targets op die afstand. Sorry Jugo...

Nog los van het feit dat sommige plotters de hoeveelheid data van > 150, 200 targets niet kunnen behappen en er de brui aangeven of heel traag worden. Dit mede als gevolg van een hoog geplaatste AIS-antenne.

Maar volgens mij raken we off-topic...

Groet,
Rob

Ik denk toch dat je de verkeerde benadering hanteert.
1 we spreken hier van klasse-B met 2 watt.
2 het gaat er om dat ze jouw zien!
Dus met 2 watt zend vermogen moet je zelf iets meer doen dan alleen anderen ontvangen. Je moet dan dus met het kleinere vermogen de hoogte zoeken.
3 jij hebt een klasse-A van 12,5 watt en is dus niet representatief voor de gemiddelde jacht gebruiker.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon antennes en stagen 20 jan 2013 18:48 #359352

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Klusbaasje schreef :
zoiets?
kan natuurlijk ook zonder de radarreflector.

Bijlage PB280043.JPG niet gevonden


Klus, je moet die antenne stekker aan de antenne nog wel even intapen met zelfvulcaniseerende tape!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon antennes en stagen 20 jan 2013 21:01 #359404

... En misschien een beetje slack geven. Trekt de kabel niet zo aan de plug.

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl