WindVector schreef :
Volgens
en.wikipedia.org/wiki/Apparent_wind
"In sailing, the apparent wind is the actual flow of air acting upon a sail. It is the wind as it appears to the sailor on a moving vessel. It differs in speed and direction from the true wind that is experienced by a stationary observer."
Tja, en Wikipedia heeft ook altijd gelijk he?
De windsnelheid berekenen ten opzichte van de grond is toch totaal nutteloos op een schip dat op stromend water vaart? Waarom zou je dat willen?
Er gaat dan van alles mis. Heb je een mooi polair in je PC zitten die zegt dat je bij 14 knopen@45 graden 5,4 knopen vaart.
Maarja, als je dan opeens aan het kruisen bent op stromend water klopt daar opeens helemaal niets meer van. Immers, stel dat de stroomrichting haaks op de windrichting staat en dat het 10 knopen stroomt. Je wordt dan dus bij beide aan-de-windse rakken @45 graden ook nog 10 knopen weggezet in de stroomrichting. Zou je TWA en TWS berekenen op basis van SOG, dan is de TWS echter niet 14kts@45 graden, maar over de ene boeg harder en ruimer, en over de andere boeg minder hard en hoger. Terwijl je in beide gevallen volgens je zeilen dezelfde koers vaart. Onhandig toch?
En precies daarom definieer je TWA en TWS tov het water waarin je vaart. Niet omdat we "vroeger geen GPS hadden", maar gewoon omdat het water nu eenmaal je referentievlak is.
Dat betekent dat een "graad" TWA dus ook niet gelijk hoeft te zijn aan een graad magnetisch of werkelijk. Sterker nog, die graden zullen groter of kleiner worden, afhankelijk van je richting t.o.v. de stroom. Maar dat boeit helemaal niet, je wilt TWA en TWS zien omdat je dan kunt bepalen of je optimaal zeilt.
Een analogie:
Als je op een cruiseschip een rondje gaat hardlopen, wil je dan weten hoe hard je loopt t.o.v. de grond? Het water? Of het dek van het schip? Ik zeg het laatste, dat is voor jou relevant. Dat je de ene kant heen 40km/u kunt lopen en de andere kant -30km/u is nutteloze informatie. Om nog maar niet te spreken over de snelheden als je onder een hoek die niet deelbaar is door 90 tov de bootsnelheid gaat lopen
Of een nog concretere analogie: stel dat je op het dek van datzelfde cruisschip in het zwembad gaat windsurfen. Dan wil je weten hoe hard hoe hard het waait en waar de wind vandaan komt /relatief/ aan dat zwembad. Of die boot nu vaart, dobbert, op stromend of stilstaand water, voor anker ligt, etc, dat maakt niet uit. Voor jou is alleen relevant wat je, stilstaand tov jouw referentievlak, voelt. Dus jouw TWA en TWS zijn de AWA en AWS van het cruiseschip.
Windhoeken berekenen tov een referentievlak waar je niets aan hebt is totaal nutteloos. Met een uitzondering: als je er voor anker gaat liggen, immers, dan wordt je referentievlak opeens de grond.