@Nachtvlinder:
Ik denk dat je de Victron voor 70A laadstroom nooit zo kunt instellen dat deze goed werkt voor een li-ion accu met ingebouwde charge-controller/balanceerder. Dit toestel is gemaakt en ingesteld voor 'dikke' loodzwavelzuur accu's en past zich aan op de eigenschappen van dit soort accu's. De ingebouwde 'intelligentie' is helaas niet zo slim dat dit kan worden aangepast voor Li-ion accu's.
Even zo goed wat gegevens voor Li-ion cellen:
LiFePO:
minimale spanning: 2,8V per cel
maximale spanning: 3,7V per cel
initiële laadspanning: 3,8V en het venijn zit hem in de staart: deze waarden moet je van de fabrikant opgegeven krijgen, want het kan per serie verschillen. Je begrijpt dat een intelligente lader niet zo intelligent is om even contact te maken met China (daar komen de meeste Li-ion cellen vandaan) om te vernemen wat voor deze serie Li-ion cellen de optimale spanningen zijn (en dan houdt de lader soms ook nog rekening met de temperatuur).
LiYFePO:
minimale spanning per cel: 3,1V (2,8V wordt soms ook genoemd)
maximale spanning per cel: 4V
initiële laadspanning per cel: 4,2V En de opmerking hierboven geldt nu ook hier.
Indien cellen met ingebouwde (of opgebouwde) laadstroom shunt worden opgeladen met een stroombron en een 'dikke' laadstroom, zal de laadstroom shunt bij het naderen of bereiken van de maximale spanning alle stroom omleiden. Daar wordt die shunt behoorlijk warm van.
Voor loodzwavelzuur accu's geldt: Langzaam laden (met 0,1c) is het best. Li-ion cellen kunnen sneller worden geladen (tot 3c), maar langzaam laden vinden ze ook 'fijn'.
De laadstroom shunt moet worden afgeregeld op de maximale spanning. Daarboven sluit deze de lader kort. Hoe de lader op deze kortsluiting reageert is niet te zeggen. Indien deze dan de volledige 70A door de shunts laat lopen, worden deze zeker te warm en zullen doorbranden en vervolgens gaat de cel dan ook naar de knoppen.
Voor een dergelijke lader moet de fabrikant bereid zijn de ingebouwde intelligentie aan te passen op li-ion cellen. Dan moet rekening worden gehouden met eventuele ingebouwde 'charge controllers' in de cellen van de accubatterij.
En... wat noem je optimaal? Zo snel mogelijk opgeladen? Dan wordt het moeilijk. Als je optimaal definieert als 'een zo goed mogelijke chemische omzetting van de platen naar een geladen toestand', dan zal het nooit snel gaan.
In economische studies zeggen ze wel: "je hebt snel, je hebt goedkoop en je hebt hoge kwaliteit en je kunt er maar 2 tegelijk hebben, nooit alle 3!"
Een Aldi gelijkrichtertje is goedkoop en kan de accu's met een laadstroom shunt kwalitatief heel goed opladen, maar het gaat niet snel.
Een Victron acculader tot 70A is zeker niet goedkoop, maar laadt snel en kwalitatief goed op, maar doet dit waarvoor het gemaakt is: loodzwavelzuur accu's zonder laadstroom shunt.
De afgifte van de opgeslagen energie is gunstiger bij een Li-ion accu t.o.v. een loodzwavelzuur accu omdat de laadcyclus de 'deepest cycle' kan maken. Laad-ontlaad rendement maakt elkaar niet veel. Een standaard lader bestaat voor mij niet, die standaard is bepaald voor de soort accu die eraan komt en Li-ion accu's zijn niet hetzelfde als loodzwavelzuur accu's. Een stroom begrensde spanningsbron zou werken voor een Li-ion accu, maar deze gaat bij het bereiken van de eind-laadspanning deze stroom door de shunts sturen en die worden dan warm. Kun je de stroombegrenzing instellen op bv 3A, dan duurt het lang voordat een Li-ion accu netjes vol zit, maar als de accu vol zit stuur je maar 3A door de shunts en meestal kunnen deze daar wel tegen. Het blijft de afweging van kwaliteit, snelheid en prijs.
Ikzelf zie veiligheid als het optimum (beroepsdeformatie van de anesthesie assistent

) en dit komt dus met langzaam laden. Nu blijft de keus: wil je kwaliteit of wil je goedkoop, je kunt er maar 1 krijgen...
Groet, Peper.