Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zin of onzin van accu activator / accu refresher

Zin of onzin van accu activator / accu refresher 09 aug 2013 10:56 #423360

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Jullie kennen ze wel , die puls apparaatjes die - naar eigen zeggen - een accu terug kunnen desulfateren.
Maar zijn er forumgenoten die ze al met succes gebruikt hebben , ..dat is de vraag ?

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 09 aug 2013 11:16 #423368

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Ja en nee

Als je accu al gesulfateerd is werkt het niet meer

In de praktijk werkt dit goed wanneer je dit vanaf het moment van plaatsen van de accu's in het normale laadproces mee neemt.

bij mijn ouders aan boord zijn de 2 stuks 100 Ah cadmium licht accu's 11 jaar meegegaan aan de 7 traps HQ lader met desulfatering in het laad/onderhouds programma
Laatst bewerkt: 09 aug 2013 11:30 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 09 aug 2013 14:24 #423421

Volle accu's sulfateren niet of nauwelijks!

Ik heb destijds goede resultaten behaald met het handmatig desulfateren en riviven van een accubank die te lang ontladen is geweest, elders hier beschreven. Denk niet dat, zoals Hypervisor hierboven al stelt dit automatisch kan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 aug 2013 08:38 #423696

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Er heeft wel eens een test gestaan in een van de watersportbladen, ik denk ongeveer 2 jaar geleden. Gesulfateerde accus werden voor en na de behandeling getest.
Ze konden wel iets (lees: bijna niets) verschil meten, maar ruim onvoldoende om de accu weer als betrouwbaar in te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 aug 2013 09:14 #423713

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Helaas, afgelopen winter niet alle stroom gebruikers afgesloten en de accu's verregaand ontlaad. Pas een 1 jaar oud, de leverancier heeft ze aan een lader gezet die het sulfaat er enigszins afbrand. Voor een korte periode heeft dat wel geholpen maar na een behoorlijke ontlading tot 10.7 volt is het oude probleem weer terug. Accu's worden wel geladen maar zijn bij enig gebruik snel ontladen.
Mijns inziens is het de aanschaf niet waard als je dit voor een enkele accu nodig denkt te hebben.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 aug 2013 09:54 #423731

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Nachtvlinder natuurlijk kan het automatisch. Het werkt namelijk door een pulserende spanning op de accu te zetten. Ze claimen dat de platen dan resoneren waardoor de aanslag er af zou vallen. Dat kan je op een mos fet eindtrap van een moderne lader gewoon meenemen als je er een programmaatje voor schrijft.

Ik geloof echter niet in reviven van volledig gesulfateerde platen.

De lichtaccus hadden er duidelijk geen last van. Die platen waren nog mooi schoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 aug 2013 12:22 #423765

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
sailbleu schreef :
Jullie kennen ze wel , die puls apparaatjes die - naar eigen zeggen - een accu terug kunnen desulfateren.
Maar zijn er forumgenoten die ze al met succes gebruikt hebben , ..dat is de vraag ?

Beste groeten

Je bedoeld b.v. de megapuls.
Ooit, ruim 10 jaar geleden heb ik hier uitgebreide testen mee gedaan en ook zelf gebouwd.
De ervaring leert dat ze wel werken op loodzuur accu's en gel accu's en niet op AGM accu's.
Een geheel "dooie" gel accu van 240 Ah die nog 8 volt gaf, heb ik een winter er onder laten staan.
Aan het eind van de winter kon ik een capaciteit meten van 190-195 AH.

We hebben destijds een AH teller gebouwd met stroombron en uP en realtime clock met een stroom bereik van 3-20 A en op 1/10AH nauwkeurig met afslag. Hiermee kunnen we nog altijd serieuze metingen doen.

AGM accu's werkte bij ons dus niet.

Je moet er geen wonderen van verwachten, maar op de lange duur houdt het je accu's mogelijk beter.

Er zijn ook vele websites voor zelfbouw van zo'n toestel, het is geen raketwetenschap.

Ik heb de stroompulsen (8Khz) ooit gemeten over een 60A/60mV shunt met een oscilloscoop en kwam tot ruim 3-5 volt puls van enkele uS. Dat is toch rond de 3-5KA pulsstroom. Het gaat juist om de stroompulsen die de kristalkorsten van het sulfiet moeten stuk schieten (plat gezegd).

Al met al heb ik ze zelf nooit gebruikt aan boord, maar wel veel voor onderhoudsladingen in de werkplaats en met succes. tegenwoordig heb ik alleen nog ergens de zelfbouwresten liggen.

AGM accu's vragen weer een hele andere behandeling, die ik ook vaak met succes toegepast heb. 60AH accu's die bij binnenkomst nog 20AH meten weer opgefrist tot 56-57AH. En dat over meerdere jaren met dezelfde accu. De AGM truck komt van de fabriek :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 aug 2013 12:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 aug 2013 13:16 #423785

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
zelf altijd CTEK marine lader gehad helaas uit me auto gestolen.
Ook heb ik hier diverse maken via de "Recall" stand wat erop zit met succes nieuw leven in accu's geblazen.

Accu's draaien nu 2 jaar later nog zonder problemen zelfs de accu in mijn boot na een winter stil gestaan te hebben zonder er wat aan te doen. Bootje starten en lopen, accuspanning bedroeg na de winter nog zo 'n 12,4 volt.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 aug 2013 13:22 #423788

WADnWIND schreef :
rond de 3-5KA pulsstroom.

ik zou mijn accu in de tuin zetten, met de minpool in de aarde vast, en een stuk van een Pool gekocht massief koperdraad aan de pluspool.

En dan wachten tot het gaat onweren......

activator, dat is de categorie haarlemmerolie.
Voor Sailbleu: in België hebben ze vast ook zo'n wondermiddel als dat wat wij uit Haarlem halen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 10 aug 2013 15:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 aug 2013 14:50 #423808

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Ik zou 'm omPolen...
95% van alle blikseminslag op de grond is negatief ;)
Laatst bewerkt: 10 aug 2013 14:50 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 aug 2013 15:25 #423825

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
rond de 3-5KA pulsstroom.

ik zou mijn accu in de tuin zetten, met de minpool in de aarde vast, en een stuk van een Pool gekocht massief koperdraad aan de pluspool.

En dan wachten tot het gaat onweren......

activator, dat is de categorie haarlemmerolie.
Voor Sailbleu: in België hebben ze vast ook zo'n wondermiddel als dat wat wij uit Haarlem halen!

Wat de boer niet kent, vreet hij niet?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 aug 2013 19:01 #423904

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Wel eens gehoord van een zonnepaneel? Prima om een accu vol en vit te houden ook tijdens de winter maanden.

Mensen onthoud nu eens de basis regel dat een accu niet dieper ontladen mag worden dan 40% 11.5/23.0 volt. Liever nog 50% 12.0/24.0 volt

Tip voor intensieve accu gebruikers/ misbruikers.

Accuwacht

DOEN.

Lex
Laatst bewerkt: 10 aug 2013 19:02 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 aug 2013 19:18 #423907

WADnWIND schreef :
Wat de boer niet kent, vreet hij niet?


deze boer heeft het niet nodig, die zorgt goed voor zijn accu's (alle dagen aan de gezonde druppels) en vervangt ze pas na 12 jaar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 14 aug 2013 04:36 #425598

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Aan de reacties te lezen - pro en cons - blijft het toch wel vrij onduidelijk of die spullen efficient zijn.
Maar, ...if in doubt , check it out.
Ik kocht bij wijze van experiment deze dan maar.

De vraag is hoe je als amateur nu de resterende capaciteit van een accu kan meten.
Ik weet dat de vakhandelaars werken met een zware weerstand (alyhans de oudere types van meettoestellen) waarover dan de spanning wordt gemeten om vast te stellen hoe de staat van de accu is.
Heeft iemand suggesties van hoe een doehetzelver dat best kan doen ?

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 14 aug 2013 13:29 #425856

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Het blijft toch alsof je een dode patiënt probeert te reanimeren.

Hoe langer een accu leeg is hoe slechter deze accu zal worden met leeg bedoel ik onder de 40%

Een accu die dood is is dood. Ze noemen dit ook wel een gesulfateerde accu.

Een accu die gesulfateerd is heeft een oxidatielaag op de accuplaten dat een isolerende werking heeft waardoor de accuplaten niet meer of veel minder in contact komen met het accuzuur.

Er bestaan bedrijven die met speciale apparatuur die sulfaat kunnen verwijderen. Deze accu's hebben daarna nog een beperkte capaciteit en levensduur.

Investeer in een accuwacht.



Voorkomen is beter dan blussen.

Koop een Accuwacht dat is een veel betere oplossing dan een accu activator.

Lex
Laatst bewerkt: 14 aug 2013 14:46 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 14 aug 2013 15:00 #425901

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
lex63 schreef :
Het blijft toch alsof je een dode patiënt probeert te reanimeren.

Hoe langer een accu leeg is hoe slechter deze accu zal worden met leeg bedoel ik onder de 40%

Een accu die dood is is dood. Ze noemen dit ook wel een gesulfateerde accu.

Een accu die gesulfateerd is heeft een oxidatielaag op de accuplaten dat een isolerende werking heeft waardoor de accuplaten niet meer of veel minder in contact komen met het accuzuur.

Er bestaan bedrijven die met speciale apparatuur die sulfaat kunnen verwijderen. Deze accu's hebben daarna nog een beperkte capaciteit en levensduur.

Investeer in een accuwacht.

Voorkomen is beter dan blussen.

Koop een Accuwacht dat is een veel betere oplossing dan een accu activator.

Lex

Jehova in je vorige leven? :evil:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 14 aug 2013 15:06 #425903

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
sailbleu schreef :
Aan de reacties te lezen - pro en cons - blijft het toch wel vrij onduidelijk of die spullen efficient zijn.
Maar, ...if in doubt , check it out.
Ik kocht bij wijze van experiment deze dan maar.

De vraag is hoe je als amateur nu de resterende capaciteit van een accu kan meten.
Ik weet dat de vakhandelaars werken met een zware weerstand (alyhans de oudere types van meettoestellen) waarover dan de spanning wordt gemeten om vast te stellen hoe de staat van de accu is.
Heeft iemand suggesties van hoe een doehetzelver dat best kan doen ?

Beste groeten

Stroombron maken en een klok.

Stroombron is minder dan 5 onderdelen.
i279.photobucket.com/albums/kk...317currentsource.png
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 14 aug 2013 15:57 #425924

dat schiet niet op met 1,5 ampere...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 14 aug 2013 16:38 #425943

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
hallalua.

Neen ik heb zelf bij een Dynamo/startmotor revisie bedrijf gewerkt en moest eens per jaar een dag op nascholing.

Weet dus van deze materie het een en ander af.
WADnWIND schreef :
lex63 schreef :
Het blijft toch alsof je een dode patiënt probeert te reanimeren.

Hoe langer een accu leeg is hoe slechter deze accu zal worden met leeg bedoel ik onder de 40%

Een accu die dood is is dood. Ze noemen dit ook wel een gesulfateerde accu.

Een accu die gesulfateerd is heeft een oxidatielaag op de accuplaten dat een isolerende werking heeft waardoor de accuplaten niet meer of veel minder in contact komen met het accuzuur.

Er bestaan bedrijven die met speciale apparatuur die sulfaat kunnen verwijderen. Deze accu's hebben daarna nog een beperkte capaciteit en levensduur.

Investeer in een accuwacht.

Voorkomen is beter dan blussen.

Koop een Accuwacht dat is een veel betere oplossing dan een accu activator.

Lex

Jehova in je vorige leven? :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 14 aug 2013 16:39 #425945

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
roozeboos schreef :
dat schiet niet op met 1,5 ampere...

Maak jij 'm wat groter :P
Of doe je er 10 op een koelplaat......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 aug 2013 17:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 14 aug 2013 17:00 #425952

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
lex63 schreef :
hallalua.

Neen ik heb zelf bij een Dynamo/startmotor revisie bedrijf gewerkt en moest eens per jaar een dag op nascholing.

Weet dus van deze materie het een en ander af.

Ik heb 20 jaren dat soort dingen verkocht aan de binnenvaart en watersport.
Nu volgen wij het al 8 jaar niet meer van Victron en Mastervolt.
Internet is tegenwoordig geduldig en veel forumleden zijn heel wijs.
Dat soort nascholingen zijn uitsluitend bedoeld als verkoop praatjes
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 14 aug 2013 19:01 #426014

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Het ging in mijn geval meestal om nieuwe modellen dynamo's hoe die gerepareerd moesten worden hoe te herkennen wanneer wat kapot is.

Verder heel veel boeken gelezen over deze materie.

Heel veel watersporters mishandelen hun accu's vreselijk. Gaan net zo lang door totdat de omvormer uitslaat of totdat het licht uit gaat.

Arme arme accu's ze verdienen een beter leven.

Lex
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 03:01 #426063

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Blijf ik natuurlijk met de vraag zitten hoe de resterende capaciteit van een gedeeltelijk gesulfateerde accu te kunnen meten.
Heeft iemand daarvoor een simpele methode ?
Goed , ik kan natuurlijk enkele gloeilampen in parallel zetten en aansluiten op (wat ik dan denk) een volgeladen 'gehandicapte ' -lees gesulfateerde- accu en zien hoelang die lampen branden en hoe de spanning zich gedraagt.
Kan iemand me zeggen welk de gebruikelijke onderspanning is waarop je weet dat je de accu op een niet al te brutale manier hebt leeggetrokken ?
Als ik dan het aantal uren branden vermenigvuldig met de stroom die naar de gloeilampen gaat dan weet ik de resterende capaciteit van de accu nietwaar ?
Ik wil dit weten zodat ik het apparaat een halve winter op één van mijn mindere accu's kan zetten en na enkele maanden weer de hopelijk vernieuwde capaciteit van de desbetreffende accu kan meten.
Dat kan ik dan herhalen voor verschillende accu's , ik heb nog een lood/zuur semi tractie en een AGM staan die min of meer wachten op euthanasie.

Afspraak wat de resultaten van dit topic betreft in het voorjaar dus.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 04:13 #426076

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
De zuurweger maar dat is niet nauwkeurig.

Voor nauwkeurige berekening heb je een accu monitor nodig.

Gelukkig zijn deze niet zo duur meer zo rond €140,-







Lex
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 04:21 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 04:55 #426088

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Waarom zou je een apparaat van 140 euro kopen hiervoor?

er zijn gewoon tabelletjes die op basis van het voltage aangeven hoe vol je accu nog zit. nog mooier/nauwkeuriger is een zuurweger, maar dat is niet echt practisch...

M.a.w. met een gewone volt meter van een tientje en een tabelletje kan ik hetzelfde als die accu monitor.

tabelletje voor een normale of calcium accu:

Enige nadeel is dat laad toestand berekenen aan de hand van het voltage pas na enkele uren rust na het laden zuiver is. Dat zal met die victron echt niet anders zijn.
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 04:56 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl