Aad77 schreef :
Koop gewoon een goede lader die met je accu's en je Honda overweg kan en vergeet de startaccu.
Ik heb in 40 jaar nog nooit een lege startaccu gehad, werd alleen door de motor geladen en alleen bij lange stilstand met een los ladertje af en toe bijgeladen. (Mastervolt IVO 12/10, recent overleden en nu een Victron Blue Power 12/7).
Als de startaccu slecht is moet je die vervangen en als je motor niet start op een volle startaccu moet je je motor repareren, beide gevallen los je niet op met een lader. Zoals eerder gezegd: als je dak lekt moet je het dak repareren en niet een emmer met een pompje eronder zetten, dan heb je het probleem niet opgelost.
Naladen tijdens de winter is alleen nodig voor "natte" accu's, alle gesloten accu's overleven de 5 wintermaanden probleemloos zonder naladen, vooropgesteld dat ze vol de winter in gaan, goed schoon zijn en er geen stiekeme verbruikers aan hangen (afkoppelen dus, is veiliger ook).
In het onwaarschijnlijke geval dat je toch een lege startaccu hebt kun je altijd even de startaccukabel op de lichtaccupool houden, maar de kans dat dat nodig is is zo gering dat dat ook geen moeilijke laadtoestanden rechtvaardigt, en bovendien: de startacculader werkt alleen als die aan de walstroom ligt.
Bij Victron laders is de accuaansluiting 4 A met een lagere spanning dan de lichtaccuaansluiting (volgens het manual, het zegt niet hoeveel lager)
Als de lader van je keuze zo'n aansluiting heeft kun je die natuurlijk aansluiten, maar echt nodig is het niet.
En hou ook in de gaten dat de advieslaadstroom voor de meeste accu's 0,1 tot 0,2 C is, weliswaar afhankelijk van het type (bijv. spiral cell, AGM en buisjesplaat tractieaccu"s mogen meer).
De meeste autoaccu's overlijden niet doordat ze even leeg zijn geweest maar doordat na het starten met externe kabels de 130 A dynamo (een normale waarde voor moderne auto's) wakker wordt en likkebaardend met volle eetlust aan een lege 60 Ah accu begint.
Aad
Hier heb je wel een punt. Mijn startaccu staat met een tijdklokje op de lader, dus als ik die activeer laadt hij 45 min bij. Alleen vergeet ik dit te doen en als ik na de winterstalling het water inga wil ik wel dat de motor kan starten. De aansluiting van de startaccu op de lader is alleen voor de zekerheid en in het geval dat de regelaar van de dynamo het begeven heeft. Misschien heb je gelijk dat aansluiten meer nadelen geeft dan los houden.