Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: STUURAUTOMAAT

STUURAUTOMAAT 05 aug 2013 17:15 #421882

Ik heb een stalen zeilboot van 10.34 meter (12 ton) met helmstokbediening en had graag een stuurautomaat gehad.
Is het mogelijk een stuurautomaat op de roerkoning te bevestigen?
De stuurautomaten op de helmstok zou niet lukken omdat de boot te zwaar is.
Klopt dit?
Chris O
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: STUURAUTOMAAT 05 aug 2013 17:28 #421891

lijkt me niet kloppen...

Wanneer je de automaat koppelt aan de roerkoning moet je er ook een kwadrant aan maken (een soort mini helmstokje onderdeks)

Het gaat meer over de balans op het roer... trim van schip en zeilen maar ook over of het roer licht stuurt als gevolg van een balansdeel bijvoorbeeld... (ik heb bij ons schip net een balansdeel toegevoegd om het sturen lichter te laten verlopen... kan je volgende week waarschijnlijk vertellen of het werkt... :-)
Lees de berichtjes van Sietse-ten er maar op na...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: STUURAUTOMAAT 05 aug 2013 19:11 #421962

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Met deze uitspraak haal ik me waarschijnlijk veel kritiek van alle guru's op de nek maar in mijn ogen (en ondervinding) doet je tonnage er niet toe, maar wel je roerdruk.

Mijn schip stuurt uiterst licht voor haar lengte en daardoor voldoet mijn instapmodel (onderdekse) autopilot. Moest ik de boekjes volgen moest ik een veel zwaarder exemplaar kopen!
Wel moet je rekening houden als je wel serieus wat roerdruk krijgt je autopilot onvoldoende kan blijken, maar dat is dan je aankoopkeuze.

Alles kan, mits de nodige voorwaarden, hoe zwaarder (duurder) je drive hoe minder mits/maar-en er zullen zijn.

Ik wil persoonlijk nooit meer anders dan onderdeks, maar is inderdaad niet heel eenvoudig te installeren. Maar eens je die luxe gewend bent ...

Een simpele truck voor de.roerdruk te meten is gaan zeilen met het zwaarste weer dat jij wil/kan gaan.varen. op die moment hou jij een personenweegschaal vast als je normaal vaart en je zer de hlemstok eetefen vast. Iemand anders leest dan af hoeveel kg je tegendruk moet leveren. Lees ook de pieken af op moment dat je wil oploeven. Tel daar pakweg 25% bij en dan weet je dat je autopilot je in jouw ergste omstandigheden veilig thuis brengt. Als hetbzwaarder wordt, zal je immers toch zelf willen sturen ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: STUURAUTOMAAT 08 aug 2013 19:31 #423168

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
Het gaat niet direct om tonnage, maar ook niet alleen over roerdruk. Waar gaat het wel om:
- roeroppervlak (rekening houdend met balansdeel indien aanwezig)
- snelheid door het water.
In wezen doen deze 2 parameters er toe om het moment op de roerkoning te weten te komen.
Kan je ook zoals aangegeven experimenteel vaststellen. Maar dan wel inderdaad in omstandigheden dat snelheid hoog is en uitslag van het roer groot. (loef-lijgierig heeft geen invloed, daar heeft een roer geen verstand van, die voelt alleen water langs zich stromen, en dus kan het roermoment alleen afhankelijk zijn van snelheid, vorm en oppervlak van het roer, hoek van het roer en dichtheid van het water (zout, zout, warm, koud).
Maar dan komt het:
Dat roermoment (wringing in de roerkoning) moet vervolgend in een bepaalde TIJD versteld kunnen worden, met andere woorden, bijvoorbeeld in 6 seconden van uiterst BB naar uiterst SB. Met andere woorden de snelheid waarmee het roer verdraaid moet worden.
Dat roermoment maal die draaisnelheid geeft het vermogen dat de arm van de stuurman ofwel de motor van de AP moet kunnen uitoefenen.
Dat scheidt de echte AP's van de knutsel AP's.
Geloof jij dat je met een 100W motortje (een beetje gloeilamp) er komt?
Op mijn 18 ton bootje ligt een 500W motor in de AP, ofwel 20A bij 24VDC max. Normaal trekt de AP 10A bij 24V dus zo'n 240W. Da;s ook het voordeel van electrisch, het verbruikt alleen die stroom die het ook nodig heeft, niet het maximale. Het verbruik schommelt vrolijk mee met de golven, wind etc. Het blijkt in de praktijk dat de golven meer invloed hebben op het verbruik dan de wind zelf. Maar aan de wind zeilend gaat de AP uit, want dan zeilt de boot zichzelf, ongeacht de golven (behalve storm dan wel te verstaan).
Overigens is ons systeem electrisch/hydraulisch, want het gehele stuursysteem is hydraulisch. Maar dat terzijde.
Dan nog een quote:
Als hetbzwaarder wordt, zal je immers toch zelf willen sturen
Nou, da's precies andersom: als het zwaar wordt, doet de AP het beter dan ik, en houdt het langer vol. Met de afstandbediening in de hand om desnoods in te grijpen doet de AP het werk en kan de crew uitrusten (voor als de AP ermee stopt bijvoorbeeld).
Dus een overbemeten AP is waardevol. Het electisch verbruik gaat daarmee niet omhoog, hij verbruikt wat hij nodig heeft.
Reken op 200W continu, dan kan je de accubank narekenen. Misschien moet die groter?
Ik zou uitgaan van max. 300W. Als je die kan krijgen in helmstok uitvoering, waarom niet? Onderdeks is inderdaad beter. Op de roerkoning kan dus ook. Je zal het bijbehorende kompas zowiezo al ergens in de mast moeten hangen gezien het feit dat het een stalen schip is.
Is het een langkieler? Ze zeggen, die gaan altijd rechtdoor. Ja, maar als ze van koers af zijn (golfje) dan krijg je ze ook niet meer op koers. Dus dan is een supersnelle AP een "must": op koers houden dat schip.
Zomaar wat gedachten van een AP fanaat.
Groet, Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: STUURAUTOMAAT 09 aug 2013 16:38 #423476

Ik heb inderdaad een langkieler en sturen valt soms zwaar uit!
Een AP van 500 watt?
Welk merk is dit?
De zwaarste van Raymarine is slechts 75 watt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: STUURAUTOMAAT 14 aug 2013 13:28 #425854

  • Moro
  • Moro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
Aan boord heb ik een autohelm 6000 systeem.
Deze stuurt, onderdeks, een "Mamba"drive aan direct op een as, verbonden via stangen en krans naar roerkoning.( vroeger whitlock , nu lewmar)
De datasheet vermeldt 1/8 HP motor 16A clutch 1.5 A (& slechts 4 A gemidd)
Dat is dus ca 200W
Dit systeem heeft zonder haperen mij door het zwaarste weer en de hoogste golven gestuurd., wel 15 jaren lang zonder haperen.
Opvallend is, dat in die datasheet staat, dat het model met 1/4 HP evenveel stroom verbruikt, alleen de clutch verbruikt 3 A.
Dat model is goed voor schepen van ca 16m
Dat zou moeten voldoen voor jouw zwaardere schip.


Helaas is mijn mooie systeem een paar maanden geleden stuk gegaan en reparatie heeft wel heel veel geld gekost maar niet geholpen.
Ik denk er dus over om alles te vernieuwen.
maar nu ik merk, dat autohelm/raymarine en Lewmar niet meer kunnen repareren denk ik erover om te kiezen voor een ander merk.
Wie kan mij iets goeds adviseren?
MoR
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: STUURAUTOMAAT 14 aug 2013 17:34 #425969

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
chrisoosterlinck schreef :
Ik heb inderdaad een langkieler en sturen valt soms zwaar uit!
Een AP van 500 watt?
Welk merk is dit?
De zwaarste van Raymarine is slechts 75 watt.

WH Autopilots
www.whautopilots.com/products/AP4.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: STUURAUTOMAAT 14 aug 2013 18:36 #426005

Moro schreef :
Aan boord heb ik een autohelm 6000 systeem.
Deze stuurt, onderdeks, een "Mamba"drive aan direct op een as, verbonden via stangen en krans naar roerkoning.( vroeger whitlock , nu lewmar)
De datasheet vermeldt 1/8 HP motor 16A clutch 1.5 A (& slechts 4 A gemidd)
Dat is dus ca 200W
Dit systeem heeft zonder haperen mij door het zwaarste weer en de hoogste golven gestuurd., wel 15 jaren lang zonder haperen.
Opvallend is, dat in die datasheet staat, dat het model met 1/4 HP evenveel stroom verbruikt, alleen de clutch verbruikt 3 A.
Dat model is goed voor schepen van ca 16m
Dat zou moeten voldoen voor jouw zwaardere schip.


Helaas is mijn mooie systeem een paar maanden geleden stuk gegaan en reparatie heeft wel heel veel geld gekost maar niet geholpen.
Ik denk er dus over om alles te vernieuwen.
maar nu ik merk, dat autohelm/raymarine en Lewmar niet meer kunnen repareren denk ik erover om te kiezen voor een ander merk.
Wie kan mij iets goeds adviseren?
MoR
Kijk eens bij Jefa.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: STUURAUTOMAAT 14 aug 2013 18:46 #426010

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
chrisoosterlinck schreef:
De stuurautomaten op de helmstok zou niet lukken omdat de boot te zwaar is.

onze Danish Rose van 9 ton wordt al jaren gestuurd door een Autohelm tillerpilot. Eerst door de standaard ST4000 en nu de SPX5. Het roer heeft een redelijk groot balansdeel en heeft normaal weinig roerdruk. Als de roerdruk teveel wordt, dan is er iets mis met de zeiltrim.

Voor het echte serieuze werk hebben een Bouvaan II, deze ontwikkelt een fenomenale kracht bij hogere snelheden en houdt het schip op een constante koers ten opzichte van de wind, een ideale storm-stuurman.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 14 aug 2013 18:48 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl