Het gaat niet direct om tonnage, maar ook niet alleen over roerdruk. Waar gaat het wel om:
- roeroppervlak (rekening houdend met balansdeel indien aanwezig)
- snelheid door het water.
In wezen doen deze 2 parameters er toe om het moment op de roerkoning te weten te komen.
Kan je ook zoals aangegeven experimenteel vaststellen. Maar dan wel inderdaad in omstandigheden dat snelheid hoog is en uitslag van het roer groot. (loef-lijgierig heeft geen invloed, daar heeft een roer geen verstand van, die voelt alleen water langs zich stromen, en dus kan het roermoment alleen afhankelijk zijn van snelheid, vorm en oppervlak van het roer, hoek van het roer en dichtheid van het water (zout, zout, warm, koud).
Maar dan komt het:
Dat roermoment (wringing in de roerkoning) moet vervolgend in een bepaalde TIJD versteld kunnen worden, met andere woorden, bijvoorbeeld in 6 seconden van uiterst BB naar uiterst SB. Met andere woorden de snelheid waarmee het roer verdraaid moet worden.
Dat roermoment maal die draaisnelheid geeft het vermogen dat de arm van de stuurman ofwel de motor van de AP moet kunnen uitoefenen.
Dat scheidt de echte AP's van de knutsel AP's.
Geloof jij dat je met een 100W motortje (een beetje gloeilamp) er komt?
Op mijn 18 ton bootje ligt een 500W motor in de AP, ofwel 20A bij 24VDC max. Normaal trekt de AP 10A bij 24V dus zo'n 240W. Da;s ook het voordeel van electrisch, het verbruikt alleen die stroom die het ook nodig heeft, niet het maximale. Het verbruik schommelt vrolijk mee met de golven, wind etc. Het blijkt in de praktijk dat de golven meer invloed hebben op het verbruik dan de wind zelf. Maar aan de wind zeilend gaat de AP uit, want dan zeilt de boot zichzelf, ongeacht de golven (behalve storm dan wel te verstaan).
Overigens is ons systeem electrisch/hydraulisch, want het gehele stuursysteem is hydraulisch. Maar dat terzijde.
Dan nog een quote:
Als hetbzwaarder wordt, zal je immers toch zelf willen sturen
Nou, da's precies andersom: als het zwaar wordt, doet de AP het beter dan ik, en houdt het langer vol. Met de afstandbediening in de hand om desnoods in te grijpen doet de AP het werk en kan de crew uitrusten (voor als de AP ermee stopt bijvoorbeeld).
Dus een overbemeten AP is waardevol. Het electisch verbruik gaat daarmee niet omhoog, hij verbruikt wat hij nodig heeft.
Reken op 200W continu, dan kan je de accubank narekenen. Misschien moet die groter?
Ik zou uitgaan van max. 300W. Als je die kan krijgen in helmstok uitvoering, waarom niet? Onderdeks is inderdaad beter. Op de roerkoning kan dus ook. Je zal het bijbehorende kompas zowiezo al ergens in de mast moeten hangen gezien het feit dat het een stalen schip is.
Is het een langkieler? Ze zeggen, die gaan altijd rechtdoor. Ja, maar als ze van koers af zijn (golfje) dan krijg je ze ook niet meer op koers. Dus dan is een supersnelle AP een "must": op koers houden dat schip.
Zomaar wat gedachten van een AP fanaat.
Groet, Ronald