Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais.

Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 11:57 #361147

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7682
Wat is volgens jullie de beste oplossing.
Een diodebrug of een scheidingsrelais (of een andere oplossing?)

Dit jaar wil ik mijn electrisch systeem omvormen.
Eerst was dit alleen 1 accu.
Er was wel een accuschakelaar en acculeidingen voor 2 accu's voorzien.
Vorig jaar heb ik een accu extra geplaats, met de bedoeling 1 als startaccu en de andere voor gebruikers.

Ik heb het forum nagelezen maar vind eigenlijk niet voldoende informatie om een beslissing te nemen.

Voor zover ik het nu heb begrepenis:

-Het voordeel van een scheidingsrelais is volgens mij dat je de alternator accu per accu laat opladen.
-En het nadeel dat je als het relais aantrekt de accu's parallel plaatst, waardoor je staraccu terug kan ontladen.

-Het voordeel van de diodebrug is dat de accu's altijd gescheiden blijven.
-Het nadeel is dat je beide accu's oplaad en dus de alternator sterker belast.
-En er spanningsverlies is over de diodebrug ( bij sommige typen minder als bij anderen. )

Bestaat er ook een systeem dat een combinatie van deze 2 mogelijkheden heeft,
-eerst de startaccu alleen opladen,
-en dan overschakelen om de gebruiksaccu alleen op te laden.
Zonder de 2 accu's parallel te schakelen.
-( om eventueel terug de 2 tegelijk verder te laden als de spanning op de accupolen van de gebruiksaccu boven de 14V komt )
Of is dit te omslachtig / onnodig .

graag jullie advies/ervaring.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 12:24 #361161

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Als het doel is om altijd een volle startaccu te behouden zou ik een relais nemen.

Dan is die start accu namelijk volledig gescheiden van het boordnet.

Diodebrug is wel leuk als je de capaciteit van je boordnet wil uitbreiden en geen gelijke accus hebt staan.

Maar de schakelaar behouden kan ook prima mits je jezelf aanwent om die na het starten en een kwartiertje gedraaid te hebben even via de gecombineerde stand naar de 2e accu te zetten. Nooit langs de uit stand. Dat kan je je laadregeling van je dynamo kosten. Ook de gecombineerde stand is niet echt zinvol als de accus qua gebruiks historie verschillen ook al zijn het gelijken.

Het relais is dus de meest fool proof oplossing
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 12:25 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 12:27 #361164

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
- Het relais schakelt beide accu's parallel zodra hij merkt dat je het aan het laden bent. Soms met een bedoelde vertraging zodat even alleen de startaccu wordt geladen en daarna krijgen beide accu's stroom.

- Op zich is er helemaal niks op tegen om de boel parallel te zetten als er geladen wordt. Er is dan een stroom van alternator naar accu's en zolang die stroom hoog genoeg is (eigenlijk altijd), zullen er geen stromen van de accu's onderling gaan. Als de laadstroom stopt, klapt het relais ook weer om.

- Bij een diode wordt de alternator helemaal niet zwaarder belast. Die spuugt een aantal Amperes uit en die worden verdeeld over beide accu's. Eigenlijk hetzelfde als bij een relais nadat deze de boel parralel heeft gezet. Door spanningsverschillen zal de leegste accu de hoogste stroom krijgen.

- een Mosfet diode heeft geen spanningsval van belang.

- Een nadeel van een relais zou kunnen zijn dat het een mechanisch onderdeel is en bij een Mosfet diode zit er weer wat electronica in. Beide kunnen stuk maar ik heb niet het idee dat dat vaak gebeurt.

Uiteindelijk heb ik voor een mosfet diode gekozen maar beide opties zijn gewoon goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 12:28 #361166

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
hypervisor schreef :
Als het doel is om altijd een volle startaccu te behouden zou ik een relais nemen.

Dan is die start accu namelijk volledig gescheiden van het boordnet.
Bij een diode ook. Nog meer gescheiden zelfs.
Het relais is dus de meest fool proof oplossing
Waarom zou een relais meer fool-proof zijn dan een diode? Volgens mij zijn beide even fool proof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 12:30 #361168

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Dat ben ik niet helemaal met je eens Hypervisor. Een Mosfet diodebrug heeft amper verlies en scheidt wel degelijk de accus van elkaar elektrisch. Daarnaast zitten er geen bewegende delen in, dus is (in theorie) wat meer foolproof dan een relais.
Ik heb jaren lang een diodebrug tussen mijn accus gehad en nooit problemen gehad met een lege groep of laden van een groep.

De diodebrug zorgt ervoor dat de laadstroom verdeeld wordt tussen beide accu's, dus als een lager is dan de ander zal deze wel meer stroom afnemen, maar in de praktijk wordt je startaccu amper belast en zal een beetje bijladen tijdens het varen al voldoende zijn.

Ik heb nu een alternator met twee uitgangen en heb dus beide niet nodig. Op zich ook wel fijn...
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 12:31 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 12:32 #361169

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik zelf heb een Cyrix relais, die zorgt ervoor dat eerst de eerste accu (meestal de start-accu) geladen wordt, en als die een bepaalde spanning heeft (uit mijn hoofd 13,5 volt) dan schakelt de tweede accu erbij en worden ze dus beide geladen. Zodra de eerste accu weer onder de drempel valt, wordt de tweede accu weer losgekoppeld.

Nooit problemen mee gahad.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 12:36 #361171

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
MoonRiver schreef :
Ik heb nu een alternator met twee uitgangen en heb dus beide niet nodig. Op zich ook wel fijn...
Dat zijn waarschijnlijk ook diodes dus in principe dezelfde oplossing als een losse diodebrug ;) Prima dus :)
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 12:36 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 12:42 #361174

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Philip schreef :
hypervisor schreef :
Als het doel is om altijd een volle startaccu te behouden zou ik een relais nemen.

Dan is die start accu namelijk volledig gescheiden van het boordnet.
Bij een diode ook. Nog meer gescheiden zelfs.
Het relais is dus de meest fool proof oplossing
Waarom zou een relais meer fool-proof zijn dan een diode? Volgens mij zijn beide even fool proof.
Een relais gaat als er geen lading is terug naar de startaccu. Dan koppelt ie dus af van het boordnet. En kent helemaal geen spanningsval. Nou is dat geen issue als er verliesvrije diodes gebruikt worden. Maar waneer het prijstechnisch bekeken wordt is het relais goedkoper als de verliesvrije diode brug. En daarom kies ik voor het relais
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 14:14 #361199

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1885
Misschien niet helemaal wat je bedoelt; maar ik heb twee dynamo's op mijn motor. Om precies te zijn een dynastart aangesloten op de startaccu en een alternator op het boordnet. In geval van nood nog een setje startkabels om de boel kruislings aan te kunnen sluiten, mocht een van beide systemen leeglopen. In mijn geval gaat het om een orginele set-up van een oude Volvo MD2 (fabrieks optie), maar zo ingewikkeld en duur is een extra dynamo op een motor ook weer niet? Het werkt wel en verdubbelt je laadcapaciteit. Tis maar een idee.....
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 14:37 #361208

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6153
Afhankelijk van je accu capaciteit en je verbruikers loop je bij een relais het risico van pendelen. Bij laden van de start accu loopt de spanning vrij snel op en schakelt het relais de verbruikers accu parallel. Hier door zakt de spanning tot onder het schakelpunt en schakelt het relais weer over op de start accu alleen. Dit heb je bij een diode brug niet.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 16:11 #361229

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Jutter schreef :
Afhankelijk van je accu capaciteit en je verbruikers loop je bij een relais het risico van pendelen. Bij laden van de start accu loopt de spanning vrij snel op en schakelt het relais de verbruikers accu parallel. Hier door zakt de spanning tot onder het schakelpunt en schakelt het relais weer over op de start accu alleen. Dit heb je bij een diode brug niet.
Daar is (bijv.) een Cyrix relais tegen beschermd door een vertraging en verschillende drempelwaarden voor parallel schakelen en weer ontkoppelen.
Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 16:36 #361237

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
hypervisor schreef :
Maar waneer het prijstechnisch bekeken wordt is het relais goedkoper als de verliesvrije diode brug. En daarom kies ik voor het relais

Dát was niet de vraag, maar je schrijft wel dat het ideaal is om met verschillende accu's 1 bank te bouwen, da's niet waar, want de kant-en-klare scheidingdiodes die aangeboden worden combineren niet maar scheiden, met 1 laadstroom kan je dus meerdere accu's laden, maar met meerdere accu's kan je niet 1 stroombron creeeren.

Een relais is ook niet meer of minder foolproof dan een scheidingsdiode, ik zou niet weten waarom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 17:28 #361253

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Waar zeg ik dan dat ik accus combineer met de diode brug? Ik geef alleen aan dat het dan een logischere keuze is ivm klapperen bij grotere amperages aan de gebruikerskant. Wou alleen niet in details treden.

Ik ben geen fan van diodes ivm de prijs. Een schakelaar ook niet ivm de 0 stand en de gecombineerde stand. Moet je altijd op nadenken...

Ik heb zelf alle systemen gehad. Eerst een draaischakelaar (zit er bij mn ouders nog op) daarna een relais met een 40 ah startacccu en een 96 ah lichtaccu. Werkte perfect.

Nu heb ik mos fet diodes.

Werkt prima alleen vond ik het relais het simpelst qua installatie en werking.

Gewoon 1 dunne draad op de d+ van de dynamo , de 1 e dikke op de plus pool van de startaccu de ander op de + pool van de lichtaccu en de andere dunne op de massa.

Wil je het helemaal mooi dan zet je een schakelaartje tussen de d+ naar het relais en je kan kiezen om het hele relais uit te schakelen. Dan kan je letterlijk de +pool op de -pool leggen aan de kant van de lichtaccu als deze niet aanwezig zou zijn.
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 17:46 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 20:08 #361311

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
hypervisor schreef :
Waar zeg ik dan dat ik accus combineer met de diode brug?

'Diodebrug is wel leuk als je de capaciteit van je boordnet wil uitbreiden en geen gelijke accus hebt staan'

Ik weet niet of je hier anders bedoeld dan dat ik lees, maar uit het bovenstaande maak ik op dat je dus met meerdere accu's je capaciteit wilt vergroten.

wellicht schrijf jij het met een bochie en lees ik het met een kronkel :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 21:20 #361336

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dr staat idd een kronkel en een bocht. zolang je zrgt da de accus elkaar niet zien dus in sper richting staan op zowel de laad als gebruiksrail kan je alles wat gelijk is qua specs/voltages combineren. zo heb ik het atm zelf staan.

met 6 kleine identieke 24a accu's werkt het prima alleen stond er een rotte accu tussen wat niet gelijk opviel. omdat de meetwaarden correct waren over de diodes heen.

ook kost het een fortuin aan diodes als je ze moet kopen. ik had nog een zakje vol. de accus waren ook bijna gratis. oude ups accus van 3 jaar oud. expiriment is qua werking in orde, maar niet naar wens omdat de waarden gemiddelden zijn.

ik ga dus zelf ook terug naar 1 grote agm als lichtaccu en 1 kleintje als start voor de buitenboord motor en achter de gelijkrichting van de motor komt het laadrelais met de d+ op het contact van het startslot

maar gewoon omdat het de minst complexe oplossing is want een diode brug op de laadrail vereist dat je de laadstroom kabel van de dynamo loshaalt van de accu af en op de diode brug plaatst om daarna vanaf de diode brug naar beide accu's een draad te trekken.

wel is een diode brug bijna een instant drop in als er al een draaischakelaar zat, dan zal je alleen de voeding van de startmotor moeten aanpassen zodat deze van 1 van de 2 accu's komt of de laadstroomkabel van de dynamo loskoppelen en oplengen naar de diode brug(zit waarschijnlijk erbij op het startrelais)

maar als er nooit een lichtaccu heeft gestaan zal je er al snel een installateur bij willen roepen wat niet nodig is met een relais die er in feite naast komt te staan.
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 21:23 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 25 jan 2013 23:46 #361375

Samlex heeft een "intelligent" relais. De start accu blijft altijd rechstreeks aangesloten op je alternator. Het relais meet de spanning op deze aansluiting, bij het laden zal de spanning oplopen. Als de spanning meer dan 7 seconden boven de 13,2V komt, start accu nagenoeg vol, zet hij de schakelaar in. Als je de motor stopt en de spanning zakt onder de 12,8V voor een minuut schakelt hij de service accu weer af van de start accu.

Mocht je een lader aansluiten op je service accu, dan werkt het zelfde verhaal weer en schakelt hij je start accu ook mee op de lader.

Simpel, geen spannings val en geen omkijken naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 06 feb 2013 16:53 #365958

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 998
Hey allen

ik ben eigenlijk een techneut op gebied van electronica/electriciteit als het om diodes; relais en die zaken gaat
Vandaar dat ik dit met veel aandacht volg.

Situatie bij ons aan boord is de volgende

alternator op de motor 50 amp, acculader vetus 20 amp twee uitgangen.
Voor elke batterij ( twee stuks; 1 start en 1 service) een schakelaar. Ik vermoed dat de batterijen gevoed worden door de lader dmv de twee uitgangen bij de alternator zal er ook wel iets voorzien zijn...
Nu wil ik dit uitbreiden met een derde zwaardere batterij; zelfde type en merk maar zwaarder van capaciteit.
Hoe kan ik dit best aanpakken zonder al teveel kosten te maken en vooral dat het een begrijpelijk systeem is voor mij in gebruik en plaatsing.
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuze tussen diodebrug of scheidingsrelais. 06 feb 2013 20:48 #366029

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Probeer toch maar eerst helder te krijgen hoe de situatie nu is met je twee accu's. Dus hoe verloopt het laden precies. Dan kan je daar goed op voortbouwen, ipv er gaande weg achter komen dat het net even anders zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl