Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Extra stroom

Extra stroom 26 mei 2013 14:10 #400104

Hallo,

Ik heb twee accu 's totaal 170 amp. Ik wil minimaal twee dagen achter elkaar onafhankelijk zijn.
De koelkast moet aan blijven en tijdens het varen wil ik de plotter en evt radarnbij kunnen zetten.
's avonds moet de verlichting aan en de marifoon staatmstand by. Dus dat ga ik niet redden.

Ik dacht aan een zonnepaneel van 70 watt voor extra stroom. Wie heeft hier ervaring mee en evt. goede tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 26 mei 2013 14:18 #400108

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13792
een belangrijke factor is welk type koelkast het betreft.
Een absorptie is een drama (7 a 8 amp continu> acuu leeg) een compressortype; is daar in tegen ,maar ca 40Ah voor een dag.
Heb zelf vergelijkbare situatie; 1x180Ah, laptop etc, en iets van 80W paneel; dat is prima vol te houden, sterker, eigenlijk geen walstroom nodig :)
ik neem aan dat die 2x accu=170 Ah los staat van je start accu?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 26 mei 2013 14:31 #400114

matoren schreef :
Hallo,

Ik heb twee accu 's totaal 170 amp. Ik wil minimaal twee dagen achter elkaar onafhankelijk zijn.
De koelkast moet aan blijven en tijdens het varen wil ik de plotter en evt radarnbij kunnen zetten.
's avonds moet de verlichting aan en de marifoon staatmstand by. Dus dat ga ik niet redden.

Ik dacht aan een zonnepaneel van 70 watt voor extra stroom. Wie heeft hier ervaring mee en evt. goede tips?

Met 70 Watt red je met de door jou genoemde verbruikers geen twee dagen denk ik .
Met een 70 Watt paneel haal je in het gunstigste geval een laadstroom van 3,5 Ampère met een MPPT regelaar.
Wat veel mensen nl vergeten is dat de laadspanning geen 12 Volt maar bij de accu ca. 14,3 Volt is. In de praktijk levert een 70 Watt paneel daarnaast niet veel meer dan ca. 50 Watt omdat in op deze geografische breedten nu eenmaal niet de zonne instraling wordt gehaald die bij het onder laboratoriumomstandigheden testen van een zonnepaneel.
Daarbij komt dat je maar zo'n 10 uur per dag zon hebt die ook nog eens vanwege de langere weg door de atmosfeer alleen midden op de dag op zijn hoogtepunt is. In de praktijk haal je denk ik met een 70 Watt paneel in de zomer hooguit ca. 20-30 Ah. Kijk hier ook maar eens voor een 70 Watt paneel: midsummerenergy.co.uk/solar_pa...-power.html?power=70
Daar help overigens ook het precies uitrichten niet bij wat overigens wel noodzakelijk is voor het beste resultaat.
Eigenlijk heb je veel meer aan die beide 170 Ah accu's dan aan een 70 Watt paneel want die accu's kunenn tot de maximale leegstand avn 50% dus samen 170 Ah leveren in die twee dagen maar dat papneel maar iets van 50! Dat geeft weinig extra zoals je ziet!
Je ziet ook dat dat paneel er minstens ruim 3 dagen over zou doen de accus weer op peil te brengen.
Ik haal met mijn 100 Ah accu krap 2 dagen samen met een 70 Watt paneel en heb dan continue aanstaan : koelbox , radio , onder het zeilen instumenten , plotter en marifoon en een stuurautomaat.
Daarnaast in de haven vaak een tijdje een laptop ( en die vreten stroom!). Maar geen radar!
Nee ik denk dat je minstens in moet zetten op twee panelen van 70 Watt.
Hier is trouwens een aardige website met rekenhuilpjes om het benodigde paneel uit te rekenen.
Er zal ook wel een nederlandse bestaan maar ik vindt deze wel handig:
midsummerenergy.co.uk/ rechts boven op de rode I gaan staan.
Ad
Laatst bewerkt: 26 mei 2013 14:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 26 mei 2013 16:52 #400157

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ad, volgens mij bedoelt Matoren dat hij 170 Ah accucapaciteit heeft. De makkelijkste oplossing is volgens mij ook om er nog een grote accu naast te zetten.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 26 mei 2013 17:04 #400159

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
frankrijk schreef :
Ad, volgens mij bedoelt Matoren dat hij 170 Ah accucapaciteit heeft. De makkelijkste oplossing is volgens mij ook om er nog een grote accu naast te zetten.
frank

Dit is een garantie voor ellende.
Twee nieuwe van gelijke capaciteit heeft de voorkeur
Een oude met een nieuwe en verschil in capaciteit is not done!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 26 mei 2013 19:11 #400229

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zoals SY Helios eigenlijk al zegt: begin eerst eens met een inventarisatie van de energieverbruikers en ga kijken wat je daar kunt besparen. En de koelkast is idd vaak de boosdoener.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 26 mei 2013 19:37 #400242

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Inderdaad energie slurpers in kaart brengen.
berekenen of er gebruikers zijn die niet continu stroom gebruiken zoals een koelkast.
De apparatuur die je wil gebruiken zet dat maar eens aan en kijk dan hoe veel stroom je gebruikt.
Dan een weetje dat een accu nooit de ampère levert als wat er op staat.


De formule voor energie te berekenen is P=U X x I
P= vermogen dus watt
U= de spanning dus voltage
I= de stroom dus ampère

I berekenen
I = P / U
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 26 mei 2013 19:45 #400244

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
En een goede accu-monitor plaatsen.
www.georgekniest.nl/Catalogus/...Monitor/product.aspx

Heb je inzicht in het verbruik! :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 04:51 #400279

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Poohboot schreef :
frankrijk schreef :
Ad, volgens mij bedoelt Matoren dat hij 170 Ah accucapaciteit heeft. De makkelijkste oplossing is volgens mij ook om er nog een grote accu naast te zetten.
frank

Dit is een garantie voor ellende.
Twee nieuwe van gelijke capaciteit heeft de voorkeur
Een oude met een nieuwe en verschil in capaciteit is not done!

Met een accuschakelaar kan dat prima hoor.. niet domweg parallel zetten inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 04:59 #400281

FMJ schreef :
Poohboot schreef :
frankrijk schreef :
Ad, volgens mij bedoelt Matoren dat hij 170 Ah accucapaciteit heeft. De makkelijkste oplossing is volgens mij ook om er nog een grote accu naast te zetten.
frank

Dit is een garantie voor ellende.
Twee nieuwe van gelijke capaciteit heeft de voorkeur
Een oude met een nieuwe en verschil in capaciteit is not done!

Met een accuschakelaar kan dat prima hoor.. niet domweg parallel zetten inderdaad.

Ik zou geen handschakelaar gebruiken, omdat je
1) niet mag schakelen met draaiende motor
2) als je te laat schakelt de te ver ontladen accu defect zal raken
3) je een korte onderbreking kunt hebben in de spanning naar je boordnet

1 en 3 is overigens alleen het geval als je een "break-before-make" schakelaar hebt. Je zou dus moeten zoeken naar een "make-before-break" type.

Ik zou dus of één grote accu gebruiken óf twee exact dezelfde types/leeftijd. Dan verleng je de levensduur van het systeem en heb je geen "speciale gebruiksaanwijzingen" nodig aan boord.

Maar het begint inderdaad met rekenen hoe groot de effective accu capaciteit zou moeten zijn: de energiebalans over je accubank eigenlijk. Houdt er rekening mee dat je een deep-cycle loodaccu meestal tot zo'n 50% mag ontladen, meestal niet veel verder.
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 05:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 05:07 #400282

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Ik raad TS aan om zijn verbruik zo veel mogelijk te reduceren. Naast zonnepanelen ook al naar windmolens gekeken? Af en toe komt er best iets knaps langs op mp. Windmolens doen het ook 's nacht, en voor de tegenargumenten komen, en je zeilt toch alleen als er wind is:P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 05:39 #400300

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Verbruik uitrekenen is altijd slimmer, want niemand heeft vergelijkbaar verbruik gekoppeld aan zelfde vaargedrag. Op mijn 30 voeter liggen twee paneeltjes samen 72 watt, aan een servicebatterij van 200 Ah die 90% van de stroom krijgt (zo ingesteld op de regelaar, die ook een mooi monitor scherm heeft, zodat ik zie wat er gebeurt). 10% gaat naar de startaccu om die (vooral om die in de winter) niet het gevoel te geven dat ik 'm vergeet, de boot blijft te water. Ik heb geen radar, wel plotter, AIS, marifoon, koelkast, kachel en gewone gloeilampen. Wil je zeker zijn en heb je de ruimte, monteer dan wat meer panelen, lukt dat niet, dan kom je met die 70W een heel eind en in noodgevallen moet je evt.een beetje bijdraaien met de motor.

We kunnen een weekend zeilen zonder problemen en zonder walstroom. Belangrijk voordeel van deze configuratie: Accu's worden perfect bijgehouden in de box, ook als we een tijd niet varen. We hadden een windmolen, maar geen zin meer in het bijbehorende geluid. We verlangen er ook niet meer naar terug...
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 05:42 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 06:01 #400310

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
TS woont op Vlieland, Vuurboetsduin registreert de meeste zonne-uren van heel Nederland. Een zonnepaneel lijkt 10 uur per dag een goede bijdrage te kunnen leveren. Zoals Dehler opmerkt: minder vermogen verbruiken is in alle gevallen beter.
Wind is er op Vlie ook genoeg en langdurig beschikbaar (meestal de klok rond). Is een kleine windmolen (30W) ook geen optie?
Groet Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 07:51 #400369

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Gewoon wat vaker de motor starten om de boel te laten bijladen, is dat een idee? :unsure:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 07:52 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 07:58 #400372

Fly-Tour schreef :
Gewoon wat vaker de motor starten om de boel te laten bijladen, is dat een idee? :unsure:

De motor wat verder van de haven of ankerplaats al starten en dan eventueel motorzeilen zodat hij ook goed warm kan lopen is sowieso beter voor dat ding. Dus niet in zijn vrij laten laden want dat is slecht voor een motor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 08:03 #400378

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Yellow Boat schreef :
Fly-Tour schreef :
Gewoon wat vaker de motor starten om de boel te laten bijladen, is dat een idee? :unsure:

De motor wat verder van de haven of ankerplaats al starten en dan eventueel motorzeilen zodat hij ook goed warm kan lopen is sowieso beter voor dat ding. Dus niet in zijn vrij laten laden want dat is slecht voor een motor.
Ad

Stationair niet.
Maar inderdaad vaker de motor aan en dan even motorsailen af en toe. Alleen maar de haven uit is slecht voor je motor op ten duur want hij wordt niet warm.
Daarom zijn zeilbootdiesels vaak eerder versleten bij relatief weinig uren. Terwijl een motorjacht dieseltje er dan al veel meer uren op heeft, maar dat is offtopic.

Wij laten de motor voor het wegvaren altijd een kwartiertje lopen.
Zelfs met m'n BBM doe ik dat...., daarna een half uur varen naar de plas, dus dan is hij wel warm. Gewoon beter.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 08:06 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 08:12 #400380

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Fly-Tour schreef :
Wij laten de motor voor het wegvaren altijd een kwartiertje lopen.
Zelfs met m'n BBM doe ik dat...., daarna een half uur varen naar de plas, dus dan is hij wel warm. Gewoon beter.
Kwartiertje onbelast laten lopen voor vertrek is zeker NIET beter. Onbelast draaien houden motoren helemaal niet van. Gewoon meteen wevaren, dat half uurtje is genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 08:16 #400381

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Philip schreef :
Fly-Tour schreef :
Wij laten de motor voor het wegvaren altijd een kwartiertje lopen.
Zelfs met m'n BBM doe ik dat...., daarna een half uur varen naar de plas, dus dan is hij wel warm. Gewoon beter.
Kwartiertje onbelast laten lopen voor vertrek is zeker NIET beter. Onbelast draaien houden motoren helemaal niet van. Gewoon meteen wevaren, dat half uurtje is genoeg.
Ik zei ook rustig wegvaren.
Kwartiertje is overdreven, ik bedoel min of meer meer gewoon even laten lopen en dan rustig wegvaren. En zorgen dat de motor geheel warm wordt voor je gaat zeilen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 09:43 #400417

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Yellow Boat schreef :
Fly-Tour schreef :
Gewoon wat vaker de motor starten om de boel te laten bijladen, is dat een idee? :unsure:

De motor wat verder van de haven of ankerplaats al starten en dan eventueel motorzeilen zodat hij ook goed warm kan lopen is sowieso beter voor dat ding. Dus niet in zijn vrij laten laden want dat is slecht voor een motor.
Ad

Stationair niet.
Maar inderdaad vaker de motor aan en dan even motorsailen af en toe. Alleen maar de haven uit is slecht voor je motor op ten duur want hij wordt niet warm.
Daarom zijn zeilbootdiesels vaak eerder versleten bij relatief weinig uren. Terwijl een motorjacht dieseltje er dan al veel meer uren op heeft, maar dat is offtopic.

Wij laten de motor voor het wegvaren altijd een kwartiertje lopen.
Zelfs met m'n BBM doe ik dat...., daarna een half uur varen naar de plas, dus dan is hij wel warm. Gewoon beter.

Dus resumerend: een motor een periode warm laten draaien en dan vertrekken met een warme motor is beter voor de levensduur dan al varend de motor opwarmen?
Ik heb zeer veel twijfels over deze stelling!
Hij maakt dan nutteloze draaiuren met een koude motor en dat is slecht voor een motor!!!!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 09:47 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 09:45 #400418

Sterker nog , het is op den duur funest voor je motor tenzij je bij dat warmlopen je schroef in zijn werk zet en een beetje gas geeft.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 09:48 #400419

douwe schreef :
Dus resumerend: een motor een periode warm laten draaien en dan vertrekken met een warme motor is beter voor de levensduur dan al varend de motor opwarmen?
Ik heb zeer veel twijfels over deze stelling!

Die stelling klopt ook wel alleen dan met de oudere turbo diesel motoren toen was het ook verstandig om voor het uitzetten de motor even stationair te laten draaien had te maken met het opwarmen en afkoelen van je turbo.

Voor de rest is het hele verhaal grote onzin
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 09:48 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 09:55 #400426

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Rev schreef :
douwe schreef :
Dus resumerend: een motor een periode warm laten draaien en dan vertrekken met een warme motor is beter voor de levensduur dan al varend de motor opwarmen?
Ik heb zeer veel twijfels over deze stelling!

Die stelling klopt ook wel alleen dan met de oudere turbo diesel motoren toen was het ook verstandig om voor het uitzetten de motor even stationair te laten draaien had te maken met het opwarmen en afkoelen van je turbo.

Voor de rest is het hele verhaal grote onzin

Ook met moderne diesels met turbo laat ik de turbo afkoelen door even stationair te draaien voordat ik de motor stop. Reden: Tegen gaan van verkoling van smeerolie in de lagers van de turbo! Meest voorkomende oorzaak van in de soep draaiende turbo's!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 09:58 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 10:32 #400438

ik denk dat douwe dit ook wel weet. ik ben opgegroeid met de leuze een diesel ( bv generator 1500 toeren deutz, mann, detroit) 15 minuten te laten lopen voordat het toerental op bedrijfs aantal kwam.

mijn verbazing openbaarde zich toen ik met caterpillar ging werken. alle generatoren moesten direct op volle toeren lopen en schakelden zich na enkele minuten in het leveren aan het net. en ze bleven heel. en ze hadden ook turbos. maar het deed wel pijn (aan mijn hart)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 12:24 #400461

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Yellow Boat schreef :
Sterker nog , het is op den duur funest voor je motor tenzij je bij dat warmlopen je schroef in zijn werk zet en een beetje gas geeft.
Ad
Dat bedoelde ik eigenlijk. Effe voor de wal in z'n vooruit, of gewoon rustig wegvaren.
Maar jullie doen alsof je motor er van in de puinpoeder loopt als je hem even stationair zou laten lopen :whistle:
@ sietse, 15 minuten gelijk in volle toeren lijkt me dus heel slecht onbelast. Maarja bij cat gingen ze niet stuk.

Ik geloof toch wel dat iedereen zal beamen hier dat het niet goed is voor je motor om hem heel vaak te starten voor een klein stukkie varen van haven of ankerplek zonder goed warm te worden. Dat is pas echt slecht. Heb daar zelf een aantal voorbeelden van gezien van zeilboot dieseltjes met weinig uren, maar toch al een gaar blok erin...
Maar dit topic gaat daar niet over dus laten we het maar weer hebben over hoe er extra stroom te verkrijgen is.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 12:31 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra stroom 27 mei 2013 12:29 #400465

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Yellow Boat schreef :
Sterker nog , het is op den duur funest voor je motor tenzij je bij dat warmlopen je schroef in zijn werk zet en een beetje gas geeft.
Ad
Dat bedoelde ik eigenlijk. Effe voor de wal in z'n vooruit, of gewoon rustig wegvaren.
Maar jullie doen alsof je motor er van in de puinpoeder loopt als je hem even stationair zou laten lopen :whistle:
Maar dit topic gaat daar niet over dus laten we het maar weer hebben over hoe er extra stroom te verkrijgen is.
Extra stroom krijg je wanneer je meer apparaten op je accu's aansluit.
Extra capaciteit krijg je wanneer je grotere of meer accu's plaatst!
Sorry ik ben wat melig vandaag. zal ven het mooie weer komen :silly:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 12:33 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl