@WADnWind:
Jouw argumentatie klopt als je accu's neemt die uit meerdere cellen zijn samengesteld. Ik pleit daarom voor de inzet van losse cellen, die met de lader in het schema, per cel individueel zijn op te laden, dan wel een laadstroom shunt per cel gebruiken. Doe je dit niet, dan kun je te maken krijgen met ongelijke lading in de accubatterij. Ik probeer hier zelfs taalkundig 'puristisch' in te zijn door onderscheid te maken in cel en accu of accubatterij.
Ja, dit vraagt toegang tot de individuele cel en zal voor accu's in kleine toestellen zoals computers, een probleem zijn. Bij dit soort apparaten zie je dan ook dat er door de compacte bouw van de accubatterij, een thermische beveiliging nodig is. Op de 'Tsjechische' site worden ook losse cellen aangeboden en deze zijn dus ook individueel te laden.
Een diep ontladingsbeveiliging is zeker handig voor accubatterijen waar je niet bij de individuele cel kunt komen! Voor individueel geladen cellen met ladingscontroller per cel, is ontlading onder de 20% niet problematisch want de spanningsmeting/laadstroom regeling zorgt ervoor dat de 'leegste' cel toch wordt volgeladen zonder de andere cellen te 'overladen'. Li-ion cellen worden 'leeg' aangeleverd en moeten vanaf 0 worden opgeladen (je moet een initiële lading doen met 4,2V als eind laadspanning bij LiYFePO cellen). Natte loodzwavelzuur accu's of cellen moeten geladen worden aangeleverd anders sulfateren zij 'in de winkel'. Kijk dus uit met de aankoop van nieuwe loodzwavelzuur accu's of cellen met een productiedatum in een ver verleden (meer dan 3 jaar), zij kunnen door zelfontlading leeg zijn gelopen en stilletjes helemaal gesulfateerd zijn.
Een li-ion cel kent het verschijnsel 'sulfateren' niet. Daarom mogen zij ook verder worden ontladen dan een loodzwavelzuur cel. Een diep ontladingsbeveiliging is
om die reden niet nodig. Het is wel zo dat Li-ion cellen onder de 20% lading een heel grillig verloop kennen van de spanning/stroom curve en dat dit in een accubatterij aanleiding geeft tot ongelijke lading van de cellen met als gevolg dat het kapot gaan van 1 cel de hele accu waardeloos maakt (en als je dan ver van de bewoonde wereld afzit... Balen.

) Bij een cellen array kun je dan 1 cel vervangen (als je in de bewoonde wereld bent). Als je de cellen individueel oplaadt, hoef je ook nog eens geen rekening te houden met het feit dat er een 'nieuwe, nog niet versleten' cel tussen staat. Als je individueel per cel oplaadt zal het waarschijnlijk niet eens gebeuren dat de cellen ongelijk geladen worden en is het onwaarschijnlijk dat er een cel 'uit de pas gaat lopen'. (maar niet onmogelijk, er kan altijd een 'maandagmorgen' cel tussen zitten.)
Het zal je duidelijk zijn dat ik een voorstander ben van losse individueel te laden cellen en niet van accubatterijen. In je post refereer je aan de accubatterijen van 12V en die wil ik niet op m'n bootje.
Li-ion cellen laden met 1 tot 3c kan (zelfs tot 5c bij LiYFePO cellen) maar warmt de cellen op. Dit heeft geen invloed op het ongebalanceerd zijn van de cellen! Bij onbalans gaan de cellen alleen maar eerder kapot. Langzaam laden met 0,1c blijft minder 'slijtage' van de platen geven, zowel bij loodzwavelzuur als bij li-ion. Het feit dat 5c kan worden gehaald, wil niet zeggen dat het ook moet! Ook hier geldt: 'less is more'.
@Aernoudt:
Het schema heeft een ingebouwde 'laadcontroller'. Op de website wordt een laadstroom shunt (voor 1 cel) tot 1,7A aangeboden. Bij 2A laadstroom zal dat wel goed werken, meer laadstroom vraagt om parallel schakeling van deze laadstroom shunts. Persoonlijk (maar dan ook geheel persoonlijk!) zou ik kiezen voor 4 losse celladertjes van 230V/4V en die via een viervoudige tafelcontactdoos aansluiten om 4 cellen langzaam (met 1 tot 2A) vol te laden. Voldoet geheel aan mijn eisen: Hoge kwaliteit, goedkoop, maar langzaam.
Groeten, Peper.
[Edit:] PS voor WADnWind:
Even naar je linkjes gekeken: TI controller laadt met 1A.
Hoogst haalbare laadstroom met TI Laad-ic's 10A.
"less is more"!
P.