Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoon met AIS transponder

Re: Marifoon met AIS transponder 22 jan 2014 08:38 #478738

Leuk... bruine vloot,

Valt botter ook onder bruine vloot?

Bijlage botterac.jpg niet gevonden



jeroenimo schreef :
Joop66 schreef :
Ah. Hoi Jeroen. Dapper dat je je hier onder de jaggies durft te begeven. Als beroeps. Wat vaar je?

Ik ben ook een "Jaggie" vaarder Joop, maar beroepsmatig vaar ik op zeeschepen (zeil, vracht en passagier) en af en toe ook op binnenvaart (bruine vloot).


En inderdaad, een goed idee om de AIS gewoon aan te laten gaan als de instrumenten aan gaan, recentelijk precies zo aangesloten op het nieuwe motor jacht van mijn ouders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 22 jan 2014 08:58 #478744

schakel488 schreef :
Leuk... bruine vloot,

Valt botter ook onder bruine vloot?

Bijlage botterac.jpg niet gevonden



jeroenimo schreef :
Joop66 schreef :
Ah. Hoi Jeroen. Dapper dat je je hier onder de jaggies durft te begeven. Als beroeps. Wat vaar je?

Ik ben ook een "Jaggie" vaarder Joop, maar beroepsmatig vaar ik op zeeschepen (zeil, vracht en passagier) en af en toe ook op binnenvaart (bruine vloot).


En inderdaad, een goed idee om de AIS gewoon aan te laten gaan als de instrumenten aan gaan, recentelijk precies zo aangesloten op het nieuwe motor jacht van mijn ouders.
In principe wel ja!

Maar de "moderne" bruine vloot vaart toch meer met de grotere (stalen) schepen.

Het is allemaal begonnen in de tijd dat de botters niet meer konden vissen op het nieuwe IJsselmeer, en een paar enthousiastelingen (studenten verenigingen) de oude schepen kochten en er mee gingen zeilen, en schippers van klippers en skûtsjes die in de zomer een centje bij wilden verdienen in slappe tijden. Er een paar veldbedden in het ruim en dan vakantie reizen ondernamen.

Maar goed dit is natuurlijk verschrikkelijk off-topic!!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 22 jan 2014 09:22 #478752

jeroenimo schreef :
schakel488 schreef :
Leuk... bruine vloot,

Valt botter ook onder bruine vloot?

Bijlage botterac.jpg niet gevonden



jeroenimo schreef :
Joop66 schreef :
Ah. Hoi Jeroen. Dapper dat je je hier onder de jaggies durft te begeven. Als beroeps. Wat vaar je?

Ik ben ook een "Jaggie" vaarder Joop, maar beroepsmatig vaar ik op zeeschepen (zeil, vracht en passagier) en af en toe ook op binnenvaart (bruine vloot).


En inderdaad, een goed idee om de AIS gewoon aan te laten gaan als de instrumenten aan gaan, recentelijk precies zo aangesloten op het nieuwe motor jacht van mijn ouders.
In principe wel ja!

Maar de "moderne" bruine vloot vaart toch meer met de grotere (stalen) schepen.

Het is allemaal begonnen in de tijd dat de botters niet meer konden vissen op het nieuwe IJsselmeer, en een paar enthousiastelingen (studenten verenigingen) de oude schepen kochten en er mee gingen zeilen, en schippers van klippers en skûtsjes die in de zomer een centje bij wilden verdienen in slappe tijden. Er een paar veldbedden in het ruim en dan vakantie reizen ondernamen.

Maar goed dit is natuurlijk verschrikkelijk off-topic!!

Valt mee.... Ook Botters hebben AIS tegenwoordig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 09:19 #479077

schakel488 schreef :
Valt mee.... Ook Botters hebben AIS tegenwoordig

Goede zaak toch? ;-)
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 09:29 #479084

jeroenimo schreef :
schakel488 schreef :
Valt mee.... Ook Botters hebben AIS tegenwoordig

Goede zaak toch? ;-)
Tja, als het aan de beroeps van de grote vaart ligt dus niet.
Heb je gekrioel wel eens gezien bij de fastnet race?

Bijlage Fastnet15aug13ais2.png niet gevonden



Bijlage fastnet2.jpg niet gevonden



Bijlage Fastnet-2011-start-air-cb.jpg niet gevonden



En dan moet je daar doorheen gaan varen als grote beroepschipper?

Bijlage mscb.jpg niet gevonden



30 knopen en dan door het zeilersveld?
Het kan niet goed gaan. Ik ben safety engineer dus misschien zie ik te veel beren maar je kan erop wachten dat het echt heel erg verkeerd gaan.

Bijlage tanker-sailboat-collission-01.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 23 jan 2014 09:36 door schakel488.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 09:34 #479087



Vorig jaar Kieler woche ;-)
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 09:38 #479089

jeroenimo schreef :


Vorig jaar Kieler woche ;-)
Dat schijnt een geweldig mooi evenement te zijn.

Bijlage Kieler-Woche-Urlaub.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 09:42 #479092

schakel488 schreef :
jeroenimo schreef :


Vorig jaar Kieler woche ;-)
Dat schijnt een geweldig mooi evenement te zijn.

Bijlage Kieler-Woche-Urlaub.jpg niet gevonden

Prachtig!

Echt leuk om aan mee te doen, maar ook wel inspannend.

Mooiste was als we al weer vast lagen en dan de Duitse kapiteins met omkeerbare motoren zonder boegschroef die grote driemasters die Duitsland rijk is voor de kant proberen te krijgen!

Biertje d'r bij en na een half uur nog een biertje, en na het derde biertje lag ie pas!

"Hafen Kino" noemen we dat ;-)

Maar nu maar weer even on-topic?
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 09:52 #479096

Sail Amsterdam is minstens een even mooi evenement.

Bijlage sailamsterdam.jpg niet gevonden


met de Willem Alexander show.

Bijlage willemalexandershow.jpg niet gevonden


maar je begint gelijk te krijgen ; het is een beetje off topic.
Vraag blijft of de beroeps gelijk hebben in hun mening of jachten met een AIS transponder dienen te worden ingericht of dat een computer aan boord met de posities en koersen en snelheden van de Grote zeeschepen meer dan voldoende is. Het is zelfs zo dat je de computer een geluidsalarm kan laten aansturen als er een aanvaring dreigt.
Direkt 180 draaien is vrijwel altijd een goede oplossing tenzij frontale koers dan 90 graden draaien.
jeroenimo schreef :
schakel488 schreef :
jeroenimo schreef :


Vorig jaar Kieler woche ;-)
Dat schijnt een geweldig mooi evenement te zijn.

Bijlage Kieler-Woche-Urlaub.jpg niet gevonden

Prachtig!

Echt leuk om aan mee te doen, maar ook wel inspannend.

Mooiste was als we al weer vast lagen en dan de Duitse kapiteins met omkeerbare motoren zonder boegschroef die grote driemasters die Duitsland rijk is voor de kant proberen te krijgen!

Biertje d'r bij en na een half uur nog een biertje, en na het derde biertje lag ie pas!

"Hafen Kino" noemen we dat ;-)

Maar nu maar weer even on-topic?
Laatst bewerkt: 23 jan 2014 09:53 door schakel488.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 10:03 #479101

schakel488 schreef :

Goede zaak toch? ;-)
Tja, als het aan de beroeps van de grote vaart ligt dus niet.
Heb je gekrioel wel eens gezien bij de fastnet race?

Bijlage Fastnet15aug13ais2.png niet gevonden



[/quote]

Lijkt inderdaad heel wat maar navigeer jij met je E-kaart op iets van 200 zeemijl "zoom"?

Op een reële zoomstand van ongeveer 20 of 40 zeemijl valt het allemaal best mee hoor.
Ad
20 zeemijl

Bijlage Fastnet20zeemijl.jpg niet gevonden


40 zeemijl

Bijlage Fastnet40zeemijl.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 10:20 #479104

schakel488 schreef :
Vraag blijft of de beroeps gelijk hebben in hun mening of jachten met een AIS transponder dienen te worden ingericht of dat een computer aan boord met de posities en koersen en snelheden van de Grote zeeschepen meer dan voldoende is. Het is zelfs zo dat je de computer een geluidsalarm kan laten aansturen als er een aanvaring dreigt.
Direkt 180 draaien is vrijwel altijd een goede oplossing tenzij frontale koers dan 90 graden draaien.
Ik begrijp je betoog maar half denk ik... maar het is naar mijn mening niet zo dat beroepsvaart in het algemeen van mening is dat pleziervaart geen AIS zou moeten hebben hoor. Je generaliseert met die stelling veel te veel de meningen in de beroepsvaart. Ik, en velen zo niet de meesten met mij, vinden het prima dat jachten AIS hebben.
En dat is heel simpel te onderbouwen: ik vind het ALTIJD een voordeel wanneer ik correcte AIS gegevens bij de hand heb van ieder vaartuig dat met mij op ramkoers ligt, of ik het op dat moment nu gebruikt of niet. Waarom stoort iemand zich nu aan het AIS signaal van alle overige vaartuigen?? Te druk op de kaart zeg je? Daar is toch wel iets aan te doen? Dat kan je toch geen probleem noemen? Sommige systemen kunnen filteren, anderen kunnen met een enkele muisklik alle AIS uitzetten, enz. Als het bovendien op de kaart te druk wordt met AIS targets dan wordt het op dat moment tijd om je iets minder op die kaart te focussen en iets meer naar buiten te kijken, juist omdat het zo druk is. Als het echt druk wordt kijk je niet meer zo veel op je plotter maar meer naar de realiteit buiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 10:55 #479114

Noorderzon schreef :
schakel488 schreef :
Vraag blijft of de beroeps gelijk hebben in hun mening of jachten met een AIS transponder dienen te worden ingericht of dat een computer aan boord met de posities en koersen en snelheden van de Grote zeeschepen meer dan voldoende is. Het is zelfs zo dat je de computer een geluidsalarm kan laten aansturen als er een aanvaring dreigt.
Direkt 180 draaien is vrijwel altijd een goede oplossing tenzij frontale koers dan 90 graden draaien.
Ik begrijp je betoog maar half denk ik... maar het is naar mijn mening niet zo dat beroepsvaart in het algemeen van mening is dat pleziervaart geen AIS zou moeten hebben hoor. Je generaliseert met die stelling veel te veel de meningen in de beroepsvaart. Ik, en velen zo niet de meesten met mij, vinden het prima dat jachten AIS hebben.
En dat is heel simpel te onderbouwen: ik vind het ALTIJD een voordeel wanneer ik correcte AIS gegevens bij de hand heb van ieder vaartuig dat met mij op ramkoers ligt, of ik het op dat moment nu gebruikt of niet. Waarom stoort iemand zich nu aan het AIS signaal van alle overige vaartuigen?? Te druk op de kaart zeg je? Daar is toch wel iets aan te doen? Dat kan je toch geen probleem noemen? Sommige systemen kunnen filteren, anderen kunnen met een enkele muisklik alle AIS uitzetten, enz. Als het bovendien op de kaart te druk wordt met AIS targets dan wordt het op dat moment tijd om je iets minder op die kaart te focussen en iets meer naar buiten te kijken, juist omdat het zo druk is. Als het echt druk wordt kijk je niet meer zo veel op je plotter maar meer naar de realiteit buiten.
Dat klopt, maar de realiteit buiten is dan dus beter dan Ais? het is gewoon een extra hulpmiddel. Nou ja.. Het is overigens waar dat je kan filteren, en dan ben je van een te drukke kaart af.
'S nachts is het best vaak voorgekomen dat het toch misgaat:

Bijlage burton_2398294b.jpg niet gevonden


[url=http://http://www.telegraph.co.uk/sport/othersports/sailing/9677579/Vendee-Globe-2012-2013-French-sailor-Louis-Burton-hit-by-trawler-as-collisions-continue.html]Vendée Globe 2012-2013: French sailor Louis Burton hit by trawler as collisions continue[/url]
Laatst bewerkt: 23 jan 2014 10:57 door schakel488.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 10:58 #479117

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
@schakel

Het is een beetje opmerkelijk wat je doet. Je plaatst foto's en plaatjes van uitzonderlijke dagen, met uitzonderlijk grote marges. De kaart die je laat zien beslaat een gebied dat minstens 200 mijl in het vierkant overziet. Zelfs met 30 knopen is dat ruim 6 uur varen.
Ook de foto van de aanvaring is uit zijn verband, want vond niet plaats op open zee maar in een riviermonding als ik het goed gezien heb. En dan zeggen dat DE beroepsvaart jachtjes niet op AIS zou willen zien. Ik geloof er niks van dat DE beroepsvaart dat allemaal vindt, getuige ook de opmerkingen van mensen alhier die dagelijks met beroeps van doen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 11:01 #479120

Met of zonder AIS,al die jachies gaan daar heus toch wel varen.
Dan is de enige zinnige vraag of het mét AIS gevaarlijker is dan zónder AIS op de jachies.
Ik weet het antwoord!

trouwens, vliegen, dat ziet er pas druk uit, als je wereldwijd uitzoomt!

Bijlage Knipsel_2014-01-23.JPG niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 jan 2014 11:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 11:06 #479121

schakel488 schreef :
Dat klopt, maar de realiteit buiten is dan dus beter dan Ais? het is gewoon een extra hulpmiddel. Nou ja.. Het is overigens waar dat je kan filteren, en dan ben je van een te drukke kaart af.
Natuurlijk is de realiteit buiten beter en actueler dan de weergave die de plotter ervan maakt. Als het zo druk met pleziervaart is is het meestal dag en dan heb ik althans aan een blik naar buiten genoeg om te zien van welk jacht of schip ik last ga krijgen. Dus een blik naar buiten geeft mij een sneller en een beter beeld van de situatie dan een blik op de plotter. En als ik dan na die blik naar buiten gezien heb wie er een potentieel gevaar vormt kijk ik even op de kaart naar de CPA van dat gevaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 11:38 #479132

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
Beroepsvaart niet blij met AIS op jachtjes? Dacht het niet.
Verleden jaar op de oversteek van Southwold naar IJmuiden, net in een behoorlijk druk stuk water, kregen we het volgende bericht binnen (heb deze al eens eerder gepost).

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 11:51 #479136

Albert 45 schreef :
Beroepsvaart niet blij met AIS op jachtjes? Dacht het niet.
Verleden jaar op de oversteek van Southwold naar IJmuiden, net in een behoorlijk druk stuk water, kregen we het volgende bericht binnen (heb deze al eens eerder gepost)...
Blijf dit toch een van je mooiste foto's vinden! En je wordt aangesproken met "Jacht"!

Tijd om sommige meningen hier om te 'schakelen'.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 11:55 #479138

Maar vergeet ook niet wat hij erbij zegt wat ook belangrijk is: "op de radar had ik je pas laat of helemaal niet gezien". En daar heeft hij groot gelijk in! Polyester jachten zie je alleen vanaf een mijl of zes als het blakstil weer is. Dus vanaf bft.5-6 moet je er niet meer vanuit gaan dat je zonder AIS op een radar gezien wordt.
Laatst bewerkt: 23 jan 2014 11:56 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 13:42 #479160

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
@Free Bird. Ja Jaap ik wist niet wat me overkwam zomaar te worden aangesproken met "Jacht". Nou ik kan je zeggen, dan groeit hij wel een stukje. ;)

@Noorderzon, dat van die < 6' en dat dan alleen nog bij een vlak zeetje, was me bekend.
Vandaar dat we een door de US Coastguard goedgekeurde Trilens radarreflector in de mast hebben zitten en er, tot we deze boodschap van de "Pride of Rotterdam" ontvingen, op vertrouwde dat we redelijk te zien waren.
Al met al ben ik, mede daardoor, zeer tevreden met onze AIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 15:12 #479184

Noorderzon schreef :
Maar vergeet ook niet wat hij erbij zegt wat ook belangrijk is: "op de radar had ik je pas laat of helemaal niet gezien". En daar heeft hij groot gelijk in! Polyester jachten zie je alleen vanaf een mijl of zes als het blakstil weer is. Dus vanaf bft.5-6 moet je er niet meer vanuit gaan dat je zonder AIS op een radar gezien wordt.

Ik doe er nog een schepje boven op Noorderzon!

BFT 5-6 met een zeetje van een metertje of 2, dan zie ik je dan op 1 mijl (als ik niet per ongeluk de seaclutter net iets hoger heb staan dan nodig is!)

Nee lieve mensen, laten we allemaal maar onze AIS uit zetten, want dan heeft de beroepsvaart tenminste een mooi schoon scherm!
Sail now, work later........
Laatst bewerkt: 23 jan 2014 15:12 door jeroenimo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 21:11 #479312

De haven van Rotterdam. Nu...

Bijlage Knipsel_2014-01-23.JPG niet gevonden



:)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 23 jan 2014 21:12 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 23 jan 2014 21:25 #479315

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
En toch: als je inzoomt in Rotterdam wordt het echt vrij snel toch al weer overzichtelijk hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 24 jan 2014 05:16 #479331

Ja hoor. Het valt wel mee. Gelukkig liggen de meest afgemeerd...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 24 jan 2014 08:08 #479378

Belerion II schreef :
Ja hoor. Het valt wel mee. Gelukkig liggen de meest afgemeerd...

Eigenlijk raar dat alle AIS targets als driehoekje worden aangegeven , ook op mijn plotter trouwens.
Dat is op marinetraffic en google earth anders .
Daar worden het vanzelf ruitjes als ze geankerd of gemeerd liggen.
Vraag me af waarom dat op plotters (tenminste mijn Raymarine)en kennelijk ook op pc navigatieprogramma's niet zo is? Je kunt daar weliswaar ook wel zien of ze wel of niet varen maar niet zo duidelijk.
Ad

Bijlage Rotterdamais.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 24 jan 2014 08:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon met AIS transponder 25 jan 2014 12:00 #479704

Als bootjes stil liggen zien ze er uit als driehoekjes met een korte zijde:

Bijlage image_2014-01-25.jpg niet gevonden



Als ze varen komt er een koerslijn voor.

Bijlage image_2014-01-25-2.jpg niet gevonden



Hoe langer de lijn, des te sneller vaart ze.

Persoonlijk vindt ik het duidelijker dan die rare symbooltjes van Marinetraffic (wat is die site trouwens slecht geworden, zeg. Wat een lelijke en slechte lay-out. De app is een stuk beter).
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 25 jan 2014 12:03 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl