Je hebt een stalen boot en je trekt een kabeltje van de walkast naar binnen toe en je sluit wat aan en denkt simpel het werkt! Nu doe je drie dingen verkeerd
-1 je sluit je spul aan op een walkast waar je geen enkel idee hebt hoe die beveiligd is, zoiets als god zege de greep.
-2 Je hebt een stalen boot, nu heb je apparaat wat een beetje lekt over zijn randaarde, je zit immers in een vochtige omgeving, de spanning trekt een vereffenings stroom naar de wal toe. Ieder stukje geleidend metaal wat in contact staat met water gaat eraan. Er zijn voorbeelden van jachten die zonken omdat er zomaar even een acculadertje was aangesloten.
-3 Nu raak je perongeluk de fase, kapot apparaat of een beschadigde kabel je noemt het maar op. De kortsluit stroom gaat door je lichaam heen, naar de massa van het schip via het water naar de aardpin van de walstroom installatie. Kortom voordat een 6 ampere zekering doorslaat ben jij al dood. In heel die keten van geleiders hoeft maar een kleine weerstand in te zitten, niet ondenkbaar, en je haalt de 6 ampere niet om de zekering te laten springen.
Kortom als je geen verstand van die zaken hebt neem dan de adviezen van alle andere op dit forum over en handel er naar. Je thuis installatie zal wel in orde zijn maar op je vochtige boot, legio geleiding van je stalen schip etc, daar zit heel wat meer risico aan!
Dus je hebt in ieder geval drie dingen nodig
-1 zekering automaten van ongeveer 6 ampere voor de primaire en de secundaire wikkelingen van je trafo (kortsluiting, overbelasting beveiliging)
-2 scheidings transformator (galvanische scheiding van walaansluiting en scheeps installatie, voorkomt elektrolytische corrosie en het is voor jezelf veilig)
-3 aardlek schakelaar, schakelt uit bij een lekstroom van 30mA wat je kunt navertellen als je ermee in aanraking bent geweest.
Voor de duidelijkheid heb ik er een schemaatje bijgevoegd.