CeesS schreef :
WindVector schreef :
Nou, de zelftest is met 3x PASS met vlag en wimpel geslaagd.
Dat is in zoverre mooi dat je aanwijsinstrument OK is, en dat je het probleem waarschijnlijk in de rotavecta of de bekabeling moet zoeken.
WindVector schreef :
Daarna de 'factory defaults' reset uitgevoerd. Dat helpt niet.
Nog geen rondje gevaren voor linearistatie. Eigenlijk ga ik er vanuit dat de factory defaults een enigszins werkbare linearisatie default heeft. Maar òf dat is niet zo òf er is nog een ander probleem.
Het probleem is nog steeds even groot.
Zodra ik een draagbare scoop en DC-stroomtang heb kunnen regelen, zal ik e.a. eens bekijken en eventueel schoonmaken.
Is contactspray voor de contacten een goed idee of is het gebruik daarvan op een boot not-done?
Contactspray helpt meestal kort, in een corrosieve omgeving verergert het de problemen. Ik moet thuis ergens een beschrijving van de demontage van de rotavecta hebben, maar wij liggen nu op de Wadden, en voorlopig zijn we nog niet thuis. Misschien vind je op internet iets. Succes gewenst in ieder geval !
edit : zie
hier
Hartlijk dank. Aangezien test 3 een PASS heeft, moet de rotavecta toch wel (enigszins) goed zijn.
Als ik zo naar het schema kijk dan is het geheel gebaseerd op het meten van pulstijden, niet op analoge signalen. De pulsen zijn stroomgemoduleerd en niet spanningsgemoduleerd. Dus zou het redelijk bestand moeten zijn tegen slechte contacten.
Aangezien er wel een goede windsnelheid gemeten wordt, komen de pulsen wel door.
Ik kan me dan eigenlijk nog maar een paar dingen voorstellen:
- De aansluitingen zitten verkeerd om waardoor de pulsen eigenlijk niet goed doorkomen en te veel troep bevatten om daar een windrichting signaal uit te halen. Maar nog goed genoeg om de windsnelheid te bepalen. Wel onwaarschijnlijk gezien de diode in het circuit.
- De calibratie moet toch volledig inclusief het varen van een rondje worden gemaakt.
- Mechanisch een probleem in de rotavecta met de optische pulsgever.