Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke acculader 30-40A

Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 13:18 #379800

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Ik heb op dit forum gezocht naar dit onderwerp maar kon er toch niet uitkomen.

Ik wil een regelbare lader voor 350 Ah en die ook de startaccu van 70Ah apart kan laden.
De meest gangbare laders zijn:
- Victron Phoenix 30A met 30/10/10 A Dus de Start Accu kan op 10A. De drie aansluitingen zijn volledig (ook in de kast) regelbaar. Heeft ook een niet te dure externe display met instelmogelijkheid van de stroomsterkte.
Nadeel op het forum gevonden: De ventilator wordt niet geregeld en maakt herrie en het laad vermogen is voor mij aan de krappe kant? De 50A versie is te groot voor mijn Honda 10i aggregaat.
- Mastervolt Chargemaster 35/35/35 A. Regelbaar via een bussysteem met de PC maar dan wel alle outputs tegelijk. Apart terugregelen van de startaccu gaat niet.
(Adapter 150 eur voor eenmalig gebruik van interface met PC is wel erg duur)
Nadeel dus dat de startaccu als hij leeg is 35A voor z'n kiezen krijgt.
Voordeel: geregelde ventilator en mooie dispay op de kast waar je de laadstroom per aansluiten kan aflezen.
- Sterling 40A ; terugregelbaar maar voor mij de grote onbekende.

Wie heeft ervaring met bovenstaande laders en in het bijzonder de laadproblematiek van de startaccu en het geluid en uiteraard betrouwbaarheid?
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 13:45 #379807

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Je startaccu wordt toch netjes opgeladen door je dynamo ?
Heb je eigenlijk geen 2e lader nodig. Minder s##it minder zorgen. waarschijnlijk heb je een 1-2-both schakelaar zodat je ook je motor kan starten op je lichtaccu. Daarna doorschakelen naar start 20 minuten laten lopen en hij is weer vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 14:07 #379816

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Een schakelaar met tijdklok voor de startaccu heb ik nu ook maar vergeet hem op te laden. Bij langdurige stilstand is de accu capaciteit van de startaccu laag (Hele winter). Dus laden met acculader is aanbevelenswaardig. Zeker bij zeiltochten waarbij de motoruren beperkt zijn wil ik aan de wal graag laden. Aan de andere kan wil ik de startaccu ook niet koppelen aan de verbruiksaccu met het risico dat de motor niet meer gestart kan worden. Huidige laadautomaten scheiden prachtig de accubanken.

Een correctie: De Phoenixs doet 30/30/4 Dus de startaccu kan maximaal 4 A krijgen. Prachtig om hem zo te onderhouden.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 14:17 #379822

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
Die startaccu laden is dus alleen maar onderhoudslading. Immers als je gestart hebt, loopt de motor, en is de bulk to weer terug geladen.
Als je niet op de motor laadt, dan laadt je dus met 220V, of via de walstroom of via de Honda. In beide gevallen heb je dus 220V aan boord. Zet er dan een separate mini mini ladertje direct op de startaccu, 220V-12VDC, zo'n C'tek druppellader. Kost niks, super eenvoudig.
De service accu's laadt je op de gewone manier direct uit de lader/omvormer.
En als je dan geen 220V walstroom of Honda aan hebt staan, dan kan je altijd nog gewoon uit de service accu via de C'tek via je omvormer de startaccu op peil houden.
Fail safe,
Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 14:33 #379828

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Uiteraard is een kleine aparte lader mogelijk, maar ik wil zo min mogelijk draden en apparaten. De huidige zware acculaders hebben gewoon deze voorziening, waarom zou ik die dan niet gebruiken. Bij motorpech, doorstarten, ontluchten en vooral bij een wat oudere accu in de winter krijg je problemen als de accu niet onderhouden is. C.a 20 minuten varen op de motor en dan zeilen, levert slechts 1/3 * 6A= 2Ah dus heel weinig, want van de 20A laadstroom gaat het meeste naar de 350A bank.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 15:35 #379865

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
20 minuten op de motor en je startaccu zit vol. Lijkt me niet de bedoeling dat je je 350a bank met je motor probeerd te laden. Die wil je juist met een walstroomlader doen.mHeb je geen 1-2-both schakelaar of laadstroomverdeler ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 15:39 #379867

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
ik ben al jaren tevreden over mijn sterling met 3 uitgangen
de 3de uitgang werd aangeraden voor de start accu.

als ik het nu overnieuw zou doen, zou ik voor minimaal twee laders gaan met mijn drie accu's 1 lader voor de start accu
en 1 voor de boord accu's.
Nu moet ik dus altijd 3 dezelfde accu's gebruiken omdat de laad karakteristiek niet per uitgang maar voor alle drie de uitgangen is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 16:45 #379884

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
je hebt een punt. Ik zal controleren of er onafhankelijk geladen wordt bij deze nieuwe acculaders.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 17:18 #379897

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Zover ik kan zien krijgen alle aangesloten accu's dezelfde laadkarakteristiek, alleen afhankelijk van het spanningsverschil en inwendige weerstand zal de stroomsterkte meer of minder zijn. Ze zijn toch wel minder geavanceerd als ik dacht, ondanks de microprocessor.
De computer zal bank NR1 met temperatuursensor waarschijnlijk gebruiken als referentie waarde voor het laadproces. Dit wordt allemaal niet verteld in de brochures en handleiding. Je moet het er zelf uitvissen. De keuze wordt wel moeilijk.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 18:00 #379921

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
De mastervolt 35 A staat 35 amp op uitgang 2/3.
Meestal is de startaccu een 3 ampere.
De resterende beschikbare stroom gaat naar de service accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 18:33 #379939

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
De nieuwe 35A van mastervolt heeft volgens de specificatie 3*35A jammergenoeg. Dus er is nu alleen een 35A beschikbaar voor de startaccu.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 19:32 #379987

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Er zal toch geen 35 ampère continu door heen gaan?
Immers de stroom is afhankelijk van de inwendige weerstand van de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 19:33 #379991

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Er zal toch geen 35 ampère continu door heen gaan?
Immers de stroom is afhankelijk van de inwendige weerstand van de accu.

Ik heb hier een Mastervolt ivo 40 ampère met 3 uitgangen.
De start accu krijgt maar 3 ampère.
En is meer als genoeg.
De werking van deze mastervolt is uitstekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 22:33 #380086

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Ja, de laadstroom zal onder normaal bedrijf laag zijn. Maar als de accu leeg is bij het aanzetten van de lader, dan krijgt hij in de bulk fase in theorie max 35A te verwerken wat kan leiden tot gasvorming en hoge temperatuur. In de praktijk zal de service accu (350Ah) ook nog bijgeladen worden en een deel van deze stroom afnemen want de totale stroom komt niet boven de 35A. Misschien zie ik de zaak te somber in en kan de startaccu zonder problemen gewoon op een van de output kanalen.
Infeite zijn het de laadspanning en de inwendige weerstand die bepalend zijn voor de laadstroom I= spanningsverschil/inwendige weerstand. Bij een kleine accu is de inwendige weerstand groot en dus automatisch de stroomsterkte laag. De laadspanning wordt automatisch begrensd dus het zal wel meevallen met de stroomsterkte.
Mijn vraag op dit forum is dan ook wat de ervaringen zijn met deze laders. Ik ben blij dat ik hoor dat de stroomsterkte normaal gesproken niet boven de 3A komt bij dit type Mastervolt lader.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 18 mrt 2013 22:58 #380091

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Hier staat: Battery capacity range: 70-350 Ah
Dus zit het goed.
Waarom bel je Mastervolt niet? Iemand daar zal je toch wat technische info kunnen geven over hoe het zit met de laadstroom bij een 70Ah accu bij betreffende lader.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 18 mrt 2013 23:00 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 19 mrt 2013 06:48 #380113

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Bedankt voor het meedenken. Mastervolt heb ik gebeld en er werd bevestigd dat er in theorie bij lege accu grote laadstromen kunnen optreden. Omdat ik de voorkeur geef bij mijn keuze aan de Mastervolt Chargemaster 35, hoor ik graag wat de ervaring is met deze lader op dit punt.(Startaccu)
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 19 mrt 2013 06:54 #380114

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Wat zou het bezwaar zijn om de start accu met een grote stroom te laden ?!

Ik neem toch aan dat mastervolt zich heus wel realiseert dat er geen mens op de aardbol is die met 35A laadstroom voor zijn huishoud accu's genoeg heeft en dan een teveel aan laadstroom heeft voor zijn startaccu

De meeste boten hebben als snel 2 of meer huishoud accu's, 2x90 is niet vreemd, dus heb je al 180a staan.

Voor een start accu heb je in principe voor de meeste boten wel genoeg aan een 55 a 60 a (als de koudstartstroom maar genoeg is)

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze een lader maken die voor de range 70-350 ah is (huishoud) maar dan vervolgens een overkill zou zijn voor je startaccu of nog beter gezegd deze zou je startaccu koken ?!

als ze mikken op een startaccu van 200a dan zou dat daar denk ik ook wel een wat zwaarder accubankje naast staan voor de rest.

Kortom, ik denk dat je gewoon een prima lader hebt met die mastervolt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 19 mrt 2013 07:31 #380122

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15099
Zeker 10 jaar het genot gehad van de voorloper van de mastervolt 35. Nooit een probleem mee gehad. Ook niet met de start accu. Mogelijk zou je daar problemen mee kunnen krijgen als je die behoorlijk leeg trekt doordat je motor heel erg slecht start. En als je daarna de motor direct weer uit zet. Zodat je dynamo niet de kans krijgt om de accu weer op pijl te krijgen. Wel zorgen dat als je start je lader niet meer aan staat ! Anders probeert je lader door een veel te dun draadje je dynamo die nog niet draait met 35 amp te bekrachtigen. En dat wil je niet. Dit is echter afhankelijk van hoe jouw regelaar werkt.
De mastervolt kon helaas niet tegen bliksem inslag op de 220 leiding op de steiger.
Na het bliksem incident heb ik voor de prijs van een nieuwe lader nu zonnecellen wat ik makkelijker vind. Nu hoef ik niet bij aankomst een snoer uit te rollen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 19 mrt 2013 20:22 #380459

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Is het niet zo dat een beetje dynamo ook vlot 60A is?
Stel je hebt een auto, accu leeg.
Je laat je overstarten door een andere auto.
Gaat vervolgens de dynamo dan de accu laden met 60A? Of werkt dat zo niet? Als het wel zo werkt is dat blijkbaar geen probleem.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 19 mrt 2013 21:05 #380477

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
zeilram schreef :
Ik heb op dit forum gezocht naar dit onderwerp maar kon er toch niet uitkomen.

Ik wil een regelbare lader voor 350 Ah en die ook de startaccu van 70Ah apart kan laden.
De meest gangbare laders zijn:
- Victron Phoenix 30A met 30/10/10 A Dus de Start Accu kan op 10A. De drie aansluitingen zijn volledig (ook in de kast) regelbaar. Heeft ook een niet te dure externe display met instelmogelijkheid van de stroomsterkte.
Nadeel op het forum gevonden: De ventilator wordt niet geregeld en maakt herrie en het laad vermogen is voor mij aan de krappe kant? De 50A versie is te groot voor mijn Honda 10i aggregaat.
- Mastervolt Chargemaster 35/35/35 A. Regelbaar via een bussysteem met de PC maar dan wel alle outputs tegelijk. Apart terugregelen van de startaccu gaat niet.
(Adapter 150 eur voor eenmalig gebruik van interface met PC is wel erg duur)
Nadeel dus dat de startaccu als hij leeg is 35A voor z'n kiezen krijgt.
Voordeel: geregelde ventilator en mooie dispay op de kast waar je de laadstroom per aansluiten kan aflezen.
- Sterling 40A ; terugregelbaar maar voor mij de grote onbekende.

Wie heeft ervaring met bovenstaande laders en in het bijzonder de laadproblematiek van de startaccu en het geluid en uiteraard betrouwbaarheid?

Bouw je dit toch in serie met je ventilator draden:
www.schukat.com/schukat/schuka...3E99C1256DD300503ED1

Dat doen wij al ruim 15 jaar met groot succes en rust!
Werkt ook goed in luidruchtige meetapparatuur :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mrt 2013 21:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 19 mrt 2013 22:35 #380512

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Goede modificatie als ik voor de Victron kies. Staat op mijn lijstje , bedankt.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 19 mrt 2013 22:37 #380513

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Koop gewoon een goede lader die met je accu's en je Honda overweg kan en vergeet de startaccu.
Ik heb in 40 jaar nog nooit een lege startaccu gehad, werd alleen door de motor geladen en alleen bij lange stilstand met een los ladertje af en toe bijgeladen. (Mastervolt IVO 12/10, recent overleden en nu een Victron Blue Power 12/7).
Als de startaccu slecht is moet je die vervangen en als je motor niet start op een volle startaccu moet je je motor repareren, beide gevallen los je niet op met een lader. Zoals eerder gezegd: als je dak lekt moet je het dak repareren en niet een emmer met een pompje eronder zetten, dan heb je het probleem niet opgelost.
Naladen tijdens de winter is alleen nodig voor "natte" accu's, alle gesloten accu's overleven de 5 wintermaanden probleemloos zonder naladen, vooropgesteld dat ze vol de winter in gaan, goed schoon zijn en er geen stiekeme verbruikers aan hangen (afkoppelen dus, is veiliger ook).
In het onwaarschijnlijke geval dat je toch een lege startaccu hebt kun je altijd even de startaccukabel op de lichtaccupool houden, maar de kans dat dat nodig is is zo gering dat dat ook geen moeilijke laadtoestanden rechtvaardigt, en bovendien: de startacculader werkt alleen als die aan de walstroom ligt.

Bij Victron laders is de accuaansluiting 4 A met een lagere spanning dan de lichtaccuaansluiting (volgens het manual, het zegt niet hoeveel lager)
Als de lader van je keuze zo'n aansluiting heeft kun je die natuurlijk aansluiten, maar echt nodig is het niet.

En hou ook in de gaten dat de advieslaadstroom voor de meeste accu's 0,1 tot 0,2 C is, weliswaar afhankelijk van het type (bijv. spiral cell, AGM en buisjesplaat tractieaccu"s mogen meer).

De meeste autoaccu's overlijden niet doordat ze even leeg zijn geweest maar doordat na het starten met externe kabels de 130 A dynamo (een normale waarde voor moderne auto's) wakker wordt en likkebaardend met volle eetlust aan een lege 60 Ah accu begint.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 19 mrt 2013 22:40 #380514

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Gijper schreef :
Is het niet zo dat een beetje dynamo ook vlot 60A is?
Stel je hebt een auto, accu leeg.
Je laat je overstarten door een andere auto.
Gaat vervolgens de dynamo dan de accu laden met 60A? Of werkt dat zo niet? Als het wel zo werkt is dat blijkbaar geen probleem.

Dat is wel zo, maar de dynamo heeft z'n eigen regeling voor alleen de auto. In dit geval wordt de laadkarakteristiek bepaald door de service accu van 350 Ah en hobbelt de start accu mee. Hij krijgt 14,4 V voor z'n kiezen ook als hij vol is, hij wordt a.h.w. overladen.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 19 mrt 2013 22:50 #380516

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Aad77 schreef :
Koop gewoon een goede lader die met je accu's en je Honda overweg kan en vergeet de startaccu.
Ik heb in 40 jaar nog nooit een lege startaccu gehad, werd alleen door de motor geladen en alleen bij lange stilstand met een los ladertje af en toe bijgeladen. (Mastervolt IVO 12/10, recent overleden en nu een Victron Blue Power 12/7).
Als de startaccu slecht is moet je die vervangen en als je motor niet start op een volle startaccu moet je je motor repareren, beide gevallen los je niet op met een lader. Zoals eerder gezegd: als je dak lekt moet je het dak repareren en niet een emmer met een pompje eronder zetten, dan heb je het probleem niet opgelost.
Naladen tijdens de winter is alleen nodig voor "natte" accu's, alle gesloten accu's overleven de 5 wintermaanden probleemloos zonder naladen, vooropgesteld dat ze vol de winter in gaan, goed schoon zijn en er geen stiekeme verbruikers aan hangen (afkoppelen dus, is veiliger ook).
In het onwaarschijnlijke geval dat je toch een lege startaccu hebt kun je altijd even de startaccukabel op de lichtaccupool houden, maar de kans dat dat nodig is is zo gering dat dat ook geen moeilijke laadtoestanden rechtvaardigt, en bovendien: de startacculader werkt alleen als die aan de walstroom ligt.

Bij Victron laders is de accuaansluiting 4 A met een lagere spanning dan de lichtaccuaansluiting (volgens het manual, het zegt niet hoeveel lager)
Als de lader van je keuze zo'n aansluiting heeft kun je die natuurlijk aansluiten, maar echt nodig is het niet.

En hou ook in de gaten dat de advieslaadstroom voor de meeste accu's 0,1 tot 0,2 C is, weliswaar afhankelijk van het type (bijv. spiral cell, AGM en buisjesplaat tractieaccu"s mogen meer).

De meeste autoaccu's overlijden niet doordat ze even leeg zijn geweest maar doordat na het starten met externe kabels de 130 A dynamo (een normale waarde voor moderne auto's) wakker wordt en likkebaardend met volle eetlust aan een lege 60 Ah accu begint.

Aad

Hier heb je wel een punt. Mijn startaccu staat met een tijdklokje op de lader, dus als ik die activeer laadt hij 45 min bij. Alleen vergeet ik dit te doen en als ik na de winterstalling het water inga wil ik wel dat de motor kan starten. De aansluiting van de startaccu op de lader is alleen voor de zekerheid en in het geval dat de regelaar van de dynamo het begeven heeft. Misschien heb je gelijk dat aansluiten meer nadelen geeft dan los houden.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke acculader 30-40A 20 mrt 2013 16:49 #380700

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13792
mijn acculader 25A, kan via een omschakelaar van de licht (180Ah) naar de start (ook 180Ah). In praktijk maak ik hier zelden gebruik van. Eigenlijk alleen in de wintermaanden even een keer een uurtje oppeppen.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl