Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: accuschakelaar

accuschakelaar 15 aug 2008 10:09 #39795

  • maxi 77
  • maxi 77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
wie weet hoe

Ik heb een accuschakelaar gekocht ( vetus ) ( piek 300 ah)
Ik wil alleen 1 accu [ verlichting en marifoon en sigarettenaansteker ) er op aansluiten
Deze moet ook verbonden worden met de dynamo voor het opladen

wie help met een eenvoudig stroomschema ( dus ook voor de dynamo wat gaat naar waar )

reageren mag ooknaar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 10:25 #39797

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Als je maar 1 accu er op wil aansluiten dan is de schakelaar toch overbodig? Zo'n schakelaar is vooral bedoeld om meerdere accu's te kunnen schakelen, zowel voor het laden als voor het gebruik. In mijn ogen een beetje een overkill zo'n ding nu, tenzij je later een extra accu gaat aansluiten. Ik zou nu gewoon alleen een zekering in de laadstroomkabel ( is de pluskabel) en een stroomonderbreker in je boordcircuit opnemen, je hebt dan een prima systeem wat simpel en doeltreffend is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 10:41 #39799

  • maxi 77
  • maxi 77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Als je maar 1 accu er op wil aansluiten dan is de schakelaar toch overbodig? Zo'n schakelaar is vooral bedoeld om meerdere accu's te kunnen schakelen, zowel voor het laden als voor het gebruik. In mijn ogen een beetje een overkill zo'n ding nu, tenzij je later een extra accu gaat aansluiten. Ik zou nu gewoon alleen een zekering in de laadstroomkabel ( is de pluskabel) en een stroomonderbreker in je boordcircuit opnemen, je hebt dan een prima systeem wat simpel en doeltreffend is.

beste wallaby

helemaal juist
ik ga er later dus nog 1 accu op aansluiten dus dit is de 1e aanzet
kun je alsnog aangeven welke stroomkabels van de dynamo en van de accu ik naar de accuschakelaar moet schakelen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 10:54 #39805

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Oke als volgt:

Vanaf de dynamo gaat de plus naar de accuschakelaar, hierop vind je een plus in. Vervolgens gaan er vanaf de verschillende verdeelgroepen op de schakelaar een kabel naar de accu naar de plus pool. Dus op accu 1 (is plus) kabel naar accu 1, accu 2 (ook plus) kabel naar accu 2, beiden op de plus van de betreffende accu. Van de accu's gaat de min naar het motorblok, je hebt dan de stroomkring rond en accu's zullen geladen worden. Je kan eventueel de minnen van de accu's verbinden, maar ik doe dat zelf eigenlijk niet. Schakel liever per accu direct op het blok. Neem voldoende dikke kabel hiervoor, anders wordt de interne weerstand te hoog en zal de stroomkring niet werken waardoor de accu's niet laden. Gebruik minimaal 25 mm2 of meer.

De stroomkring voor je gebruikers sluit je dus gewoon op de plus en min van de accu zelf aan.

Succes.

Schemaatje toegevoegd.

i37.tinypic.com/mr5isn.png
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 11:45 #39826

Ik zou de schakelaar omruilen voor een verliesvrije diodebrug.
Die schakelaars zijn ondingen. Niet de kwaliteit maar vroeger of later vergeet je hem in de juiste stand te zetten, start de motor en je dynamo gaat stuk (omdat die geen accu 'ziet').

Als je stand 'both' kiest gaat de meest volle accu de andere opladen, ook niet goed.

Met een diodebrug (laadstroomverdeler) heb je verder geen omkijken naar je accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 11:56 #39829

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Vandaar dat ik ook een diodebrug heb :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 12:44 #39838

en hoe ziet een aansluitschema voor 2 accu's, een dynamo en een stroomgroep naar de verbruikers er dan uit?
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 12:59 #39839

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Met een diodebrug bedoel je?

Nou gewoon hetzelfde als met een schakelaar. Vervang Schakelaar door Diodebrug en je hebt hetzelfde plaatje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 13:25 #39844

maar dan kan je niet meer schakelen tussen de de beide accu's

of moet je met een pech geval de draden omzetten om van de lichtaccu de start acuu te maken
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 13:36 #39845

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Daarom heet het ook een pech geval ;-)

Maar moet je niet altijd met draden gaan schuiven? Ik heb zelf een lader met 2 uitgangen (dus ingebouwde diode) maar de circuits zijn verder gescheiden. Wil ik starten met de andere accu dan zal ik toch de accu's fisiek om moeten wissellen (of draden moeten trekken, maar de geschikte dikte heb ik niet en ik wil geen defecte accu in mijn systeem)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 13:50 #39847

Ik heb gewoon startkabels aan boord voor dit geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 14:14 #39853

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Ik zal dan in noodgeval inderdaad de kabels omleggen (bij mij kwestie van 2 x een schroef los en vast, accu's staan bij elkaar, min kan blijven zitten, immers al op de centrale massa) of met startkabels aan de gang. Maar dat is ook niet altijd aan te bevelen, je trekt de goede accu al snel leeg als de oude accu slecht of kapot is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 18:25 #39875

Maar over het algemeen gebeurt zo iets als je onderweg bent, voor anker ligt of ergens bent waar hulp lastig is.

voor echte noodgevalen heb ik zo'n klein generatortje ooit eens gekregen.
dan kan ik de goede accu weer bijladen.
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 20:46 #39896

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Vanaf de dynamo gaat de plus naar de accuschakelaar,
Persoonlijk zou ik de startkabel van de motor schakelen met de accuschakelaar en van daar naar de startaccu (accu 1). Een tweede startkabel laat je dan via 2 naar de serviceaccu lopen (als je een tweede accu hebt) om in noodgevallen op de serviceaccu te kunnen starten. De schakelaar is hiervoor gebouwd en kan het hebben, bovendien werkt het sneller dan het omzetten van accuklemmen.

De huishoudelijke stroomvoorziening zou ik direct op de serviceaccu zetten, dus niet via de schakelaar.

De dynamo + sluit je ergens bij de motor op de startkabel, dan heb je ook weinig last van verliezen. In de stand 'both' zal dan de startaccu én de serviceaccu worden geladen. Schakel nooit met draaiende motor via 'Off' van 1 naar 2, dan is de dynamo kapot.

Een dergelijk systeem kun je uitbreiden met zo´n diodeblok of mosfetblok. De + van de dynamo laat je dan via dit blok naar de beide accu´s lopen. Dan loopt de ene accu niet leeg in de andere.

Een aantal zaken moet je rechtstreeks (met zekering) op de accu aansluiten, zoals bijvoorbeeld de marifoon.

In de min kun je ergens een massa-schakelaar zetten om het schip spanningsloos te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 20:55 #39897

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Die schakelaars zijn ondingen. Niet de kwaliteit maar vroeger of later vergeet je hem in de juiste stand te zetten, start de motor en je dynamo gaat stuk (omdat die geen accu 'ziet').
Daarom kun je de + van dynamo ook beter op de aansluiting bij de startmotor zetten, dan 'ziet' hij altijd de accu als je de motor start. Neemt niet weg dat een mosfetblok eenvoudiger is in gebruik.

Zogenaamde verliesvrije diodes hebben trouwens altijd nog een spanningsval waardoor de accu niet optimaal worden geladen. Minder dan bij standaard diodes (waarvoor je de dynamo moet compenseren), maar meestal toch nog 0,3 tot 0,4 Volt.
Een schakeling met mosfets kan wel zonder spanningsverlies werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 15 aug 2008 21:32 #39898

Een mosfet laadspanningsverdeler kost ongeveer 200 euro.
Spannings verlies nihil (0,04V).
Heb je geen schakelaar nodig, gaat alles automatisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 16 aug 2008 22:33 #39939

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Enige nadeel van mosfets is dat ze nogal gevoelig zijn voor statische ontladingen. Gewone diodes zijn wat dat betreft veel robuster. Ik weet niet of en hoe deze mosfetblokken tegen statische ontladingen zijn beschermd en of ze kapot kunnen gaan door de spanningen van een stevige onweersbui.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 25 okt 2008 07:45 #47552

OK, ondanks mijn bescheiden kennis van elektrische systemen begrijp ik de door de meesten gevolgde logica. Ook in mijn boot is alles (2 batterijen) geschakeld via een keuzeschakelaar en kan ik kiezen welke batterij wanneer stroom moet leveren aan de verbruikers (ook de startmotor voor de Volvo diesel loopt over deze keuzeschakelaar, ik kan dus of via batterij 1 of via batterij 2 starten).

Nu vroeg ik me nog het volgende af betreffende het opladen d.m.v. een druppellader gekoppeld aan de walstroom. Wat is hierbij het beste: laad ik de batterijen afzonderlijk op (alweer via de keuzeschakelaar) of mag ik, als de druppellader aan de walstroom hangt, de batterijen via de BOTH-stand tegelijk opladen ?

Kleine noot: batterij 1 = 70 Ah en batterij 2 = 88 Ah, beiden 12 V. De druppellader geeft 9 Ah.

Is het eventueel raadzaam om de druppellader direct aan de batterij te hangen en voor de andere batterij een 2de druppellader te installeren (om hiermee te vermijden dat de vollere batterij de legere oplaadt) ?

Graag jullie mening, bedankt, Jeroen.
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 25 okt 2008 17:30 #47582

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Dag Jeroen,

die vraag is niet zo heel eenvoudig te beantwoorden. Er spelen verschillende zaken.

Je hebt accu's van verschillende capaciteit. Het verschil is klein, maar toch. Dan is het niet een heel goed idee om de schakelaar op 'both' te zetten. Bij starten kan dit wel, maar niet te lang. En bij opladen kan dit ook, mits je een lader van voldoende capaciteit hebt.
De reden hiervoor: je kan in de situatie komen dat de ene accu de ander op gaat laden. Anders gezegd: de ene accu loopt leeg in de andere.

Bij een acculader is het altijd slim om die direct aan een accu te hangen. Die dingen kunnen er heel slecht tegen als je ze wel aanzet maar er geen accu aan hangt. En dat kan waarschijnlijk wel met je accu-keuze schakelaar.

Je kan de lader dus zo aansluiten dat er één accu tegelijk opgeladen wordt, maar dan wel opletten dat je hem niet aanzet als de schakelaar op 'geen' staat.
Als je een beetje handig bent met electronica koop je twee dikke diodes, de plus van de lader aan de diodes, ene diode aan de plus van de ene en andere diode aan de plus van de andere accu. Gaat nooit mis, je kan je niet vergissen en je hoeft er niet naar om te kijken. Een dikke diode kost ca 3 euro. Nadeel: je verliest heel iets spanning over de diodes, dus het duurt iets langer voor je accu's vol zijn.

de luxe versie hiervan is een mosfet-laadspanningsverdeler. Die zijn naar mijn mening nogal duur. Maar net wat je zoekt.

Groeten,Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accuschakelaar 25 okt 2008 18:12 #47587

Rob, bedankt voor je antwoord. Ik heb er de afgelopen uren nog eens over nagedacht en jouw uitleg bevestigt mijn vermoeden. De elektrische schakeling zoals ze nu bij mij aan boord is laat me inderdaad toe om de batterijen naar keuze op te laden, via de keuzeschakelaar. De output van de druppellader staat aangesloten op de keuzeschakelaar zodat ik dus kiezen kan of ik batterij 1 of 2 wil opladen, zoals jij ook al vermoedde/voorstelde.

Groetjes, Jeroen.
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl