Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aarding navigatielicht

Aarding navigatielicht 09 sept 2008 13:48 #42443

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Hallo,

Ik ben ter lering ende zelfvermaak (en nu mss ook julllie) 2 reserve (nood)navlichten (SB/BB) aan het maken. Eerst een situatieschets van de originele 3 lage navigatielichten op mijn Contest:

Alle drie (Lazilas lampen; 10W; 12V; de behuizing daarvan is kwetsbare troep/beslist vast tapen) gemonteerd op een eigen RVS plaat (hek, BB, SB): 16x11 cm. Gelast aan hekstoel resp. preekstoel. Per licht 1 kabeltje erdoor naar het boordnet, en een heel kort kabeltje met een kabelschoentje (oogmodel)verbonden aan een boutje op elk plaatje. Het zou mijn aanleg niet zijn geweest, maar ik ben bereid het er voorlopig mee te doen.

Goed, terug naar mijn werkstukje: Ik monteer de lampbehuizing niet op een RVS plaat, maar op hardhout en monteer daaraan een kleine beugel die ik over de preekstoel kan hangen (chroomlaagje) Het draad uit de preekstoel is een kwestie van doorvoer (centraal gat), plug en play. Ik zit echter met het korte aardingskabeltje. Ik vraag me af of ik het gewoon kan oplossen met een kabelschoentje (oogmodel) verbonden aan de bout van de genoemde hangbeugel. Of is dat echt te weinig metaaloppervlakte of anderszins uit den boze ? Let wel: Niet ideaal interesseert me niet echt, aangezien ik de gevalletjes alleen kortdurend in geval van nood zou gebruiken (cq niet lang genoeg om al varend te kunnen wegroesten).

Ik heb flink gegoogled op aarding maar er geen antwoord voor gevonden, in de zin van normen, eventueel formule.

Ik hoop dat iemand er bij wijze van spreken chocola van kan maken.

P.S. En ja, ik weet dat een hele renovatie (al dan niet door een dure scheepselectricien) ook een optie is, maar bootjesfreaks houden nu eenmaal van zelf aanpielen met de spulletjes, vandaar ook deze actie :wink:
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 09 sept 2008 14:14 #42449

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Als jij aarding op je metaal hebt van je preekstoel moet dus deze preekstoel uiteindelijk in het circuit opgenomen zijn. Anders krijg je de stroomkring niet rond. In dit geval zal dan de min op de romphuid kunnen zitten indien deze van metaal is. Klopt dat? Anders lijkt het mij een vreemde constructie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 09 sept 2008 14:18 #42450

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Ben er niet zo'n voorstander van om het schip als aarde te gebruiken.

Maar als je de bestaande situatie wilt handhaven moet je in elk geval zorgen voor een goede verbinding. Kan zo niet zien of je ophangbeugel goed contact maakt. Ligt een beetje aan de constructie

Let wel, navigatieverlichting is een veiligheidsmiddel. Nu is het om 8.45 al donker!
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 09 sept 2008 16:43 #42457

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Naar ieder navigatielicht een plus en min draad trekken, desnoods een stukje degelijk tweelingsnoer van 2x1,5 mm2.
niet gaan knoeien met aarde via railing, hekjes of andere metalen voorwerpen. Aarde via metalen beslag is onbetrouwbaar en laat het afweten op momenten dat je het liever niet hebt. Bovendien krijg je kans op onnodige corrosie doordat je verschillende soorten metalen met elkaar verbind en er een stroom door laat lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 09 sept 2008 16:51 #42463

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Helemaal mee eens, gewoon dubbel aanleggen.

Om even jouw angst weg te nemen, ik heb mijn eigen boot in 3 avonden weer voorzien van een geheel nieuw boordnet. Moeilijk is het niet en je bent van een hoop ellende af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 09 sept 2008 17:28 #42472

Kijk, hier word ik blij van (is m'n vakgebied tenslotte), i.d.d.:

Alle gebruikers 2-aderig bedraden, ook bij een stalen boot, voorkomt veel ellende op momenten dat je het niet kan gebruiken.

Soepele draad/kabel nemen (z.g. Litze, geen massief zoals in huis-installaties). De verbindingen nooit, herhaal, nooit solderen! Altijd klem- stekkertjes/ogen gebruiken.
Reden: soldeer tin (legering lood en tin) wordt zacht onder druk; je kan een vertinde draad dus nooit vastzetten.
Een goed gebruik is ook om de verbinding in te smeren met wat zuurvrije vaseline, nadat hij is vast gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 09 sept 2008 18:04 #42477

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Zo, het loopt storm hier :) Dank allen.

En zoals te verwachten, kritiek op de infrastructuur die ik noemde en zelf ook afkeur.

het balletje is onlangs aan het rollen gegaan voor me omdat de las van de RVSplaat van het SB-licht heeft losgelaten, en ik me verwonder over dat aardekabeltje op de RVS plaat (beslist ooit professioneel aangelegd voor mijn tijd).

Een scheepselectricien heeft begin dit jaar voor een bom duiten het boordnet vernieuwd, en diverse electro werkzaamheden gedaan. Mooi werk, maar deze oude lage navigatieverlichting is blijven liggen.

Inderdaad wil ik het beste voor mijn boot dus ik denk dat ik het laat veranderen door 2 aderige kabels te laten leggen. Misschien waag ik zelf een poging. Ik neem aan dat de kabel van preekstoel tot in de kajuit moet kunnen worden geduwd.

Blijf ik zitten met de aarding van mijn experimentje. Aarding is er alleen voor noodgevallen, en zou 12V zo'n kwaad kunnen in mijn genoemde theoretische noodscenariootje? (wat ik uiteraard nooit realiteit laat worden)

(plaatjes zeggen meer dan ....)

Origineel voorzijde:



Origineel achterzijde:



Werkstukje voor noodgevallen (2x) voor aansluiting op huidige infrastructuur, c.q. enkele draad naar boordnet met aarding direct op het metaal/preekstoel.


Ik blijf ook geinteresseerd in verder antwoord op de vraag hoeveel metaal (minimum) kan volstaan voor de aarding ter zake, los van het feit dat 2-aderig naar het boordnet de winnende oplossing is.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 09 sept 2008 18:57 #42490

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
In principe heb je maar heel weinig metaal nodig, voor een lampje maar een paar mm2. Het oppervlak staal is het probleem niet, je hebt wel een probleem met de contactovergangen. Op RVS zit een dun laagje chroomoxide, dat is in principe isolerend. Net als het laagje aluminiumoxide dat aluminium voor verdere aantasting behoedt. Dat maakt een dergelijke oplossing onbetrouwbaar, weer en wind doet het alleen maar erger worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 09 sept 2008 19:16 #42492

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
In principe heb je maar heel weinig metaal nodig, voor een lampje maar een paar mm2. Het oppervlak staal is het probleem niet, je hebt wel een probleem met de contactovergangen. Op RVS zit een dun laagje chroomoxide, dat is in principe isolerend. Net als het laagje aluminiumoxide dat aluminium voor verdere aantasting behoedt. Dat maakt een dergelijke oplossing onbetrouwbaar, weer en wind doet het alleen maar erger worden.

Zeer bedankt, maar nogmaals: de werkstukjes (zoals foto 3) zijn beslist niet bedoeld om te dienen als vaste navigatielichten!. Dat laat ik degelijk in orde maken. De situatie maakte me alleen bewust van en nieuwsgierig naar het aardingsaspect.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 09 sept 2008 21:17 #42512

......nieuwsgierig naar het aardingsaspect.

Aarding is iets geheel anders.

In huisinstallaties is er een veiligheidsaarde die er voor zorgt dat wanneer er een gevaarlijke situatie ontstaat, de zekering de zaak spanningsloos zal maken.
Overigens een aardlekschakelaar is een totaal verkeerde benaming, heeft niets met aarding te maken, maar dit terzijde.

In radio-ontvangstapparatuur zal aarding de ontvangst verbeteren.

In het geval van jouw navigatieverlichting is het helemaal geen aarde, hoogstens "massa", net zoals b.v. in een auto. De carrosserie wordt simpelweg gebruikt als deel van de stroomkring.
Op een boot is dit onwenselijk, tenzij die geheel van staal is, maar dan nog. Corrosie is aan boord van schepen een veel groter probleem dan in een auto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 09 sept 2008 21:51 #42519

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Als het zo fout is, snap ik niet hoe een pro het destijds zo achterlijk heeft kunnen construeren op mijn Contest.

Ik ben van origine maar een simpele alpha...
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 09 sept 2008 21:53 #42520

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Pro is ongelijk altijd goed. Helaas teveel voorbeelden van te vinden (ook op het forum :? )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatielicht 10 sept 2008 06:44 #42553

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Als het zo fout is, snap ik niet hoe een pro het destijds zo achterlijk heeft kunnen construeren op mijn Contest.

Ik ben van origine maar een simpele alpha...

Even voor mijn beeldvorming: welk model en welk bouwjaar Contest gaat het over...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl