Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: hoe werkt dat nou met walstroom??

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 07:31 #363198

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13829
tsja, is dat veilig kun je vragen.

NB er is inmiddels al drie keer aangegeven dat veiliger is er een aardlek tussen te zetten :whistle:

gadver; klusbaasje me (weer) voor
edit; en lady elsa dus ook
Dus als het nu nog niet duidelijk is? :ohmy:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 07:33 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 07:36 #363200

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Pim Wibo schreef :
we zijn van plan een cee aansluiting op het achterschip te maken, deze te verbinden met een stekkerdoos, in de stekkerdoos komt dan de acculader en is er dus evt plek voor andere elektrische apparatuur. is dit veilig? het is basic maar meer is er simpelweg niet nodig.
Om het veilig te doen moet je er een aardlekschakelaar tussen hebben zoals je inmiddels weet. In campingwinkels kun je stekkerbakken inclusief aardlek vinden, zoals deze (slechts een voorbeeld, ik ken de verkoper niet):
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m638322223-stekkerdoos-met-aardlek-cee-stekker-en-5-meter-snoer.html
Edit: bij nader inzien heeft deze stekkerdoos geen aardlekschakelaar en is dus een slecht voorbeeld (dank aan Sy Helios)

Jeroen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 11:23 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 07:45 #363204

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13829
mbt voorbeeld H2O
dat ding op MP (is maar een voorbeeld...) lijkt me geen aardlek als ik zo kijk, eerder alleen een installatieautomaat (automatische zekering). Ik zie althans geen testknopje..

edit; ondanks bewering verkoper
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 07:46 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 07:50 #363205

De eerder genoemde: www.dewitschijndel.nl/installa...-en-zekeringautomaat is toch een prima kastje voor een goede prijs?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 07:52 #363206

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
sy helios schreef :
gadver; klusbaasje me (weer) voor
edit; en lady elsa dus ook
Dus als het nu nog niet duidelijk is? :ohmy:

De kracht van de herhaling ;-)
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 07:53 door SanderH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 08:11 #363211

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
sy helios schreef :
mbt voorbeeld H2O
dat ding op MP (is maar een voorbeeld...) lijkt me geen aardlek als ik zo kijk, eerder alleen een installatieautomaat (automatische zekering). Ik zie althans geen testknopje..

edit; ondanks bewering verkoper
Het was ook maar een voorbeeld, maar het ziet er naar uit dat je gelijk hebt als je de close-up van de *zekering*automaat bekijkt. Desondanks bestaan dit soort stekkerdozen echt met wel een aardlek.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 08:12 #363212

Er is ook nog een dingetje met de randaarde. Aangezien jij een stalen schip lijkt te hebben, is het verstandig om ervoor te zorgen dat de randaarde van de walstroom-aansluiting nergens contact maakt met de scheepshuid, bijvoorbeeld via (geaarde) metalen behuizingen van 220v apparatuur. Ook moet de massa (min) van je 12v installatie niet aan de randaarde gekoppeld zitten. Dit is allemaal niet volgens CE- en ISO-normen, maar het voorkomt problemen met galvanische corrosie en dat kan er flink inhakken.

Hier kun je er meer informatie over vinden: http://www.vaartips.nl/walstroom/walstroom1.htm.

Voor de meest optimale oplossing zou je naast een zekeringautomaat en aardlekschakelaar ook nog een scheidingstrafo in moeten bouwen, dan zit je helemaal goed. De vraag is of je dat wilt gezien het gebruik van walstroom...

Groet,
Bart
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 08:13 door Smooth Operator. Reden: URL klopt niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 10:59 #363269

Ook zou ik een acculader niet in een stekkerdoos plaatsen (past dat wel?) ze moeten namelijk wel hun warmte kwijt kunnen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 11:05 #363274

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13829
hij bedoeld alleen de stekker denk ik ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 12:43 #363316

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
nee joh, dat staat er toch niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 12:46 #363318

  • Deliefde
  • Deliefde's Profielfoto
Lady Elsa schreef :
nee joh, dat staat er toch niet!

;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 15:21 #363380

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Ik heb toendertijd deze gekocht n.a.v topic zeilersforum bevalt prima.
www.marktplaats.nl/a/caravans-...n-5-meter-snoer.html
en die was hier te koop met 20 meter snoer www.veneboercamping.nl/caravan...st-20-mtr-snoer.aspx
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 15:37 door Sons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 17:37 #363459

Je hebt een stalen boot en je trekt een kabeltje van de walkast naar binnen toe en je sluit wat aan en denkt simpel het werkt! Nu doe je drie dingen verkeerd

-1 je sluit je spul aan op een walkast waar je geen enkel idee hebt hoe die beveiligd is, zoiets als god zege de greep.

-2 Je hebt een stalen boot, nu heb je apparaat wat een beetje lekt over zijn randaarde, je zit immers in een vochtige omgeving, de spanning trekt een vereffenings stroom naar de wal toe. Ieder stukje geleidend metaal wat in contact staat met water gaat eraan. Er zijn voorbeelden van jachten die zonken omdat er zomaar even een acculadertje was aangesloten.

-3 Nu raak je perongeluk de fase, kapot apparaat of een beschadigde kabel je noemt het maar op. De kortsluit stroom gaat door je lichaam heen, naar de massa van het schip via het water naar de aardpin van de walstroom installatie. Kortom voordat een 6 ampere zekering doorslaat ben jij al dood. In heel die keten van geleiders hoeft maar een kleine weerstand in te zitten, niet ondenkbaar, en je haalt de 6 ampere niet om de zekering te laten springen.

Kortom als je geen verstand van die zaken hebt neem dan de adviezen van alle andere op dit forum over en handel er naar. Je thuis installatie zal wel in orde zijn maar op je vochtige boot, legio geleiding van je stalen schip etc, daar zit heel wat meer risico aan!

Dus je hebt in ieder geval drie dingen nodig

-1 zekering automaten van ongeveer 6 ampere voor de primaire en de secundaire wikkelingen van je trafo (kortsluiting, overbelasting beveiliging)

-2 scheidings transformator (galvanische scheiding van walaansluiting en scheeps installatie, voorkomt elektrolytische corrosie en het is voor jezelf veilig)

-3 aardlek schakelaar, schakelt uit bij een lekstroom van 30mA wat je kunt navertellen als je ermee in aanraking bent geweest.

Voor de duidelijkheid heb ik er een schemaatje bijgevoegd.

Bijlage:

Bestandsnaam: walaansluiting.pdf
Bestandsgrootte:27 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 17:49 #363466

  • Pim Wibo
  • Pim Wibo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
mensen super bedankt!!
Trotse eigenaar Wibo2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 17:49 #363467

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Mooi Schema, duidelijke uitleg. Toch nog een vraagje.

Op de tekening zie ik twee zekeringen, een voor en een na de scheidingstrafo & aardlekschakelaar? Waarom is dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 18:10 #363477

je primaire kant is meer een beveiliging als je transformator oververhit raakt en je wikkeling isolatie sluiting gaat maken.

Aan de secundaire kant is het ook nodig omdat de twee stroomkringen galvanisch van elkaar gescheiden zijn. Nu zal meestal als eerste de aardlek springen maar als je een kortsluiting maakt, er is geen stroom verschil tussen de Nul en de Fase dan kan je transformator ook over verhit raken en verbranden. Dit heeft te maken met de impendantie van de transformator en de kortsluitspanning die lager is dan de nominale spanning.

Het gaat een beetje te ver om dit uit te diepen maar het is een goede gewoonte om zowel de primaire alsmede de secundaire zijde van een transformator te zekeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 18:26 #363483

Oohja de aardlek schakelaar is een verschilmeting afschakeling. Deze meet de stroom door de fase en de nul, deze moet nul zijn, wat er in gaat komt immers ook weer terug.

Nu heb je acculader waar de transformator oververhit is geraakt. Er is een kleine lekstroom van de wikkeling naar de kern, deze zit weer vast aan je chassis en prompt jij raakt dat ding aan en je bent een geleider vanaf je hand via je lichaam naar de grond, stalen schip. Nu kan je lichaam moeilijke 6 ampere kortsluiting maken maar een hogere stroom van 50mA is al dodelijke.

De weerstand van je huid varieert van 30kOhm tot 600 Ohm als je bezweet bent. 600 Ohm geeft al een stroom van 360mA en is dus dodelijk. Nu zorgt de aardlek bij een verschil van 30mA, is nog steeds pijnlijk maar goed te overleven, dat deze bliksemsnel afschakeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 31 jan 2013 19:17 #363500

  • Pim Wibo
  • Pim Wibo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
wat een vaktaal allemaal zeg :P
Trotse eigenaar Wibo2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 02 feb 2013 20:25 #364276

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Nu ben ik het toch weer even kwijt: 220v installatie aan boord, mag dat nou wel of juist niet met vaste kern draad? Dacht zelf van niet, maar twijfel nu weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 02 feb 2013 21:18 #364304

Het is niet verboden maar volgens alle normen o.a. IEC, is het niet toegestaan om massieve kernen te gebruiken. Om de dood simpele rede dat door trillingen de koper kern kan breken. Vanaf 7 strings per ader kan je prima gebruiken aan boord.

Wil je het helemaal goed doen dat gebruik je Halogeenvrij scheepskabel. Dat is trouwens verplicht op grote schepen. Vinyl, PVC en ander huis tuin keuken kabel is ook niet aan te bevelen. Het moet vlam vertragend en vlamdovend zijn. Deze kabels zijn gemaakt van XLPE, die vind je niet bij de bouwmarkt om de hoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 03 feb 2013 09:22 #364392

Het nadeel van die XLPE-kabel is dat het stug en relatief moeilijk te bewerken is.
Ik heb bij mijn Contessa 32 uit 1972 alle bedrading met massieve kern verwijderd en voorzien van kabels van Jobarcoflex o.i.d. Ook in de mast nieuwe kabels getrokken van goede kwaliteit.

Neem alsjeblieft geen bouwmarkt spul. Da's vragen om moeilijkheden. Bij de Technische Unie kun je goed kwaliteit kabel in alle soorten en maten kopen. is ietsje duurder dan de bouwmarkt, maar je hebt de rest van je leven er geen omkijken meer naar. En veel prettiger te bewerken dan de XLPE-kabels die Happybucaneer (what's in a name ;) ) noemt.

O ja, Jugo heeft ergens in een ander draadje eens een pdf'je geplaatst met voorbeelden van aardlekschakelaars op bootjes. Kan dat zo snel niet vinden...

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe werkt dat nou met walstroom?? 03 feb 2013 13:21 #364500

Het is ook niet de bedoeling om XLPE kabel te gaan gebruiken maar wel kwalitatief goede kabels, de standaard bouwmarkt spul is gewoon niet geschikt.

Lappkabel, Jobarco, Draka e.d. zijn goede kabels, de meeste alleen wel gemaakt van PVC. PVC kabels mag alleen niet gebruiken in de scheepvaart vanwege giftige rook en het is niet vlamdovend. Maar op een plezierboot zijn de rampen nog wel te overzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl