Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aansluiten instrumenten op DIN rail

Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 16:47 #386034

Ik heb een nieuw schakelpaneel gekocht (zit normaal op een nieuwe Hanse) voor mijn Dehler.


[attachment:1]C:\fakepath\image.jpeg[/attachment]


Het paneel bestaat uit schakelaars met automatische zekeringen. Aan dit paneel zit een kabelboom die vastzit aan een DIN rail van Wago met daarop etageklemmen. Er zit een tekening bij waar welk draadje voor dient.


[attachment:2]C:\fakepath\image_1.jpeg[/attachment]

[attachment:3]C:\fakepath\image_2.jpeg[/attachment]

[attachment:4]C:\fakepath\image_3.jpeg[/attachment]



Ik heb echter geen flauw idee waar ik mijn bestaande apparatuur op de DIN rail aansluit (plus - min etc.). De zekeringen en schakelaar zitten met rode draden vastgeklemd in de etageklemmen. Ik kan ze loshalen door er een schroevendraaier in te steken.



Ik weet dus niet hoe ik mijn bestaande apparatuur aansluit. Ik zie op de etalageklemmen zogenoemde 'bruggen' zitten. Maar ook vierkantjes met daarin een soort stekkertje. Maak ik hier mij apparatuur aan vast? En heb ik dan stekkertjes of andere klemmen nodig.

Kortom: HELP!


(Foto's plaatsen lukte om een of andere reden niet)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 17:25 #386046

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Er zijn allerlei varianten mogelijk, dat is het leuke van die rijgklemmen, maar welk systeemis het bij jou?

De + van je instrumenten gaat aan de rode draden van het klemmen systeem.
De - (massa) kan via hetzelfde systeem gaan, dat zijn meestal blauwe klemmen, zwarte draden, maar het is ook mogelijk dat je ergens op je boot alle - draden bij elkaar moet brengen. Daar zijn aparte rails voor, met veel klemschroeven. Die massarail verbind je daarna door met een dikke kabel naar de - van de accu.

De bruggen die je ziet zijn meestal om meerdere stroomverbruikers met 1 schakelaar/zekering te schakelen.

Kijk goed de site van asa bootelectro, daar kan je veel van die verschillende systemen zien, en ook de massarails.

Ga in ieder geval niets doen voor je het systeem helemaal door hebt, en / of haal er hulp bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 17:30 #386048

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Om antwoord te geven of krijgen zijn die plaatjes wel handig ;)
Misschien dat eerst oplossen, heb je vanaf een tablet ofzo geprobeerd te uploaden? Heb je eventueel een site of andere webruimte waar je de foto's kunt plaatsen en dan een link plaatsen?

Grtz., Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 17:52 #386058

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 17:55 #386060

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
ziet er niu niet echt heel ingewikkeld uit
op de rode aders staat zelfs waarvoor ze zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 18:07 #386069

Ik weet waar de rode draden voor zijn. Maar hoe prik ik mijn instrumenten erbij? Heb ik daar speciaal stekkertje voor nodig? En sluit ik de min van de instrumenten ook op de DIN Rail aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 18:08 #386070

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
wow die is geavanceerd.
hij houd ook rekening met 2 accu's, errug mooi

ik denk dat je hem even moet doormeten met een multimeter.
Dan weet je welke gaatjes bij de rode kabeltjes op de klem kan gebruiken om de gebruikers aan te koppelen.

gewoon in het gaatje porren, dan snapt die vast.

maar mis je niet een paar grote relais?
die kleine accu knopjes gaan niet de accustromen regelen.
Laatst bewerkt: 07 apr 2013 18:10 door fransb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 18:20 #386077

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 18:24 #386079

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
gregor op deze manier geef je TS de kriebels.
hij was zo blij dat hij de foto's eindelijk aan ons kon laten zien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 18:37 #386085

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
X0 en 1 zijn de massa.
Alle rode aders zijn afgaande aders naar verbruikers.
De aders van verbruikers bevestig je aan de onderkant.
Normaal zijn dit ook bevestigingen met een klem schroevendraaier.
Zitten er aan de onderkant allen gaatjes op zijn er kleine pennen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 19:02 #386092

Op sommige plekken kan ik onder de rode draden ook draden bijprikken. Dus hier moet de plus van het betreffende instrument / apparaat. Klopt dat?

Op de rijgklemmen zie ik ook vierkante gaatjes met daarin pinnen? Kan je daar ook iets op aansluiten?

En sluit ik op deze rails ook de min aan van de apparatuur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 07 apr 2013 23:13 #386109

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Dit systeem is met blauw en grijs, maar ook paars/donkerpaars, geen aparte massarail nodig dus. Trek er eens een brugje uit. Ik vermoed dat de onderste rij bruggen op de foto zijn om de - door te verbinden. Waarschijnlijk slaan ze dus steeds de + over.
Bij de middelste rij zijn er ook bruggen, net zichtbaar achter de rode draden op de lastste foto, die verbinden de + door, meerdere stroomverbruikers op een schakelaar.
Probeer alleen nog uit te vinden wat het verschil is tussen paars/donkerpaars, en de klemmen die alleen grijs/blauw zijn. Ik vermoed dat de paarse/donkerpaarse de gezekerde klemmen zijn, en de andere om door te verbinden.

Alles is mooi genummerd. Heb je het electrische schema van de boot waar het paneel oorspronkelijk voor bedoeld is ? Met de nummering moet je alles terug kunnen vinden. De verbruikers sluit je aan bij de nummertjes. Als je het mooi doet merk je ook de draden aan boord met hetzelfde nummertje, als iets los schiet kan je meteen zien waar hij hoort.
Laatst bewerkt: 07 apr 2013 23:17 door Firebolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 10 apr 2013 14:59 #387008

Dus ik sluit de plus van de instrumenten aan in het betreffende gaatje van de schakelaar. Dus gewoon bijprikken? En de min? Waar laat ik die? Want ik zie op de din rail ook zwarte (min) draden lopen?

Moet gewoon even op weg worden geholpen...

:unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 10 apr 2013 18:03 #387071

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Als die zwarte inderdaad de min is, dan is het handig om een koperen strip of aantal aan elkaar geschakelde din-klemmen te gebruiken om daar de min op aan te sluiten. De min is niet gezekerd en kan bijv. rechtstreeks van de accu komen of misschien is deze al in de kast waar het paneel inkomt, al aanwezig.

Grtz., Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten instrumenten op DIN rail 10 apr 2013 21:17 #387117

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
@ dehler heeft het al aangegeven X0 en 1 zijn de massa die je aan de -pool van de accu doet. dat zijn de klemmen met blauw. ( en verderop ook paars)
Helemaal rechts heb je de grote grijze klemmen, daar gaat de + op van de accu. Daarvandaan zie je drie dikke draden die nasr het schakelpaneel gaan, daar geschakeld en gezekerd worden en ergens weer terugkeren op de rail.

In het middelste segment (3e foto, rechts van de cijfers 2.2) zie je in het midden een zwarte draad lopen, aangesloten op de 3eklem. Als je die zwarte draad naar links volgt zie je dat hij rechtstreeks komt van de massa aansluiting helemaal links. Als je de klem bekijkt waar de zwarte draad in zit zie je dat er (lager op de foto) een brug is. Daar wordt de massa weer doorverbonden naar de 1e, en 5e klem. Als ik het goed kan lezen hebben de 1e, 3 e en 5e klem het cijfer 0. Dat zijn de massa' s. Volgens mij zie ik verderop meer 0 en.

Je doet dus de plus van verbruikers in een grijs/roze, en de massa in de blauw/paarse klem er vlak naast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl