Het bijpassend bootgewicht is maar één facet voor de keus van de helmstok. De belasting op de automaat is ook afhankelijk van hoe de boot wordt getrimd, het type roer en en de plaats van het aangrijpingspunt op de helmstok.
Is helemaal waar,
of je nu vaart met een windvaanstuurinrichting
of met een electronische stuurautomaat,
een uitgebalanceerde zeilvoering
draagt altijd bij aan een goede
koersvastheid.
Dit beperkt krachten,
brengt meer vaart in de boot
en bespaart ook nog een electrische energie.
Mijn boot: vinkiel,
roer aan scheg zonder balansdeel,
en met een prima uitgebalanceerde zeilvoering
zou 'in theorie' met een kleine automaat toe kunnen.
Maar vanwege 'het grensgeval' in bootgewicht
en dat mijn vaargebied 'ruim water' is
zou ik voor de zwaardere gaan.
Maar omdat
ook ik wel eens hoorde
van electronica die het af liet weten
ben ik dus voor de windvaanstuurinrichting gegaan.
Voordeel electronica:
Ook bruikbaar op de motor varend ...
Ook bij gunstige trim/zee werkend voor de wind ...
Contructie goed beschermd binnenboord/in de kuip ...
Voordeel windvaan:
Gebruikt geen electrische energie/behoeft geen oplading ...
Geeft extra dimensie aan het zeilen in het zoeken naar bootbalans ...
Reparaties met een beetje inzicht doe-het-zelf uit te voeren ...
Johan