Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 06:31 #428546

de Transmit en Receive is gezien vanuit het zendende apparaat pin 2 en pin 3. Uit je post is niet duidelijk tov van wat je Tx en Rx hebt vastgeteld. (maar je hebt omgeeerd al geprobeerd...)

PC 'luistert' op pin 2 en praat op pin 3. (de nummers staan op de connector, heb je vast gezien).
pin 5 gnd is ok.

data terminal ready zou ik niet aansluiten, maar misschien is dat je dat bordje wel nodig? Waarom? Misschien gaat de PC wel staan wachten op de DTR....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 10:12 #428652

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
DTR losgehaald, alles uit, alles aan:
Ik kreeg heel even dit, daarna niets meer.. :unsure:

Vreemd gebrabbel dit, geen nmea zinnen, ofwel ?
Mijn mini projectje :

Hier kan je zien dat de engine alleen pin 2,3,5,9 gebruikt. Die DTR daarom weer losgehaald.


Het fdti board heeft ook tx en rx ledjes zodat je kan zien of er iets over de lijn gaat. Helaas blijven ook deze uit.
Voeding van de AIS engine is een nicad batterij met nog 12.15 volt erin.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 10:18 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 10:17 #428653

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
staat de baudrate wel goed ingesteld ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 10:20 #428654

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Er lijkt een sluiting (soldeerbrug) te zitten tussen de 2 grijze draden TX en RX
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 10:21 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 10:24 #428655

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Koezt schreef :
Er lijkt een sluiting (soldeerbrug) te zitten tussen de 2 grijze draden TX en RX

:pinch: :whistle:

<testen..>
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 10:25 #428656

Misschien heb je hier iets aan voor de juiste aansluitingen.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 10:25 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 10:32 #428657

  • Baralt
  • Baralt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Gebrabbel is meestal een foute baudrate,

Baudrate voor meeste AIS systemen is 38400 Baud

Het zou kunnen dat deze op 4800 staat ?
Etap 26
Kroonboot 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 11:34 #428678

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Nog niets..

Baudrate 38400 zowel in navmon(zie pic) als de serialport com5.

DB9 pin 5 op gnd van breakoutboard
DB9 pin 2 op rx van breakoutboard
DB9 pin 3 op tx van breakoutboard

d32 gebruiker, thanx. ipv ledjes maken ,even gemeten de stroompjes op de juiste plaatsen zat. ik meet nu op de rx poot van het breakoutboard 0.05 volt.

vraag: geeft die engine altijd een nmea zin door ook als hij niks ontvangt ? (wellicht ontvang het apparaat geen signaal met die tijdelijke storno antenne?)
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 11:54 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 11:54 #428692

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
dan moet je data van een gps er instoppen, dat gooit hij er dan ook weer uit, dat las ik op de pagina van die ledjes.
dan komt er in ieder geval data uit.

maar het probleem lijkt me meer in de baudrate te zitten, je krijgt data maar verminkt.

Ik zou eerst de engine gewoon met een serieële kabel aansluiten
werkt dat goed is de enige goed.
dan aan het eind van de serieele kabel dat usb omzetterje aansluiten.
werkt het dan niet, zit het daar in.
ik neem aan dat je de juiste drivers hebt geladen voor dat usb ding.
www.ftdichip.com/FTDrivers.htm
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 12:07 #428699

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Sprokkie schreef :
dan moet je data van een gps er instoppen, dat gooit hij er dan ook weer uit, dat las ik op de pagina van die ledjes.
dan komt er in ieder geval data uit.
Goede tip,thanx! ik las net op het interweb, geen ais signaal geen zin. Helaas alleen een gpsmuis thuis hier. (verder op de boot testen dus)Sprokkie schreef :
maar het probleem lijkt me meer in de baudrate te zitten, je krijgt data maar verminkt.
Baudrate is goed. die vreemde tekens kreeg ik reeds voor de soldeerbrug :whistle:Sprokkie schreef :
Ik zou eerst de engine gewoon met een serieële kabel aansluiten
werkt dat goed is de enige goed.
dan aan het eind van de serieele kabel dat usb omzetterje aansluiten.
werkt het dan niet, zit het daar in.
Iemand een laptop met serieele poort ? ;) Mijn studiepc heeft wel een serieele poort maar daar ontvang ik echt geen signaal.Sprokkie schreef :
ik neem aan dat je de juiste drivers hebt geladen voor dat usb ding.
www.ftdichip.com/FTDrivers.htm
Yep,versie 2.8.30.0 van 12-07-2013.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 12:11 #428701

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Begin eens met het testen van je RS232 - USB converter:
www.usconverters.com/downloads...2-loop-back-test.pdf

Haal dan de AIS engine los en check met voltmeter of je op de TX een spanning hebt staan.
Die 0,05V die je aanhaalt baart me zorgen...

En van de aangehaalde link:
Brief

The main drawback with the NASA Engine is that without active targets available, it is impossible to determine whether (1) the NASA device is working; and (2) whether the NASA device and the PC are correctly communicating.

Of course, if you are installing the NASA in an area with active AIS transponding ships, then you wont get as much benefit out of fitting the LEDs (Light-Emitting-Diodes), however there's still an element of "peace of mind" involved with being able to tell, at a glance, that the NASA is at least receiving power.
Ofwel, als hij niets ontvangt, lijkt het alsof hij niets doet...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 12:28 #428722

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Klopt, zoals ik ook al zei: geen ontvangst, geen (nmea)zin.
Is trouwens 5 volt continue op pin 2.
Beter op de boot verder testen, daar kan ik een gps signaal op pin 9 zetten zodat de ais engine zinnen gaat maken.

Thanx !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 12:37 #428728

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
docklight download: www.docklight.de/

kan je zelf een nmea zin maken desnoods meerdere achter elkaar en die "afspelen" via je serieële poort.
Dat stop je die engine in, kan je verder thuis alles testen.

Voor een paar usd heb je ook een serieel naar wifi omzetter, die heb ik in de vakantie getest, krijg je signaal via wifi naar je laptop, niks geen gedoe met snoeren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 13:27 #428738

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
De FTDI chip praat normaal gesproken alleen TTL. Die is niet compatibel met NMEA/RS232 Daar moet nog een TTL to RS232 level convertor tussen. Als die nog niet op het bord zitten nog even tussen maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 13:50 #428744

  • joeri_01
  • joeri_01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
TX pin van de AIS kant is pin 3, deze moet dus op RX pin van het breakoutboard komen, Oftewel:

DB9 pin 5 op gnd van breakoutboard
DB9 pin 3 op rx van breakoutboard
DB9 pin 2 op tx van breakoutboard

Een simpele check om de rest van de communicatie te controleren is de RX en TX van het breakoutboard met elkaar te verbinden. Vervolgens kun je op de pc via een terminal (bv. Hercules terminal) berichten verzenden. Deze zouden ook weer direct terug moeten komen.

Succes, Joeri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 14:23 #428750

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Pen 3 kan je nog los laten, doe je nog niets mee.

Dan de instellingen van de compoort, in Navmon PC stel je die in op 38400, echter in het apparaten beheer bij poorten, wijzig je niets, staat meestal op 9600 baud, desnoods poort weggooien, de instellingen die de driver neerzet zijn goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 14:43 #428754

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
3Noreen schreef :
De FTDI chip praat normaal gesproken alleen TTL. Die is niet compatibel met NMEA/RS232 Daar moet nog een TTL to RS232 level convertor tussen. Als die nog niet op het bord zitten nog even tussen maken.

Jep, je moet er inderdaad wel een level shifter tussen hangen. Een RS232 mag fors hogere voltages gebruiken dan die FTDI chip maximaal op zijn inputs wil zien. Dat is VCC+0,5V. Dus als je USB power gebruikt is dan max 5,5V. Veel hoger en je hebt kans dat je die FT232R stuk maakt.

Dus: knoop eerst even TX/RX aan elkaar en doe een loopback test. Je kunt gewoon Putty oid gebruiken. Local echo off, en als je jezelf ziet typen dan is je converter nog in orde.

RS232 level shifter ertussen en je bent klaar. Bijvoorbeeld een MAX232 (alleen TX/RX). Deze: nl.farnell.com/jsp/search/prod...tail.jsp?SKU=9725172. DIP16 uitvoering en kan met +5V gevoed worden. Wel even wat .1uF filmcondensatoren erbij bestellen. Of gewoon een kant-en-klare converter inclusief level shifter kopen met diezelfde chip:

Ebay: Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

Of: Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

of: nl.farnell.com/ftdi/uc232r-10/.../1615839?Ntt=1615839

EDIT: nog een optie is de level shifter in je AIS apparaat omzeilen. Even openschroeven en kijken hoe e.e.a. in elkaar zit. Vermoedelijk wordt er in dat ding namelijk ook TTL omgezet naar RS232. Als je het signaal voor de level shifter oppakt ben je er ook.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 14:50 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 19:00 #428908

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Goede tips ! Gaan we zeker uitvoeren. Loopback test en een Level shifter ertussen. Gaat me wel lukken denk ik. Thanx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 19:52 #428924

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
nardus schreef :
Goede tips ! Gaan we zeker uitvoeren. Loopback test en een Level shifter ertussen. Gaat me wel lukken denk ik. Thanx.

Ik had een van je fototjes hierboven gemist waar de print van die AIS ontvanger op staat. Ziet er erg eenvoudig uit, en gezien alle thru-hole componenten en het kleine aantal via's (allemaal naar ground) verwacht ik dat het een 2-laags print is. Oftewel, als ik de andere kant zie kan ik je waarschijnlijk zo vertellen of en waar je ergens TTL kunt oppikken.

Post eens een goede hoge resolutie foto van de andere zijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 20:00 #428927

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 21 aug 2013 21:07 #428935

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
nardus schreef :
Hoop dat je hier wat aan hebt?

Jep. Ik weet niet wat je niveau van electronicakennis is, dus vergeef me als ik het te eenvoudig of juist te complex uitleg.

Je ziet op die print een DIP18 behuizing. Ik gok op een IO expander oid (type?)

Ook zie je drie TO92b behuizingen zitten. Ik vermoed drie NPN transistoren. Het typenummer zou dat bevestigen.

Laten we ze even nummeren, zodat we het over dezelfde dingen hebben.

Als je de print neerlegt met de componenten aan de bovenzijde, dan nummer ik als volgt:

De transistor rechtsonder noem ik T1
Dan tegen de klok in, de onderste aan de linkerkant T2
De bovenste aan de linkerkant T3

De weerstanden nummer ik hetzelfde. Dus rechtsonder beginnen met R1, tot linksboven R9.

Het IC noem ik I1. Als ik dan dit schema uitteken krijg ik het volgende:



Je ziet dat op pin 9 en 3 van de DB9 connector input wordt verwacht, en op pin 2 output komt. Pin 9 was wat gek (RS232 ring), maar Google verraad dat dit de 4k8 NMEA input is voor GPS data van het apparaat.

Als je dan nader kijkt naar de input signalen zie je dat die ieder aan de base van die transistoren hangen, met een voltage divider ertussen (de twee weerstandjes). De emitter hangt aan 0V (het ground plane op die print). De collector gaat via een weerstandje naar een pin op de microprocessor. Dat is dus een input pin. Ook hangt er nog een weerstandje vanaf die input pin naar (ik gok) +5V. Dat noemen we een "pull-up", oftewel een weerstand die het signaal op die lijn altijd naar logical 1 trekt, behalve als de transistor open gestuurd wordt, dan trek je hem naar 0V toe.

Let op: de logica wordt hier dus omgedraaid! Bij geen RS232 signaal staat er op de input pin van die IC dus logical 1, en bij een RS232 logical 1 staat er op de input van dat IC logical 0.

Het output signaal werkt precies andersom. Hier hangt een output pin van het IC aan de base van de transistor, en hangt de RS232 pin via een voltage divider aan "+iets". Ik noem het even "+iets" omdat ik niet kan zien waar dit heengaat. Kan +12V zijn, maar ook +5V. Maakt niet uit, als het maar meer dan 3 volt is voor RS232.

Ook hier wordt de logica omgedraaid. de IO van het IC trekt het signaal omlaag, er hangt standaard een pullup aan de NMEA out.

Doordat de logica omgekeerd wordt kun je niet zomaar de transistoren omzeilen. Maar je kunt eventueel wel de voltage dividers aanpassen zodat je al met TTL waarden schakelt en het output niveau van het apparaat niet te hoog is.

Als je de weerstandwaarden (ik kan ze niet lezen, resolutie is te laag) en types van transistoren even erbij kunt vermelden kunnen we e.e.a. uitrekenen. De TTL spanningsniveau's van die FTDI chip zijn bekend. Dus dan weten we direct of het met de huidige weerstandwaarden inderdaad niet kan werken en wat er aangepast zou moeten worden. In principe zou je voor de TTL input direct op de base van de transistoren kunnen gaan zitten.

Maar het ging hier juist om data van de AIS ontvanger naar je TTL/USB converter. Dat is dus helemaal afhankelijk van de weerstandwaarden van R2 en R3, en van de spanning links van R2. Als je die dus even kunt meten. (dus de eerste + linksboven in het schema).


Edit: volgens de specs van dat NASA ding (waar ik ook het nut van pin 9 uit heb gehaald) is logical 1 op RS232 +5V. Dus "+iets" zal +5V zijn. Als ik dan dit schema zie dan zou je geen probleem moeten hebben met het aansturen van je FT232R. De threshold ligt bij 5V voeding zo rond de 1,2 volt en het maximum bij 5V voeding op 5,5V. Niets aan de hand dus. Alleen andersom zou je een issue kunnen hebben, output voltage bij logic 1 ligt rond de 4V voor die FTDI chip. Dus als dat door de voltage divider onder de 0,7V komt dan zou je een issue kunnen hebben. Maar dat lijkt me wel gek, want alles boven de 3V is voldoende voor RS232.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 21:30 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 22 aug 2013 06:57 #428989

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Eerlijk gezegd is mijn kennis beperkt tot het zelf knutselen van garmin kabeltjes en basis kennis van serieele communicatie.
Als ik jouw (en de rest) goed begrijp is dat ik alleen de TX en GND op de FT232R hoef aan te sluiten. Doordat er geen hoge stroom dan 5,5v doorkom heb ik geen TTL level shifter meer nodig ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 22 aug 2013 08:51 #429024

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
nardus schreef :
Eerlijk gezegd is mijn kennis beperkt tot het zelf knutselen van garmin kabeltjes en basis kennis van serieele communicatie.
Als ik jouw (en de rest) goed begrijp is dat ik alleen de TX en GND op de FT232R hoef aan te sluiten. Doordat er geen hoge stroom dan 5,5v doorkom heb ik geen TTL level shifter meer nodig ?

Meten is weten.. er zitten een aantal aannames in.

Maar inderdaad, als de TX kant +5V gebruikt voor logic 1 (en dat lijkt zo te zijn, op basis van zowel jouw meting als de manual) dan is dat ok voor jouw converter.

Ik zou zeggen: gestructureerd uitsluiten van oorazken.

Dus: knoop die AIS engine eerst eens aan je PC via een reguliere RS232 poort (of kant en klare USB/RS232 converter). Simpele terminal emulator (Putty!) op 38k4 N81 en kijk of je dan wel data krijgt.

Ja? Dan weer terug naar je zelf gekluste converter. Dezelfde terminal emulator, alleen ander com poortje. Dan niets meer? Dan verder met de converter testen. Doet 'ie het wel met putty maar niet met de andere software: dan instellingen.

De converter testen kun je met een loopback testje eenvoudig doen. Die putty sessie laat je open, en tx en rx knoop je aan elkaar. Nu typen (met local echo off natuurlijk, maar dat is standaard). Werkt dat? Dan is de converter in orde. Werkt dat ook niet: converter stuk.

Doet de loopback test het wel, de AIS engine is ook in orde op een andere seriele poort maar samen werkt het niet dan moeten we opnieuw naar signaal niveau gaan kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 22 aug 2013 09:25 #429036

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Helaas zal de ais nooit een zin geven thuis aan mijn serieele poort. :angry:

FT232R is getest nu. :)

Ik neem het spul mee naar de boot, maak poot 9 aan de phillips AP-gps zodat de ais zinnen gaat maken.

pas dan putty / navmonpc erbij om te kijken of er wat binnenkomt op betreffende compoort. (op de FT232R zitten ook I/O ledjes..)

Wordt het niks ,zet ik er een TTL level shifter tussen.

Ik heb inmiddels ook een picoplug met nullmodem adapter. De Picoplug geconfigureerd op 38k4.
Als het goed is zou ik zowel op usb en bluetooth AIS moeten gaan ontvangen.


Bedankt nogmaals !
Laatst bewerkt: 22 aug 2013 09:25 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ombouwen AIS engine! Advies gevraagd. 22 aug 2013 09:28 #429038

nardus schreef :
Ik heb inmiddels ook een picoplug met nullmodem adapter. De Picoplug geconfigureerd op 38k4.

wat zit daarin dan? een nullmodem is alleen gekruiste draadjes....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl